Jump to content

Bør jeg kjøpe sunket skøyte?


fender2

Recommended Posts

På generelt grunnlag kan man si at skøyteprosjekt er ekstremt tidkrevende og dyrt. Dette gjelder uansett hvilket prosjekt en går for.

 

Tipper at trådstarter klarer dette fint hvis han har motivasjonen til det. Det blir knallhardt, men alt går hvis en virkelig ønsker det...

 

Ang penger: alt trenger ikke å måtte være økonomisk fornuftig alltid, og i den store sammenheng er 5-600 tusen ikke så alt for masse penger...

Link to post
Share on other sites

hei igjen.

her var det mange meninger om prosjektet ja.he he og de fleste var da negativt instilt til hele greia :-)noe jeg kan forstå-men det finnes da solskinnshistorier også.folk som har gjennomført et sånt prosjekt og fått det til:-)det er jo ikke alle som gir opp. jeg kan også innrømme at pga manglende erfaring ikke helt ser rekkevidden av og gå på et sånt prosjekt som er så stort:-) og da helt hva sånt vil koste meg til slutt....jeg ser heller ikke på dette som en gylden mulighet,men heller som en rimligere inngangstbillet til noe jeg har ønsket meg lenge.eier har heller ikke prøvd og påvirke meg til noe. det var jeg som tok kontakt for og høre på båten da jeg kom over den på nett.han sa det var en del og gjøre men ville jeg ha den kunne jeg få den etter de hadde tatt ut motor.økonomi,jo da jeg har innkomster selv om jeg jobber på båten være seg 6mnd eller om det blir et år.pågangsmot har jeg..jeg gjorde det samme når jeg bygde huset mitt.så på det som en jobb var der kl 7 dro kl 5 vær eneste dag.plutselig en dag var det ferdig og jeg kunne flytte inn.he he ingen ting er umulig .ser man ikke possetivt på ting går det i allefall ikke:-)jeg har to båter fra før som jeg har satt i stand .en 27f seilebåt og en sjømann22 riktignok i plast sådet blir jo ikke helt det samme.så noe erfaring har jeg..tanken var og prøve og få til dette uten og låne penger.derfor et prosjekt som dette, isteden for og ta opp lån, til en båt som er i orden.la oss si at jeg går på dette ,kjøper matrialene jeg trenger,setter i gang og jobbe på båten.og sparer til motor samtidig.for min del er det lettere og spare 50k av gangen en 5-600 000 til ny båt.jeg har også vurdert båter som er dyrere som mange her nevner,men det er ofte mye som må gjøres på disse også.he he hadde båten ligget i mitt distrikt hadde jeg hoppet på dette uten og blunke.men men da jeg bor på østlandet,, gjør avstanden meg litt betenkt på hele greia.men da også kansje en god anledning til og tenke godt gjennom dette først.

Link to post
Share on other sites

men men da jeg bor på østlandet,, gjør avstanden meg litt betenkt på hele greia.men da også kansje en god anledning til og tenke godt gjennom dette først.

Bor du på Østlandet?? da er det vel nok vrak du kan hente opp fra bånn her i stedet for å slepe et over fra Vestlandet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

jeg kan også innrømme at pga manglende erfaring ikke helt ser rekkevidden av og gå på et sånt prosjekt som er så stort:-) og da helt hva sånt vil koste meg til slutt...

 

Men jeg kan love deg at opptil flere av de som har svart deg, og frarådet deg dette, sitter med betydelig innsikt i hva dette dreier seg om.

 

jeg ser heller ikke på dette som en gylden mulighet,men heller som en rimligere inngangstbillet til noe jeg har ønsket meg lenge.

 

Jeg kan love deg at dette blir en dyr inngangsbilett til noe du har ønsket deg lenge. At det blir dyrt er ikke grunn nok til å la være, men man må innse at det blir dyrt!!

Link to post
Share on other sites

nei men eneste forkjellen er et fingerstort hull i en nate og manglende tilsyn, som da gjorde at denne sank etter som jeg har forstått :-)

 

ja jeg skjønner at det blir en dyr inngsbillet,men det blir det og kjøpe en fra 500k og oppover også. dette er jo ikke noe jeg har gjort enda heller.men heller lurt på om jeg skal tørre og gjøre.derfor meldte jeg meg inn her for og høre med dere som kansje har erfaring med noe lignende:-)

rent hypotetisk er det noen som vet kostnaden ved og ha en så stor båt liggende på land for renovering.da tenker jeg på leie av plass.

Link to post
Share on other sites

Hei Fender 2

 

Jeg må si at jeg kjenner meg litt igjen i den situasjonen du er i nå...

Du er antakelig såpass forelsket båtens linjer at du går igjennom hele prosessen i hodet ("Jeg bare skifter den... og så tar jeg av de... og lager nye sånne...")

 

Som noen har nevnt tidligere i tråden din, så har det til nå tatt meg 14 år på en båt som er halvparten så stor som den du nå vurderer.

(Mulig jeg er treig.. :lol: ).

 

Vil bare dele den erfaring jeg har hatt:

Når kunnskapene dine øker, så vil antakelig omfanget av prosjektet også øke.

Du nøyer deg ikke med halvveis løsninger, og det ene drar det andre med seg.

 

Jeg ville fått en nøytral (fagmann) med meg, og forsøkt å holde igjen forelskelsen til du "får lov" av denne fagmannen.

Jeg klarte det ikke, men har alikevel klart å komme meg "over kneika" og ser enden på prosjektet.

 

Ingenting er umulig, men dette ser for meg ut som et stort (veldig stort) prosjekt.

 

Ønsker deg lykke til i å holde deg i skinnet til en fagmann har sjekket den.

 

Hilsen "Been there"

Link to post
Share on other sites

nei men eneste forkjellen er et fingerstort hull i en nate og manglende tilsyn, som da gjorde at denne sank etter som jeg har forstått :-)

 

Spørsmålet er om det er tilfelle :wink:

 

Hvis jeg skulle gått på noe slikt (kommer ikke til og gjøre det en gang til) så ville jg slippet, og tatt alt under vannlinja.

Når båten da er tett kan du fortsette på prosjektet på vannet.

 

Kommer du til spantene innvendig på denne, eller er de skjult bak kledning innvendig?

Selv om spantene ser bra ut, kan de være pillråtten, da eika råtner innenfra. (har erfart det)

 

Hva med kjølbolter?

Lutråte?

 

Vel, lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Tenk deg godt om iallefall. En kompis gav opp en 33 fot dorry etter nokre år. Dukka opp noko nytt råte kvar måned. Etter 3-4 år på land fikk han innbrudd. De tok styringa og instrumenta i båten. Da sank verdien på båten nok til at prosjektet blei avslutta.

Å går du lei, så koster det maaaang tusen å bli kvitt skuta. Spesialavfall fikk en kompis beskjed om. 1300kr pr tonn trur eg de sa..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

.. den så seileklar ut jeg

 

Deler av seilet ligger jo klart ihvertfall... :giggle: Du skal ikke kjøpe husene i bakgrunn og sette i stand de også da når du først setter i gang...?

 

Neida, bare tuller. Dette blir ukens thriller, er han gal nok(ikke vondt ment..) til å sette i gang eller ikke? Jeg følger tråden spent...

 

Jeg ser på meg selv som ganske nevenyttig, og liker å sette i stand ting, men dette...? :sweat: Men det ser jo ut til å ha vært en fin skøyte en gang...for lenge siden...

 

Hav

Link to post
Share on other sites

Fender, enten er du ute etter og lage en god tråd her på BP eller så må du være gal!

 

Først av alt; selger kan du ikke stole på et sekund.

 

Helt tydelig at denne kun ønsker og bli kvitt et VRAK.

Da det er det så lett og fortelle at det kun var, og det er kun en nagle, osv osv.

Den dagen han er kvitt denne, er dette ditt problem og ikke hans...

 

Er redd denne båten kun har en siste reis, det er på land og så får karmøybuen et stor st.hans bål. Desverre, for båten VAR fin den.

Mest sansynlig blir den liggende til neste nordvest kuling/storm også er den pinneved.

Utifra det som skrives i tråden har selger ikke brydd seg med båten, ikke vedlikeholdt, Kort og godt GITT FxxN. Og slikt bør en ikke stole på.

 

At du da fremdeles, slik du skriver, velger og tro selgeres ord er for meg et mysterium....

 

Vent til det kommer en risør skute til om så en million, lån hver krone. Fremdeles vil kjøp av sunket skute bli dyrere. MYE dyrere!

 

Men løp og kjøp for min del, den siste i...ot er ikke født enda.

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke du elektrikker fender 2. Istedenfor å jobbe på denne båten i 6 mnd. som du antydet. Kan du ikke heller jobbe litt på si i 6 mnd. Plutselig har du cash til å kjøpe en som flyter. Mitt råd er: Gjør det du kan best. Enkleste måten å skaffe penger på. Er jo ikke sikkert at båten tørker engang på 6 mnd. Og når den først gjør det ser det vel ut som en sjalusigardin.

Hør på gutta nå. Du har tydeligvis arbeidskapasitet utover det de fleste har. Så det nok ikke lenge før du kan skaffe deg et litt enklere prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...