Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg


Enzo

Recommended Posts

Vi har solgt firsten og skal igjen over på en mer tregpreget båt, vi skal bo deler/kanskje hele året i båten, det er langtur i planene og vi vil seile om vinteren, vi seiler 99% tur så den blir rigget for dette.

 

Nå er det noe glissent på finn.no og smaken endrer seg hele tiden, jeg har lyst på noe med dekksalong mens kona vil ha noe mer ala vanlig seilbåt så vi sliter litt med å i det heletatt finne ut hva vi skal reise og se på.

 

Hva synes folket om følgende båter ?

 

HR37

Test

Annonse

Dette er en båt jeg altid har likt, Har hatt HR før og syntes det ble for trist seilmessig i forhold til typen båt dengang men dette er en annen type båt enn 34foteren jeg hadde så jeg tror kanskje jeg tåler å seile langsomt bedre i denne enn den forrige.

 

Långedrag 44 denne synes jeg er litt tøff, er på en måte en ekspedisjonsbåt men jeg frykter den er useilelig i lite vind.

 

Hanse 400 denne synes kona er fin men jeg vet ikke helt, tror nok at om jeg skal velge en Hanse så blir det en 430

 

Så er det disse båtene her da

http://uk.yachtworld.com/core/listing/boat...=71612&url=

http://uk.yachtworld.com/boats/2006/Jeanne.../United-Kingdom

Dufouren har jeg ikke studert så den er litt ute i det blå, jeanneuen har vi finstudert et par ggr og den liker vi.

 

Elan 434 har aldri vært ombord i en slik men vi liker den og prisen på denne er forresten feil, den har vært priset 400000.- lavere for noen mnd siden så ikke se på prisen.

 

Noen som har kommentarer til disse båtene, eventuelt tips til båter jeg burde se på som jeg kanskje har glemt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Budsjettet er vel egentlig gitt med de båtene jeg nevner, rett i underkant av 2mill er absolutte maxgrense og da bør det være en "håndtverksbåt" , tupperwarebåt vil vi ikke betale mer enn rundt 1,5for men alt kan jo strekkes om vi finner noe vi har veldig lyst på.

Regina er fint men en 38/43 regina blir altfor dyrt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det vel mye smaken og baken og alt det der enzo, men hvis dere tenker å dra avgårde å bli borte en stund tror jeg det er viktig å finne en båt dere liker. Enig i at det er glissent med båter på finn.no men har du sjekka på blocket.se?

 

Selv har jeg litt sans for Malø, men det er ikke mange til salgs, og de er dyre.

Link to post
Share on other sites

Spennende :cheers:

 

Har du noen klar formening på om Dere trenger 2 eller 3 lugarer? Forskjellen utgjør ganske mye i plass på badet samt romfølese på endel av båtene i dennne størrelsen.

 

Synes Dufouren er den estetisk fineste av Dem, har ikke du gode erfaringer med en slik fra før?

 

Lykke til uansett :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jedg likte den långedrag. Du får prøveseile for å se om den funker i lettvind. Uansett ingen av de du linker til som er raske i lite vind. Kan jo hende du blir positivt overrasket. Ellers holder jeg en knapp på elan 434 blandt billigbåtene. Den har høyest ballast% av disse. Det er en fordel i mye vind. Den har også en snev av dekksalongfolelse.

 

Elan 434 kan finnes billig som ex-charterbåt i europa.

 

red: her er den billigste elan 434 jeg fant: http://no.yachtworld.com/baater/2005/Elan-...country.kroatia

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

men har du sjekka på blocket.se?

Finn.no blocket.se yachtworld.com boatshop24.com er steder jeg er oppdatert hele tiden men på de 2 siste så er det så mye båter at det går helt i surr.

 

 

Har du noen klar formening på om Dere trenger 2 eller 3 lugarer? Forskjellen utgjør ganske mye i plass på badet samt romfølese på endel av båtene i dennne størrelsen.

Synes Dufouren er den estetisk fineste av Dem, har ikke du gode erfaringer med en slik fra før?

Lykke til uansett :sailing:

Liker dufour ja, når det kommer til 2 eller 3 lugarer så vil vi ha 3 lugarer men kan leve med 2lugarer om det er en HR,Najad Malø lignende båt.

 

Jeg likte den långedrag. Ellers holder jeg en knapp på elan 434 blandt billigbåtene.

Blant tupperwarebåtene så holder også jeg en knapp på elanen, den linkede er ekstremt godt utstyrt men det finnes slike i England også som koster noe mindre. Skal man ha den enda billigere så blir det kroatsia osv og jeg orker ikke papirmølle,irrritasjon og å vente i måneder på en båt, jeg vil ha mulighet til å ta et fly og seile den hjem på en ukes tid. Så da er det England,Tyskland,Sverige,Danmark og Norge som er fokuset. Långedragen synes jeg ut fra bildene ser veldig lovende ut, der er det i realiteten 4 separate sove"soner" så plass er det ikke mangel på, bekymringen er om man her kjøper seg problemer med at den er i stål. Eieren påstår den seiler som en oceanis,HR,najad i samme størrelse :confused:

 

Hanse 430 er vel den raskeste av disse båtene selv om den kanskje er et får i ulveklær på lang avstand, det jeg er litt skeptisk på Hanse er dekksutstyret som jeg ikke synes fungerer godt og da blir det mye ekstraarbeid osv men det er jo til å leve med

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kjøpt "billigbåt" til 2 mill.

 

Enig i at HR37 er flott, og jeg likte også Långedrag.

 

Men hva med noe sånt: billig Sweden yachts 50 eller en Luffe 48. Kanskje litt store, men ellers gode og solide båter egnet for langtur. Denne Sweden Yachts 42 er litt over prisklassen du oppgir, men helt klart en av mine favoritter.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å tyde hva du er på jakt etter :lol: . HR og Hanse er så langt unna innredningsmessig du kommer.

 

Å bo og dra på langtur i tupperware har mange gjordt. Det finnes nyere ARC båter som er ferdig utrustet og til salgs etter endt tur. For min egen del vil jeg ha sett på plass ombord. Men slik er jeg. Flere ombord og det skal være mulig å trekke seg tilbake.

 

2 cabiner med plass til flere seil/sykler osv er å foretrekke. Eller f eks se på nye Bav 45, med eget rom foran i baug til seil, samt stort oppbevaringsrom bak mellom ror. I tilegg moderne rigget med mindre geona og større storseil. Plass til generator bak motor.

 

Ovni-båtene er populære langtur-seilere, ikke noe som er min personlige favoritt, men valgt av flere.

 

Ville selv valgt nyere tupperware, kontra litt eldre "kjent kvalitet"

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ut fra kriteriene som du nevner må Långedragen være perfekt.

 

Hadde det vært et par ekstra nuller på kontoen skulle du nok fått konkurranse om den. Jeg hadde gleden av å ta den i nærmere øyensyn i Den Helder i Holland i 2006. Det er en meget staselig og forseggjort langturbåt.

 

I og med at den er sprøytet med PU skum vil du unngå masse kondensproblemer som f.eks. Ovni vil ha fordi der ligger 50mm PU skum skåret ut av plater og "slenger" nede i skroget mellom spantene. Veldig halvhjertet. Det blir jo ingen dampsperre mellom det kalde skroget og isolasjonen.

 

Det er også store problemer med flassende lakk på Ovni. Konseptet i seg selv er jo ellers ok.

 

Ellers vil jeg tro at Långedragen på mange måter er mer lettseilt enn Tupperware på havet. Tupperware er ofte veldig vare for forandringer i vindstyrken, etter min erfaring. De krever derfor oftere justering av seilarealet for å seile godt.

 

GeirKS

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er langt spenn i det vi ser etter, det blir nok en nyere båt uansett så om vi kjøper "kjent kvalitet" eller tupperware så derfor blir det er økonomisk spenn.

 

Jeg vil ikke ha ny bavaria og kona vil ikke ha bavaria overhodet så det merket er nok desverre uaktuelt. Det jeg håpet på var at noen her kommer med forslag til båter jeg ikke selv har tenkt på.

Prisramme absolutt max 200 000.- EURO men helst 110-150 000.- EURO

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke dratt på langtur med for fin båt, da turen ikke bør handle om bekymring for riper og småskader. Dessuten skinner solen sterkere, og sliter på sprayhood,gelcoat, og seil. Det er en viss fare for at båtbehovet nå er annerledes enn hva det vil være etter en slik tur. Første båten jeg tenker på er en brukt langturseilt Bavaria 42 Cruiser, da denne er sandwich bygd med divinycell som gir litt isolasjon både mot tropesol og norsk vinter. Den har også en romslig cockpit med plass til mange gjester. Som langturbåt er den utprøvd, og sist men ikke minst, man får dem til en relativt hyggelig pris. Med så mange eksemplarer går det bra å finne løsninger og inspirasjon på nett for hvordan man kan utruste båten. Reparasjon underveis er også enklere med tuppervarebåter enn med mer kompliserte båter. (flere dyre deler gir flere dyre bekymringer).

 

Ulempen er at Bavaria 42 Cruiser ikke er spesielt spennende.

Link to post
Share on other sites

Jeanneau 39DS

Elendig comfort i salongen og meningsløst høy når det i realiteten ikke er en DS

Forgus 52

Altfor stor og altfor dyr

Jeg ville ikke dratt på langtur med for fin båt, da turen ikke bør handle om bekymring for riper og småskader.

Ulempen er at Bavaria 42 Cruiser ikke er spesielt spennende.

Nå skal jeg ikke reise på langtur med en gang men skjønner tanken med slitasje visuelt osv men det er uansett ikke noe jeg personlig bryr meg med sålenge ikke båten er ny.

Bavaria 42 er den eneste bavariaen jeg selv kunne tenkt meg men vi er 2 i familien og kona vil overhodet ikke ha bavaria

hun ligger noe i underkant til normalpriset......etter min mening :smiley: (og jeg har ikke sett båten!)

Den er ok den der men skal jeg ha Najad så er det et par andre modeller jeg liker bedre

Kanskje litt dyp for Caribian

 

ellers sjekk ut Delphia

 

Eldre X tror jeg ikke jeg vil ha og den Centurion 45en har vært til salgs i over ett år, den er fin den men jeg begynner å lure på om den er uselgelig i Norge og det ser jeg som en felle jeg ikke ønsker å gå i.

 

Delphia er totalt uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

De dekkssalong båtene har jo en hyggelig salong med god utsikt, men byssa har gjerne en lit bortgjemt plass nede forut!

Hvorfor kan de ikke redusere litt på kartbord o.l. og heller få byssa lyst og trivelig oppe sammen med salongen. Da hadde kjerringa også godt for den! :confused:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Første båten jeg tenker på er en brukt langturseilt Bavaria 42 Cruiser, da denne er sandwich bygd med divinycell som gir litt isolasjon både mot tropesol og norsk vinter. Den har også en romslig cockpit med plass til mange gjester. Som langturbåt er den utprøvd, og sist men ikke minst, man får dem til en relativt hyggelig pris. Med så mange eksemplarer går det bra å finne løsninger og inspirasjon på nett for hvordan man kan utruste båten. Reparasjon underveis er også enklere med tuppervarebåter enn med mer kompliserte båter. (flere dyre deler gir flere dyre bekymringer).

 

Ulempen er at Bavaria 42 Cruiser ikke er spesielt spennende.

 

Nå har ikke jeg seilt en Bavaria 42 Cruiser, men hvis den er i slekt med sine søstre (brødre?) så er etter min mening dette ingen langturbåt. Langt i fra.

 

Jeg kan, med fare for å vri dette over til en Bavaria-diskusjon, påpeke en del innvendinger som gjør at jeg ikke ville vurdert en Bavaria (42 Cruiser) til langfart.

 

*Vi starter like godt kontroversielt; Hele konseptet Bavaria er slurv og middelmådighet satt i system. Det er dog et effektivt system, så prisen er lav. Hengslene med ovale hull er et godt eksempel. Er en middelmådig båt bra nok så får du det til en meget god pris.

 

*Spaderor. Sikkert veldig kjekt når man kolliderer med hval/container osv og er 1200nm fra land.

 

*Seilbåtdrev. Skriker etter vann i olje og bytte av belg. Når det ikke må byttes pga korrosjonsproblemer.

 

* Det moderne og lettdrevne skroget drives av en ikke alt for stor rigg som står i stil til den nokså lette kjølen. Dette gir en båt som er billig å produsere og samtidig rask. Dessverre blir den veldig var på seilføringen, for det skal lite til før den "overpowered" og samtidig så skal det lite til før det stopper opp i litt sjøgang dersom man ikke har akkurat passe med seil ute. Dette er slitsomt for mannskapet.

 

* Det moderne og lettdrevne skroget er ikke spesielt retningsstabilt. Det går heller ikke påfallende mykt mot været.

 

* De runde cockpithjørnene er tragiske. Det er ikke godt å sitte i le bak sprayhooden og småsove. Verken på tvers av eller mot fartsretningen. På 42 cruiser ser i det minste cockpitkarmene ut til å ha en viss høyde så man kan få litt støtte når man sitter, i forhold til f.eks. 38 Cruiser.

 

* Det langsgående pentryet må være svært upraktisk på langtur.

 

* Alt dekksutstyret er dimensjonert for Mjøsa.

 

* At Tupperware er billigere å vedlikeholde skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på. Veldig mye av utstyret er underdimensjonert, selv om det er kjente fabrikat.

 

* En kjøl i jern, som ruster, er jo også kjekt. Så får en ikke fritidsproblemer. Dessuten overfører den kreftene ved en eventuell grunnstøting til det solide flatbunnede skroget.

 

Bare noen kjappe tanker om langturbruk.

 

Når det gjelder vinterbruk og bobåt så er det vel først og fremst kuldebroer som gir problemer med kondens, f.eks. lukekarmer osv. Dette vet andre her mer om enn meg.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...