Kæpten Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Tar opp denne tråden igjen. Er det noe mer info/erfaringer rundt denne løsningen? Link to post
sofa Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Hei når jeg leste og så bildene av hva kaptein krok gjorde av forandringer på båten,så kom jeg til å tenke på ett inlegg på dagsrevyen for sikkert 20 år siden, det omhandlet en engelsk båtprodusent som hadde utviklet et "revolusjerende" skrogdesign.Det var som en slags tunnell langs båtsiden mot baugen, Hensikten var å lede baugbåra inn under båten for å få bedre løft og høyere fart samt bedre drivstoff økonomi.Har aldri sett denne konstruksjonen på noen båt, kansje noen på forumet husker hvilken båtprodusent det var snakk om. Link to post
Joda3300 Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Hei Har no lest gjennom heile tråden og lurte på eit par ting som eg håper kanskje dere kan hjelpe meg med. 1. Lurte på om dette bare fungere på "halvplanere" eller om dette også vil fungere bra på ein båt som går 30 knop på maxfart? Eg har ein Joda 310 Monacco som er veldig baktung med vp kad 44 (248 hk på propellaksling) Denne marsje fint i fra 16- 25 knop, men den ligger litt lavt med hekken og det må bruke flaps heilt til den kommer over 26 knop, da kan eg trimme ut drevet og ta av flapsen heilt. 2. Noen som veit om Winrace klare å finne ut propell størrelse når eg har eit duopropp drev (DP-E). Har hørt rykte om at disse liker best når det er singelprop? Mvh Tom Erik Link to post
Worry II Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 (redigert) Tar opp denne tråden igjen. Er det noe mer info/erfaringer rundt denne løsningen? Jeg har stegtrinn på min gamle Marex 77. 2 etasjer. Den største fordelen på denne båten er at den er mye mere stabil i sidesjø enn modeller uten. Denne er også forlenget under badeplattform som gjør den mere stabil i bølger bak og forfra. Jeg tror ikke farten påvirkes i stor grad, men en knop ekstra antar jeg på min. En ulempe er at det blir mere "klukking" fra bølger nå man ligger stille i havn. Redigert 3.Desember.2012 av Worry II (see edit history) Link to post
Ingvarjg Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Jeg har stegtrinn på min gamle Marex 77. 2 etasjer. Den største fordelen på denne båten er at den er mye mere stabil i sidesjø enn modeller uten. Denne er også forlenget under badeplattform som gjør den mere stabil i bølger bak og forfra. Jeg tror ikke farten påvirkes i stor grad, men en knop ekstra antar jeg på min. En ulempe er at det blir mere "klukking" fra bølger nå man ligger stille i havn. Høres veldig interessant ut, du har vel ikke noen bedre bilder av dette? Link to post
Worry II Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Høres veldig interessant ut, du har vel ikke noen bedre bilder av dette? Ikke på padda jeg sitter på nå. Mulig jeg har på jobbmaskinen i morgen. Ser om jeg finner da.. Link to post
M/B Cathy Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Er det noen som kjenner eller veit hvem Trådstarter er? Kunne vært greit med litt erfaringer åssen dette har fungert over tid... Har samme type båt er er meget keen på å teste noe lignende Link to post
Worry II Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Høres veldig interessant ut, du har vel ikke noen bedre bilder av dette? Jeg fant kun to bilder fra noen år tilbake hvor jeg skrapet ned og primet under der, kun forfra: Link to post
Ingvarjg Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 De går så langt fram ja, merker du at båten slår mer pga dette? Har du peiling på hvordan den oppfører seg i skikkelig drittvær i forhold til lik båt uten? Link to post
Worry II Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Det nederste stegtrinnet stopper litt bak midten på skroget, så den går ikke hele veien. Den slår ikke noe mere med dette, nei. At den er vesentlig mere stabil i sidesjø kan jeg stå inne for ! Vi ferierer nesten hver helg med en 280 Holiday, som er mye mere var for sidesjø. 280`går selvførgelig fortere og er av den grunn noe bedre i motsjø. Har også sammenliknet med tildligere eier av Benji sin nyinnkjøpte Marex Consul (samme skrog), og det er stor forskjell i hvordan de takler bølger fra siden. En ulempe med min er at den i sterk vind kaster mere sjø, som ofte vil opp til frontruta.. samt at det klukker mere i skroget i havn.. Det er ulenpene på min. Marex hadde disse stegtrinnene som ekstrautstyr i prislista si på de siste årgangene av Marex 770, har jeg hørt.. Det kan sikkert Roger-jo bekrefte ? Se denne linken: http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/390A2631C8E5662BC125761900350008?OpenDocument Redigert 4.Desember.2012 av Worry II (see edit history) Link to post
atvv Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Kaster den mere sjø ?? Trodde sjøen fikk en nedadvinkel så det ikke ble så mye sjødriv jeg, så feil kan man ta . Link to post
Worry II Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Kaster den mere sjø ?? Ja, når det blåser. Sjøen kastes lenger ut til siden, lenger foran enn de som ikke har trinn helt framme. Så det er ikke det beste argumentet i dokumentet jeg linket til.. Link to post
M/B Cathy Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Da vekker man en gammel tråd her;-) Jeg har sendt en melding til trådstarteren på Facebook i håp om å få tak i han. Bare for å spørre om litt mer info og erfaringer. Skal også kont søkte Scand å høre hva dem syns. S tipper jeg at jeg setter igang med et likt prosjekt til helga. Dette må jo bare prøves. Jeg har en liten grønn en på 230 hk bare, så båten hadde hatt godt av bitte litt mer fart. Marsjer på ca 15-16 idag. S får vi se om man får noe svar;-) Link to post
marjuz Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Spennende høre hvordan dette prosjektet går. Husk bilder. Lykke til. Link to post
M/B Cathy Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Da vekkes denne tråden til livs igjen:-) denne gangen må ikke båten plutselig ut på vannet . Båten blir sandblåst imorgen, og så er jeg klar for å lime og støpe! Blir ekstremt spennende å se til våren om det endrer noe. Har en kamd43 som er i minste laget. Så håper det har noe effekt selv med liten motor! Link to post
marjuz Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Hei, har du fått jobbet på båten i høst? Jeg har en Atlantic med VP TAMD60C, som skal yte 255 HK. Men får kun 13-14 knop marsfart. Så jeg er interessert i det meste som kan øke farten. Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Noen som har mere påfyll her tro. Link to post
M/B Cathy Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Ikke fått gjort det, men går fortsatt i tenkeboksen. Ser hvaam evt rekker før den skal på vannet. Frister med litt redd for evt negative endringer også.. Link to post
finnmarken Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Denne Atlanticen har jo virkelig fått opp farta. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=50923992 Kan virke som det er aktermontert ror og forlenget aksling som er gjort med denne. Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Båtopptak står for dører. Går fremdeles å grubler på denne tråden her, noen som har denne patenen på sin båt og som vil dele litt erfaring tro? Min Atlantic med vp 60b og 235hk kunne trengt denne oppgradering, så vurdere å gå igang løpet av høsten her. Link to post
stima Svart 2.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 Hei alle, Jeg trekker denne tråden frem å børster støvet av den. Jeg har selv oppgradert til en 2001 mod Atlantic med Yanmar 300hk. Men som jeg ser mange andre også sliter med så er den veldig baktung. Jeg klarer å presse båten opp i 19-20 knop, ferielastet 16-18 knop. Her må det gjøres noe! Tittet på prosjektet til Kapteinkrok 63 det ser spennende ut. Men ønsker å vite mer om hvordan båten oppførte seg etter ombyggingen, så kapteinkrok om du er tilgjengelig hadde det vært hyggelig med en oppdatering. Ellers er det en annen ting jeg undres over, i sommerferien med 2 joller på slep og full ferielastet klarer jeg max turtall uten problem. Kan dette tyde på litt liten propell? Håper på noen positive tilbakemeldinger i denne gamle tråden :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn