Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg


Enzo

Recommended Posts

Det er tross alt dine penger vi drømmer bort...

 

Vet ikke prisen på mitt tips, men ser en brukt Sirius 36 DS litt i overkant av budsjettet ditt ja...

 

Jeg har jo allerede sagt at i tilsvarende situasjon hadde jeg kjøpt Villvind :smiley:

 

Har du sett på / vurdert Beneteau Oceanis 42 CC? Står en på finn.no innenfor budsjettet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok la valget preges av hvor jeg skulle seile (farvann) og med hvem. Dvs en båt som er lett å håndtere med f.eks to personer, temp. og klima osv. En annen side... båter over 12 m loa får en dramatisk økning i havneutgifter. HB båten gir best pengene igjen ved salg, men vi ikke være min favoritt i varmere klima, og de er relativt trange. Långedrag vil være bo- og båten for tempererte og kalde strøk. Ingen langturnutrustet båt blir særlig rask i lett vind, men de vil selvfølgelig være forskjell på Hanse og Långedrag. Det var litt om slik jeg ser det.

For øvrig tror jeg GeirKS skriver mer av synsing enn av erfaring. Mange er på langtur med Bavaria og de som jeg har truffet, og det er nokså mange, er minst like fornøyd som de som seiler f.eks. HR, og det er også nokså mange.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kommer et sikkert dumt spørsmål fra motorbåtjunkien :confused:

 

Disse som blir nevnt.. har de seildrev eller aksel??

 

Kompisen min har seilet ute i over 1 år nå og han bemerket alle turkameratene som hadde/har problemer med seildrev..

 

Han er sjelglad for og ha aksel på sin båt som har medført absolutt null problemer, selv om alubåten er fra 80 tallet med en god sliter av en perkins i kjellærn og trekk opp kjøl.. (som jo er genialt som han sier når han sklir inn i atollene mens de andre ligger utenfor :lol: ) Han er idag sjelglad at han vippet GS40 på land og kjøpte en godt innbarka turbåt til formålet :lol: (for de som har råd til det :crazy: )

 

Lykke til i båtjakten Enzo :flag: Spennende tid foran dere :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

jeg ville valgt HR uansett jeg

skal kjøpe HR jeg å så

også er jeg HR fan som de fleste på forumet vet

alle HR båter er jo konge uansett om, det er en Misil II eller en 62 foter. overlegen kvalitet og fin innrning i ekte masiv mahogey gjør valget enkelt

Hallberg Rassy er Hallberg Rassy og det er best på alt. Kvalitet Design og løsninger.

Velg en HR og du er garantert en sikker båt som tåler det meste

Hallberg Rassy er best :flag_sw::flag_da::flag: uansett

Link to post
Share on other sites

min onkel har HR, naboen min har HR, besteforeldre hadde HR (når de levde), min andre onkel hadde HR,og jeg skal snart ha HR :smiley:

desuten har jeg seilt en del med div HRbåter og er fremdeles mektig inponert. Har også vært ombor i en del modeller :cheers:

så jeg kan vel kalles fullblods HR fan de lux

Link to post
Share on other sites

eg kan, med fare for å vri dette over til en Bavaria-diskusjon, påpeke en del innvendinger som gjør at jeg ikke ville vurdert en Bavaria (42 Cruiser) til langfart.

 

CA 5-6 Norske Bav 42 på langtur hvert år. Dette antallet er det som starter i ARC. Og lese på

www.seiltur.no som tempest på forumet her står bak,gir mye informasjon om båtene.

Men vi vektlegger mulligens forskjellig.

 

 

Uansett er Bav uaktuelt for Enzo.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

HR 37 er vel av de vassere HR'ene seilmessig før 372 og 310 kom på markedet. 372 testes i neste båtnytt.

 

Vi så en 37 som lå på utsiden av en eldre 39 (Som Gunga linker til) i fjor - de er omtrent like store. Samme gjelder dagens 34 mot gamle 36.

 

Skal du på langtur er det vel så viktig å ha god komfort og lite problemer.

 

Står forøvrig en veldig interessant artikkel om Bavaria i siste utgave av Praktisk Båtäganda

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HB båten gir best pengene igjen ved salg

Hva er HB båt ?

 

Her er at annet forslag

http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/s/..._ID=0&mode=

Tro meg jeg har finstudert og vurderer Nauticat 39, ser også litt mot Arcona 40DS men kona er ikke imponert over noen av dekksalongbåtene bortsett fra långedragen da.

 

Uansett er Bav uaktuelt for Enzo.

Desverre så ser det ut som det er uaktuelt ja, jeg selv kunne nok tenkt meg en Cruiser 42 men på den annen side så kunne jeg jo da likegodt kjøpe en Oceanis

Link to post
Share on other sites

Rassy 39 £ 149' England

 

Er veldig fin den, det er samme båt som Necessity http://www.sailaway.no/Video/ARC%20Start.wmv

http://www.sailaway.no/Necessity%20the%20boat.htm

Men på den annen side så får man en HR37 som er nesten kliss ny ved å legge et par hundre til på bordet og den er jo noe da, har ikke sammenlignet de. 39en er ca 20cm bredere men 37en er nyere generasjon båt og dermed gjerne like rommelig. Er det noen som har vært i begge ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo, hva med en katamaran?
kommer inn under 2 mill.

Nei takk, skal jeg ha fler skrog så blir det 3 ikke 2.

 

Med dagens EUR kurs så snakker vi under 2 mill etter pruting......

Med moms så er den veil på over 2,6 , skal han ha den inn for under 2mill så.......nei så mye tror jeg ikke det er mulig å prute men båten er knallfin

 

 

Hva med denne (Maxi 40'), blir den for gammel?

Takk for tipset men det der er nok ikke noe for meg, så forresten på en moody 42 sentercocpit, de ser fine ut men jeg tror det er for ukurant

Link to post
Share on other sites

Noen her som er gode i Tysk ?

 

Rumpf in Epoxy Skrog i epoksy

Bugstrahlruder, ausfahrbar Utfellbar thruster.

Bleikiel Blykjøl.

Relingdurchstieg, beidseitig Åpning i rekka på begge sider.

Niroscheuerleiste dreiflügelig Hakkepeiling

Holztüren mit Schaumkern Tredører med skumkjerne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...