Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg


Enzo

Recommended Posts

Sun OD har vel 2900kilo i kjølen på rett over 10tonn , Hanse 430 har vel 3200kilo i kjølen på ca 12tonn så det er vel egentlig i favør SUN med tanke på den saken.

 

 

Bavaria 42 Cruiser

 

Vekt i tonn ca. 9.200 kg

Kjølvekt i tonn ca. 3.000 kg

 

Nei Enzo, her har du langturbåten som er sikker for deg. Vet om en helt strøken en som passer for deg.

Viktig at du tar en sjefsavgjørelse, og ikke lar kona bestemme her :lol: .

 

Måtte bare kommentere kjølvekten. Men Hansen er vel såpass bred akter, at det veier opp kjøl%.

 

Men spennende å lese.

 

Men hva med Saxe-båtene? Hvis det er å få tak i og til hvilken pris.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men på den annen side så får man en HR37 som er nesten kliss ny ved å legge et par hundre til på bordet og den er jo noe da, har ikke sammenlignet de. 39en er ca 20cm bredere men 37en er nyere generasjon båt og dermed gjerne like rommelig. Er det noen som har vært i begge ?

39en ligger tyngre i vannet. Ved første kikk utvendig ser dem ut nesten like store men 39en har vesentlig betre plass. Takhøyde er betre i forpigg, toalett, under cockpitt og i akterlukar. Den er en suverent bobåt og fin til langtur mens 37en er mindre og mer lettseilt.

HR 40 liker jeg godt men kanskje den sprenger ditt budsjett.

Link to post
Share on other sites

Saxe er for dyrt.

Går du inn på annonsen din på finn.no og sjekker at noen har den i "min finn" så er en av de meg, men bildene i annonsen er så dårlige at jeg ikke blir fristet :wink:

 

Vi var og så på bavaria i dag men jeg må si jeg sliter med å like de båtene , unntaket er den du har

Link to post
Share on other sites

Sun OD45:

Store tanker, stor båt som virker solid, stor salong, godt kartbord og vinkelbysse. Denne liker jeg godt og ga bud på en slik i høst, dog en 2kabiner, men som 3kabiner så er den nær perfekt. liker også cocpit.

Negativt så kommer jeg ikke på så veldig mye annet enn at den kanskje er litt kjedelig. Kanskje Norges beste importør. (import)

Nå vet ikke jeg hvor store tankene må være før du syns de er store; men jeg har 400l (for lite) vann og 200l (ok) diesel i sun flyer. Sun od 45 seiler IKKE fort i standardutgave. Performanceutgaven; omtrent som hanse 430. Dette er heller ikke båten å gå på grunn med, men det er verken hanse, elan, eller oceanis heller.

 

Hanse 430:

Ikke så store tanker som SunOD , dårligere dekksutstyr, lite forseil, tvilsom kvalitet på byggingen under dekk men langt fra noen krise, den virker bare billigere enn SunOD.

Positivt så synes jeg båten er knalltøff, den har rulle under dekk til forstaget, mye seilareal, fin bysseløsning. Synes generelt det er en ok båt men jeg er redd jeg kan begynne å irritere meg og begynne å bruke mye penger på dekksustyret. Men det er nok til å leve med. Den er kanskje et får i ulveklær men den er nok raskere enn SUN og Oceanis men ikke mye.

Liker egentlig denne bedre nå. Seilegenskapene er bedre enn jeg trodde før. Den er ikke 12 tonn (10,4 i følge et lysbevis). Men har fremdeles en kompis som syns den er farlig å seile på havet med etter en nordsjøtur. Liker åpen cockpit jeg også, men ikke så åpen. Sitte bak rattet er f.eks ikke et tema... Den dype kjølen gir stabilitet, men er det for dypt for langtur?

 

Jeg har vel fremdeles tro på langedrag, men mulig at den kan være litt tung for vanlig skjærgårdsseiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

2,16cm er da ikke for dypt på hansen.

10,4 er vel 430E og Hansene har en tendens til å veie mye mer enn oppgitt, har sett på nett at folk har nevnt rundt 12tonn når båtene har blitt veid.

Dette med tanker har du nok rett i , om det er 320 eller 450liter spiller egentlig liten rolle for det er lite uansett. Elanen har nesten 800liter og Långedragen 950liter så der begynner det å ligne noe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med en Jeanneau SO 44I, samme skroget som 45. Denne er fin.

 

Hva med en First 44, Dufour 44. 2 meget bra båter. Begge har vært levert med 2,15 kjøl.

 

Eller First 47,7, kanskje en GS43(litt dumt uten imp). Elan 410 er også bra innredet til å være en meget velseilende båt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

SO 44i er for nytt, finnes ikke brukte båter i markedet.

First 44 .... knallbåt men da kunne jeg likegjerne beholdt den jeg har.

Dufour 44 er knallfin og absolutt en båt jeg kunne tenkt meg så den driver jeg å leter etter.

47.7 blir for stor den er vel 48-49fot

Link to post
Share on other sites

baatsmann:

Finner ingen 44i som ikke ligger i middelhavet, har sett en i Tyskland men det er en ny båt som selges som brukt og prisen er ikke reell. De nye blir uansett for dyre. Jeg betaler ikke en slik pris for en båt av den typen.

 

moosewine:

Jeg har sett alle båtene på finn, er litt ubestemt på om den er interessant.

 

Edit: da har jeg studert den najaden og den er uaktuell

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å bringe en ny båt inn i diskusjonen :rolleyes:

 

Du har såvidt vært inne på Moody. Hva med Moody 41 Classic ?? Fin Båt Vet det lå en demobåt i Leangbukta i høst, til under 2 mill. Ellers så ser jeg at det også er noen i europa som koster under 2 mill inn i norge. Vinkelbysse, 3 lugarer, litt liten vanntank kapasitet kanskje. Men i mine øyne en meget fin båt. (Håper de ringer fra Hamar snart)

 

 

Lykke til i valget !

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...