wiersen Startet 4.Mars.2010 Del på Facebook Startet 4.Mars.2010 sysler litt med tanken på å prøve meg på et prosjekt, og har lest opp og ned på forumet. men finner liksom ingenting konkret om dette! står noen steder at produsenten selv ce-merker båten og at sjøfartsdir. utfører kontroll med produsent, gjelder dette dersom du står i garasjen og bygger? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Dette står å lese i informasjon om CE merking fra sjøfartsdirektoratet: Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking? Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998. Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten. Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter. Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
GOE Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Finner nok det du behøver her: http://www.sdir.no/upload/Fartøy%20og%20sj..._november08.pdf Her er et lite utdrag av reglene: CIN-koden er et unikt nummer som gis hvert fartøy som settes på EØS-markedet. Koden opplyser blant annet om hvem som har produsert båten, når den ble produsert og hvilken årsmodell båten er. Koden er derfor ikke et bevis for at båten oppfyller fritidsbåtforskriftens krav til sikkerhet. For fritidsfartøy bygget i Norge tildeler Sjøfartsdirektoratet produsentidentifikasjon på bakgrunn av søknad fra produsenten. Privatpersoner som skal CE-merke selvbygget skal også søke om å få tildelt produsentidentifikasjon. CIN-koden består av i alt 15 tall, tegn og bokstaver. Spørsmålet blir vel slik jeg forstår det om du ønsker å CE-merke selvbygget eller ikke. Finnes jo også unntak og regler for dette i forskriften. Redigert 4.Mars.2010 av GOE (see edit history) Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
wiersen Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 ja, kjenner til unntakene. men det kan jo hende at jeg, før det har gått fem år ønsker å selge båten og da fortrinnsvis ce-merket for å slippe ansvar Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 En av testene du må igjennom en vel bl.a. å fylle båten med vann for å sjekke oppdrift osv. Samt at du må oppfylle masse krav til flyte-elementer, dokumentere materialbruk, en haug med tekniske beregninger av konstruksjonens osv. Det er enklere å beholde båten i 5 år. Jeg kommer ikke til frivillig å drukne min båt og motor for å selge de sørgelige restene før det har gått 5 år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 En av testene du må igjennom en vel bl.a. å fylle båten med vann for å sjekke oppdrift osv. .............. Jeg kommer ikke til frivillig å drukne min båt og motor for å selge de sørgelige restene før det har gått 5 år. Kanskje en liten misforståelse ute og går her? Det gjelder vel kansje test av oppdrift og stabilitet? Da fyller man ikke båten med vann og "drukner båt og motor", men belaster den med vekter (personer) og sjekker hellingsvinkel og vertikale avstander til åpninger. Relativ enkel test som ikke skader båten på noen måte (forutsatt at den er noenlunde stabil). Dersom jeg skulle lage selvbygg ville jeg nok satset på CE-merking. Kompleksiteten avhenger mye av hva slags båt du vil bygge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) Består CE-godkjenningen av en helt ny båttype bare av ikke-destruktive tester? Da snakker jeg ikke om å få godkjent f.eks en båttype som allerede har USCG-tester man kan framlegge som underlag, men en båt helt uten noen beregninger. Glen-L båtene det her er snakk om er stort sett tegnet på 50/60-tallet, og beregnet for hjemmebygg som ikke må godkjennes. Glen-L kan derfor ikke bidra med noen informasjon. Alt må tas ut fra den båten man kommer med. Har bare sett på en del bygge-sider at det har blitt tatt opp, og de fleste svar har gått på at man må gjennom noen destruktive tester som gjør det uaktuelt. Redigert 5.Mars.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) For en enkelt båt er det i prinsippet kun snakk om ikke-destruktive tester. Båten må være laget i henhold til anerkjente regler, for eksempel relevante ISO-standarder. Av praktiske tester vet jeg kun om flyte- og stabilitetstest og støytest. Den første må bevitnes for båter i designkategori A og B, den siste gjelder kun båter med stor innenbordsmotor og stor fart. Når det gjelder Glen-L båten kan det kanskje ha seg noe annerledes, da det er snakk om en spesiell konstruksjonsmetode (glue and stitch)? Redigert 5.Mars.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Miss Amalie Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Finner dere noen link til regelverket? Hvor skal man henvende seg? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Bearded Beast Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 blir ikkje det uforholdsmessig dyrt å ce merke et sånt prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
wiersen Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 var det eg lurte litt på. blir det for dyrt gidder eg ikkje å bruke tid på ce-merking men det hadde vert et kjekt alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Mister Master Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Å CE-merke et sånt prosjekt blir nok veldig dyrt, bør nok bygge mange om det skal svare seg. En annen ting du bør undersøke er om du får forsikret en båt som er nyere enn 5 år og ikke CE-merket. Tror du vil få store problemer med dette hos de fleste selskapene her i Norge, og da vil jo ikke båten ha den veldig store verdien på bruktmarkedet før den er 5 år. Regner bare med etterspørselen etter slike båter er liten. Bare et lite tips før du legger for mye tid og penger i prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Sjekk denne : Orientering fra IMCI v/ Olaf Hjelmeland Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
wiersen Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 fikk ikke til å opne den linken eg Sitér dette innlegget Link to post
kent!! Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 ikke noe problem å forsikre et selvbygg. jeg har forsikret min zip fra glen-l hos norske sjø.kom en mann derfra som gikk gjennom båten og så at alt skulle være som det skulle, i forhold til sikkerhet osv. forklarte byggemåte og materialer + diverse. han gikk gjennom punktvis og godkjente den og tok noen bilder som han sendte inn til norske sjø. og den er ikke ce godkjent. var ikke noe problem det Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 fikk ikke til å opne den linken eg Har sendt deg orienteringen på IM. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.