Jump to content

Bør jeg kjøpe sunket skøyte?


fender2

Recommended Posts

Hvis det er snakk om den skøyten som har sin tilhørighet her på Karmøy, så er det - etter hva jeg har hørt ikke ei Risørskøyte, men ei CA skøyte.

Det prosjektet er blitt behørlig diskutert i trebåttråden, og det er mange spørsmål omkring denne skøyta

 

Ellers vil jeg bare henge meg på de uttalelsene som er kommet fram så.

Tenk deg grundig om.

Jeg vil på det sterkeste advare deg mot å gå løs på et så stort prosjekt.

Å gå i gang med ei såpass stor skøyte som ditt første trebåt prosjekt kan knekke ryggen på den mest ihua trebåtentusiast. Husk at her er det store dimmensjoner, og det vil bli snakk om tunge løft, både økonomiks og fysisk.

All erfaring tilsier at det vil dukke opp uforutsette problemer, og båt drømmen kan fort bli til ditt livs mareritt.

 

Vil heller annbefale deg å gå løs på ei lita 22 fots snekke som første prosjekt. Da vil du få erfaring med hva det vil si å fikse og vedlikeholde en trebåt. Går dette greit, og du fortsatt er like entusiastik så kan du gå løs på et større prosjekt.

 

Og til slutt - som flere har påpekt.

Hvis du skulle gå løs på et slikt stort prosjekt og du går lei, så husk at det koster en liten formue å kvitte seg med en slik båt. Det er ikke vrakpant på gamle skøyter :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om den skøyten som har sin tilhørighet her på Karmøy, så er det - etter hva jeg har hørt ikke ei Risørskøyte, men ei CA skøyte.

Kan du fortelle mer her? Kjenner du eventuelt til hvilken CA det er snakk om? Får ikke noe godt inntrykk av utseendet fra bildene, men den store bredden i forhold til lengden får meg til å tenke Risørskøyte.

 

Dersom det er en CA, menes det at den er bygget på CA tegninger i 1944, eller at den er en av de eldre modellene?

 

Tillater meg å være uenig med deg Wasco i at en bør starte med et mindre prosjekt som en snekke, dersom det er skøyte en har lyst på :wink:

Skriver enda en gang det gode rådet vi fikk av en annen trebåtkar, da vi kjøpte Skjælø. Det viktigste er at dere finner en båt dere liker/faller for, da vil dere også ha lyst til å arbeide med den og gleden over arbeidet stiger ettersom båten ferdigstilles. Det har funka for oss, men selvfølgelig, alt innen visse grenser. Det må jo være noenlunde realistisk og overkommelig. Akkurat den grensen med hva som er overkommelig ser ut til å variere for den enkelte av oss. Noen gir opp fordi kun vedlikeholdet av en båt oppleves som for mye, mens andre tar det helt fra grunnen av slik som Svaap.

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg husket feil. Det er ei Risørskøyte - hvis det er snakk om den båten som forliste ved havna på Torvestad.

 

Her er link til annonsen på FINN. Den er gått ut på dato, men bilder og tekst ligger fortsatt ute.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18430569

 

Denne båten ble først lagt ut for salg med en pris på 99.000.

Etter hvert gikk prisen ned til 79.000.

Så ble annonsete teksten oppdatert. Da ble det fortalt at skuta hadde vært utsatt for hærverk og at den hadde sunket. Det ble også fortalt i denne annonsen at det hadde vært gjort forsøk på å heve skuta, men at dette ikke hadde lykkes.

Båten var da til salgs for dem som ville betale prisen det misslykkede redningsforsøket hadde kostet. Tror det var rundt 20.000.

 

Så ble annonseteksten redigert igjenn, til den teksten som fremdeles ligger ute på FINN.

Her nevnes det ingen ting hverken om herværk eller misslykkede rednings forsøk - og som dere ser, nå er prisen satt ned til 1000 kr.

Det vil si at i brødteksten står det både en pris på 7000 og 79.000.

 

Virker litt rotete og lite seriøst dette.

Har det virkelig vært herværk på skuta, eller er det andre årsaker til at den nå ligger på havets bunn?

Har det virkelig blitt gjort et forsøk på å berge skuta?

Og hvis dette ikke lykktes - hva var årsaken til at de ikke klarte å heve skuta?

 

En kar som bor i distrikte kunne imiddlertid fortelle at han hadde liten tro på historien om hærverk. Han kunne fortelle at brannvesenet etter tips fra tilfeldig forbipasserende ved et par annledninger hadde vært nede på kaien og lenset båten.

Men til tross for dette sank altså båten til slutt.

 

Ellers kan jeg si meg enig med deg i at det selvfølgelig er lite fristende med ei lita snekke, når det er skøyte en har lys på. :yesnod:

Men jeg tenkte på at hvis tråstarteren ikke har noen som helst erfaring med restaurering av gamle trebåter, så kan mener jeg det er litt vell pretansiøst å gi seg i kast med ei 44 fots skøyte som første prosjekt.

Det er vel ingen som kan forestille seg hvilke utfordringer en slik skute kan være - uten at en har erfaring med restaurering av gamle trebåter.

 

Derfor er jeg redd for at trådstarteren vil "knekke ryggen" og bli både frustrert, deprimert og irritert hvis han gir seg i kast med denne skuta med den innstillingen at her er det bare litt småfiks

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Det er riktig som det her er sagt, skuta er nå nede for 3 gang.

Sunket grunnet "Hærverk" er bare fjas, det vet eier og.

Sunket 2 ganger på "Prestakaien", ikke tatt lekkasjene ad notam for å fikse på slipp..

Satt kun ombord ei lånt el pumpe for å holde den flytende....

Skuta til bunns igjen.....

Fremdeles ikke fått den på land for tetting...

Flytter plass da de blir jaget fra det første stedet..

Holder på å gå ned for 3 og 4 gang..

Jeg bor i området, ser hva som er på veg til å skje, redder båten.. (får pumpa igang igjen)

Gir beskjeder videre om at nå MÅ den opp og bort, ellers kommer den til å gå ned igjen.

Blir heller ikke tatt ad notam.. Et par uker går.

Er bortreist en lørdag, kommer hjem, ser kun mastene stikke opp. :sad:

 

Her bør eier få opp båten, du tar en titt, gå over med noen som vet hva det dreier seg om, men kun ETTER at eier har hevet båten.. Og en ting er sikkert, der båten ligger i dag, ligger den ikke lenge dersom vi skulle få en Nordavindskuling. Den ligger da på verst tenkelig plass, ein skikkelig kuling, og kun deler av skuta ligger tilbake.... :nonod:

Bor selv rett ved der den ligger, og vet hva som skjer der på ein kuling fra Nord.

Så mitt klare råd, få den opp så raskt som mulig før kulingen kommer, ellers er det for sent.

Ta deg ein titt sammen med noen som vet hva det går i.

En ting er jo sikkert, skuta kan bli bra den, et aldeles nydelig skrog med flott skant er det og, men at det kommer til å koste knappene i skjorta er sikkert.. :yesnod: Som skøyteeier i over 20 år, tror jeg nok jeg kan si det med største mulige sikkerhet.. hehe..

 

Vidar'n :seeya:

Redigert av Vidar'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den lå lenge fortøyd på "Paddå"(nord Karmøy) der sank den minst to ganger.Etter at den ble slept inn til Hauskevågen,lå den med el.lensepumpe ombord.Har hørt at noen hadde kuttet strømforbindelsen,og at det var årsaken til siste havari.Den hadde en stor lekasje rett over vannlinjen,da den kom så dypt i sjøen,gikk den fort til bunns. Advarsel:aldri overta problemet! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte også selv på den skøyta, men etter å ha mottatt bilder fra eier med mer råteskader fikk jeg ikke lengre lyst. Jeg er glad i å arbeide med gamle båter, men dette ble litt i overkant selv for meg. en annen ting nå er at den ligger på bunn og har som det er skrevet tidligere her gjort det før også. Spørsmålet da blir hvordan skøyta ser ut under vann... Her kan det være mye som ikke det snakkes så mye om.

 

Nå spørs det helt hva slags båt du er på jakt etter, men skal du ha en båt du slipper å arbeide med i et par år før kosen kan starte er dette riktig prosjekt, om ikke: FINN NOE ANNET!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

hei igjen

ja nå har jeg fått litt mer inf.fra eier.:-)båten flyter,men tar inn ca 30l vann i timen pga en løs nate under vannlinjen..dette fra en tidligere skade,pumpen hadde sviktet.så båten sank en gang til.jeg har fortsatt veldig lyst da og hoppe på dette da jeg synes dette er veldig fine båter når de er satt i stand..og jeg vet det kan blir en del og gjøre med den . i følge eier er de fleste problemer på båten relatert til dekk og over vannlinjen bortset fra da denne løse naten:-)så det jeg ser for meg blir og eventuelt rive alt og bygge nytt.skroget er bygget sterkt,,er bygd for jordomseiling med dobble spant som skal være i orden.jeg har mulighet til og ta dette som en heldagsjobb i 6mnd fremover og eventuelt se hvor langt jeg kommer med båten på det.det største problemet blir eventuelt avstanden da jeg bor på østlandet.jeg vurderer og prøve og få slept den til stavanger bli der og jobbe på den , vis jeg da finner en plass den kan ligge og det ikke koster en formue og få slept den dit:-)til dere som har linket til båter på finn.de har jeg snakket med .det er omtrent like mye som må gjøres på disse:-)skifte dekk.innrede,overhale motor,mm.eneste forkjellen er at de koster fra 50-99k..så med denne vil vel utgangspunktet bli litt rimligere selv om flere av de overnevnte kunne gå ned i pris.denne har også et skrog jeg liker veldig godt med gode seilegenskaper,noe som jeg også er ute etter.men som sagt båten er malt og jeg tipper man kan finne mye rart under denne når man begynner og skrape litt t:-)og dermed så er man i gang.tror jeg vil prøve og få litt mere opplysninger på båten først før jeg eventuelt beestemmer meg.

Link to post
Share on other sites

Er ikke meningen å være unødig negativ altså, men har rotet såpass med en gammel trebåt (mindre enn denne) som kan bli såå bra om bare jeg gjør slik og slik, også dukker det stadig opp mer, arbeidet tar lenger tid enn jeg tenkte, det koster penger og du ser ikke når du kan tenkes å få bruke båten osv. Er ikke bare-bare å flytte rundt på 40 tonn båt som kan ha svekkelser du ikke vet om før du er godt i gang med rivingen, og andelen drømmere som har gått med store tap på slike prosjekt uten å se snurten av sjøen er stor. Vi snakker her om så store dimensjoner at det kreves bra lokale å jobbe med båten i + bra verktøy.

 

Skøyter er tungsolgte, og utsalgsprisen på finn er det selger håper på å få. Er nok mulig å prute mye på gamle skøyter på finn.no.

Link to post
Share on other sites

Sitter med en magefølelse av at trådstarter allerede har bestemt seg for å overta denne båten og ikke tar inn over seg alle advarslene som mange fremsetter.

 

Bare det å få hevet denne båten, gjøre den tett for å kunne slepes til Stavanger for der å finne en plass på land hvor en skal bruke 6 måneder på å sette den i stand burde med ettertanke være tilstrekkelig til å skrinlegge hele prosjektet.

 

Du skal lete lenge for å finne en plass til båten her i Stavanger. Det står noen tusen i kø for båtplass allerede. Klarer du det er det private plasser som ikke er gratis. Det vil være betydelige kostnader med hevingen og slepingen. Og ikke minst store kostnader med reperasjonsarbeidet. Dette fikses garantert ikke på 6 måneder.

 

Hvordan skal båten heves? Kommer en til med stor nok krane fra land eller må en til med en krane på båt/lekter? Det vil uansett være STORE kostnader med å heve båten.

 

Nei, jeg har bare et råd. GLEM DET!!!!!

Redigert av Eppa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter med en magefølelse av at trådstarter allerede har bestemt seg for å overta denne båten og ikke tar inn over seg alle advarslene som mange fremsetter.

 

Nei, jeg har bare et råd. GLEM DET!!!!!

 

STORE KOSTNADER blir ofte nevnt, noen som kan tenke seg et grovt overslag på og få båten i grei bruksstand ?

 

Og evt tidsforbruk?

Link to post
Share on other sites

Har fått en god del info om denne skøyta. Ikke overta et så stort "problem"..

Bare at den er malt er jo en farlig ting, du hvet ikke hva som er under!

Er den malt innvendig og utvendig er det tilrettelagt for råtedannelse.

Er heller ikke enig i at du må gå for en liten snekke først, er det skøyte du vil ha så følg den drømmen! :smiley:

Men start med et bedre utgangspunkt!

Mange skøyter på markedet og uten tvil GODE muligheter for pruting! :smiley:

Om du er arbeidsledig, har stort lokale å jobbe i, har noen 100 tusen til overs, et par år til rådighet og masse masse arbeidsmot så kan du heller vurdere det.

Legg heller noen tusen ned i et bedre prosjekt! :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Nytt dekk, dekksbjelker, rekkestøtter og diverse rep av skroget må til, ny motor må installeres, alt elektrisk må byttes ut, mye av innredning bør nok byttes ut m.m. Med mye egeninnsats og kreativitet noen hundre tusen, om man er avhengig av fagfolk til de tyngre jobbene kan det vel lett krype opp mot millionen :crazy: . Og dette bare ut fra det som er kjent, nye områder med råte etc. dukker garantert opp! Det er klart at en slik båt bør bevares, men det kreves god økonomi og veldig mye fritid for å få båt ut av noe slikt igjen. Bare vedlikeholdet av en velholdt slik båt er mer enn nok for en vanlig båteier, å sette den i stad fra en slik tilstand som denne virker å være i er vel nesten uoppnåelig for en mann alene. Bare sjekk tråden til SVAAP, etter fjorten års iherdig innsats har han nå begynt å legge dekket! Og den båten er mindre en den det gjelder her...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel helst antatt 5-600.000,-. Det er mye kostnader som følger med et slikt prosjekt.

Tror ikke det er urealistisk,i den prisklassen er der en god del å velge i på Finn.no.Hvis han etter alt det som er skrevet i denne tråden fortsatt ønsker å overta båten,ser jeg fram til bilder av det ferdige prosjekt,og ikke minst sluttregningen. :sailing:

 

 

Her er en som ihvertfall har motor,god plass,og garantert enormt med arbeid. :lol::lol:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19932561

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde lyst til å drive med dette i noen år fremover, ville jeg iallefall hatt millionen på bok for at det ikke skulle strande på økonomien i allefall. Ingenting som er verre enn at du går tom for penger og ikke har råd til å kvitte deg med båten heller engang. Og du får ikke halvparten av de investerte pengene igjen om du skulle selge, om det skulle bli båt igjen av den. Bare motor og generellt utstyr kommer jo fort opp i noen hundre tusen i innkjøp. Det som måtte være av elektronikk ombord er søppel nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...