Jump to content

Greenline 33. En flopp eller dette et kupp?


Pathfinder

Recommended Posts

 

På vestlandet er det disse:

http://www.hbbs.no

Ingen av disse har oppgitt priser eller satser særlig på Greenline, slik JEG leser hjemmesidene deres...

 

Dette svaret fikk jeg fra tidligere leverandør:

 

Vi er for såvidt ikke forhandler av Greenline lenger,

men vi skaffer selvsagt båten til fordelaktig pris og full garanti.

Om du setter opp ønsket utstyrsliste sender jeg pris og leveringstid omgående:-)

Mvh Terje

--

Med beste hilsen

Rennesøy Båt AS

Terje Hadland

Daglig leder

 

HVIS jeg skulle "få ånden over meg" ... Går det an å kjøpe slik båt direkte fra fabrikken?

I så fall, hvor skal man henvende seg?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

Ingen av disse har oppgitt priser eller satser særlig på Greenline, slik JEG leser hjemmesidene deres...

 

 

 

Her er en prisliste fra 2014. Riktignok med hk-avgift og en annen EUR-kurs enn hva som gjelder i dag. Du kan jo regne om litt så får du i det minste en indikasjon

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

 

Ingen av disse har oppgitt priser eller satser særlig på Greenline, slik JEG leser hjemmesidene deres...

 

Etter et par henvendelser til begge importører ang kjøp av tilleggsutstyr viker de ikke overivrige akkurat! De i Sandnes svarer ikke en gang. Håper virkelig ikke at jeg får behov for å reklamere på noe, har en mistanke om at det blir en tung vei å gå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kona og jeg kunne virkelig ønsket oss en Greenline 40 til å bo i, men maks størrelse på havna der vi holder til er 39 fot og 3,8 meter bredde. 40`en er 39,4 fot og 4,25 bred. Det betyr blant annet at jeg ikke får den i krana... 33`en er alt for liten til å bo fulltid i og den er laget for alt for mange mennesker. To mennesker trenger ikke sitteplass til 10.

 

Som liveaboard oppfyller 40`en de fleste krav, men jeg er en av de som ikke ønsker ekstra sovekabin, for vi skal virkelig aldri ha unger. Da er det bare død plass for oss mesteparten av tiden. Jeg ville heller hatt et bad verdig en leilighet med vaske/tørke-maskin og slikt i steden for den tullekabinen og brukt plassen som nå er viet til bad, som en forlengelse av sovekabinen og hatt et lite kontorhjørne i enden med stasjonær-PC.

 

Skulle også ønske at man kunne heve styreposisjonen en halvmeter. Slik kunne man i alle fall kunne sitte komfortabelt med frisk luft i ansiktet mens man kjørte. Jeg vil ikke ha flybridge, for denne båten er laget for å være nær maks størrelse av de som kan gå i nesten samtlige kanaler i Europa. Det betyr at om man dropper flybridgen, så kan man ta snarveien til middelhavet tvers over europa. Det er mange lave bruer i Frankrike for eksempel. Har sendt 3 mailer til greenline (internasjonalt) for flere dager siden for å spørre om de gjør noe custom, men de har enda ikke svart hverken på facebook eller epost. Nå bare venter jeg på svar.

 

Det er drømmen det. Jobbe på båthavn om våren, sommeren og høsten. Så håper vi på sikt å kanskje dra ned til middelhavet, rivieraen, Italia, Hellas osv i de værste vintermånedene. Vi blir begge vinterdeprimerte av mørke, kulde og snø.

 

Men, jeg har bare sett bilder og video. Er det noen formeninger der ute om 40`en er god nok til liveaboard slik den er standard?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Før båtbyttet i fjor vurderte jeg flere båter:

Greenline 33, Targa 29, Hanvik 900, Minor 29 og Viknes 880. Hadde også glede av å prøve de fleste av dem. Mitt behov er tur og litt fiske / dorging på hobbybasis... MIN (subjektive) kommentar etter denne gjennomgangen:

Greenline har supert skrog og er skikkelig stasbåt. Men bør ha aktertruster i tillegg! Samt den største motoren. Den fallt ut pga pris (min lommebok) også pga lite egnet til fiske. Fikk etterhvert god kontakt med fabrikken og fikk flere tilbud. (Siklet lenge på den!)

Targa 29 ( rimelig tilbud(!)) fallt ut pga. drev og for dårlig (lite) inneareal. Men i skikkelig styggvær, utvilsomt den beste! (Utvendig dass/toalett-kott var heller ikke noen fordel.

Hansviken likte jeg ikke egenskapene på. Innvendig helt grei og hadde trustere både forran og bak (nødvendig!) samt for lite akterdekk for meg.

Minor 29 var lenge aktuell: Aksling, 'walkaround', liten 'flybridge', rimelig i pris, men litt krøkkete manuvrering fra akterdekket.

Enden på visa ble Viknes 880! Digert akterdekk, targabøyle akterut, du kan stå under tak å fiske uten kallesjestenger som er i veien og et rimelig stort bo-areal. Men jeg ettermonterte aktertruster i tillegg. ( null problem med 'lukeparkering longside' for en som ikke driver med slikt daglig! Stygg sjø over Stadt var ikke noe problem!

Hvis jeg noen gang skal bytte, blir det kanskje GL33!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg ellevilt til jeg en dag har nok båtpenger til å kjøpe slike skuter som dere har! I vår ble det kjøpt inn en 60 år gammel Selco, med en 50 år gammel crescent motor i ren abstinens!

Har vokst opp med seilbåt, men den andre halvdelen er landkrabbe å synes seiling er meget skremmende. Tror ikke ikke jeg trenger å lokke så lenge for å få henne ombord i en gl33. :)

Link to post
Share on other sites

Sidene er nok ikke oppdatert på en stund. Hadde min Greenline inne til service og div klargjøring der i vår og de kjenner båtene og gjorde en utmerket jobb. Legg merke til at de var så 'heldige' å samarbeide med Lunde tidligere.. Men det er i alle fall full drift der nå. Usikker på om de er offisiell forhandler av Greenline lenger, da Greenline også var nede for telling så vidt jeg vet. Men nå kommer det nye modeller så de har visst reist seg igjen. Jeg fikk se en del tegninger og specs av den kommende 36' da jeg var innom. Send en Mail eller slå av en prat med Per Olav Rosland så får du svar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...