fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 hei igjen. heving er det eier som står for så den kostnaden slipper jeg.eier som kjenner til båten tippet et år med god arbeidsinsats og penger for og få den i stand.båten må også ha nye seil:-)men det kan jo også ta 14 år som jeg har lest...jeg får endelig ikke håpe det:-)som tidligere nevnt har jeg mulighet til og ta det som en heldagsjobb i 6mnd fremover.burde vel komme et lite stykke på vei med dette og eventuelt se litt fremgang.selv om jeg har veldig lyst har jeg ikke helt bestemt meg enda.det er fort gjort og bli litt blind og tenke at og bytte et pr bordganger og snekre et dekk og noen rekkestøtter..det fixer jeg i en fei .he he kjenner meg selv litt.så over til kostnader ja det vil koste.men her slipper jeg og måtte betale alt på en gang.og kan ta det litt over langen.jeg slipper da og måtte låne penger for og få satt den i stand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Har du dei kunnskapane som må til for å fullføre eit slikt prosjekt? Det inneber jo ein heil del til dels avansert trearbeid. Ein annan måte å sjå dette prosjektet på: Dersom det vil koste 300.000-500.000 kroner pluss tusenvis av arbeidstimar å få båten ship-shape att, kvifor ikkje berre bruke ein halv million på ei brukbar skøyte først som sist, så sparar du deg i tillegg enormt med arbeid. Her er eit par som i det minste flyt og fungerer: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20494938 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20405589 Redigert 10.Februar.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 eier som kjenner til båten tippet et år med god arbeidsinsats og penger for og få den i stand.båten må også ha nye seil:-)men det kan jo også ta 14 år som jeg har lest...jeg får endelig ikke håpe det:-) ...eier som kjenner til båten... OG som i lengre tid har prøvd å bli kvitt den OG som har unnlatt å sette i verk tilstrekkelige tiltak for å holde den flytende.... Kan det være at andre potensielle kjøpere har sett at "eier som kjenner til båten" muligens undervurderer/beskriver hva som skal til av arbeide for å få den i brukbar stand? Må si jeg hadde tenkte meg veeeldig godt om før jeg hadde kjøpt denne, skuta kan umulig fått særlig med ettersyn og stell ettersom den har gått ned 2-3-4? ganger de siste årene? Innkjøpspris på denne blir peanøtter av hva den vil koste deg dersom du tenker å få den i brukbar/god stand. er overbevist om at du på sikt vil komme bedre ut ved å kjøpe deg et bedre utgangspunkt. Kan derfor bare slutte meg til de som advarer mot å gå i gang med dette prosjektet. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Skøyteprosjekt som ser ut til å være gitt opp av eier, påkostet 5-600.000 siste 5 år, averteres for 99.000 og er åpen for bud... Om det virkelig er lagt ned kr. 5-600.000 i denne (undres hvor) i denne så er det tragisk med så mye penger og arbeide rett ut av vinduet. Synes å ha sett mange skøyteprosjekter ende opp slik... det ville være synd om ditt skulle bli enda ett av dem. Men en slik kan kanskje være et bedre utgangspunkt for ditt prosjekt...?? Tror virkelig det kan være lurt å ta en alvorsprat med noen som har gjort det samme, send IM til noen av dem poå forumet som driver med slikt. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 jeg er utdannet elektrikker og har snekkret på hus men dog ikke trebåt.jeg kan bruke verktøy ..og her har man jo det gamle treverket man kan bruke som mal eventuelt.jeg har desverre ikke 5-600000 liggende ellers hadde jeg vel gjort det:-)men jeg har til matrialene jeg trenger og innen jeg er klar med det, har jeg til motor osv..og ergo båt med 0 lån men da med mye arbeid og slit ville jeg tro he he Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 jeg har snakket med de som har den til 99.det er mere som må gjøres på den en denne antagelig.der må motor spant .og alt over vannlinjen ordnes.her slipper jeg spantene antagelig og så er den gratis:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Du kan være ganske sikker på at om rekkestøtter og øverste bordet er dårlig så er og spantetopper likeså.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Ofte må man lære den smertefulle veien. Ser for meg ut som om trådstarter ønsker å gjøre det. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HomerSimpson Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Må virkelig si jeg beundrer ditt pågangsmot Fender 2. Her prøver alle å advare deg, men du gir deg ikke. Det virker som du har noe av staheten dette prosjektet trenger i hvertfall Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post Share on other sites More sharing options...
baatmann Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Kvifor spør du "Bør jeg kjøpe sunket skøyte" når du motargumenterer alle frårådinger om å kjøpe. Denne båten ligg tilsynelatande ved ei kai og er så vidt under vann ved flo sjø. Ved fjere sjø er ein del av båten tørr, belastning på skruget er stor. Ein slik båt, kravellbygd, toler ikkje lang tids skjev belastning før den vert skjeiv i skroget. Ein annan ting er at når den har lege så lenge i sjøvann, så må all innredning skiftast. Den er gjennomtrekt med saltvann og vil svette salt i lang tid. I tillegg rustar alt av beslag, spikar og skeuer. Det du kan rekne med å starte med, etter at båten er komt på land og alt som må fjernest er borte, er eit tomt skrog, som endåtil må reparerast og drivast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Fender 2: Du legger for dagen en sjarmerende optimisme, du spør om dette er en god ide og argumenterer i mot alle som synes det er en dårlig ide. Når du ikke har penger/vil bruke penger, hvorledes ser du for deg å finansiere det du trenger når du skal arbeide fulltid i 6mnd? Nå virker det absolutt som du allerede har bestemt deg. Men her synes det til å være litt stor avstand fra drøm til virkelighet. Det spiller ikke så stor rolle om pengene skal brukes med en gang eller fordelt over 6 mnd. Sett deg opp et lite budsjett over hva du må investere i før båten er sjødyktig. La noen som har peiling på dette med gammel trebåt i denne størrelsen kvalitetssikre budsjettet. Så kan du sammenligne hva som kan kjøpes for samme summen, gjerne med lånte penger. Ta bare renteutgiftene med i regnestykket. Det er gjerne sånn at med slike prosjekter får man ikke igjen egeninnsatsen ved salg, heller ikke verdien av det som kjøpes inn av materiell. Kanskje med unntak av noen vakre smykker. Derfor er det særdeles god butikk å kjøpe et prosjekt som nærmer seg ferdig heller enn det du har skissert her. Sorry, men det er ubehagelig nært sannheten. Så er det tilfeller hvor det er tale om stor kjærlighet til en spesiell båt som gjør at rasjonelle argumenter faller bort. Det burde ikke være tilfelle her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 så over til kostnader ja det vil koste.men her slipper jeg og måtte betale alt på en gang.og kan ta det litt over langen.jeg slipper da og måtte låne penger for og få satt den i stand. Nå vet ikke jeg noe om hva du til daglig steller med, men i mitt tilfelle må jeg jobbe for å få noen kroner på konto hver måned. Forstår det slik at du har mulighet for å jobbe på heltid med båten i 6 måneder. Du må ha en spesiell jobb om det fortsetter å komme penger på bok selv om en ikke er i jobb i denne perioden. Og hvis det i tillegg er så store penger at det kan dekke kostnadene med å reparere denne båten, i tillegg til andre løpende kostander, er du i en posisjon som hører nesten uvirkelig ut. Når du skriver at du ikke har 5-600000 liggende må det jo betyr at det kommer penger inn jevnlig. Og når du ser for deg å få gjort mye på 6 måneder ..... Nei, dette henger ikke på greip for meg iallefall. Og det er absolutt noe helt annet å fikse litt på huset hjemme enn å reparere denne båten. Har du vektøyet som trengs? Har du forståelsen av hva og hvordan arbeidet må utføres. Hjemme kan mye fikses med litt sparkel om det er noe som ikke ble 100%. Det nytter ikke her. Det kreves store ferdigheter inn trearbeid. Ja,ja når du ikke ønsker å lytte til velmente råd så lykke til. For du har jo bestemt deg, selv om du ikke skriver det. Det er båtens eier som du tydeligvis hører mest på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Fender 2: Sannheten er nok den at ditt pågangsmot og entusiasme for dette prosjektet vil dale i takt med kontoen din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 .. og så er den gratis:-) Den forblir ikke gratis så lenge.. Kanskje dette kunne blitt en flott båt, men mitt tips er å ikke la deg blende av denne "gratis" og "gyldne muligheten". Slik jeg ser det vet du minimalt om båtens tilstand og hvor mye tid og penger som må til. Opplysninger du får fra en selger som tydeligvis har et stort ønske om å bli av med båten ville jeg vært VELDIG skeptisk til. Husk at de mange skøyteprosjektene som gis bort/selges billig på finn.no (eller som kommunen må heve for eiers regning) en gang ble påbegynt med samme optimisme og pågangsmot som du har nå. Til slutt et spørsmål: Hva gjør du med båten om det skulle vise seg at oppussingen blir uoverkommelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 kan ikke klage på pågangsmotet nå i hvertfall. Skjønner ikke hvorfor spørsmålet er blitt tatt opp her på BP. Er det NOEN som har vert posetive til dette? Prøv heller å ta ett par skritt tilbake, og spør hva du vil bruke fritiden til de neste årene! (og hvor du skal få penger fra) Nesten som en mistenker at det er selger som står bak sprøsmålet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Skøyteprosjekt som ser ut til å være gitt opp av eier, påkostet 5-600.000 siste 5 år, averteres for 99.000 og er åpen for bud... Om det virkelig er lagt ned kr. 5-600.000 i denne (undres hvor) i denne så er det tragisk med så mye penger og arbeide rett ut av vinduet. jeg har snakket med de som har den til 99.det er mere som må gjøres på den en denne antagelig.der må motor spant .og alt over vannlinjen ordnes.her slipper jeg spantene antagelig og så er den gratis:-) Linken til annonsen over var ikke ment som en kjøpsanbefaling.... Var mer ment som et varsko, disse har tydeligvis ikke mer tid (gått lei) å bruke på prosjektet. det er lagt ned 5-600.000 de siste 5 årene men allikevel ser båten ut slik den gjør og averterers til 99.000.... Om inngangsbilletten til prosjektet er gratis eller kr 100.000 så vil den kostanden uansett utgjøre en liten del av hva det hele vil koste for å få det ferdig. Et dårlig utangspunkt kan bli veldig mye dyrere/arbeidskrevende enn et bedre utgangspunkt selv om man må betale noen kroner mer for et bedre.... i det store og hele blir denne prisforskjellen liten og kan bety forskjellen på om prosjektet blir ferdig eller ikke. Uansett hva du velger - lykke til.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hvis du går for dette prosjektet, noe du absolutt IKKE bør gjøre, vil du kunne forsyne BP med prosjektfortellinger og bilder i uoverskuelig fremtid------helt til du går lei hele prosjektet---(dritten). :headbang: Og til glede for alle dem som er glade for at de ikke har begynt på tilsvarende jobb. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Det er ingen tvil om at trådstarteren har forelsket seg i akkurat dette prosjektet. Og kjærlighet gjør som kjent blind Problemet er at en eventuell skillsmisse etter noen år kan bli en kostbar og stygg sak. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Siden du får skøyta gratis etter at den er hevet og satt på slipp, bruk en tusenlapp eller to på å få med deg en trebåt-bygger(helst med skøyte-erfaring) som går igjennom båten for deg med en full rapport. Enten sitter du da igjen med en komplett arbeidsliste samt mange tips på hvordan og i hvilken rekkefølge reparasjonene skal gjøres, eller du har betalt 2000,- for å få ett kvalifisert råd om å holde deg langt unna. Det første vil spare deg for mye ekstra-arbeid, det siste vil garantert spare deg for flere hundre tusen kroner. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hva vil det ikke koste å leige plass til å ha denne liggende på land i årevis,under restaureringen?Og hvor får du evt. leige en slik plass? Dette høres ut som ren galskap,den som tjener mest på dette prosjektet,er han som får gi bort et stort problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Det virker jo som at "gratis" i dette tilfelle er en vanvittig blodpris. Jeg vil tro at det heller burde følge med en anselig godtgjørelse for en som vil seg selv så vondt som å overta ansvaret for et slikt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Tror det er lettere å finne et sted å jobbe på karmøy enn i stavanger. Men jeg er uansett skeptisk.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Mest sansynlig,ender dette opp til slutt, som Norges største St. Hans bål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Det er ingen tvil om at trådstarteren har forelsket seg i akkurat dette prosjektet. Trodde ikke det gikk an å bli så forelsket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Når det gjelder vanlige båter er det viktig med papirer som viser at du er eier, når det gjelder gamle skøyter og andre større båter er det viktig å ha kvittering på at du ikke eier den. Her i Porsgrunn var det en som fikk et krav på mer enn 100 000 pga at komunen tok opp den sekte båten og hugget den opp. Kan denne være en slik en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.