Jump to content

Kommentarer til seilbåtvalg


Enzo

Recommended Posts

En ting som vi fant ut på båtmessen nylig, var at mange av produsentene har begynt å sette inn dører som er så smale at man må gå på tvers igjennom dem. Slik var det ikke for noen år siden. Bavaria er vel en av de få som ikke har begynt med smalere dører ennå. Delphia 47 var på toppen av listen vår, men den ble pga. dette nedgradert til jumboplass. Skal man bruke båten som sommerbolig slik vi gjør, må man kunne bevege seg fritt over hele båten. Dørene i Delphia 47 var akkurat store nok til at man kunne tre tøyet på en kleshenger og løftet det forbi dørkarmen. Det finnes båter med større skapdører enn den båten hadde som innerdører.

Link to post
Share on other sites

helt enig med Seiljåtten, slike detaljer er viktige når en bruker båten mye. Ombord hos meg er lysåpningen på dørene 43 cm. Det funker helt fint for vanlige bevegelser ombord, men man må være forsiktig når en flytter bager og annet utstyr så det ikke blir skrammer osv. Et annet punkt jeg synes er viktig er utformingen av sittegruppen nede og tilsvarende på benker i cockpit. Jeg synes det er en stor fordel når hjørnene er rette og 90 grader, altså ikke for avrundet. Jeg synes det gir mye bedre mulighet til å sitte avslappet.

 

Har du levert gamlebåten Enzo?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Rent subjektivt... :smiley: Jeg har også hatt en First 40.7 og var veldig skuffet over kvaliteten, men den hadde hvertfall topp dekksutstyr og seilte veldig bra. Solgte den av ren frustrasjon over at alt falt fra hverandre og vannet randt inn over alt..... :nonod:

 

Oceanisen har vel bare et absolutt mimimum av utstyr på dekk, og ikke de samme seilegenskapene som Firsten, så da har man vel bare den elendige Beneteau kvaliteten igjen... :diving:

Link to post
Share on other sites

Men jeg vurderer ikke fist 40.7 , hva er det som gjør oceanisen til badebåt i forhold til de andre jeg vurderer ? Svar gjerne på det, jeg ser liten forskjell selv, ta gjerne med bavaria cruiser også for den er i samme klasse

 

Har forøvrig helt andre erfaringer med firsten enn du har hatt, hadde du en av de fra 2005 og utover eller de gamle som var støpt på annen fabrikk med volvo osv osv ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske at du hadde en 40.7, det er derfor jeg nevnte denne. Jeg var sikkert bare uheldig med min båt. Den var fra 2001 og hadde en MD2040. Båten lakk som en sil fra rekkestøtter og alle dekksgjennomføringer. Paneler inne ble skadet av fukt og laminatene var for tynne til å slipe så det var ingen "quick fix" ut over å bytte ut. Jeg ble ekspert med demonternig, rengjøring og Sikaflex - men dette hjalp lite. På en del av det som var skrudd gjennom dekk var det veldig vanskelig å komme til. Har derfor forbannet meg på at dette var den første og siste båten av denne type (billigbåt) jeg ville ha.

 

Men som sakt, mulig jeg var uheldig og at Beneteau egentlig produserer med OK kvalitet for tiden. Uansett blir jo denne typer tråder ekstremt subjektive da... :smiley:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...