Jump to content

Realistisk å CE-merke Glen-l selvbygg?


wiersen

Recommended Posts

Dette står å lese i informasjon om CE merking fra sjøfartsdirektoratet:

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998.

Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten.

Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter.

Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

Link to post

Finner nok det du behøver her: http://www.sdir.no/upload/Fartøy%20og%20sj..._november08.pdf

 

Her er et lite utdrag av reglene:

CIN-koden er et unikt nummer som gis hvert fartøy som settes på EØS-markedet. Koden opplyser blant annet om hvem som har produsert båten, når den ble produsert og hvilken årsmodell båten er. Koden er derfor ikke et bevis for at båten oppfyller fritidsbåtforskriftens krav til sikkerhet. For fritidsfartøy bygget i Norge tildeler Sjøfartsdirektoratet produsentidentifikasjon på bakgrunn av søknad fra produsenten. Privatpersoner som skal CE-merke selvbygget skal også søke om å få tildelt produsentidentifikasjon. CIN-koden består av i alt 15 tall, tegn og bokstaver.

 

Spørsmålet blir vel slik jeg forstår det om du ønsker å CE-merke selvbygget eller ikke.

Finnes jo også unntak og regler for dette i forskriften.

Redigert av GOE (see edit history)

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

En av testene du må igjennom en vel bl.a. å fylle båten med vann for å sjekke oppdrift osv. Samt at du må oppfylle masse krav til flyte-elementer, dokumentere materialbruk, en haug med tekniske beregninger av konstruksjonens osv.

Det er enklere å beholde båten i 5 år. Jeg kommer ikke til frivillig å drukne min båt og motor for å selge de sørgelige restene før det har gått 5 år.

Link to post
En av testene du må igjennom en vel bl.a. å fylle båten med vann for å sjekke oppdrift osv. .............. Jeg kommer ikke til frivillig å drukne min båt og motor for å selge de sørgelige restene før det har gått 5 år.

Kanskje en liten misforståelse ute og går her? Det gjelder vel kansje test av oppdrift og stabilitet? Da fyller man ikke båten med vann og "drukner båt og motor", men belaster den med vekter (personer) og sjekker hellingsvinkel og vertikale avstander til åpninger. Relativ enkel test som ikke skader båten på noen måte (forutsatt at den er noenlunde stabil).

 

Dersom jeg skulle lage selvbygg ville jeg nok satset på CE-merking. Kompleksiteten avhenger mye av hva slags båt du vil bygge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Består CE-godkjenningen av en helt ny båttype bare av ikke-destruktive tester?

 

Da snakker jeg ikke om å få godkjent f.eks en båttype som allerede har USCG-tester man kan framlegge som underlag, men en båt helt uten noen beregninger. Glen-L båtene det her er snakk om er stort sett tegnet på 50/60-tallet, og beregnet for hjemmebygg som ikke må godkjennes. Glen-L kan derfor ikke bidra med noen informasjon. Alt må tas ut fra den båten man kommer med.

 

Har bare sett på en del bygge-sider at det har blitt tatt opp, og de fleste svar har gått på at man må gjennom noen destruktive tester som gjør det uaktuelt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

For en enkelt båt er det i prinsippet kun snakk om ikke-destruktive tester. Båten må være laget i henhold til anerkjente regler, for eksempel relevante ISO-standarder. Av praktiske tester vet jeg kun om flyte- og stabilitetstest og støytest. Den første må bevitnes for båter i designkategori A og B, den siste gjelder kun båter med stor innenbordsmotor og stor fart.

 

Når det gjelder Glen-L båten kan det kanskje ha seg noe annerledes, da det er snakk om en spesiell konstruksjonsmetode (glue and stitch)?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Å CE-merke et sånt prosjekt blir nok veldig dyrt, bør nok bygge mange om det skal svare seg.

 

En annen ting du bør undersøke er om du får forsikret en båt som er nyere enn 5 år og ikke CE-merket. Tror du vil få store problemer med dette hos de fleste selskapene her i Norge, og da vil jo ikke båten ha den veldig store verdien på bruktmarkedet før den er 5 år. Regner bare med etterspørselen etter slike båter er liten.

 

Bare et lite tips før du legger for mye tid og penger i prosjektet.

Link to post

ikke noe problem å forsikre et selvbygg. jeg har forsikret min zip fra glen-l hos norske sjø.kom en mann derfra som gikk gjennom båten og så at alt skulle være som det skulle, i forhold til sikkerhet osv. forklarte byggemåte og materialer + diverse.

han gikk gjennom punktvis og godkjente den og tok noen bilder som han sendte inn til norske sjø. og den er ikke ce godkjent.

var ikke noe problem det :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...