Jump to content

Sjøveisreglene, nyttetrafikk og fritidsbåter ?


Haba

Recommended Posts

Tja. Sjøveisreglene snakker om "trang lei" eller "trangt løp". Har ikke funnet noe nærmere definisjon på dette i sjøveisreglene, ergo vil jeg tro at også trafikken, mao trafikktetthet, fartøys størrelse og mulighet for manøvrering også må spille inn. Snakker vi om Drøbaksundet som vel kan være rundt en 3 km bredt (korriger hvis jeg tar feil) vil nok dette utvilsomt ansees som trangt farvann pga trafikktetthet og fartøyenes art. Men en lite trafikkert fjordarm der vil jo mulighetene for manøvrering blir annerledes. Synspunkter?

Drøbaksundet 3 km bredt...? Nå er ikke jeg så mye i området der med egen båt, men jeg har da foruten å være med i andres små fritidsbåter også reist gjennom Drøbaksundet med ferger til både Kiel, Fredrikshavn og København mange ganger og DER må det da være MYE trangere enn 3 km tenkte nå jeg. Jeg gikk derfor inn på både Norgesglasset (Statens Kartverk) og også finn.no sine enkle kart. For meg ser det ut som om Drøbaksundet er UNDER 600 m, hvilket er noe helt annet enn 3 km! Det skulle vel altså være mer enn 5 Drøbaksund etter hverandre i bredde der jeg har holdt på å bli rent i senk under stilleliggende fiske to ganger på to somre?

Link to post
Share on other sites

I en nesten 3 km bred fjord med rent farvann skulle en tro at en kunne få ligge å fiske uten å risikere å bli rent i senk eller å måtte kappe snøret? Litt betenkelig er det også at vi opplevde akkurat det samme i fjor sommer på nesten akkurat samme sted.. Forskjellene var bare at da var det:

- en annen fritidsbåt (stor seilbåt med seilene nede som gikk for motor) og ikke nyttetrafikk

- begge de to ombord satt med hver sin boks øl bakerst på dekk mens båten så ut til å gå på autopilot. Vi så ingen til rors før de fikk panikk bare få båtlengder fra oss da vi også den gnag startet opp motoren og kjørte ut av deres kurslinje.

- båten kom INN fjorden og ikke ut

Hei Helge  :smiley:

Etter min mening, også med henvisning til Sjøveisreglene har du helt rett i at dette farvannet er å betrakte som rom sjø hvor nyttetrafikken ikke kan vise til begrensede manøvreringsmuligheter. Problemet er bare det at begret "begrenset manøvreringsmulighet" er avhengig av nyttefartøyets størrelse og er gjenstand for en subjektiv vurdering i hvert enkelt til felle. En supertanker på vei til Slagentangen har for eksempel begrensede manøreringsmuligheter innenfor Færder.

Sjøveisreglene har også  en bestemmelse som pålegger et hvert fartøy, også nyttetrafikk, en klar vikeplikt for fartøyer som ligger stille eller som har fiskeredskap i sjøen. En helt annen sak er hvor lurt det er å ligge og fiske i en trafikkert led, men jeg forstår det slik av ditt innlegg at det er minimalt med skipstrafikk i dette området.

Et annet problem er fartøyer som går på autopilot uten å ha foreskreven brovakt og utkikk. Dessverre synder fiskere og kystfraktefartøyer ofte mot dette påbudet. Jeg var selv om bord i en U-båt (i overflatestilling) hvor det nesten oppsto kollisjon fordi et mindre farktefartøy kom på kollisjonskurs i relativt trant kystfarvann. Fartøyet hadde åpenbart ikke hverken brovakt eller utkikk og svarte heller ikke på anrop. Men kjefte på fritidsbåter er ofte disse "proffene" meget gode på! *sukk*

Hilsen Syvert  :sad:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

TRANGT farvann...? Det er ikke akkurat Drøbaksundet vi snakker om her.

Her tror jeg nok du og jeg fører en litt forskjellig praksis Helge, men jeg kommer  har ikke lyst til å krangle med containerskip og ferjer om det skulle være 2-3 Nm til land. Jeg kjenner ikke området du refererer til, men har flere eksempler fra et område jeg kjenner godt.  Mellom Søsterøyene og Store Færder vil jeg tro det er 8-9 Nm, men jeg har aldri

opplevd at et nyttefartøy av noe størrelse har lagt om kursen for å gå utenom meg,

ikke det at jeg har lyst til å vente og se for lenge heller.  Det er også et annet aspekt her;

det ville blitt veldig forvirrende om større skip stadig skulle legge om kursen for å unngå

små lystbåter. Tenk deg ytterst i Oslofjorden, du oppdager Kronprins Harald bak deg,

da synes jeg det er veldig greit at den ikke legger om kursen stadig vekk for å unngå mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene har også  en bestemmelse som pålegger et hvert fartøy, også nyttetrafikk, en klar vikeplikt for fartøyer som ligger stille eller som har fiskeredskap i sjøen.

Hei navnebroder,

 

Jeg regner med at du her tenker på "Regel 18, Ansvar mellom fartøy" som bl.a. sier ... skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(iii) et fartøy som holder på med å fiske.

 

Men denne regelen innledes med "Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:"

 

Som kjent er Regel 9 den som går på trange farvann, og der står bl.a.:

 

a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.

 

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

c) Et fartøy som holder på med å fiske skal ikke genere gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som går i en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10 dekker trafikkseparasjonssystemene, som har sine egne restriksjoner.

 

Regel 13 går på innhenting og er forholdsvis klar.

 

Jeg vil allikevel ikke si meg ubetinget enig med deg i at også nyttetrafikken har det du kaller en "klar vikeplikt for fartøy som ligger stille eller som har fiskeredskap i sjøen."

 

I tillegg burde det være velkjent at et vanlig håndsnøre IKKE gjør et fartøy til FISKEfartøy. De fartøyene som innrømmes fordelene til fiskefartøyet er de som fisker med trål, garn, not, snurrevad og lignende redskap.

 

Men for all del: Reglene er en ting   -   sunn fornuft, hensyn og alminnelig folkeskikk kan være noe helt annet . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg nok du og jeg fører en litt forskjellig praksis Helge, men jeg kommer  har ikke lyst til å krangle med containerskip og ferjer om det skulle være 2-3 Nm til land. Jeg kjenner ikke området du refererer til, men har flere eksempler fra et område jeg kjenner godt.  Mellom Søsterøyene og Store Færder vil jeg tro det er 8-9 Nm, men jeg har aldri

opplevd at et nyttefartøy av noe størrelse har lagt om kursen for å gå utenom meg,

ikke det at jeg har lyst til å vente og se for lenge heller.  Det er også et annet aspekt her;

det ville blitt veldig forvirrende om større skip stadig skulle legge om kursen for å unngå

små lystbåter. Tenk deg ytterst i Oslofjorden, du oppdager Kronprins Harald bak deg,

da synes jeg det er veldig greit at den ikke legger om kursen stadig vekk for å unngå mindre båter.

Det er ingen tvil om at ALLE som ferdes på sjøen må følge med på alle andre som ferdes i det samme området og vike/flytte seg om nødvendig for å unngå fare. Derfor holder også jeg utkikk og om nødvendig (som altså nå to ganger på over nevnte sted) starter motor og viker unna nok til å unngå kollisjon. Men det forhindrer IKKE at jeg synes førerne av de to fartøyene jeg refererer til oppførte seg uforsvarlig og urimelig. Særlig de som gikk på autopilot og holdt heller dårlig utkikk til fordel for ølboksene på akterdekket.

 

Til Fantasia mht praksis: Nå er det vel kanskje litt forskjell på "maurtua" i Oslofjorden og forøvrig på Sørlands- og Østlanskysten i forhold den vesentlig mindre trafikkerte Nord-Vestlandskysten der jeg har vært mye de siste årene. Begge de to tidspunktene jeg refererer til var det svært få båter å se på fjorden rundt oss. I de to tilfellene snakker vi om kun 2 - 4 båter (inklusiv de 2 som var nære ved å kollidere) synlige på sjøen innenfor et område på minst 15 til 20 kvadratkilometer. Hva om jeg lå HELT ALENE i denne 3 km brede fjorden (1/3 fra land på den ene siden og 2/3 fra land på den andre siden) og det kommer et 50 m langt skip (seilbåten var mindre). Bare fordi føreren av skipet ønsker å gå akkurat der jeg ligger og fisker (korteste kurs, slipper å stille om autopilot? eller annet?) - skal han kunne "tvinge" meg til å flytte meg. Vil det være bare rett og riktig?

 

Selvsagt må jeg følge med den andre trafikk på sjøen - som allerede nevnt, og selvsagt må jeg flytte meg om det virkelig skulle være så galt at noen ikke endrer kurs av en eller annen grunn. Men det bør da vel i et slikt tilfelle være et unormalt "nødsfall"?

 

Skulle imidlertid Queen Mary II eller et annet vanvittig stort/større skip en sjelden gang komme på de kanter jeg har referert til ville man se dem på laaang avstand og når noen sånne kjemper kommer er det vel mer normalt at en i all "ærbødighet" :cryin:  flytter seg. Men de fleste andre fartøy på 30, 50, 100, 150 m etc som er relativt greie å manøvrere...?

Link to post
Share on other sites

Tenk deg ytterst i Oslofjorden, du oppdager Kronprins Harald bak deg,

da synes jeg det er veldig greit at den ikke legger om kursen stadig vekk for å unngå mindre båter.

Her snakker vi om Norges mest traffikerte farvann. Anslagsvis 10000 mennesker passerer her med båt, liten og stor, hver dag.

Men det er egentlig ganske greit. At Kielfergen skulle begynne å vike her er helt usannsynlig. Han går i separasjonsonen og der må han holde seg. I den samme separasjonsonen har ikke jeg med min lille båt lov å være. Skal jeg krysse sonen, skal det skje på tvers, og så raskt som mulig. Mister jeg vinden, hjelper han Volvo Penta i kjelleren til, riktignok med fare for frisk føde til hylekoret om seilbåter med motor i gang.

Holder man bestikken sin ajour, er dette området ganske greit.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Javisst, og det har de all rett til også. Det er store båter som krever plass for å manøvrere - og det har jeg STOR respekt for.

Det er vel ingen her som er uenige i forholdet mellom skip i klassen til svære tankskip, Kielferga osv og våre små fritidsbåter(?) - uansett om det måtte være i Drøbaksundet eller i mer åpent farvann. Det jeg føler har vært litt mer ubesvart er mht relativt manøvreringsdyktige nyttefartøy på la oss si 20 m til 200 m i farvann med rimelig god plass :smiley:
Link to post
Share on other sites

Det jeg føler har vært litt mer ubesvart er mht relativt manøvreringsdyktige nyttefartøy på la oss si 20 m til 200 m i farvann med rimelig god plass :smiley:

Hei Helge,

 

Når du konkretiserer og sier 20 til 200 meter, da vil jeg minne om at 20 meter og 200 meter er to helt forskjellige divisjoner. For en person med litt trening er en 20 meters båt like letthåndtert som en vanlig snekke, en 50 meters byr heller ikke på store problemer under normale forhold. En på 200 meter derimot, det begynner å bli "skip" hvor både massebevegelse, vindfang, svingparametre og andre fysiske forhold er av en størrelse som betyr noe. Jeg tør også påstå at svært mange fritidsbåtførere har relativt små forutsetninger for å vurdere hva det dreier seg om.

 

Senest igår var jeg ute for en som demonstrerte sin totale mangel på forståelse og fornuft meget tydelig; jeg skulle ta "Gamle Salten" (www.gamlesalten.no) ut fra Sildajazzen i Haugesund og tilbake til Stavanger. Havnen i Haugesund var omtrent stappfull med lystbåter  -  ifølge havnevesenet ca 600 stk! Siden redningskrysseren var like i nærheten ba jeg ham ta en tamp i baugen og trekke oss ut fra land, for å unngå å lage en alt for stor porsjon glassfibersalat.....

 

Mens redningskrysseren trakk oss sidevis, på en meget kort sleper, kom en skjærgårdsjeep gjennom Smedesundet i rasende fart og passerte mellom oss og redningskrysseren, under slepetrossen  :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley::cryin:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mens redningskrysseren trakk oss sidevis, på en meget kort sleper, kom en skjærgårdsjeep gjennom Smedesundet i rasende fart og passerte mellom oss og redningskrysseren, under slepetrossen  :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

 

mvh

Poseidon

Jada, jeg er selvsagt hel enig Poseidon. Det er stor forskjell på 20 og 200 m. Men selv et skip på 200 m som har fri sikt fremover i i mange kilometer og har 3 km rent farvann (fra 40 til 200m dyp) å gå på i bredden trenger vel ikke å måtte gå akkurat gjennom det eneste lille punktet det eventuelt ligger en liten fritidsbåt og fisker?

 

Oppførselen til føreren av skjærgårdsjeep'en du nevner er bare tragisk :cryin: men er bare enda et eksempel på mye uvettig oppførsel. Jeg har selv vært vitne til mange(!) båter i sommer som har laget svære bølger (ved å kjøre for fort, både i halvplan, plan og ikke i plan)  i en 5 knops havnesone foran en slipp der folk står i kø for å sjøsette og trekke båter. Folk ble selvsagt klissvåte, men værre er det at båtene dunker inn i både tilhengerne og i betongslippen. Jeg slapp skader på min båt, men det tror jeg ikke enkelte av de andre gjorde  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg burde ha presisert Drøbaksundet som strekningen fra Drøbak syd av jeteen til Filtvedt. Der anslo jeg bredden til ca. 3 km, det er vel ikke så galt, eller??

Beklager PanPan, da dette ikke er mitt området liksom, er det mulig jeg ikke er inne i termene mht Drøbaksundet.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Javisst, og det har de all rett til også. Det er store båter som krever plass for å manøvrere - og det har jeg STOR respekt for.

Ja-ha-ha, DENNE krevde stor plass for å manøvrere.... og klarte ikke å manøvrere likevel! Ikke rart at en noen ganger risikerer å bli rent i senk når en ligger fredelig og fisker  -  medmindre en selvsagt er årvåken og fornuftig selv og peller seg unna. Han som førte denne rente nesten i senk en FYRLYKT på svaberget  :flag:

Bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/117/paagrunn.jpg

 

KILDE: http://www.adresseavisen.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...