Jump to content

Sjøveisreglene, nyttetrafikk og fritidsbåter ?


Haba

Recommended Posts

:flag::cryin::flag:

Hei, i den herlige sommervarmen !!

 

Nyt sommeren, det blit tidsnok høst !

Nå til saken.

I følge Kapittel II "Særskilte regler for norsk innelandske farvann" Regel 44:

" Skal lystfartøy mest mulig holde av veien for større fartøy, ferger og annen nyttetrafikk."

Greit nok, skulle vel bare mangle og jeg holder meg fast til denne regelen.

 

Her om dagen ble jeg i et åpent farvann etterhvert innhentet av en lastebåt. Jeg så den komme og holdt derfor øye med den, og da den nesten innhentet meg, dreide den til styrbord og så ut til å dreie inn leia mot en større havn. Plutselig fløyter han bak meg så blodet stivner, det var fortsatt god avstand mellom oss, men nå hadde han dreiet rett mot hekken min og hadde åpenbart behov for hele havet, jeg kjørte derfor langt ut til siden. Kalte han opp på VHF-en, men fikk selvsagt ikke noe svar. Hadde han på et tidligere tidspunkt kalt meg opp skulle jeg selvsagt flyttet meg så langt han ville til siden. Men å tute arrogant i fløyta gjorde meg passende arg.  

 

Spørsmål: dersom noe hadde gått galt, er det ikke hovedregelen som trer inn:

" innhentende båt har ubetinget vikeplikt ?"

 

Kommer selvsagt fortsatt til å holde av veien for "nyttetrafikken", men kunne vært artig å få noen synspunkter.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at innhentende fartøy i dette tilfelle har vikeplikt uansett. Man kan jo f.eks se for seg danskebåten på vei inn Oslofjorden. Skal han (unnskyld, HUN) skulle svinge rundt alle andre båter som er på vei samme veien, bare fordi den er innhentende. Det skulle blitt meg et sirkus!

 

Forøvrig oppfører jeg meg overfor ferger og lastebåter som at det ikke er ett menneske på broen. Det er uansett om det er trangt innaskjærs farvann, eller midt i Skagerak.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lærte MYE da jeg tok kystskipper´n; To viktige "floskler" var: Ser du stor båt på havet, så hold deg til h....te unna, for de kan ikke styre!! :cool:  Og: Hvis peilinga står uendret, er det kollisjonsfare! :cool:

(Det hjelper lite å si/tenke: "Jeg har rett, jeg har rett, jeg har rett...." når smellen er et faktum!) :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ett fløyt betyr 'jeg svinger styrbord' - så sånn sett var det nok ikke deg han fløytet på  :cool: Du kan mer tenke på det som om han skrudde på blinklyset.

 

Fem fløyt betyr 'flytt deg'.

 

Signalene er:

1 fløyt: Jeg svinger styrbord

2 fløyt: jeg svinger babord

3 fløyt: jeg slår bakk

5 fløyt: fløtt deg!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For mange år siden, før jeg fikk VHF, gikk jeg en gang for seil på lyse dagen ut sør for Koster med kurs for Gamle Hellesund. Langt utenfor teritorialgrensen kom en større fraktebåt på kryssende kurs. Han brydde seg ikke om meg som seilbåt i det hele tatt, men jeg kunne pr. kikkert iakta at man holdt øye med meg.

 

Hadde jeg fortsatt uten videre ville han pløyd meg ned. I forsvarlig avstand "stanset" jeg båten ved å la seilene blaffre. Dette kunne man nok tydelig se fra broen hos motparten.

 

Hadde jeg hatt VHF ville jeg ha anropt skuta og spurt på engelsk: "..... går du forenom eller aktenfor meg...?". Hadde han ikke svart kunne jeg anropt kystradioen der og da og bedt om råd for hva jeg burde gjøre. Motparten kunne da hørt dette som da var nummeret før å rapportere ham på alvor.

 

Nå har ikke noe liknende hendt siden. Tvertimot har jeg opplevd at nyttetrafikk i hjelpsomhet har veket for meg i leia når man på broen har forstått at forholdene der og da måtte være vanskelige for en seiler. :cool:

Link to post
Share on other sites

Heisan folkens,

Vi har dessverre hatt flere saker til behandling i KNBF nettopp om dette med vikeplikt i forhold til nyttetrafikk. Disse sakene dreier seg om situasjoner hvor det er oppstått fare for kollisjon fordi føreren av nyttefartøyet arrogant påberoper seg at fritidsbåten har en ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. I samtlige saker har nyttefartøyet måttet "krype til korset", også fordi navigatører om bord i nyttefartøyer er profesjonelle og kan ikke forutsette at føreren av fritidsbåten har de samme kunnskaper og erfaringer. Dette gir nyttetrafikken en særlig plikt til å unngå at det oppstår farlige situasjoner når nyttefartøyet ikke kan pårope seg begrensede manøvreringsmuligheter.

Fritidsbåter er i henhold til sjøveisreglene pålagt ubetinget vikeplikt i trange farvann hvor nyttefartøyet har begrensede manøvreringsmuligheter. I rom sjø, hvor nyttefartøyet ikke kan påberope seg begrenset manøvreringsmulighet, gjelder sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt også for nyttefartøyet! En helt annen sak er at den eneste fornufteige regel å følge for en fritisbåtskipper er: HOLD DEG VEKK FRA NYTTETRAFIKKEN UANSETT!

Hilsen Syvert  :cool:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei, folkens!

Her er jeg helt enig med Jan S. Det enkleste for alle på sjøen er regelen om "den tyngstes rett" praktiseres med omhu. Har man denne i bakhodet og bruker den med fornuft, går alt så meget bedre. Dessuten sier sjøfartslovgivningen klart fra at det påligger ALLE et ansvar for å sørge for at farlige situasjoner ikke oppstår.

Ha en fortsatt vakker ettersommer med flatt hav, fred og solskinn!

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Begrepet "Begrensede manøvreringsmuligheter" bør alle og enhver tenke gjennom (Syverts innlegg foran).

 

Bastøfergene blir desverre ofte utskjellt. Men gutta på broen der gjør en god og hensynsfull jobb hvor deres rett og plikt ihht "manøvreringsmulighetene" blir praktisert på en god måte. Det er min erfaring etter å ha krysset deres ferd mellom Horten og Moss i mer enn 20 år.

 

Har jeg som seilbåt vært rimelig godt alene sammen med Bastøfergene, holder jeg så godt jeg kan stø kurs og fart, og de viker for meg. Jeg har i samme nu hatt en ferge rett forut og den andre rett akter i en situasjon som på ingen måte ga noen grunn til irritasjon eller engstelse.

 

Men det hender jo at det er relativt mange fritidsbåter i fergenes farvann. Eller at det sogar på samme tid går tyngre nyttetrafikk både inn/ut Drammensfjorden, Drøbaksundet og fjorden sønnenfor Horten - Moss. Da holder jeg meg godt unna og lar de store gutta føre brikkene i spillet seg i mellom. Da holder jeg meg også ute av separasjonsonen inntil farvannet er rimelig fritt for nyttetrafikk.

 

Mht separasjonsonen håper jeg den tilstanden som er nå i Oslofjorden får vedvare. Men det avhenger vel igjen av at fritidsbåtskipperne bruker innsiden av hodet. Jeg har hørt om en episode i tysk farvann hvor den tyske kystvakten ville ilegge en norsk fritidsbåtskipper bot fordi han ikke krysset separasjonsonen vinkelrett på selvom farvannet var fritt for nyttetrafikk.

 

Så kryss ledene i Oslofjorden med med vett og forstand slik at vi fortsatt kan få ferdes med frihet under ansvar! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

...den størstes rett og den kjappeste.

 

Igår gikk jeg for motor i 4knop og ble innhentet av en annen liten motorbåt med stor motor på min styrbor side.

 

Da han var 3 meter forran meg og jeg pr. definisjon ble et innhentende fartøy, krysser han

rett forran bauen.

 

Faderen og moderen ved siden av poden.

Så at moren reagerte på denne manøvren.

 

Hurra alle sjøkvinner.Slå gutta i hue med noe hardt av og til så vi jekker oss ned et par hakk.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

...den størstes rett og den kjappeste.

 

Igår gikk jeg for motor i 4knop og ble innhentet av en annen liten motorbåt med stor motor på min styrbor side.

 

Da han var 3 meter forran meg og jeg pr. definisjon ble et innhentende fartøy, krysser han

rett forran bauen.

 

Faderen og moderen ved siden av poden.

Så at moren reagerte på denne manøvren.

 

Hurra alle sjøkvinner.Slå gutta i hue med noe hardt av og til så vi jekker oss ned et par hakk.

 

mvh jan

Du ble vel ikke innhentende fartøy, han gikk jo fortere enn deg. Når han svingte forbrøt han seg derimot mot flere regler:

 

Han kom i praksis fra styrbord

Han tilkjennegjorde ikke klart hvilken manøver han planla

Hvis han mente at han hadde retten på sin side, pliktet han å beholde kurs og fart

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om "innhentende fartøy" har det lett for å bli bare selve innhentingen som er tema. Men Regel 13 har også et avsnitt d):

 

d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

Så det med å være innhentende fartøy og så slenge seg foran baugen på den som ble innhentet, det er ikke bare dårlig folkeskikk og båtvett  -  det er et eklatant brudd på Regel 13d.

 

Et av de mer kjente eksemplene i nyere tid er hvalfangstmotstander Watsons iherdige forsøk på å bli rent i senk av et kystvaktfartøy.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Opplevde følgende episode:

 

Bak meg kom det 5 motorbåter av typen halvplanere. De var tydligvis i følge, og lå pent etter hverandre som perler på en snor.

 

Førstemann passerer meg på kloss hold styrbord side. I det han passerer oppdager han at han egentlig skal inn et sund som befinner seg på babord side av meg. Han vrenger derfor mot babord rett foran baugen min, og setter kursen mot sundet. Så kommer resten på rekke og rad. I stedenfor å bare svinge til babord, må de gjøre den samme manøvren - dvs benytte meg som en rundingsbøye.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

.... I stedenfor å bare svinge til babord, må de gjøre den samme manøvren - dvs benytte meg som en rundingsbøye.

Akkurat dette har jeg aldri blitt klok på! Det er jo nesten ikke til å tro at motorbåter som innhenter en seilbåt under seil i de fleste tilfelle faktisk runder seilbåten. Selv langt fra land hvor man kan gå ganske fritt. Tro det eller ei, motorbåten går en omvei - og i de fleste tilfellene passerer de meg som seiler i lo, det vil si jeg får sjøen fra motorbåten i tillegg til sjøen som naturlig er der.

 

Skjer dette ubevisst? Er det et ur-instinkt, at man på denne måten "vinner" eller "nedlegger et bytte"?

Link to post
Share on other sites

Begrepet "Begrensede manøvreringsmuligheter" bør alle og enhver tenke gjennom (Syverts innlegg foran).

 

Bastøfergene blir desverre ofte utskjellt. Men gutta på broen der gjør en god og hensynsfull jobb hvor deres rett og plikt ihht "manøvreringsmulighetene" blir praktisert på en god måte. Det er min erfaring etter å ha krysset deres ferd mellom Horten og Moss i mer enn 20 år.

 

Har jeg som seilbåt vært rimelig godt alene sammen med Bastøfergene, holder jeg så godt jeg kan stø kurs og fart, og de viker for meg. Jeg har i samme nu hatt en ferge rett forut og den andre rett akter i en situasjon som på ingen måte ga noen grunn til irritasjon eller engstelse.

 

Men det hender jo at det er relativt mange fritidsbåter i fergenes farvann. Eller at det sogar på samme tid går tyngre nyttetrafikk både inn/ut Drammensfjorden, Drøbaksundet og fjorden sønnenfor Horten - Moss. Da holder jeg meg godt unna og lar de store gutta føre brikkene i spillet seg i mellom. Da holder jeg meg også ute av separasjonsonen inntil farvannet er rimelig fritt for nyttetrafikk.

 

Mht separasjonsonen håper jeg den tilstanden som er nå i Oslofjorden får vedvare. Men det avhenger vel igjen av at fritidsbåtskipperne bruker innsiden av hodet. Jeg har hørt om en episode i tysk farvann hvor den tyske kystvakten ville ilegge en norsk fritidsbåtskipper bot fordi han ikke krysset separasjonsonen vinkelrett på selvom farvannet var fritt for nyttetrafikk.

 

Så kryss ledene i Oslofjorden med med vett og forstand slik at vi fortsatt kan få ferdes med frihet under ansvar! :smiley:

Jeg støtter Pan Pans positive omtale av Bastøfergene.

Jeg har hatt gleden både av å seile og kjøre motorbåt i Bastøfergenes led i mange år. Dessuten har jeg i ganske mange år tatt Bastøfergene daglig. Ut i fra dette er jeg utelukkende positiv til deres agerende på sjøen. De viker unna seilbåter og bruker hele sitt manøvreringsrom for å kjøre så smidig som mulig. Som observant passasjer har jeg en rekke ganger sett lystfartøy, enten motor eller seildrevet, forsøke å presse seg foran fergene, enkelte ganger ser man faktisk ikke at det går bra før man ser at båten dukker opp på andre siden av baugen. J..... idioter tenker jeg om båtføreren som presser seg foran ferga - hver gang. Bastøfergen går med 16 knops fart nesten alltid, og de strekker seg langt, men hold litt avstand. Da blir gutta på brua fornøyde. Et par tips til de som ikke er så godt kjent: Når fegene går fra kai svinger de ganske raskt skarpt ut fra kai. Dette er særlig tydelig i Horten. Så er du på vei fra Horten til Åsgårdstrand og klokka er kvart på eller kvart over - hold god avstand til ferga. Samme gjelder i Moss om du er der hel eller halv time og du er på vei gjennom kanalen.

 

Må forøvrig nevne at vi i fjor høst lå i vindstille midt i Oslofjorden ved Mefjordbåen. Dette var sent en kveld og vi seilte regatta. Vi lå ganske langt bak (sånn er det med HR 29 oglite vind). En tysk containerbåt kom i god marsjfart ut av fjorden - og vi lå midt i leden. Vi startet motoren for sikkerhet skyld for å kunne komme oss unna i tilfelle. I tillegg lyste vi på seilene våre. Til vår svært positive overraskelse ser vi at containerskipet legger kursen 20 grader til stb og svinger unna. En stor takk for godt sjømannsskap og ikke minst fikk de mye good will i båten vår.

 

En regel jeg forsøker å etterleve: Den kloke gir seg. Den synes jeg er fin - da går det meste smidig - og vi kan alle være på søen med glede.

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette har jeg aldri blitt klok på! Det er jo nesten ikke til å tro at motorbåter som innhenter en seilbåt under seil i de fleste tilfelle faktisk runder seilbåten. Selv langt fra land hvor man kan gå ganske fritt. Tro det eller ei, motorbåten går en omvei - og i de fleste tilfellene passerer de meg som seiler i lo, det vil si jeg får sjøen fra motorbåten i tillegg til sjøen som naturlig er der.

 

Skjer dette ubevisst? Er det et ur-instinkt, at man på denne måten "vinner" eller "nedlegger et bytte"?

Jeg har tenkt over dette etter at jeg fikk motorbåt selv - for stadig vekk tar jeg meg i at jeg kjører nærmere båter enn det jeg egentlig behøver. Jeg tror dette skyldes to ting:

1. Man leter etter en rett linje å kjøre fordi det blir mer behagelig for de ombord i motorbåten

2. Det man ser på kjører man mot - dvs. at man helt automatisk retter kursen mot det man ser på - fordi at øyet fokuserer på det. Og kommer jeg i 25 knop mot en seilbåt - da ser jeg på den (heldigvis). Samme fenomen er omtrent som at man er uheldig og kjøre rut på et jorde med bilen - er det en stor stein på denne kan man banne på at man treffer den - nettopp fordi man ser på den.

 

Dette med ursinstinkt for å nedlegge et bytte - tja - om man oppdager at det er en båt full av damer med lite klær må jeg jo innrømme at nok urinstinktet kan slå inn - men desverre eller heldigvis har jeg ikke opplevd det ennå

Link to post
Share on other sites

Dette med ursinstinkt for å nedlegge et bytte - tja - om man oppdager at det er en båt full av damer med lite klær må jeg jo innrømme at nok urinstinktet kan slå inn - men desverre eller heldigvis har jeg ikke opplevd det ennå

:flag: Ja, da slår vel viseren ut på max kan jeg tenke meg.

 

Nei, jeg tenkte på noe instinktivt i oss som vi ikke alltid er så bevisst. Ellers tror jeg du har rett i at det ofte dreier seg om å ha *et merke* i form av en annen båt å styre etter. Men det er ingen skam å holde avstand til andre båter! :smiley:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Ja, da slår vel viseren ut på max kan jeg tenke meg.

 

Nei, jeg tenkte på noe instinktivt i oss som vi ikke alltid er så bevisst. Ellers tror jeg du har rett i at det ofte dreier seg om å ha *et merke* i form av en annen båt å styre etter. Men det er ingen skam å holde avstand til andre båter! :confused:

At viseren kan slå ut på maks av og til stemmer nok det - kanskje ikke så ofte i båten :yesnod:

 

Å holde avstand til andre båter er viktig. Etter at jeg fikk båt med kartplotter har det blitt enklere for meg - for da er det enklere å utnytte farbar led bedre.

Link to post
Share on other sites

...Ellers tror jeg du har rett i at det ofte dreier seg om å ha *et merke* i form av en annen båt å styre etter. Men det er ingen skam å holde avstand til andre båter!

Eg håper at du ikkje styrer mot jernstakar og lykter etter same prinsipp...

 

Når eg sjølv har vore ute og segla, har eg tolka trangen til å gå nær som skuelyst.  De er jo hyggeleg, men litt ubehageleg for oss som blir passert.  Til meir kritisk operasjon vi held på med, til nærare går motorbåtane.

Link to post
Share on other sites

Heisan folkens,

Vi har dessverre hatt flere saker til behandling i KNBF nettopp om dette med vikeplikt i forhold til nyttetrafikk. Disse sakene dreier seg om situasjoner hvor det er oppstått fare for kollisjon fordi føreren av nyttefartøyet arrogant påberoper seg at fritidsbåten har en ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. I samtlige saker har nyttefartøyet måttet "krype til korset", også fordi navigatører om bord i nyttefartøyer er profesjonelle og kan ikke forutsette at føreren av fritidsbåten har de samme kunnskaper og erfaringer. Dette gir nyttetrafikken en særlig plikt til å unngå at det oppstår farlige situasjoner når nyttefartøyet ikke kan pårope seg begrensede manøvreringsmuligheter.

Fritidsbåter er i henhold til sjøveisreglene pålagt ubetinget vikeplikt i trange farvann hvor nyttefartøyet har begrensede manøvreringsmuligheter. I rom sjø, hvor nyttefartøyet ikke kan påberope seg begrenset manøvreringsmulighet, gjelder sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt også for nyttefartøyet! En helt annen sak er at den eneste fornufteige regel å følge for en fritisbåtskipper er: HOLD DEG VEKK FRA NYTTETRAFIKKEN UANSETT!

Hilsen Syvert  :smiley:

Et eksempel til: På en av fisketurene mine i sommer lå vi og fisket midtfjords i Hallefjorden på Yttre Søre Sunnmøre. Fjorden er ca 3 km bred på akkurat dette punktet. Det er også det jeg vil kalle meget rent farvann akkurat her. Fra den holmen som ligger lengst fra land er fjorden på det smaleste ca 2,3 km over til land/holmer/grunnt vann på den andre siden. Det er GOD dybde på tvers over hele fjorden der minimum er på en fiskegrunne nesten midtfjords der dybden er mellom 40 og 50 meter. Vi lå og fisket på ca 80 til 100 m dyp i skråningen på den ene siden av grunnen (mye stor fin sei der).

 

Jeg har fast fisk (viser seg å være 5 fine sei på fra 2 til 4 kg - kun 3 kroker av 8 uten fisk!) da vi oppdager et mindre lasteskip (anslagsvis 50m) som har kurs rett mot oss. Jeg rakk ikke å få opp fisken før skipet er så nær at jeg ikke tør annet enn å stoppe og snelle inn snøret og starte motoren for å bakke oss unna kursen til lasteskipet. Kjøre forover turte jeg ikke av frykt for at propellen kunne kutte snøret som sto litt framover innunder båten. Maksimalt 100 meter fra oss dreier likevel lasteskipet litt unna oss men stryker MEGET ubehagelig nær vår lille 14" fiskebåt mht bølgene fra skipet. Selv i 22-foteren min hadde disse bølgene bokstavelig talt laget bølger på så kloss hold til skipet.

 

I en nesten 3 km bred fjord med rent farvann skulle en tro at en kunne få ligge å fiske uten å risikere å bli rent i senk eller å måtte kappe snøret?

 

Litt betenkelig er det også at vi opplevde akkurat det samme i fjor sommer på nesten akkurat samme sted.. Forskjellene var bare at da var det:

- en annen fritidsbåt (stor seilbåt med seilene nede som gikk for motor) og ikke nyttetrafikk

- begge de to ombord satt med hver sin boks øl bakerst på dekk mens båten så ut til å gå på autopilot. Vi så ingen til rors før de fikk panikk bare få båtlengder fra oss da vi også den gnag startet opp motoren og kjørte ut av deres kurslinje.

- båten kom INN fjorden og ikke ut

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok regnet en slik fjord som trangt farvann...

Tja. Sjøveisreglene snakker om "trang lei" eller "trangt løp". Har ikke funnet noe nærmere definisjon på dette i sjøveisreglene, ergo vil jeg tro at også trafikken, mao trafikktetthet, fartøys størrelse og mulighet for manøvrering også må spille inn. Snakker vi om Drøbaksundet som vel kan være rundt en 3 km bredt (korriger hvis jeg tar feil) vil nok dette utvilsomt ansees som trangt farvann pga trafikktetthet og fartøyenes art. Men en lite trafikkert fjordarm der vil jo mulighetene for manøvrering blir annerledes. Synspunkter?
Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok regnet en slik fjord som trangt farvann...

TRANGT farvann...? Det er ikke akkurat Drøbaksundet vi snakker om her. Ca 3 km bredt og det er relativt lite trafikk (anslagsvis mindre enn en stor båt i timen om stor båt = > 50 m) og relativt få båter pr time om man tar med alle små båter også. Så store skip som cruiseskip passerer det sjelden flere av pr dag, men det er jo gjerne noen pr uke i sommerhalvåret. Min mening er at skal du ha noe mindre trangt farvann enn eksempelvis på dette stedet i Hallefjorden så må du vel nesten ut på havet. Det betyr altså at inne i fjordene må fritidsfiskere pelle seg unna nyttetrafikk hele tiden. Det blir litt vanskelig å fiske da når eksempelvis snøret noen ganger blir fullt av fisk som det vil ta deg noen minutter å få opp i båten.

 

Jeg hadde kun et brukbart bilde (bildet under) over fjorden som viser et cruiseskip på vei ut som har vært inne i Geirangerfjorden.  

Bilde

 

I Hallefjorden (der jeg og mange av de fastboende fisker) vil jeg karakterisere det som langt fra trangt farvann - SÆRLIG om en sammenligner med Åramsundet som cruiseskipene faktisk går gjennom rett utenfor Hallefjorden. DER er det trangt og grunnt og der ville jeg ALDRI funnet på å forvente å få ligge i ro og fiske selv om mange også fisker der - for det er også en god fiskeplass! Det øverste bildet under viser et oversiktskart - hvor vi er i landet, og forsåvidt også fiskeplassen anmerket med et svart punkt. Det underste kartet viser Hallefjorden i "bedre" målestokk. Sammenlign selv bredden på det rene farvannet i  Hallefjorden, med det urene farvannet i det mye smalere Åramsundet.

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...