Jump to content

Registrere gammel båt i småbåtregisteret


bademann

Recommended Posts

Har en eldre Marex som var registrert ett annet sted enn småbåtregisteret da jeg kjøpte den for ett par år siden. Reg.nr var fjernet fra båten,ikke mulig å lese,tidligere eier fant ikke papirer på båten. Jeg tok bilder av båten,b.l.a. innvendig lite merkeskilt fra Marex med produksjonsnr. Skrev opp motornummer,sendte inn ett brev til småbåtregisteret,fikk med der at båten har vært registrert tidligere,at forsikringselskap krevde registrering,og at også kommunen på sine båtplasser ønsket registrerte båter. Fikk også med i brevet at det hadde vært flott om de kunne hjelpe meg med registrering! Tok ca 3 uker så fikk jeg tilsendt reg.nr og båtkort! Tror det er viktig å legge med mest mulig info,bilder. Jeg hadde ikke noe historikk fra tidliger eiere,kun min kjøpekontrakt. Kan hende jeg hadde flaks å traff den rette saksbehandler i småbåtregisteret,stå på folkens!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden gir inntrykk av at RSSR krever mer dokumentasjon enn Securmark.

...

Jeg har inntrykk av at NSSR skal være sikker på at det er din båt som registreres, derfor kan det noen ganger virke veldig omstendelig med dokumentasjoner bakover i tid etter kjøp av brukt båt. At NSSR er nøye på dette, er kanskje ikke en gammel praksis. Men etter hvert vil det mest sannsynlig være nok å legge ved kjøpskontrakt hvis forrige eier var registrert i Småbåtregisteret som rettmessig eier. Å være sikker på at det er rettmessig eier du kjøper brukt båt hos, bør vel veie en god del. Dette er kurant å sjekke direkte med Småbåtregisteret. Securmark stiller neppe noen spørsmål sånn sett(?), og ikke er det enkelt å få opplysninger derfra heller. "Medlemskap" i Securmark vil neppe bevise noen ting. Småbåtregisteret og Securmark er to vidt forskjellige "ting".

Link to post
Share on other sites

Det koker ned til at registeret ikke fungerer etter hensikten.

 

Har selv opplevd problemene det er å forsøke å spore etterlatte båter i båtforeningens anlegg. Småbåtregisteret er vanskelig å få tak i, uhøflige og lite hjelpsomme. "Gamle reg nr" finnes som regel på de fleste båter, da er det helt loco at ikke småbåtregisteret har kopi av dette registeret! Det burde vært krav for at private aktører skulle få overta denne tjenesten.

Vi endte opp med å forlange at politiet fjernet båtene, noe som gikk rimelig fort. Om de deretter ble solgt på hittegodsauksjon eller saken ble oppklart har vi ikke sjekket.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en "Mikkel32" for to år siden og ville registrere den, men neida all dokomentasjon fra båten var ny måtte framlegges. Prøvde her på "BP" om det var noen som kunne hjelpe meg. Jeg kan spore den tilbake til midt på "90" tallet,

 

De krever vel dokumentasjon for siste 10 år, så det bør da holde?

 

Ser at de fleste her vil at det skal bli en drastisk oppmykning i kravet til dokumentasjon.

De som planlegger å stjele DIN uregistrerte båt i sommer, hvor lenge synes dere de skal behøve å "gjemme unna" båten før de kan få registrert den som sin?

Ett par fiktive kjøpekontrakter datert 3-4 år tilbake virker som holder for de fleste her.

 

Hvilken verdi har ett register fyllt opp med tyvegods og fiktive kjøpekontrakter.

 

Registrert har INGEN verdi hvis man lemper noe særlig på kravene.

 

Jeg slet selv med å få tak i all nødvendig dokumentasjon på snekka jeg kjøpte i fjor. Ikke fordi tidligere eierforhold var udokumentert, men at kvalitetet ikke var god nok. Bl.a. ett dødsbo innblandet. Siste registrering i SBR var i 2000, så jeg måtte fremskaffe hva som hadde skjedd etterpå. Men jeg fikk samlet godtagbar dokumentasjon, og nå kan ingen reise tvil om hvem som er rett eier.

Jeg har nå full dokumentasjon, og SBR har kopi av denne dokumentasjonen.

Jeg er tydligvis en av de få som ser verdien av registeret.

 

Jeg vil ikke ha problemer med å stole på en selger som kan vise til at båten er registrert på ham i SBR. Det på grunn av dokumentasjonskravene, som gjør at man kan handle i god tro på at det faktisk stemmer med virkeligheten.

 

Men så er jeg kanskje en av få som ikke tror alle båteiere med uregistrerte båter bare har ærlige hensikter og bare snakker sant....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at NSSR skal være sikker på at det er din båt som registreres, derfor kan det noen ganger virke veldig omstendelig med dokumentasjoner bakover i tid etter kjøp av brukt båt. At NSSR er nøye på dette, er kanskje ikke en gammel praksis. ........ Å være sikker på at det er rettmessig eier du kjøper brukt båt hos, bør vel veie en god del. Dette er kurant å sjekke direkte med Småbåtregisteret. Securmark stiller neppe noen spørsmål sånn sett(?), og ikke er det enkelt å få opplysninger derfra heller. "Medlemskap" i Securmark vil neppe bevise noen ting. Småbåtregisteret og Securmark er to vidt forskjellige "ting".

 

Problemet er vel egentlig at dokumentasjonskravene utgjør størst problemer for oss som er så nogenlunde ærlige. De som ikke er så nøye på akkurat det kan jo bare lage seg noen passende dokumenter.

Derfor utgjør dette registeret ingen som helst sikkerhet for at du handler med rettmessig eier!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Nå har vel Securmark-registrering/registeret eksistert i noen år og svaret på ditt spørsmål blir da i all enkelhet; noen som kjenner til et problem med dette?

 

Securmark har holdt på med tyveri merking siden 1988 etter hva jeg har fått med meg..

 

De merker ikke en brukt båt sånn helt uten videre.. men.. Når man bestiller Securmark så kommer en av deres merkere til din båt og merker denne. De gjør det kun når båten står på land (siden de skal merke drev etc) og de trengte reelle motornummer av meg(fysisk avlesning ombord og garantikvittreingene på motorene) samt at de måtte ha Forsikringsmelding/Byggebrev på båten.. Byggebrev er det kanskje ikke alle som har til sine båter.

 

Byggbrevet for nettopp din båt er og regne som verdidokument og beviser følgelig din relasjon til båten.. De leser også av HIN nummer selv.

 

Jeg synes Securmarks prosses rundt det hele med dokumenter/merking og at de faktisk ser hva som skal merkes virker langt mer troverdig enn Floppregisteret.

Hva de krever av dokumentasjon av DEG og din båt kan jeg ikke svare på.. men det er jo lite lønnsomt og prøve og merke en stjålet båt vil jeg tro siden de Fysisk er der selv og krever Legtimasjon fra meg og byggebrev samt fysisk sjekker alle nummer etc på egenhånd.. Merke mannen sendte så dokumentene inn til behandling hos Securmark hvor båten da blir lagt inn i deres database. Et par uker etterpå og alt var i skjønneste orden så bestillte jeg da regnummer og båtkort..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du arumenterer litt i mot deg selv Honduras. Du nevner jo selv at et par tilbakedaterte kjøpekontrakter.... og alt er i boks. Og konkluderer med at et register fyllt med fiktive kontrakter er verdiløst.

Det er jo akkurat dette som er problemet; har man ikke motforestillinger mot å lage de nødvendige kvitteringene / kontraktene selv, så er det heller intet problem å få registrert båten i småbåtregisteret.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Men så er jeg kanskje en av få som ikke tror alle båteiere med uregistrerte båter bare har ærlige hensikter og bare snakker sant....

 

Så du mener at alle uregistrerte båter som jo utgjør ca 2/3 av flåten er enten stjålet/svindlet,ulolvligimportert osv??

 

Jaja da tror jeg du har et problem og ikke eierne av disse.

 

Båter som er i skipsreg har normalt sett ikke et eneste synlig reg nummer.

 

Det har jo kommet fram her at folk har fått til reg i småbåtregisteret ved bruk av litt krumspring.. og jeg vet om en båt som ble registrert slik.. med bruk av fiktive kontrakter og nærmest navn tatt ut av tlf boken.. hvilken verdi har da Småbåtregisteret??? Kontra Securmark som fysisk er ved DIN båt og sjekker nummer etc og byggbrev/legitimasjon etc før merking.. jeg bare spør.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

De som ikke er så nøye på akkurat det kan jo bare lage seg noen passende dokumenter.

Derfor utgjør dette registeret ingen som helst sikkerhet for at du handler med rettmessig eier!

100 % sikkerhet kan du neppe få uansett hvis du møter en kjeltring. Men registrering i Småbåtregisteret må vel være bedre enn ingenting, selv om noen hevder det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke hvor jeg leste det.. men det var en sak for noen år siden hvor to gode venner hadde handlet prikk like båter.. kun den ene var tollet inn og reg i Småbåtregistret.. Disse to sammarbeidet selfølgelig og hadde da bare bestillt et sett til med reg merker til den andre båten.. :lol::lol::lol:

 

Dette er jo nettopp mulig siden Småbåtregistret ikke har NOEN kontroll av hverken skrognummer,motornummer etc.. de stoler kun på dokumentene som er fremlagt..

 

velig kjekt vet du.. siden en kompis har lik båt som deg så tar kompisen og bestiller et sett til med reg nummer så har jo du regget båten også og får både forsikring og innpass i båthavnene :lol::lol:

 

Som de sa på skipsregisteret.. småbåtregistreret har INGEN verdi da en ikke kan bruke noe av dokumentgrunnlaget som foreligger for og sannsynligjøre eierforholdet.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

men det er bare det at hadde jeg skullet stjele en båt for så å omsette denne hadde jeg jo selvfølgelig også tatt meg bryet med å produsere noen papirer og registrert båten som min. Som en ærlig skjel derimot med en uregistrert båt som mangler noe dokumentasjon hadde jeg ikke gjort det.

Min påstand er derfor at muligheten for at man kjøper tyvegods er minst like stor dersom man kjøper båt registrert i NSSR. Er båten fysisk merket minsker mulighetene etter min mening. Mine båter harn jeg i tillegg til registrering merket etter eget system slik at båten i allefall senere kan positivt identifiseres som min dersom den skulle dukke opp.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

men det er bare det at hadde jeg skullet stjele en båt for så å omsette denne hadde jeg jo selvfølgelig også tatt meg bryet med å produsere noen papirer og registrert båten som min. Som en ærlig skjel derimot med en uregistrert båt som mangler noe dokumentasjon hadde jeg ikke gjort det.

Min påstand er derfor at muligheten for at man kjøper tyvegods er minst like stor dersom man kjøper båt registrert i NSSR. Er båten fysisk merket minsker mulighetene etter min mening. Mine båter harn jeg i tillegg til registrering merket etter eget system slik at båten i allefall senere kan positivt identifiseres.

 

Nettopp :yesnod: derfor synes jeg Securmark som fysisk merker båten med tall og mikromerker som ikke kan fjernes samt at de fysisk er tilstede ved objektet for kontroll/merking er et MYE bedre register.. foruten skibsregistret da.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ved første gangs registrering vei ikke Securmark de3t noe bedre enn NSSR vet det i dag. Når båten nok en gang skal skifte eier derimot er båten ferdig merket, og sikkerheten for at du handler med rettmessig eier øker.......

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

De krever Byggebrev,motorkviteringer/garrantibeviser,forskringsmelding,legitimasjon av deg. så blir dokumentene sendt inn til Securmark for godkjenning.. hva de gjør med dem vet jeg ikke men regner med at det blir kontrolert ihht stjålene båter etc da Securmark er I hele Europa.

 

En liten avsporing.. Tidligere når man importerte biler fra europa så krevde biltilsynet kun vognkortet for og registrere her hjemme.. de arkiverte de ikke.

 

resulatet ble at flere biler ble forsikringsvindlet/stjålet og solgt på svartebørs i europa for så og fritt registreres her hjemme :crazy: Biltilsynet hadde ingen kontakt med andre biltilsyner i europa så det var fritt frem.. Dette avdekket de tilfeldigvis siden en nordmann skulle ha service på merchedesen sin og valgte og gjøre dette i tyskland.. når bilen kom inn til verksted i tyskland og nøkkel ble satt inn i nøkkellesern til MB så kom det opp at bilen var stjålet :eek:

 

Hvor mange biler som dette var gjort med ville ikke biltilsynet ut med (siden de etterhvert krysssjekket rammenummerne med europa).. men det var MANGE som kjørte rundt med mercha eller bmw sin i god tro. :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en gang en 14' båt med 25hp hos en forhandler.

Sendte inn papirene til båtregisteret, gikk to uker så kom båtkortet.

Da var jeg den heldige eier av en flott Ryds med 150hp.

Fikk ordnet dette med registeret til slutt, var tross alt deres brøler.

Så kjøpte jeg meg en eldre 40hp johnson, fikk kjøpskontrakt med selger som hadde kjøpt den ny engang på 80 tallet.

Sendte optimistisk papirene inn til småbåtregisteret, men nei de skulle ha kvittering fra motoren var ny.

Endte med at jeg "avregistrerte" båten, ga blaffen i forsikring og bare brukte båten.

 

Kjøpte nå nettopp en Halco 29, det er byttet motor i denne fra 130 hp til 165 hp.

I båtkort står den gamle motoren fortsatt. Jeg gidder ikke melde dette til registeret da jeg regner med det ender med masse kluss og tull med de da.

 

Skal vurdere å registrere båten en annen plass.

Link to post
Share on other sites

Securmerket båten idag. Venter på reg.nr, skilter og båtkort.

Poster en oppdatering etter hvert som jeg hører noe mer. Imens gjør jeg båten klar for sesongen. Ferdig å polere nå, skal bare stoffe bunnen

så er det sesongåpning for min del.

Tar ei kald pils i solveggen og tenker på dere som skal bruke påskeferien på "slippen" :cheers:

Link to post
Share on other sites

Da jeg registrerte min 14" skibsplast i fjor i småbåtregisteret og sendte salgsmelding mellom meg og forrige eier og fra forrige eier da han kjøpte den. Siden begge salgene var innenfor 2 år måtte jeg har salgsmeldinger lenger tilbake sa de. Jeg fikk ringt han jeg kjøpte den av og tilfeldigvis hadde han nr til han som han hadde kjøpt den av. Jeg ringte han, han letet man fant ikke salgsmelding fra tidligere.

Deretter sendte jeg en mail til småbåtregisteret og forklarte hvor mye arbeid jeg hadde lagt ned i å finne mer dokumentasjon uten resultat. Jeg fikk svar tilbake at det var greit og båten ble registrert. (det var da en annen person som godtok det enn den første jeg snakket med i småbåtregisteret)

 

I januar i år kjøpte jeg en Fjord 21, jeg sendte salgsmelding mellom meg og selger og fra selger og han som han kjøpte den av. Den ble registrert med en gang.

 

Ingen av disse båtene hadde vært registret i småbåtregisteret tidligere, men begge hadde vært registrert i det gamle registeret uten at det var til noen betydning. Begge båtene er fra 60-70tallet.

 

 

Mitt forslag er å prøve å snakke med en annen i småbåtregisteret viss den første er vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Ring til RSSR, og be dem sende deg et skjema for motorskifte på mail. Du fyller så ut dette, legger ved kvitteringer etc på den nye motoren og sender det inn igjen. Deretter vil du få tilsendt nytt båtkort fra dem.

 

Takk skal du ha :cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

YESSS!!!

Da fikk jeg splitter nye fine skilter til båten idag. Båtkort fulgte også med.

Enden på visa blei god tilslutt. Skal aldri ha mer med småbåtregisteret å gjøre.

Båtsesongen er allerede påbegyntt og alt er bare velstand.

God sommer folkens!!!

Link to post
Share on other sites

Ringte Småbåtregisteret i forrige uke for å spørre om hva som trengtes for nyregistrering, og fortalte hva jeg hadde til rådighet. Klarte jeg å dukumentere 10 år tilbake, så var det ikke noe problem. Mangler bare ett dokument for at dele hele er i boks. Tror det kan være smart å ta en telefon på forhånd og forklare saken i stedet for bare å sende dokumenthaugen med søknad over til de. Har ikke hatt noen dårlige erfaringer med Småbåtregisteret i alle fall :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

YESSS!!!

Da fikk jeg splitter nye fine skilter til båten idag...........

.....................God sommer folkens!!!

 

 

Har du lest bruksanvisningen til å sette skiltene på båten?

Har også nettopp fått nye skilter ( de gamle var utslitt ). I bruksanvisningen for påklistring står det at området der en skal feste skiltene må holde minst 10 grader pluss, det skal nok være mulig å få til, men så står det at dette området også må holde minst 10 grader pluss i åtte timer :eek: etter påmontering :eek: ! Hadde vi så mange timer sammenhengende periode med 10 grader pluss i 2009? Skal bli spennende å se om jeg får skiltene på dette året :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...