Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg


Enzo

Recommended Posts

Niroscheuerleiste dreiflügelig Hakkepeiling

 

Mja...siden ikke jeg heller vet hva de MENER må jeg ta det ordrett: skurelist i rustritt, med 3 vinger/blader :confused: :confused: :confused:

 

(NIRO kommer fra NIROSTA som er vel et gammelt varemerke og er avledet av "NIcht ROSTend"

Link to post
Share on other sites

kikka fort gjennom alle postene - leste opprinnelig innlegg no1 omigjen

og vil foreslå en kikk på www.degeroyachts.fi

 

her ligger en av mine favoritter , og hadde det ikke vært for

den (helsikens) hytta der jeg skal tilbringe hele påsken med å jobbe,

så skulle jeg kjøpt en selv.

 

men etter regelen om at en vanlig mann rekker 3 ting : jobben - familien og en hobby

så går det ikke i hop ( hytta kommer innunder familien )

Link to post
Share on other sites

Degerø 38 nei den tror jeg nok jeg står over.

 

Det lå forresten en regina af vindø 35 til salgs på finn.no i fjor høst, finner den ikke lenger. Hadde vært morsomt å tatt en titt på den, er det noen som har lagret den annonsen ? Den er ille liten da men det skader ikke å se

Link to post
Share on other sites

Enzo, vad med plåtbåtar??

eller en Rolls-Royce[/url] av S&S

Ovni er ok de men jeg vil ikke ha en sånn om det ikke er en 365 eller 395 og de er for dyre. Gammel Swan det står jeg over :smiley:

Kva med denne?

Jeanneau Sun Odyssey 45.2 til 1,45 mill.

Eg synest den var ganske fin.

Synes 45,2 er fine, men jeg tror nok vi da heller går for en SunOD 45 av den nye generasjonen, de koster omtrent det samme.

Hva med denne da: Fora RM 1200

De er veldig fine de men vanskelig å finne brukt, den du har der njaaaa

Jeg har også, som Bliss X sansen for Malø. Det ligger en på finn.no

Prisen er sikkert ok i forhold til resten av europa men jeg liker den ikke.

 

Jeg skjønner at det blir endel forslag i en slik tråd som dette her, synes det er hyggelig å lete etter båt og er fortsatt åpen for forslag, 15min så reiser vi og ser på båt alà Magnus R

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha et par ting som firsten mangler og det snevres inn så det er ikke så bredt lenger.

Av tupperware så er det nå følgende båter igjen:

Elan 434 3kabin

Sun OD 45 3kabin

Hanse 430 3kabin

Oceanis 43 3kabin

 

(linkene er ikke eksakt til de båtene jeg har funnet men det viser typen båt)

 

Så vil vi gjerne se denne når den er klar til visning

Og så har vi vært og sett på denne i dag.

 

Slik er ståa foreløpig

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men har du vurdert en Hans Christian?

Veldig fine båter men umulige å få tak i her i nærheten

 

Si ikke det, si ikke det... :wink:

http://www.sy-empire.com

Empire er vel ikke en bav 42 cruiser

 

 

Den båten er knallfin så vi har ikke glemt den.

 

Forresten så har vi snevret mer inn på utvalget og HR37 har falt bort

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker langtur og bobåt, kan du vurdere å sile ut de med langsgående bysse. Da forsvinner oceanis 43 (som uansett ikke er særlig spennende). Og videre siler du ut de som har innredning og cockpit som ikke fungerer i slingring pga manglende støtte og skarpe kanter. Da ryker hanse 430. Da sitter du igjen med sun od 45 og elan 434. Ta vekk sun og pga tvilsom utnytting av stueplass og lav ballast%. Da sitter du igjen med elan og långedrag. Begge vil funke bra.

 

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker langtur og bobåt, kan du vurdere å sile ut de med langsgående bysse. Da forsvinner oceanis 43 (som uansett ikke er særlig spennende). Og videre siler du ut de som har innredning og cockpit som ikke fungerer i slingring pga manglende støtte og skarpe kanter. Da ryker hanse 430. Da sitter du igjen med sun od 45 og elan 434. Ta vekk sun og pga tvilsom utnytting av stueplass og lav ballast%. Da sitter du igjen med elan og långedrag. Begge vil funke bra.

 

Lykke til!

Jeg tenker båt for å bruke her hjemme, båt til å bo i og i tillegg seile tur, skal ikke rundt jorden eller fryse inne i antarktis så i realiteten så duger det meste men som du sier så er det noe feil med de fleste.

Sun OD har vel 2900kilo i kjølen på rett over 10tonn , Hanse 430 har vel 3200kilo i kjølen på ca 12tonn så det er vel egentlig i favør SUN med tanke på den saken.

 

Skulle jeg hatt en cocpit for trygg havseilas så måtte jeg velge en HR,Malø,Najad,Långedrag osv det er jeg enig i. Elancocpiten er vel heller ikke perfekt der men jeg orker ikke å la det være grunnen til å ikke velge en båt. Hanse 430 har fin cocpit og hekken er åpen, noe jeg mener er en sikkerhet for havseilas.

Dinette er jeg enig i er noe drit for havseilas men nå blir båten under le brukt mer når den ligger i ro enn på havet så det er også noe jeg kan klare å leve med.

 

 

 

 

Langt over budsjett desverre for den båten der er knallfin.

 

 

Kan jo oppsummere litt om tankene mine rundt disse båtene vi snakker om:

 

Sun OD45:

Store tanker, stor båt som virker solid, stor salong, godt kartbord og vinkelbysse. Denne liker jeg godt og ga bud på en slik i høst, dog en 2kabiner, men som 3kabiner så er den nær perfekt. liker også cocpit.

Negativt så kommer jeg ikke på så veldig mye annet enn at den kanskje er litt kjedelig. Kanskje Norges beste importør. (import)

 

Hanse 430:

Ikke så store tanker som SunOD , dårligere dekksutstyr, lite forseil, tvilsom kvalitet på byggingen under dekk men langt fra noen krise, den virker bare billigere enn SunOD.

Positivt så synes jeg båten er knalltøff, den har rulle under dekk til forstaget, mye seilareal, fin bysseløsning. Synes generelt det er en ok båt men jeg er redd jeg kan begynne å irritere meg og begynne å bruke mye penger på dekksustyret. Men det er nok til å leve med. Den er kanskje et får i ulveklær men den er nok raskere enn SUN og Oceanis men ikke mye. Tvilsom importør i Norge så kjøper man en slik så er man alene med det som måtte dukke opp (jeg kjøper mest sannsynlig ikke Hanse i Norge)

 

Oceanis 43:

Den peneste/stiligste båten under dekk, god importør, endel båter i markedet med masse utstyr til ok pris, denne er billigere enn Hansen og mindre risky å kjøpe pågrunn av bedre byggekvalitet enn tyskeren. Tankene er mindre enn på SunOD, grønne vinduer i hytta gir ikke det vakreste lyset inne i båten, generelt vakker båt til å være en oppblåst baljegreie som de fleste av båtene i denne klassen er. (blir det denne så kjøper jeg nok i Norge)

 

Elan 434:

Dette må i tilfelle bli en importbåt, importøren i Norge tror jeg er en solid mann å foreholde seg til, denne seiler nok skjorta av de ovenfornevnte, forhøyd dørk som matcher "dekksalonglooken" ,store tanker (type 7-800liter vann) tanker plassert lavt i båten. Enorm akterkabin til tross for å være 3kabiner men det er så lenge siden jeg var i en slik at jeg rett og lett ikke husker den 100%. Så det blir litt vagt til jeg har fått studert den og evnt seilt den. Båtene som er i markedet er somregen godt utstyrt og dekksutstyret er godt.

 

Långedrag:

Stålbåt, om dette skal noteres som positivt eller negativt er jeg usikker på, det er heller ikke en verftsinnredet båt så jeg er usikker på om prisbildet er korrekt på båten som er i markedet. Hvordan er det med annenhåndsverdien ?

Positivt sett så er det sjøens HUMMER/Jeep , går man på noe som ligger i vannet med denne så er det vel egentlig mest synd på det man treffer, dekksalong,oceaner av plass osv og enorme tanker og masse utstyr inkl godt dimensjonert dekksutstyr. 14-15tonn båt betyr nok at den ikke flytter seg i lite vind selv om det påstås det motsatte.

Når det kommer til utseende så vet jeg faktisk ikke, ikke har jeg fått anledning til å faktisk se den men kanskje den er knall.

 

Oppsummert så er det vanskelig å sortere disse tingene ut. Men det er jo en morsom prosess å lete etter båt.

 

Kom bare med forslag, båten bør ikke ligge lenger syd enn at man er i den engelske kanal men helst enda nærmere hjemme.

 

Contesten Gunga, hva er prisen på den, link ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du nevnte dekkssalong i starten på tråden, og når du nå allikevel vurderer en sun odyssey så hadde jo de en DS utgave her for en 7-8 år siden som faktisk hadde hevet salongen, i motsetning til dagens Sun Odyssey DS.

 

Sun Odyssey 43 DS

 

Var to charterbrukte typer av den som ble solgt for under 900000 her i høst. Vurderte å kjøpe en av de selv før jeg endte opp med Bav'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...