Jump to content

Registrere gammel båt i småbåtregisteret


bademann

Recommended Posts

Ble noe overasket over retningslinjene til småbåtregigsteret idag:

Kjøpt en 2000 mod. daycruiser. Sjekket først at båt og motor ikke var meldt stjålet. Båten var ikke registrert i småbåtreg., men sansynligvis i det gamle tollregisteret. Etter kjøpet må jeg registrere båten i småbåtreg. pga. forsikringselskapet mitt krever det.

Får da beskjed fra småbåtregisteret om å fremskaffe salgsdokumentasjon siden båten var ny, eller TI siste år!! Dette kan jo bli en vanskelig sak. Hvorfor skal jeg bli "straffet" med å måtte fremskaffe denne dokumentasjon fordi jeg frivillig vil registrere båten ? Jeg spurte: hva om tidligere eiere er døde da? -...Da kan du bare legge ved skifteattest....? Seriøst, skal jeg inn i private familiesituasjoner og kreve utlevert skifte attest for en båt familien kansje kvittet seg med for ti år siden.

Nei, hvis det er ønskelig at vi skal registrere båtene våre, må terskelen for å få dette til være langt lavere siden det skjer på frivillig basis. Så lenge båt eller motor ikke er meldt stjålet må det vel være i alles interesse at flest mulig registrere båtene sine??

.....-tror jeg velger et annet forsikringselsap jeg............

Link to post
Share on other sites

Hørt liknende fra andre som har ytret dette her på forumet. Er inne i samme gaten jeg, for jeg skal registrere en båt fra 1946 inn i båtregisteret. Skal nok klare å får til det, for jeg har historien tilbake helt siden båten kom til Norge. Likevel synes jeg at dette er alt for vrient siden det burde greie seg at forrige eier går god for dette selv om han ikke eide båten i 10 år før han solgte den til meg :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Eg har brukt to år på å få registrert snekka mi i Småbåtregisteret, no er det endeleg gått i orden. Snekka mi er frå -79. Småbåtregisteret krevde dokumentasjon på eigerskiftet mellom selger og tidlegare eigar, selger kunne ikkje finne kontrakta frå den tid og tidlegare eigar var ikkje råd å få tak i, då krevde Småbåtregisteret at eg fekk ei skriftleg erklering frå forsikringsselskapet til selger.

Men etter ei opprydding i alle papir som var med båten dukka kontrakta mellom selger og tidlegare eigar opp, så då ordna det seg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Og registrere en eldre båt er tungvint selv om den var regget tidligere. Jeg vet akkurat hva du sliter med..... det er ikke verd arbeidet og ergelsene

og som du sier du blir "straffet" ford du vil gjøre det riktig....... Små båtregisteret må myke opp sine rutiner

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en "Mikkel32" for to år siden og ville registrere den, men neida all dokomentasjon fra båten var ny måtte framlegges. Prøvde her på "BP" om det var noen som kunne hjelpe meg. Jeg kan spore den tilbake til midt på "90" tallet, før det så vet jeg bare at den hørte til i en båthavn "Dusavika" eller noe lignende. Prøvde å kontakte politiet der, og det var faktisk en som viste noe, han skulle bare sjekke litt og så ringe tilbake, det er nå ca.1,5 år siden så han ringer vel snart. Jeg har nok gitt opp å registrere båten.

Link to post
Share on other sites

Joda, ikke noe "bombe" det der, skjønner at de vil ha en viss kontroll, men når den ikke er meldt stjålet så burde de ikke være så vrange.

 

Oppfordrer jo ikke akurat folk å melde seg inn på denne måte, hadde det samme problemet når jeg kjøpte min, og han jeg prøvde å snakke med på registeret hadde stått opp med feil bein.

 

Ett lite tips, ta kontakt med politiet, de sitter fremdeles med det gammle registeret hos seg (de gode gamle korten), har ved ett par anleddninger på jobben funnet eier der som ike står andre steder.

 

Lykke til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hvis de sitter med de gamle kortene, så burde det nye registeret skjele over til den kanten da mennesker vil registrere båtene sine i det nye registeret, og at båten har vært i det gamle registeret før :smash::confused: Hvor skal en henvende seg med slike saker da :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvis de sitter med de gamle kortene, så burde det nye registeret skjele over til den kanten da mennesker vil registrere båtene sine i det nye registeret, og at båten har vært i det gamle registeret før :smash::confused: Hvor skal en henvende seg med slike saker da :confused:

 

Veldig godt spørsmål, men når har de diverse etater snakket sammen.

 

Blir nesten som hva kom først høna eller egget, som vanelig mann i gata blir man maktesløs.

 

Det er desverre en kjennsgjerning, og at mange vil registrere er posetivt, men ... sporer ikke til insats når det er slik som i dag.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde til og med det gamle registrerings nummeret, men det fantes ikke i noen register fikk jeg beskjed om, så hva gjør man da, driter i hele registreringa. Det er jo begrenset hvor mye man orker og bry seg og når ingen forlanger at den skal være registrert, hva er da vitsen?

Link to post
Share on other sites

Her var det mye negativt om registrering i småbåtregisteret :yesnod: , derfor kommer jeg med en positiv inn melding. Min -90 model, import båt, gikk glatt igjennom, med bare vedlagt kjøpskontrakt. :flag:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet If også :smiley:

 

Jeg har forsikring i IF, var ikke noe krav om registrering da.

 

Vet det er trøblete med båtregistert, har vært detektiv på 2 båter hittil.

Nåværende båt blir nok Securmerket.

 

Synd det ikke er samme opplegg på båt som det er på bil egentlig, da ville alt vært så mye enklere fra begynnelsen av.

Link to post
Share on other sites

....hmmmm, mon tro hvor mye dokumentforfalsk som finner veien inn i dette småbåtregisteret bare for at ellers ærlige mennesker skal få registrert sitt lovlig ervervede lystfartøy? Eller båtmotor?

Selv så sitter jeg nå med båten registrert, men måtte utelate påhengeren da jeg ikke har nødvendig kvittering fra forhandler lenger. Kjøpte denne brukt i 2001 (2 år gammel) av en forhandler som rett etter la ned. Kvitteringen finner jeg ikke igjen. Motoren er forsikret uten problemer, og politi og tollvesen har ut i fra motornummeret uttalt at de har intet negativt å bemerke, men småbåtregisteret kan altså ikke registrere båten med motoren montert...... Må jo innrømme at jeg en stund var fristet til å lage en kvittering!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerte nylig min snekke på 22 fot fra 1978. Jeg sendte med en kopi av kontrakten, og fikk båtkortet 1 uke etterpå.. Hvorfor skal de være så vanskelig med alle andre då? :confused:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en "Mikkel32" for to år siden og ville registrere den, men neida all dokomentasjon fra båten var ny måtte framlegges. Prøvde her på "BP" om det var noen som kunne hjelpe meg. Jeg kan spore den tilbake til midt på "90" tallet,

 

Det bør holde i massevis. Jeg fikk registrert en Albin Ballad (1977) i småbåtregistret ifjor med bare to kjøpekontrakter tilbake (ca 4 år) - gikk helt uproblematisk når jeg nevnte at alternativet var Securmark. :crazy:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være.. Jeg hadde ikke noe problemer med å omregistrere... sende opp kontrakt, og fikk regning på 300,- 2 dager senere, betalte den, og etter 4 dager lå kortet i posten :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...