Jump to content

Prosjekt: Nimo F30 Offshore


Nimo

Recommended Posts

Holder på med utbedring av min Nimo F30 Offshore.

 

02.jpg

 

Kjøpte båten i august 2009

Båten var ganske ribba for utstyr når eg kjøpte den og eg fann fort ut att her måtte det nokre utbedringer til for å laga den meir praktisk og brukervennlig.

 

Båten er ein Nimo F30 Offshore, som forgje eigar kjøpte som halvfabrikat\skrogferdg.

 

Motoren er ein Mercruiser D 300 ES med Bravo One X, som forgje eigar fekk innstalert ved Wave i Haugesund.

 

Time teller står nå på 150 timer, hvor eg harbrukt den i 20 timer sjølv, inkludert henting i Haugesund.

 

Skroget har 21 grader V botn og skrog dekk er sandwich laminert.

Før slipping og prosjekt start målte eg toppfarten til 45 knop på GPS og marsj mellom 35-38 båten har veldig gode sjøegenskaper.

 

Nar eg var til Haugesund og henta båten for å kjøra den til Austevoll, var det 1-2 meter bølger\dønninger på Sletto og Selbjørnsfjorden, etter å blitt litt husvarm, fann eg ut att her var det bare å la det stå til og kjøra på. Det var ingen problem å kjøra med ca. 25 knopp i desse forholda, men i motsjø måtte eg ned i 15-20 knop for att det skulle vera verande ombord.

Båten virker veldig kompakt, ikkje nåke skrangling i bølger.

 

På grunn av tildels store bølger måtte eg stå og kjøra ein del av strekninga og når eg satte meg tilrette i stolen, så klarte eg ikkje å finna optimal kjørestilling, det er djup cockpit i båten, så stolen må justerast høgt for å få optimal sikt. Dermed rekker ein ikkje ned til golvet med beina og fotkvilaren var for høgt montert. Dermed vart det til att eg vart ståande å kjøra.

Når eg kom vel heim, kjente eg på knea att her måtte nåke gjerast med styrepossisjonen.

 

Dermed var eg i gang med måling og tegning av utbedringsplaner.

 

Etter å ha prøvd båten ei stund, grubla og tegna kom eg fram til følgande plan:

 

11_2.jpg

Planen vart dermed som følger:

Siden det ikkje er ytterliner på båten, så ville eg utbedra annkomst til badeplatformen med å fjerna kalesjeluke, (Som ikkje fungerte i utgangspunktet) flytta solseng bue lenger akter og skjera port\opning i hekken. Motor kassen er 70 cm. høg fra dekk og dermed altfor høg å klatra opp på. Løysninga der vart å laga trinn i front av luke. På hver side av trinnet skal eg ha bøtteseter fra Helly Hansen. Kanten til maskinrommsluka i front har eg heva 30 cm. så eg kan laga trinn\fotkvilar i heilebredda foran motorkassen.

 

Under førerstolen skal eg byggja opp ein kasse på 30 cm, som eg skal montera gasdempet stolsøyle og foran førarstolen monterer skal eg ha ein 25 cm høg fotkvilar.

 

På styrbord side skal eg ha ein 55 cm høg kasse med plass til kjøleskap passasjer stol på glideskinne med sving oppa denne kassen. Foran førarstol skal eg laga ein 25 cm. høg fotkvilar og bak stolen skal eg laga plass til vask.

 

Innredninga skal eg byggja av moduler som eg støyper i sjølvlaga form, er ferdig med forma og holder på med støyping fortida. Holder på med støyp nr. 2 av 4 totalt.

 

23.jpg

Plugg til form, laga av trevirke, som er plastret over, sparklet, pusset, pusset, lakket, rubbet og vokset.

 

25.jpg

Her er forma ferdig og voksing pågår.

 

26.jpg

Støyp nr.1

Dette er kassen som skal stå under førerstolen, har brukt 2 lag med 600 gram duk, laminert med 10 mm sandwich og lagt 2 lag 600 g duk over sandwich.

 

Når det gjelder endringer av solseng\kalesje luke, så har eg flyttet buen, heva lukekarm, laga trinn i luke, opning i hekken, laga nye plater til maskinrom inndelinga, montert vanntank, varmtvannsbereder, laga kasser på ventilasjonsinntaka og lagt motorromsventilasjonen i rør, plsatra allt i samen att og er ferdig med grovsparklinga.

27.jpg

 

14.jpg

 

Luke fronet beregna eg nøye, så eg heva den like mykje som eg måtte utvida luka oppå etter flytting av kalesjeluke. Løysninga vart dermed å kappa luka på 2 plasser og snu hjørnet på luka 180 grader, dermed passa den perfekt att.

 

28.jpg

Her er eg begynnt å måla til rett høyde på kassen til den nye passasjerstolen og måla til plasseringa av kjøleskapet.

 

Dersom det er noen som vil sjø fleire bilder fra prosjektet, så er det noen flerie bilder her

 

Skal også laga ein liten konsol opp på den orginale og flytta noen instrumenter, for å få plass til Kartplotter(Raymarine E80) og montera defroster.

 

Satser på å få den klar til våren, så nå må eg avgårde for å ta støyp nr.2 ut av forma.

 

Etter sparkling, skal den ombygde delen lakkast og kalesje har våre inne til utbedring, fått sydd inn ekstra flipp som dekker opninga i hekken og fått sydd inn glidelåser ved targa og 4 glidelåser i front del, for å letta tilkomst til fordekk og ha mulighet til å stikka hodet ut i mørket eller når det er dårlig sikt.

Fleire bilder kjem etterkvart.

 

Mvh. Rune

Redigert av Falcon26 (see edit history)
Link to post

Takker for tilbakemeldinger!

Det er nok den du har sett i karmsundet ja.

Det er spennande og lærerikt å holda på med et slikt prosjekt.

Har plukka opp mykje kunnskap fra diverse forum og nettsider underveis i prosessen og fått ein del veiledning av han eg leiger plass hos.

 

Vurderte å kalla prosjektet "Oppdrag Nemo"

Redigert av Falcon26 (see edit history)
Link to post

Ingen tvivl, det blir meget fint, og det er den helt rigtige måde at lave tegninger - ellers taber man hurtigt overblikket når det er så omfattende som her.

Hvad har du planlagt der skal være i kassen under styre-stolen?

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Link to post

Begynner å ta litt form nå ja.

Plantegning er viktig, ellers er det snart for å skjera feil.

Må ofte små endringer til etterkvart som det begynner å ta form og ein ser løysninga i praksis.

 

Skal setta inn ei lita plastluke i kassen under førarstolen, kommer sikkert til å montera elektronikk modulen til ekoloddet i den kassen ++.

 

Ville ha kasse under stolen så stolsøyla ikkje vart så høg og vinglete og for å utnytta plassen bedre.

 

Kassen under stolen er litt høgare enn fotkvilaren, så sammenføyninga blir minst mulig synlig og for å passa den gassdempa stolsøyla, som med pedal kan justerast fra 29-40 cm.

 

Alle modulane er sandwich laminert og skal limast med sikaflex når dei er ferdig tilpassa.

Link to post

Har enda på et kompremiss i den forbindelse.

Tanken er att det skal vera mulig å sitta å kjøra også ved stor sjø\stamping.

Det er derfor eg har innvistert i gassdempa stolsøyle og solide seter.

 

Kassen blir ikkje så brei som på bildet, når den er ferdig tilpassa.

Når ein står på "nye" fotkvileren så får eg halsen i høyde med vindskjerm, som kan vera kjekt i mørket.

Meininga er att ein eventuellt kan stå med ein fot på dørken og ein på kassen med svikt i kneet, når ein vil stå og kjøra og vera skjerma av vindskjermen, stive knær i bølger er ikkje å anbefala uansett.

 

Var mykje fram og tilbake før eg enda på denne løysninga.

Det er nesten same løysninga i Falcon`en min og det har fungerer bra.

Redigert av Falcon26 (see edit history)
Link to post

Har du formene til fot hviler og setene fremdeles. evt den til vasken ?? er du inntrisert i å bygge 2 deler for meg?? kan veldig lite om glassfiber og dette må tåle litt så jeg tør ikke begynne på det selv.. eller kjenner du noen som vil ha et lite byggeprosjekt??

Link to post

Ganske morsomme båter, disse. Jeg var selv med for noen år tilbake og gikk en slik fra Fredrikstad til Stavanger. Rett nok var dette en finværstur, havblikk, sol og sommer, men siden det nesten kun er åpne havstykker var det en del dønninger. Jeg skal hilse og si at vi hadde noen luftige svev med båten, og den fikk virkelig juling. Vel framme ble den sjekket grundig i skrog og overbygg, vindskjerm og innredning, alle (!) lyspærene var røket og stroppa til batteriet var slitt av, men det var ingen skader for øvrig. Mener å huske at turen var på ca 280 nm, inkludert avstikker inn til Kristiansand for å fylle diesel og spise på kroa i småbåthavna, likevel var vi hjemme til kvelds. 285 mil på snaue 11 timer over åpent hav bør jo være tough shit for de fleste såpass små båter, men denne var gøy å ratte såpass langt. Jeg ser at du vil ha skikkelige stoler, og tror du vil ha mye igjen for det! Vil også anbefale et bedre sikringsskap enn det som er i originalen. Kanskje også større drivstofftank, men vet ikke hvor lett det er å få til?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...