SF Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 jeg er ikke herre over alverdens andre ting som MÅ være med , men dette er vel en kjent UTFORDRING) Kjent utfordring ja, tenk deg da MC ferie med madammen bakpå, og da prøve seg på at hun ikke fikk ta med seg mer enn hva som går oppi hennes pakksekk. Blir bråk av slikt, tro meg 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kapteinkrok63 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Hei SF Tålmodighet er en dyd Link to post
Vidarfre Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Hei, sånn til info-min atlantic har jeg såvidt sett 24 knop på plotteren en gang og det er med 330 hester og 3 personer ombord (altså ikke ferielastet). Den marsjer fint 20. Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
kapteinkrok63 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Det skal bli interesant å se resultatet . Blir det ikke bedre fart eller mere løft er det jo bare å skjære det bort igjen. Arbeid har da aldri tatt lvet av noen . Etter alle disse fine innleggene har jeg stor tro på prosjektet. Link to post
kapteinkrok63 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Det skal bli interesant å se resultatet . Blir det ikke bedre fart eller mere løft er det jo bare å skjære det bort igjen. Arbeid har da aldri tatt lvet av noen . Etter alle disse fine innleggene har jeg stor tro på prosjektet. Link to post
Dagen Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Hei Jeg spurte om vekt på Atlanticen for å sammenligne litt med min Fjord 880. Den tror jeg veier ca 4500 kg. Jeg har en slik Ford/Sabb 2728 og den skal visstnok være skrudd opp til 220 HK. Max fart 24 knop/2500 rpm og marsj fart 20 knop/2150 rpm. Når jeg dveler litt ved dette, så lurer jeg litt på om Atlanticen med 290 Yanmar burde klare mer enn 22 knop. Hva med å sjekke om det er rett propell? Uavhengig av skjørt så blir det veldig rart at Atlanticen med Ford 220 HK klarer så mye mer enn den med Yanmar 290 HK. Hvis skjørtekantene fungerer så godt, så må jo dette være en sensasjon, eller så må Forden være det. Gleder meg til å høre mer om dette. Link to post
kapteinkrok63 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Hei igjen ! 1. Jeg tror den Ford motoren er modifisert . Yter noe mellom 275 - 300 hk 2. Min propell er av typen Skew back dim. 19 x 21 optimalisert hos Winrace i Arendal. Link to post
Dagen Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Ok, jeg trodde ikke man kunne få så mye ut av denne Forden. Winrace har jeg forresten veldig tro på. De er kanskje de mest proffe jeg har vært i kontakt med innen båtbransjen? Men når du var i kontakt med Winrace fikk du antakelig også et skriv om max fart og marsjfart? Hva sa Winrace om farta du skulle få? Winrace beregnet farta på min båt også i forhold til optimalisert propell, Hk og girutveksling. Og imponerende nok så stemte det omtrent på tidelen, slik som beskrevet ovenfor. Men lykke til! Link to post
Audun V Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ny status i dennen saken? Link to post
kapteinkrok63 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei ! Nå er prosjektet utført og testet på Heddalsvannet (Notodden) med svært godt resultat. Båten kommer mye fortere opp i fart , hekken ligger høyere i sjøen ,marsjfarten er øket med ca. 2,5 knop , båten lager mindre bølger. Jeg tenkte først å lage vingeprofilene i styrofon for så å støpe glassfiber rundt , men kom til å tenke på at polyesteren kunne komme til å smelte styrofonen. Jeg skar derfor ut en vingeprofil av 2" x 4" heltre som jeg så limte på skroget med "tech 7". Deretter støpte jeg rundt med glassfiber. Resultatet ble helt topp og solid , i tillegg laget jeg 2 klosser hvor jeg skar ut profilen til vingene slik at klossene plasseres over vingene ved "utsetting / opptak" for å beskytte vingene (just in cace) men jeg tror egentlig ikke det er nødvendig da vingene er av masivt tre med 4 lag glassfiber rundt. Har prøvd å legge ut bilder av prosjektet , men sliter litt med å få det til. Prøver igjen...og igjen.. Mvh Kapteinkrok Link to post
hifo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jøss så bra.. Værsåsnill å få til bildene dine :-) dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 men sliter litt med å få det til. Prøver igjen...og igjen.. System feil...eller er du usikker om hvordan du legger ut? Vi vil ha bilder 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kapteinkrok63 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg er usikker på om jeg gjør det riktig ??? Link to post
SF Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det ligger en demo her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61851-bruk-av-bilder-demo/ Prøv den. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
finnmarken Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Gratulerer med velykket "operasjon". Øktmarsj fart med 2,5 knop er meget bra. Hva med toppfarta? Link to post
kapteinkrok63 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har ikke prøvd toppfarten enda , men den er forsåvidt uinteresang da formålet med prosjektet var var å øke marsjfarten og redusere hekksjøen. Link to post
roaldbj Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Siden du har gjort så mye kunne det være interessant å se bilder av hekken på båten din. Jeg hadde en Scand Atlantic 2000 og kjenner denne båten ganske godt. Riktignok hadde jeg en av de gode Yanmarene, en Yanmar 340 HK - STE. En fantastisk motor som går og går på høyt turtall og hvor temperaturen aldri oversteg 80 grader C. Jeg marsjet som regel i 22 knop med aktermontert ror. Link to post
kapteinkrok63 Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei ! Prøver på nytt med bildene. ...... Mislykket. Har nå lagt bildene ut på "fjøsboka" Navnet er Fred Trovi mvh Kapteinkrok Link to post
sailorboy Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg tok meg friheten til å laste opp bildene dine her. Link to post
SF Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Dette så jo veldig bra ut. Hvor mye har du testet? Merker du ingen negative effekter av disse? Har hørt noen som har satt på finner som står mer vertikalt (og større en dine)og båten har blitt litt ustabil når den kommer opp i fart. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
softice Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hej kapteinkrok63. Jeg har en Scand 32 Atlantic med en 165 HK VP Diesel. Topfart ved max rpm 3500 er ca 12 knob. Vægten ferieklar er vel 6 tons med fulde brændstofs tanke og vandtanke. Tror du at jeg vil kunne få glæde af din modificering af bunden? Min sætter også hækken ned og laver store bølger. Jeg er ikke kommet over nogle der har en motorstørrelse som min. Jeg spekulere på hvorfor der er monteret en "lille" 165 hk. Type skiltet siger der max må monteres en 220 hk. Hilsen Jan Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Ser genialt og "enkelt" ut! ein dag må du være snill å måle økning i toppfart også Hvordan blir det med stropper til heise båten. Meiner eg leste lenger oppe om noko stiver, men eg såg ingenting på bildene? Har vurdert "samme" trikset med aluminiumsvinkel og sika på vår Summer Family. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 I utgangspunktet deler jeg vurderingene om at dette synes svært flott. Jeg er imidlertid litt nysgjerrig hvorvidt denne "formidable" endringen av skrogegenskapene også representerer andre dynamiske egenskaper ved skroget under vanskelige værforhold som sidebølger og de vanskelige akterbølgene ved stor sjø? Håper du gir tilbakemelding om dette. En annen ting: Er det noen formuleringer i forsikringen som setter begrensninger for så pass radikale skrogendringer i forhold til den opprinnelige Veritas-godkjenningen? Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Interessant prosjekt Ulempen må nok være når en har bølgene bakfra, og trenger å få baugen opp?? Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
josefr Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Jeg har en Atlantic med 2 x VP 40B og syntes dette er veldig interessant :-) Er det ikke noen negative egenskaper på denne vingen? I så fall er det vel bare å slenge den på alle Atlanticer?? Andre erfaringer/meninger?? God sommer. Josef Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn