Jump to content

Greenline 33. En flopp eller dette et kupp?


Pathfinder

Recommended Posts

Dårlig med soleplass hvis man ikke trives på fordekket.

En kjøper vel ikke båt for de 5 dagene i året en kan sole seg på båten... Hva med de andre 360 dagene i året.. Da trenger man god og vanntett båt med god varme..

 

synes denne båten ser riktig så spennende ut... Fin båt er det iallefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Veldig godt innlegg sap_2000. Slettes ikke sikkert alle tenker i disse baner som du har gjort.

Det jeg kanskje savner på denne båten er en dør ved førerplassen. Det blir langt å gå om man må opp på dekk for å hjelpe til om det skulle oppstå en situasjon.

 

Mangel på flybridge ser jeg ikke på som et problem. En slik ville drastisk endre designet. Det er jo stor plass til å sole seg på dekk.

 

Ikke si at vi bare får 5 dager sol Sydvesten. Nå har det akkurat vært bra i ca 5 dager og jeg nekter å godta at sommeren er over.

Link to post
Share on other sites

Nå skrev jeg ikke sol da vennen, men dager en kan sole seg i båten... Selvsagt kan man nyte solen flere dager, men de dager en virklig "trenger" å sole seg ombord i båten er nok noe mindre... selv har jeg hatt mange fine soldager både på våren, høsten og vinteren, men synes det er for kaldt til å sole seg.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for det Pathfinder :smiley:

 

Solplassen har man på fordekket for de som vil slikke sol. Men er nok typisk ikke båten for de som bruker båten mest for og slikke sol på de få fineste dagene. Ellers ser jeg det store taket over akterdekket som en fordel der man kan slippe unna solsteiken og ikke minst for å gi god beskyttelse mot vær og vind som vi har mye av i dette landet. Med kockpitkalesje blir hele aktedekket å regne som inneplass med resten av cocpit.

 

Likte veldig godt dashbordet hvor instrumenter og kartplotter står nesten vertikalt foran rattet. Alt for mange båter har plotterene plassert nesten horisontalt som gjør de uleselige med mindre man reiser seg opp og byer seg fram. Veldig ugjennomtenkt spør du meg.

Videre hadde den gråvannstank hvor avløpene fra vasker og dusj samles. Denne tanken har nivåsensor og tømmes automatisk når den begynner og bli full. Tømmingen forgår under vannlinjen og tømmeslangen gjorde en sløyfe til et høyt punkt der det også var montert en anti-hevert ventil.

Septiktanken var av "bavariatypen" som var montert høyt i et skap på WC og tømmes med fallhøyde uten pumpe. Likte ikke dette systemet da utløpet lett kan bli blokkert av bunnslam som faller til bunnen som en del bavariaeiere har opplevet. Men klart det kan monteres en vanlig tømmepumpe i tillegg.

 

Disse folkene har stått bak utviklingen av båter for mange kjente merker som Askeladden, Windy, Marex og Bavaria. De står også bak utvikling og bygging av Skagen 50 som er noe av det beste man får av trawlerlignende båter på ca. 50 fot.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de aller fleste som vurderer en båt som denne ender opp med seilbåt til slutt.

 

Tror ikke jeg. Dette er båten for de som kunne tenkt seg seilbåtens forbruk (med motor), men som ikke vil stå ute i drittvær, slite med mast, seil og ikke minst kjellerfølelsen.

 

2 kabiner er nok ikke mulig i denne da den er for lav i dørken til å ha noe under førerplassen, så alternativt måtte dette gått mye utover plass i cockpiten, som er noe denne båten har fått så mye skryt for.

Det kommer visst en 40' og 45' etterhvert over samme lest hvor ønsket om flere kabiner sikkert blir oppfyllt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Det har blitt solgt over 200 Greenline 33 på verdensbasis.

Nå har de kommet med to båter til i serien. Den ene er nok i største laget for menigmann, men Stein Erik Hagen har kjøpt den Greenline 70 som er på denne videoen !

 

For de som synes Greenline 33 blir litt knuslete med sengeplass til bare 2 personer så er Greenline 40 lansert

Denne båten har 2 lugarer, toalett-rom med separat dusjrom, 2x165 hk diesel og gjør med disse motorene 22 knop.

Den er rett og slett helt rå av utseende og det er lett å se familielikheten med 33 foteren. Personlig synes jeg båten kledde å få være 40 fot, alt blir litt penere rent estisk i den grad det var mulig å gjøre det bedre enn i 33 foteren.

 

greenline_40.jpg

 

greenline_40....jpggreenline_40..jpg

 

Lekkert ! Hekken kan selvfølgelig åpnes på denne også....

 

greenline_40_int.jpg

 

Byssa er plassert helt akter også på denne. Legg merke til den store glassluka mot akterdekket som står åpen !

 

Fikk meg ny favoritt her gitt, så spørs det om prisen blir å leve med. Greenline 33 var jo gunstig å kjøpe uten el-motoren og solcelletaket.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fin, den nye 40-foteren. Jeg har i grunn sansen for Greenline 33 også, men en lugar er for lite for oss for øyeblikket. Men en glimrende båt for to. Jeg har forøvrig til gode å se noen Greenline 33 på norske fjorder etter at den ble lansert...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott båt med stilig design! Det jeg spør meg om er miljø/økonomigevinsten. Den er etter min mening veldig liten. Det mest miljøvennlige og økonomiske for en båt i denne størrelsen er å kjøpe en brukt båt med brukbare kvalitetsmotorer også brukte kjøre i lav fart der drivstofføkonomi turtall på motorer er meget gunstig. her snakker vi resirkulasjon! et glassfiberskrog blir jo nesten aldrig utslitt. Grunnen til at jeg mener miljøfaktor/økonomi på alle disse miljøbåtene er: produksjon av ny båt innredning osv. produksjon av ny motor for fremdrift/lading. produksjon av baterier og solselle anlegg. all den produksjon bruk av materialer og kjemiske stoffer kjemiske prosesser. Industriell kraft kansje fra kullfyrte kraftverk. Spessielle løsninger med lite serieproduksjon. Lav rekkevidde på el motor i en såppas stor båt. motor må gå en god del uansett. Batterier har ikke ubegrenset levetid. Tror gjennomsnittlig båtalder er en god del eldre enn levetiden for batterier! hva skjer med batterier når dem når endt levealder? Dette er foreløpig ingen miljøvennlig prosess. Her er det mange faktorer som spiller inn. hva med vedlikehold av et slikt fremdriftsanlegg og batteri solselleanlegg. Her har sikkert leverandører laget seg serviceavtaler. om det er dyrt eller billig vet ikke jeg!

 

Kan hende jeg er veldig negativ, men om båten er økonomisk på kortte turer like etter den er ny, så må man se lit lengre og se på det totale regnestykket og det totale energi/miljø regnskapet.

 

Men for all del båten er fin og sikkert konkuransedyktig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Litt artig at du nevner seilbåtskrog for, om 40-fotreren til Greenline er konstruert slik 33-foteren er, så er det et seilbåtskrog. I hvert fall det nærmeste man kommer om man skal tenke motorbåt.

Det er til og med balanse kjøler montert akter for å kompensere for stabilitet. Derimot var vel ikke ditt innlegg formulert på den måten at du ønsket noen debatt rundt skrogkonstruksjon pettersand, det var vel bare et uttrykk for det som blir debattert til det kjedsommelige, seilbåt vs. motorbåt........

 

Personlig synes jeg man skal se positivt på denne utviklingen for det skal mye til for at en motorbåtmann konverterer til seil, bare spør Astor :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Personlig synes jeg man skal se positivt på denne utviklingen for det skal mye til for at en motorbåtmann konverterer til seil, bare spør Astor :giggle:

Ja det var vel rette karen :tongue: men jeg er selvfølgelig enig i at dette er et positivt framskritt. Lurer litt på denne konstruksjonen i forhold til Sandvik sitt prosjekt med sin miljømotorbåt.

Link to post
Share on other sites

Ingen seilbåt på gamle Astor. Støtteseilet ligger innpakket i heimen. Kunne godt tenkt meg båten uten mast da jeg kunne gått under brua i Mossekanalen. I dag må masta legges ned. Mye pes!

Fordelen med mast er i dag at radaren står forholdsvis høyt.

 

Nyter å kunne sitte i salongen i styrhuset å skue utover. Ville blitt tamt å måtte sitte nede i kjelleren uansett hvor koslig den måtte være.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men hva syns du om greenline Astor? Jeg må si jeg liker førsteinntrykket. Hybrid får du meg ikke til å kaste bort pengene på riktignok. Det med køyeplasser på 33'n er jo begrensende for mange, men se på bobilene nå, det blir stadig vanligere med kun en dobbeltseng. Det har vel med hvem man henvender seg til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...