Jump to content

Bør jeg kjøpe sunket skøyte?


fender2

Recommended Posts

hei igjen.

heving er det eier som står for så den kostnaden slipper jeg.eier som kjenner til båten tippet et år med god arbeidsinsats og penger for og få den i stand.båten må også ha nye seil:-)men det kan jo også ta 14 år som jeg har lest...jeg får endelig ikke håpe det:-)som tidligere nevnt har jeg mulighet til og ta det som en heldagsjobb i 6mnd fremover.burde vel komme et lite stykke på vei med dette og eventuelt se litt fremgang.selv om jeg har veldig lyst har jeg ikke helt bestemt meg enda.det er fort gjort og bli litt blind og tenke at og bytte et pr bordganger og snekre et dekk og noen rekkestøtter..det fixer jeg i en fei .he he kjenner meg selv litt.så over til kostnader ja det vil koste.men her slipper jeg og måtte betale alt på en gang.og kan ta det litt over langen.jeg slipper da og måtte låne penger for og få satt den i stand.

Link to post
Share on other sites

Har du dei kunnskapane som må til for å fullføre eit slikt prosjekt? Det inneber jo ein heil del til dels avansert trearbeid.

 

Ein annan måte å sjå dette prosjektet på: Dersom det vil koste 300.000-500.000 kroner pluss tusenvis av arbeidstimar å få båten ship-shape att, kvifor ikkje berre bruke ein halv million på ei brukbar skøyte først som sist, så sparar du deg i tillegg enormt med arbeid.

Her er eit par som i det minste flyt og fungerer:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20494938

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20405589

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eier som kjenner til båten tippet et år med god arbeidsinsats og penger for og få den i stand.båten må også ha nye seil:-)men det kan jo også ta 14 år som jeg har lest...jeg får endelig ikke håpe det:-)

 

 

...eier som kjenner til båten... OG som i lengre tid har prøvd å bli kvitt den OG som har unnlatt å sette i verk tilstrekkelige tiltak for å holde den flytende....

 

Kan det være at andre potensielle kjøpere har sett at "eier som kjenner til båten" muligens undervurderer/beskriver hva som skal til av arbeide for å få den i brukbar stand?

 

Må si jeg hadde tenkte meg veeeldig godt om før jeg hadde kjøpt denne, skuta kan umulig fått særlig med ettersyn og stell ettersom den har gått ned 2-3-4? ganger de siste årene?

Innkjøpspris på denne blir peanøtter av hva den vil koste deg dersom du tenker å få den i brukbar/god stand. er overbevist om at du på sikt vil komme bedre ut ved å kjøpe deg et bedre utgangspunkt.

Kan derfor bare slutte meg til de som advarer mot å gå i gang med dette prosjektet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Skøyteprosjekt som ser ut til å være gitt opp av eier, påkostet 5-600.000 siste 5 år, averteres for 99.000 og er åpen for bud...

 

Om det virkelig er lagt ned kr. 5-600.000 i denne (undres hvor) i denne så er det tragisk med så mye penger og arbeide rett ut av vinduet.

Synes å ha sett mange skøyteprosjekter ende opp slik... det ville være synd om ditt skulle bli enda ett av dem.

 

Men en slik kan kanskje være et bedre utgangspunkt for ditt prosjekt...??

 

Tror virkelig det kan være lurt å ta en alvorsprat med noen som har gjort det samme, send IM til noen av dem poå forumet som driver med slikt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

jeg er utdannet elektrikker og har snekkret på hus men dog ikke trebåt.jeg kan bruke verktøy ..og her har man jo det gamle treverket man kan bruke som mal eventuelt.jeg har desverre ikke 5-600000 liggende ellers hadde jeg vel gjort det:-)men jeg har til matrialene jeg trenger og innen jeg er klar med det, har jeg til motor osv..og ergo båt med 0 lån men da med mye arbeid og slit ville jeg tro he he

Link to post
Share on other sites

Kvifor spør du "Bør jeg kjøpe sunket skøyte" når du motargumenterer alle frårådinger om å kjøpe. Denne båten ligg tilsynelatande ved ei kai og er så vidt under vann ved flo sjø. Ved fjere sjø er ein del av båten tørr, belastning på skruget er stor. Ein slik båt, kravellbygd, toler ikkje lang tids skjev belastning før den vert skjeiv i skroget. Ein annan ting er at når den har lege så lenge i sjøvann, så må all innredning skiftast. Den er gjennomtrekt med saltvann og vil svette salt i lang tid. I tillegg rustar alt av beslag, spikar og skeuer. Det du kan rekne med å starte med, etter at båten er komt på land og alt som må fjernest er borte, er eit tomt skrog, som endåtil må reparerast og drivast.

Link to post
Share on other sites

Fender 2: Du legger for dagen en sjarmerende optimisme, du spør om dette er en god ide og argumenterer i mot alle som synes det er en dårlig ide. :wink:

 

Når du ikke har penger/vil bruke penger, hvorledes ser du for deg å finansiere det du trenger når du skal arbeide fulltid i 6mnd?

 

Nå virker det absolutt som du allerede har bestemt deg.

 

Men her synes det til å være litt stor avstand fra drøm til virkelighet.

 

Det spiller ikke så stor rolle om pengene skal brukes med en gang eller fordelt over 6 mnd.

Sett deg opp et lite budsjett over hva du må investere i før båten er sjødyktig.

La noen som har peiling på dette med gammel trebåt i denne størrelsen kvalitetssikre budsjettet.

 

Så kan du sammenligne hva som kan kjøpes for samme summen, gjerne med lånte penger.

Ta bare renteutgiftene med i regnestykket.

 

Det er gjerne sånn at med slike prosjekter får man ikke igjen egeninnsatsen ved salg, heller ikke verdien av det som kjøpes inn av materiell.

Kanskje med unntak av noen vakre smykker.

Derfor er det særdeles god butikk å kjøpe et prosjekt som nærmer seg ferdig heller enn det du har skissert her.

 

Sorry, men det er ubehagelig nært sannheten.

 

Så er det tilfeller hvor det er tale om stor kjærlighet til en spesiell båt som gjør at rasjonelle argumenter faller bort.

Det burde ikke være tilfelle her.

Link to post
Share on other sites

så over til kostnader ja det vil koste.men her slipper jeg og måtte betale alt på en gang.og kan ta det litt over langen.jeg slipper da og måtte låne penger for og få satt den i stand.

 

Nå vet ikke jeg noe om hva du til daglig steller med, men i mitt tilfelle må jeg jobbe for å få noen kroner på konto hver måned. Forstår det slik at du har mulighet for å jobbe på heltid med båten i 6 måneder. Du må ha en spesiell jobb om det fortsetter å komme penger på bok selv om en ikke er i jobb i denne perioden. Og hvis det i tillegg er så store penger at det kan dekke kostnadene med å reparere denne båten, i tillegg til andre løpende kostander, er du i en posisjon som hører nesten uvirkelig ut.

 

Når du skriver at du ikke har 5-600000 liggende må det jo betyr at det kommer penger inn jevnlig. Og når du ser for deg å få gjort mye på 6 måneder .....

Nei, dette henger ikke på greip for meg iallefall.

 

Og det er absolutt noe helt annet å fikse litt på huset hjemme enn å reparere denne båten. Har du vektøyet som trengs? Har du forståelsen av hva og hvordan arbeidet må utføres. Hjemme kan mye fikses med litt sparkel om det er noe som ikke ble 100%. Det nytter ikke her. Det kreves store ferdigheter inn trearbeid.

 

Ja,ja når du ikke ønsker å lytte til velmente råd så lykke til. For du har jo bestemt deg, selv om du ikke skriver det. Det er båtens eier som du tydeligvis hører mest på! :crazy:

Link to post
Share on other sites

.. og så er den gratis:-)

Den forblir ikke gratis så lenge..

 

Kanskje dette kunne blitt en flott båt, men mitt tips er å ikke la deg blende av denne "gratis" og "gyldne muligheten". Slik jeg ser det vet du minimalt om båtens tilstand og hvor mye tid og penger som må til. Opplysninger du får fra en selger som tydeligvis har et stort ønske om å bli av med båten ville jeg vært VELDIG skeptisk til.

 

Husk at de mange skøyteprosjektene som gis bort/selges billig på finn.no (eller som kommunen må heve for eiers regning) en gang ble påbegynt med samme optimisme og pågangsmot som du har nå.

 

Til slutt et spørsmål: Hva gjør du med båten om det skulle vise seg at oppussingen blir uoverkommelig?

Link to post
Share on other sites

kan ikke klage på pågangsmotet nå i hvertfall.

Skjønner ikke hvorfor spørsmålet er blitt tatt opp her på BP.

Er det NOEN som har vert posetive til dette? Prøv heller å ta ett par skritt tilbake, og spør hva du vil bruke fritiden til de neste årene! (og hvor du skal få penger fra)

 

Nesten som en mistenker at det er selger som står bak sprøsmålet? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skøyteprosjekt som ser ut til å være gitt opp av eier, påkostet 5-600.000 siste 5 år, averteres for 99.000 og er åpen for bud...

 

Om det virkelig er lagt ned kr. 5-600.000 i denne (undres hvor) i denne så er det tragisk med så mye penger og arbeide rett ut av vinduet.

 

 

jeg har snakket med de som har den til 99.det er mere som må gjøres på den en denne antagelig.der må motor spant .og alt over vannlinjen ordnes.her slipper jeg spantene antagelig og så er den gratis:-)

 

Linken til annonsen over var ikke ment som en kjøpsanbefaling....

Var mer ment som et varsko, disse har tydeligvis ikke mer tid (gått lei) å bruke på prosjektet. det er lagt ned 5-600.000 de siste 5 årene men allikevel ser båten ut slik den gjør og averterers til 99.000....

Om inngangsbilletten til prosjektet er gratis eller kr 100.000 så vil den kostanden uansett utgjøre en liten del av hva det hele vil koste for å få det ferdig. Et dårlig utangspunkt kan bli veldig mye dyrere/arbeidskrevende enn et bedre utgangspunkt selv om man må betale noen kroner mer for et bedre.... i det store og hele blir denne prisforskjellen liten og kan bety forskjellen på om prosjektet blir ferdig eller ikke.

 

Uansett hva du velger - lykke til....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvis du går for dette prosjektet, noe du absolutt IKKE bør gjøre, :nonod: vil du kunne forsyne BP med prosjektfortellinger og bilder i uoverskuelig fremtid------helt til du går lei hele prosjektet---(dritten). :headbang: :headbang: :headbang:

Og til glede for alle dem som er glade for at de ikke har begynt på tilsvarende jobb. :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Siden du får skøyta gratis etter at den er hevet og satt på slipp, bruk en tusenlapp eller to på å få med deg en trebåt-bygger(helst med skøyte-erfaring) som går igjennom båten for deg med en full rapport.

Enten sitter du da igjen med en komplett arbeidsliste samt mange tips på hvordan og i hvilken rekkefølge reparasjonene skal gjøres, eller du har betalt 2000,- for å få ett kvalifisert råd om å holde deg langt unna. Det første vil spare deg for mye ekstra-arbeid, det siste vil garantert spare deg for flere hundre tusen kroner.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vanlige båter er det viktig med papirer som viser at du er eier,

når det gjelder gamle skøyter og andre større båter er det viktig å ha kvittering på at du ikke eier den.

Her i Porsgrunn var det en som fikk et krav på mer enn 100 000 pga at komunen tok opp den sekte båten og

hugget den opp. Kan denne være en slik en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...