Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg

Enzo

Recommended Posts

Bare mitt meget subjektive og litt uheldige inntrykk av Beneteau, samt at Oceanis ikke har det dekksutstyret jeg ønkser på en seilbåt. Dimensjonene/utstyrert her har jeg har inntrykk av at det spares veldig på i forhold til det man kunne ønske seg hvis man er glad i å seile under alle forhold - ref. det du for eksempel finner på dekket til en First av samme størrelse.

Hva Hanse & Co har av utsyr på dekk har jeg ingen peilig på (og er ikke så veldig interesert i å finne ut av), så jeg er ikke den rette personen å spørre om sammenligning med dette.

Redigert av Sailor33 (see edit history)

Oki den er brun, da skjønner jeg litt mer, du tar feil etter min mening, Hanse har dårligere dekksutstyr enn oceanisen og langt fra det samme som i Sun OD, og ja det er elendig opplegg i forhold til en first og jeg skulle allerhelst hatt en first men det er noen ting jeg vil ha i båten og det finner jeg ikke på en first som er innenfor rekkevidde

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 4 uker senere...

Gratulerer Enzo! Hvilken båt ble det?

Selvom du har tatt ditt valg, så kommer jeg med en liten komentar til valg av seilbåt. Ser at noen båter har langsgående bysse. Min mening er at langsgående bysser ikke kan brukes i litt vær. Man må hele tiden bruke en hånd til å holde seg fast og da blir mange oppgaver i byssa veldig vanskelige. Jeg mener at man bør ha ei bysse hvor man kan "spenne" seg fast slik at man har begge hender fri.

Ble det denne?

Fin båt det der

Min mening er at langsgående bysser ikke kan brukes i litt vær.

Er 100% enig med deg, det er flere ting jeg har sagt at det skal jeg ihvertfall aldri ha, dinette er en av de tingene men etter å ha sett etter ny båt siden i fjor høst så har vi etterhvert fått sortert ut endel og etter mye for/mot så vil vi leve med dinette og denne båten istedet for å handle en av de 2 andre som gjensto på lista med en mer egnet bysse for havseilas.

Når jeg ser etter båt så har jeg mange kriterier og må gjerne gi og ta litt, da må det bli noen kompromisser. Vi ligger mer i havn enn vi er ute på så lange seilaser at det kreves matlaging underveis, på den annen side så har jeg heller ikke lagt merke til at folk med dinette kommer på land syltynne og fulle av blåmerker og brukne ribben så de får sikkert lagd litt mat de også.

Vi var faktisk og så på Bav42CR i går, resite med godt mot og håpet at det kanskje kunne være noe for oss men det er det ikke selv om det er den Bavven jeg liker best av alle modellene.

Er 100% enig med deg, det er flere ting jeg har sagt at det skal jeg ihvertfall aldri ha, dinette er en av de tingene men etter å ha sett etter ny båt siden i fjor høst så har vi etterhvert fått sortert ut endel og etter mye for/mot så vil vi leve med dinette og denne båten istedet for å handle en av de 2 andre som gjensto på lista med en mer egnet bysse for havseilas.

Når jeg ser etter båt så har jeg mange kriterier og må gjerne gi og ta litt, da må det bli noen kompromisser. Vi ligger mer i havn enn vi er ute på så lange seilaser at det kreves matlaging underveis, på den annen side så har jeg heller ikke lagt merke til at folk med dinette kommer på land syltynne og fulle av blåmerker og brukne ribben så de får sikkert lagd litt mat de også.

Vi var faktisk og så på Bav42CR i går, resite med godt mot og håpet at det kanskje kunne være noe for oss men det er det ikke selv om det er den Bavven jeg liker best av alle modellene.

Helt enig Enzo. Uansett hvilken båt man velger så vil det være + og -. Det viktigste er at man velger den båten som passer best til ditt bruk.

De gangene jeg har seilt med langsgående bysser har vi ganske enkelt gjort mye av jobben med lunsjen under frokosten. Det finnes også mange typer tørrmat hvor man kun trenger å tilsette varmt vann. Disse fungerer veldig bra på lengre seilaser.

Gratulere med ny båt.

Jeg var med å seile en Oceanic 39 fra Bergen til Østlandet for en tid siden og det var en utmerkt turbåt hvor vekten var lagt på gode sløre og lense egenskaper noe som de fleste med noe turseilingserfaring vet er riktig i denne sammenheng.

Før øvrig har denne diskusjonen litt av pregt til Barvariadiskusjonen, noe utaler seg som om de har seilt seil rundt i roaring forties fra de var født, men realitet er at det ligger hundrevis av utmerkede havseilere inn i Oslofjorden som aldri kommer utenfor Drøbak, og noen i beste fall til Kragerø og tror de er på Sørlandet. De fleste standardbåter fra de store produsentene holder en bra kvalitet, og er betydelig mer beboelig og tilpasset båtbrukere flest enn tidligere. Å snakke om "badebåter" er bare tull, dagens båter vil i alle fall tåle betydelig mer en mange av BPsens brakkvannseilere. I alle fall, lykke til med en utmerket båt.

Gratulerer med flott båt!

Ser at du skriver tidligere i tråden at sittecomforten er dårlig i SO39 DS, vet du om det er samme problem med SO39i ? Mener du at det er forskjell på Jeanneau og Beneteau på dette punktet? Vi er i ferd med å konvertere, men satser på en båt på maks 40 fot. SO39i Performance og Beneteau Oceanis 40 er aktuelle.

Ser at du skriver tidligere i tråden at sittecomforten er dårlig i SO39 DS, vet du om det er samme problem med SO39i ? Mener du at det er forskjell på Jeanneau og Beneteau på dette punktet? Vi er i ferd med å konvertere, men satser på en båt på maks 40 fot. SO39i Performance og Beneteau Oceanis 40 er aktuelle.

Tror 39i og 39ds har samme salong.

Når det gjelder jeanneau syns jeg at modellene fra første halvdel av 2000-tallet er hakken bedre enn de fra 2005-2008. Har mye erfaring med 40-foteren og bodde i en slik i 4 år. Finnes som vanlig turseiler, performance cruiser og dekksalongbåt. Disse tre båtene har samme skrog.

Selv hadde jeg sun fasten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Problemet med salongen kan jeg forklare enkelt. Vi vil ha en salong der vi kan sitte 2stk med beina oppe i salongen over tid og se samme vei , dette løses ved å ha en U formet salong, de omtalte har i den fremre delen av Uen veldig kort setepute. DSen har muligens fast sofa på babord og da en bedre sofa der kontra 39i som har en sofa der med slikt flyttbart kartbord.

Problemet med salongen kan jeg forklare enkelt. Vi vil ha en salong der vi kan sitte 2stk med beina oppe i salongen over tid og se samme vei ,

Jeg ser poenget ditt... Sjekket du Beneteau Oceanis 40 på din vei? Har du noen meninger om den båten?

Vi kommer nok ikke til å konvertere før neste år, men skal bruke litt tid nå til å sette meg inn i de forskjellige båtene i 40 fotsklassen. Har lenge siklet på trawler, men har endelig klart å overtale kona om at seilbåt er fremtiden.

baatsman.

Det er vel en kombinasjon av vekt kontra seilareal osv som gjør det

We moved across to the 43 in the afternoon and the breeze kicked in to a steady 15 to 20kts, with gusts up to 25kts. That was more like it!

Although these are essentially cruising yachts, we soon had an impromptu race going. The 43 ate the 40 upwind and was gaining on the 46 when the latter bore away and hoisted the spinnaker. We followed suit in the 43 and soon had him on toast again. The 43 seems to be the best performance boat of the new trio.

http://www.boatpoint.com.au/reviews/2007/b...s-40-43-46-9933

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...