Jump to content

Registrere gammel båt i småbåtregisteret


bademann

Recommended Posts

Det kan godt hende.. Jeg omregistrerte den (fra forje eier, til meg) så den var nok det.... Kansje der det ligger då :yesnod: Men jeg lurte på noe som noen her sikkert vet.. På Båtkortet mitt står den gammle motoren (Yanmar YSB12).. Jeg skal få ny motor (Yanmar3GMD)... Hva må jeg gjøre? Sende opp det gammle kortet, og få nytt der det står denne motoren :confused:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

På Båtkortet mitt står den gammle motoren (Yanmar YSB12).. Jeg skal få ny motor (Yanmar3GMD)... Hva må jeg gjøre? Sende opp det gammle kortet, og få nytt der det står denne motoren :confused:

 

Det er lurt og gjøre, med tanke på neste eier :yesnod:

Det gjelder forsikrings selskapet også

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det e et sant helvete å få registrer båten i småbåtregisteret min var regitrert i fra før men første og andre eier hoppet over registreringen.Andre eier som jeg kjøpte båten fra hadde jeg jo kjøpskontrakt første eier fikk vi ikke kontakt med det var så mye om og men i fra registeret at eg holdt på å gi opp,følte mer eller mindre at de stakk kjepper i hjulene. klarte på en finurlige måte å få den registrert til slutt.

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt båt i utlandet og har ingen planer å registrere det. Ser ikke helt vitsen. Jeg bruker Pantaenius som forsikring og de stiller ikke krav om det - så det kan bare vare.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har selv nettopp kjøpt en 2000 mod. med reg.nr.i tollregisteret.Denne båten har kun hatt en eier,båtkortet hans har jeg fått med.Jeg trodde det bare var å overføre båten til meg,men så enkelt var det ikke.Det skulle ikke være vanskelig å få overført de opplysningene de hadde behov for,fra tollstedet,men så enkelt er det ikke.:nonod:

Link to post
Share on other sites

En fattig trøst at jeg ikke er alene om dette. Ser ut som regelverket virker helt mot sin hensikt. Det må jo være i politiets, forsikringsselskapene og båteiernes interesse at flest båter er registrert i småbåtregisteret. Så lenge en kan legge frem en skriftlig kjøpskontrakt og båt/motor ikke er meldt stjålet må det jo være mulig å registrere en gammel båt. Ser ikke helt argumentasjonen til registeret om at det er mange stjålne båter og motorer i omløp. Ved å leggge til rette for registring vil en jo få ryddet opp i endel av dette???

Link to post
Share on other sites

Her var det mye negativt om registrering i småbåtregisteret :yesnod: , derfor kommer jeg med en positiv inn melding. Min -90 model, import båt, gikk glatt igjennom, med bare vedlagt kjøpskontrakt. :flag:

Det samme "enkle" registreringen fikk jeg til (2006). La ved kjøpskontrakt. Forrige eier hadde sågar ikke båten registrert. Men hvis forrige eier hadde registrert i Småbåtregisteret burde det i alle fall ikke være noe problem(?). Kanskje lurt å sjekke på forhånd med selgeren eller mot Småbåtregisteret.

 

Gjensidige godtar registrering i Securmark

Regnes ikke som noe "register" som kan sammenlignes med Småbåtregisteret. Securmark er et internasjonsalt system for sikkerhetsmerking av båt og motor, i tilfelle tyveri. Båtforeninger kan f.eks. ikke ringe Securmark å få opplyst navn på båteier. Da er Securmark "ubrukerlig" for båtforeninger.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regnes ikke som noe "register" som kan sammenlignes med Småbåtregisteret. Securmark er et internasjonsalt system for sikkerhetsmerking av båt og motor, i tilfelle tyveri. Båtforeninger kan f.eks. ikke ringe Securmark å få opplyst navn på båteier. Da er Securmark "ubrukerlig" for båtforeninger.

 

Securmark har vist sitt register som fungerer med båtkort og det hele.. tilogmed gratis og stå i deres register.. At ikke Securmark gir ut eierinfo til gud og hvermann er da bare en fordel.. hvorfor skal folk med mulige uerlige hennsikter få hvite hvor min båt ligger?? Båtforeninger kan ringe Securmark og politet har meget god kontakt med deres register.. så tar Securmark kontakt med eieren selv.. Småbåtregisteret tjener absolutt ingen annen hensikt en netopp et ufullstendig register. Ingen tyverisikring etc.

 

Det eneste "riktige" registeret er Skipsregisteret.. det tjener sin hennsikt med klare eierforhold etc og #skjøte# på fartøyet.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi som administrerer båthavna ønsker å få opplyst hvem en båteier er på direkten, og ikke være avhengig av om eieren er villig å ta kontakt med oss etter ha fått en henvendelse fra Securmark. Det er ikke godt nok.

 

Trodde de fleste båthavner la inn reg nummer eller brygge nummer opp til eier når man har båtplass jeg. Slik gjøres det i alle fall der jeg bor..

Da er det bare og gå inn på liste og se hvem som er eier uavhengig om båten er reg i Securmark/Småbåtregisteret/ureg. Hvordan gjør dere med de som står i Skipsregister da?? forlanger dere Småbåtregister i tillegg??

 

At båthavner pålegger noen og måtte registrere båten sin i et register som er FRIVILLIG og atpåtil IKKE er påbudt er for meg helt tullete :crazy:

 

hadde jeg blitt pålagt og registrere min båt i dette latterlige registret samtidig som man står i Skibsregisteret så hadde jeg finni meg ei anna havn.

 

men det forundrer meg ikke at man lager egne regler blandt havnene :rolleyes:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Registrering var en gang påbudt, men mage ga blaffen - så hjalp lite.

Fra Skipsregisteret* får vi de opplysninger vi trenger.

 

Det ser jo ut for at det koster noe i Securmark også: http://www.securmark.no/index.php?art=831&gruppe=169

 

*Tilføyet: Det samme med Merkeregisteret for fiskebåter, men vi har bare to slike. Kanskje bare et par i Skipsregisteret også. 420 båter toltalt.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Registrering var en gang påbudt, men mage ga blaffen - så hjalp lite.

Fra Skipsregisteret* får vi de opplysninger vi trenger.

 

Det ser jo ut for at det koster noe i Securmark også: http://www.securmark.no/index.php?art=831&gruppe=169

 

Ja det koster og være medlem med sine fordeler dette har.. men dette er frivillig.. de tar ingenting for og stå i registeret dems såfremt du har Securmerket båten med de fordeler det har.

 

http://www.securmark.no/index.php?art=10767&gruppe=169

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Nå begynner jeg å bli bekymret her, virker som om det kommer til å bli vanskelig å få registrert båten i småbåt registeret. Har bare kjøps kontrakt fra en eier tilbake, men båten har vært i registeret før. reg nummeret står på siden av båten, men mangler en bokstav. Hvordan bør man gå frem da?

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Nå begynner jeg å bli bekymret her, virker som om det kommer til å bli vanskelig å få registrert båten i småbåt registeret. Har bare kjøps kontrakt fra en eier tilbake, men båten har vært i registeret før. reg nummeret står på siden av båten, men mangler en bokstav. Hvordan bør man gå frem da?

 

Om du mangler en bokstav - veldig ofte den første har jeg sett flere steder - så er ett lite tips.

Den første bokstaven er det samme som var på gamle bilskiltene - og gamle båtarkivet til politiet - på den plassen den ble registrert første gangen (eiers adresse)

 

eks, jeg vil på en ny på båt få B, som var gamle i østfold, båten min starter med C som var på romerike, der den ble registrert en gang i tiden.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få ny motor (Yanmar3GMD)... Hva må jeg gjøre?

 

Ring til RSSR, og be dem sende deg et skjema for motorskifte på mail. Du fyller så ut dette, legger ved kvitteringer etc på den nye motoren og sender det inn igjen. Deretter vil du få tilsendt nytt båtkort fra dem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepsipepsi :smiley:

Da har jeg prata med forsikringsselskapet mitt, SR-forsikring. De var bare positive til at båten kunne være registrert i securmark sitt båttregister!

Skulle til og med få rabatt HE HE!

 

Så da blir det boikott av småbåtregisteret for min del. Jeg securmerker båt og motor til 1790,- bestiller båtkort og registreringsskilter til 100,- og har deretter ingen årlige utgifter.

F*** Småbåtregisteret!!!!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden gir inntrykk av at RSSR krever mer dokumentasjon enn Securmark.

 

 

Hvis det stemmer, vil ikke det påvirke troverdigheten til det registeret?

Ja og nei, problemene for mange er at småbåtregisteret skal ha opplysninger som ikke lenger er å få tak i, det er nå en gang slik at vi har mange fine gamle båter her i landet, og etter noen år, og eierbytter så er ikke alle papirer lenger tilstede.

 

Men ser jo - ut fra hva noen skriver at det også går greit selv uten/med lite info - så da er de jo heller ikke konsekvente.

 

Har selv hatt båtene mine i begge register samtidig, da det er en dobbelsikkring fra meg, og gir rabatt hos selskapet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Denne tråden viser at småbåtregisteret har rigide og tøvete regler for registrering. I tillegg til at småbåtregisteret har lavere troverdighet en securmark!

En blir straffet for å gjøre noe riktig! Har du en skriftlig kjøpskontrakt og båt+evt. motor ikke er meldt stjålet så må du få registrere båten din! Saksbehandleren på småbåtregisteret fortalte meg at "de ikke alltid hadde god nok dokumentasjon på stålne båter og motorer" Hvis en båt og motor blir stjålet, og forsikringsselskap betaler ut erstatning uten at serienr. på båt og motor blir registrert, får det være deres problem. Da skal heller ikke jeg bli straffet for dette med ikke å få registrert båten min.

Har tidligere eier på båten gått bort, må du få kopi av skifteattesten, samt erklæring fra gjennlevende for å komme videre med registreringen.

Be en familie i sorg om dette.......Ei lita jolle de hadde på hytta for ti år siden......

Dette synes jeg er tøvete og et eksempel på overdokumentasjon, samt fraskrivelse av ansvar fra å holde eget register oppdatert med tanke på oversikt over stjålne båter og motorer.

 

For meg synes småbåtregisteret usikre på om sitt eget register stemmer med oversikt over stjålne båter og motorer. For å være sikre på at de ikke inregistrerer en stjålet båt, pålegger de oss som vil gjøre ting riktig å overdokumentere eierskap til båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer, vil ikke det påvirke troverdigheten til det registeret?

 

Nå har vel Securmark-registrering/registeret eksistert i noen år og svaret på ditt spørsmål blir da i all enkelhet; noen som kjenner til et problem med dette? Jeg har ikke hørt, lest eller sett noe slikt og vil uten skrupler anbefale å kutte ut småbåtregisteret og heller velge Securmark. Har forøvrig båt/er registrert i begge så har et rimelig praktisk sammenligningsgrunnlag å basere min uttalelse på i så måte!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

......................... Jeg skal få ny motor (Yanmar3GMD)... Hva må jeg gjøre? Sende opp det gammle kortet, og få nytt der det står denne motoren :confused:

 

Hvis en setter inn en "ny" gammel motor, forlanger registeret at en også da må legge fram dokumentasjon/eierhistorie fra motoren var ny?

 

-----------------------------------------.

 

Hm........ hvor er det blitt av vimpelen min i signaturen?

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...