Jump to content

Registrere gammel båt i småbåtregisteret


bademann

Recommended Posts

Har samme problemet som flere her inne.

Har båt med regnr fra det gamle registeret, sendte inn melding om eierskifte, fikk skriv tilbake om at at de ikke fant dette regnr i SBR fordi den eier som sist hadde båten registrert i det gamle registeret ikke hadde samtykket i å overføre regnr til SBR.

 

SBRanbefalte meg å framskaffe det gamle båtkortet eller annen dokumentasjon som kunne klargjøre eierskapet.

Båten har skiftet eier flere ganger etter denne ukjente eier og jeg har greid å spore tilbake til eier for 8-9 år siden, men han hadde ikke hatt båten registrert og hadde ikke lenger papirer som kunne spore meg lenger tilbake.

 

 

Orker ikke å holde på med dette lenger, har kvittering på båten og farter rundt med et regnr som ikke er sporbart i noe register, hverken hos politiet eller SBR.

Skulle gjerne hatt registrert båten men det får være grenser for å gå etter tidligere eiere og drive detektivarbeid og plage etterlatte etter tidligere eiere til en skarve båt fra 1970-åra.

Er nok som noen her sier at problemene oppstod når ikke det gamle registert ble overført, eller ivaretatt for søk og støtte for oppklaring av eierforhold før og etter overgangen til SBR

Link to post
Share on other sites

Hei! Fikk akkurat registrert snekka mi som er fra 1961. Jeg gav dem kjøpekontakten min, + navnet på de 2 foregående eierne. skrev så at dette ver all dokumentasjon som jeg kunne skaffe. Dette var nok! Fikk båt kortet for en uke siden.

Så min ANBEFALING er: Send in reg-melding i papirformat & skriv: "Dette er all dokumentasjon jeg kan fremskaffe"..

Link to post
Share on other sites

Orker ikke å holde på med dette lenger, har kvittering på båten og farter rundt med et regnr som ikke er sporbart i noe register, hverken hos politiet eller SBR.

Skulle gjerne hatt registrert båten men det får være grenser for å gå etter tidligere eiere og drive detektivarbeid og plage etterlatte etter tidligere eiere til en skarve båt fra 1970-åra.

Egon, finn nærmeste securmark forhandler og merk båten der. Har du stor båt som ikke er enkel å ta med seg så er det flere forhandlere som reiser ut til kunde og merker. Etter båten er merket kan du bestille reg. merker og båtkort hvis du vil. Da slipper du mer kødd med småbåtregisteret og får rabatt på forsikringa i tillegg. Ellers er det kansje litt mindre sannsynlig at noen stjeler den. Skal du selge engang er det heller ikke noe minus at den er securmerket.

Lykke til!!

Redigert av bademann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sliter litt nå. Har framlagt alt som er av kvitteringer for nye motorer som ble satt inn i 2005 før jeg kjøpte båten. Motorene er momset inn, men Båtregisteret henger pga at det visstnok ikke ble betalt inn hestekraftavgift da momsen ble betalt inn da de ble hentet. Motorene ble importert som industrimotorer, og alt mariniseringsutstyret ble importert separat og momset inn. Var det andre regler for dette tidlig i 2005 enn det er nå :confused: Går dette dritt, så går jeg oxo til Securmark :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hadde selv samme problem med småbåtregisteret i fjor. Dette gjalt en 85 mod Musling 430. Jeg hadde ikke sjangs til å fremskaffe alle de dokumentene de krevde. I mitt tilfelle måtte de ha kopi av de fire siste kjøpskontraktene på båten + dokumentering på noe motorbytter o.s.v. som var innenfor en ramme på ti år. Så fikk jeg tips om å prøve securmark. Jeg gjorde så dette, og ble meget fornøyd med utfallet av det. Meget bhjelpelige folk og suveren service. De hjalp meg å spore opp tidligere eiere o.s.v. Har brukt securmark ved senere anledninger også, og har kun gode ord å si.

Link to post
Share on other sites

Her er en mail jeg fikk fra småbåtregisteret i dag:

 

"Ja, kontrakt og forsikringserklæring er godt nok til å sannsynliggjøre eierforholdet på båten."

 

Jeg har da 1 kontrakt fra forrige eier og til meg, og han har sagt at han har hatt den forsikret slik at det skal la seg gjøre å få en forsikringserklæring. Båten er fra 1973, så den er ikke utstyrt med noe CE-merking. Har heller ikke sett noe HIN på den, har så gamle båter det forresten? Av typen Nordkapp.

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jippi, alt i orden. Båten blir registrert med de motorene som sitter i uten å måtte betale hk avgift pga at de ble importert som industrimotorer og marinisert selv. Gikk litt tid og mye kvitteringer som måtte finnes fram i tillegg til gamle kjøpekontrakter. Lett å miste motet for enkelte med alt dette som skal framskaffes. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har nå kjøpt båt i utlandet og har ingen planer å registrere det. Ser ikke helt vitsen. Jeg bruker Pantaenius som forsikring og de stiller ikke krav om det - så det kan bare vare.

 

 

Problemet er ikke forsikringen, men båthavnene. De fleste kommunale båthavner krever at du er registrert og da må en få dette til. Men når det er så vanskelig så skjønner jeg godt folk blir oppgotte.

"Åssen æ bunnforholdene?"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...