kapteinkrok63 Startet 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2010 Jeg har en Scand Atlantic 2000 mod. Yanmar 290 hk. fart ca.22 kn. ferielastet m/gummibåt (70 kg og påhenger 45 kg) hengende bak på badepltformen. Båten går derfor dypt med hekken . Da jeg traff en kar som hadde hatt lignende båt tidligere fortalte han att på hans båt var det påmontert "skjørt" på siden av skråget akterut ca.1,8 meter. dette skapte en tunelleffekt slik at båten ikke kastet så mye vann ut til sidene , og han fikk mere løft i hekken. Han påstod at båten gjorde 26 kn. Motoren var Saab 220 hk. Er det noen der ute som har erfaringer/har hørt om lignende setter jeg stor pris på å høre fra dere dajeg planlegger å støpe lignende på min båt før sessongen 2010. Link to post
Vidarfre Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Har aldri hørt noe lignende, kan du få tatt noen bilder å legge ut? Min Atlantic 87 mod går "bare" ca 23 med Iveco 330 hk. Jeg har jo som kjent det gamle skroget uten at aksel og ror er dratt helt tilbake. Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
kapteinkrok63 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg har dessverre ikke noen bilder a skjørtene. Men som eieren forklarte var det på hans båt syrefaste skjørt skrudd fast i skråget , ca 1.8 meter lange. De begynte omtrent der hvor badeplatformen begynner på sidene og sluttet ved skrågets ende. de stakk ca 10 cm. Jeg hadde tengt å støpe mine fast i båten da jeg generelt ikke liker å ha mere bolter gjennom skråget enn nødvendig. Link to post
Heram Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hvor hen i verden bor du? Tror det er en på Skjelsvik som har noe slikt på sin Atlantic, eldre type men skroget er vel fortsatt det samme...? Link to post
kapteinkrok63 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg bor på Notodden , og han jeg prata med traff jeg på Jomfruland i forfjor sommer. Link to post
Heram Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Ok, tror han her har en Ford (saab?) motor, han var ikke tilfeldigvis grå i håret, på tur med fruen og bikkja...? Link to post
Heram Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hvis det er samme karen så kjøpte vel han båten det året...? MEN den motoren skal visstnok yte en del mer en de oppgitte 220, den yter godt opp mot din 290hk og går veldig bra! Den Atlanticen ligger rett bak gamlebåten min på Skjelsvik, kan se om jeg kan fikse ett par bilder til deg iløpet av helga, dvs søndag om du vil? Link to post
kapteinkrok63 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Teflonhjerne her ! om han var lys eller grå i håret skal være usagt , men han var ikke mørk. PS. Jeg blir borte fra PC`en til i morra. Ser frem til neste innlegg . Det var godt å få bekreftet at båten er å finne i nærområdet. Hjertelig takk for i dag. Link to post
Heram Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det er en Ford 2728 i den på Skjelsvik, tar en tur i havna på søndag, mener det er steglister på den(?) tar med kamera i tilfelle Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Han har satt winglets på bæreflaten på båten sin. Akkurat som på vingespissene på fly. Pluss noe til. Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det er bare en brukbar løsning: Roret må monteres på akterspeilet og propellakslingen må forlenges samt nytt akselopplegg og ny propell. Det er visstnok noen i østlandsregionen (Son) som utfører denne jobben. Link to post
sailorboy Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Mer info om SpeedRails her : Roca Speed Rails Ser ut som om disse er ment å kunne limes på skroget. sailorBoy Link to post
Shalom Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Hallo! Båtmagasinet hadde en artikkel fra Eivind Amble om interceptorer i nr. 1-2008. Må være dette han du mener har gjort. Festet en plate/skjørt permanent. Ligger også på nett. http://www.båtmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...EE?OpenDocument Mvh. Shalom Redigert 11.Mars.2010 av Shalom (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) interceptor er noe helt annet. Interceptor er trimplan som i stedet for å gå langsmed båtens bunn virker vinkelrett på båtens akterspeil -VP har slike Jeg er skeptisk til "hjemmesnekrede" løsninger som endrer skrogets egenskaper. Et skrog er et kompromiss er en rekke egenskaper er veiet opp mot hverandre. Jeg ser en fare i at hjemmesnekrede løsninger gir uventede negative sider. Redigert 11.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Power by Yanmar Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Da jeg er tideligere eier av den omtalte Atlanticen så kan jeg bekrefte at den gjør ca 26 knop. Det sitter en ford 2728 tim i båten som orginalt yter 240 hk Når jeg kjøpte båten så ble det opplyst at han hadde byttet dyseer og turbo slik at efekten skulle ligge mellom 275 -300 hk. Det stemmer også at båten har skjørter på sidene bak noe som gjør at båten får mere løft og ligger høyere i vannet under marsjfart. Det er også en skew-back propell på båten, husker ikke størrelsen. Men hvis tråstarter har lyst på mere innfo, så har jeg telefonnummeret til eier, Så da er det bare å sende meg en mail. Dagen eier er en meget hyggelig mann som jeg er sikker på kan gi deg all innfo om båten. Du får sikkert en omvisning også, hvis du har tenkt å lage slike skjørter. Link to post
Heram Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Det er den som ligger på Skjelsvik? :) Link to post
kapteinkrok63 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Dette var mye nyttig info. Ser frem til bilder av båten på Skjelsvik. Link to post
Heram Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Bilder kommer i morgen, rakk ikke innom havna i dag, beklager! Men den som venter på noe gost venter ikke forgjeves? hehe Link to post
kapteinkrok63 Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg venter i spenning. setter stor pris på at du tar deg bryet. Link to post
peso Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg er også meget spent på dette. Har selv en atlantic med 220 hk perkins, den klarer jeg å få presset opp i 19 knop. Ligger da meget dypt med hekken, med påfølgende monstertsunami. Hvis dette kan løfte hekken litt er dette veldig interessant. Link to post
Heram Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Her er bildene, helt ferske hehe Atlantic "skjørt" Hadde jo selvfølgelig ikke noe å måle med, men har ett ganske godt øyemål Ca 3 meter lange, vinkel ca 75x75 mm, tykkelse 15mm Redigert 15.Mars.2010 av Heram (see edit history) Link to post
kapteinkrok63 Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Det var fine bilder du har tatt . takk skal du ha. Men det var faktisk litt anderledes enn jeg hadde forestilt meg. Dette er jo i praksis å øke bredden på skroget. Jeg hadde sett for meg at det var noe mer likt (roca speed rails) som fra innlegget til "Sailorboy" Det er vel en utfordring med stroppene ved båtopptak / utsett med denne båten for ikke å skade "skinnene" vil jeg tro Jeg skal gå i tenkeboksen før vårpussen starter. Kjenner jeg meg rett blir det vel til at jeg forsøker meg på å støpe. Hjertelig takk Link to post
Heram Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Var det jeg fikk til da jeg ikke var skodd så veldig godt :) hehe Men her har du prinsippet å gå ut ifra om ikke annet. Båten blir satt ut med truck og stropper den, men usikker på om det blir gjort noe spesielt i forbindelse med sjøsettingen Link to post
DrDiesel Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Det hjelper kanskje å legge treklosser oppå jernet slik at løftestroppen presser inn mot skroget og ikke bare på det utstikkende jernet. Dette ser nesten ut som standard vinkeljern fra jernvaren. Litt annerledes enn Rocas speedrails, som presser vannet ned i en bue. Jeg ble veldig interressert i speedrails selv. Problemet er at det bare er opptil 2,5 tonn båt. De selges gjennom Watski kjeden, og jeg kommer til å spørre om de finnes i lengre varianter. Siden båten min står på original trekrybbe, funderer jeg litt på å sage ut profilen på krybba og dermed stikke railen inn og lime fast. Litt ekstra løft på en 4 tonns litt baktung båt tror jeg ville vært en fordel for meg med litt liten motor. Link to post
Trophy Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Etter å ha sett bildene, så ville e valgt en interseptor løsning på hekken. En bekjent med 38 ft Princess har montert faste "interseptorer" som stikker ca 1 cm ned om bunnen på hekken innenfor trimflapsen. Løfter hekken godt i lavere fartsområde...... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn