Jump to content

Greenline 33. En flopp eller dette et kupp?


Pathfinder

Recommended Posts

1.5M for den båten med 165hk. og det du trenger av duppeditter, høres veldig forlokkende ut.

Er ett par ting som gjør at jeg sitter på gjerde og har vel egentlig bestemt meg for, nei.

 

Hadde vært kjekt med en lugar til.

Også liker jeg å sitte ute når jeg er under veis, sitter oppe neste uansett hvordan været er. Usikker på hvordan jeg hadde taklet det å måtte sitte inne.

Liker meg også i solen når den er fremme. Liker ikke mye å sitte på utstilling på fordekket i en eller annen gjestehavn.

 

Men for all del en kjempe båt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder el. motoren så skal du ikke kimse av den. Der har du "rosinen i pølsa" , Tenk bare på å komme lydløst glidende inn i havna.....eller indre leia fra Arendal og nordover mot Tvedestrand for den saks skyld....snasent !

Jeg har to bensinmotorer (som regjeringen nå forstår at er miljøvennlig :giggle: ), og jeg kjører ganske lydløst! En BMW 3 liter bensinmotor hadde vært perfekt her. Hadde nok glidd ganske så stille gjennom blindleia da også.

Link to post
Share on other sites

Men hva syns du om greenline Astor? Jeg må si jeg liker førsteinntrykket. Hybrid får du meg ikke til å kaste bort pengene på riktignok. Det med køyeplasser på 33'n er jo begrensende for mange, men se på bobilene nå, det blir stadig vanligere med kun en dobbeltseng. Det har vel med hvem man henvender seg til.

Var ombord i båten i fjor og jeg likte båten. Det er lov å tenke nytt. Vet lite om sjøegenskapene og det med hybrid trr jeg også jeg vil glemme.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Nå har Greenline 33 kommet med 4 faste sengeplasser. Riktig nok er 2 av dem stikk-køyer for de som ikke lider av klaustrofobi.

Båten som nå ligger til salgs på FINN har 150hk motor og fult hybridsystem. Den er avertert til Kr. 1.292.000,- (basert på kurs Nok 7,30 = 1 Eur).

Det kommer nok noe tillegg i prisen da det ser ut som en f.om. pris, Nyheten er vel 4 faste køyer......

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38332804

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er påfunnet miljøbåt og at dem flagger grønnt miljø en flopp.. selve båten er sikkert grei, men at den er mer miljøvennelig enn en vanlig båt er jo bare marginalt.. Dessuten utgjør lystbåter så utrolig lite når det gjelder forrurensning så fordi om alle norske båter var hybrid hadde dette hatt minimal innvirkning! Til samenlikning så forurenser en supplybåt i Nordsjøen like mye som hele den totale lystbåtflåten i Norge!

 

Ser man totalregnskap så koster det ekstra, krever mer energi og forurenser mer å lage et ekstra hybridsystem, kontra ett fremdriftsystem, bestående av en moderat stor dieselmotor med moderne comon rail teknologi. Hva skjer f.eks med batteripakkene etter ca 10 år??

 

I bilverdenen er det faktisk Tessla som har klart å lage en bil med sikkelig rekkevidde, problemet er at batteripakkene alene koster like mye som en hybridbil eller en ren EL bil av annet merke.. Sånn er det for båter også.. rekkevidden er alt for kort! Dieselelektrisk ville vært et bedre påfunn..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Å lage et lettdrevet skrog er ingen kunst! men disse skrogene er skjelden de som har best sjøeegenskaper totalt! Akkurat Greenline skal jeg ikke uttale meg om , det kan være et kjempeskrog det! Tipper det er få i norge som har erfaringer med dem ennå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den båten representere mye av framtiden enten en liker den eller ikke. Dette fordi der er umulig å tenkes seg at at framtidens fritiden i båt skal være avhengig av antall liter forbrukt fossilt brennstoff . Men et sprekere fargevalg kunne de ha valgt.

 

Det er enormt mye arbeid og forskning som ligger fremfor oss når det gjelder miljøvennlig fremdriftsmaskineri i båt! Rekkevidden på det som til nå er laget er rett og slett for knappt. å drive en båt krever så mye mer energi enn å drive en bil med hjul som triller, så det blir vidt forskjellige verdener! Jeg tror ikke at miljøbåter trenger å se sånn ut som Greenline.. det kan være konvensjonelle båter med moderne fremdriftsmaskineri også! Det samme ses i bilverdenen! dem miljøbilene som likner og er mest mulig likt vanlige biler i bruk, er en klar vinner! Det samme vil gjelde båter.. det hjelper lite om båten har miljøriktig design med grønne klistermerker og slagord når båten i bunn og grunn er en hvilken som helst annen båt. Som sakt det har vært gjordt mange forsøk på å lage lettdrevende skrog! Skal man ha et fremdriftsmaskineri som bruker minimalt med fosilt brennstoff så må man nok tenke lit utenfor boksen! Problemet er at det må tenkes helhetlig! om det må brukes tilsvarende energi for å komme frem til sluttproduktet som produktet har i vinning miljømessig så har man jo feilet!

f.eks Hydrogen som det ble forsket på på 90 tallet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Stuttkjukk båt !! :lol: Bra beskrivelse.

 

Stuttkjukken, det var faktisk kallenavnet på gamle Rush77'en min :o) Greenline virker som et genialt konsept, man kan tusle rundt i snekkefart med et meget økonomisk forbruk, og samtidig komme opp i litt større hastigheter, fortsatt med moderat motorkraft og forbruk. Det norske markedet med sin høye hk-avgift må være ideelt for slike båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...