Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en gammel FM


Wartsila

Recommended Posts

Mens jeg tok meg av monteringen av motoren tok min bror å pusset alt av kopper og messing på motoren med en pussefilt. Blanke metalldetaljer gjør noe med helhetsinntrykket dsc00177.jpg

Slik pussefilt kan vera både og. Eg syns den er for grov til blankpussing, og mistenker at den inneheld noko slag syre som gjer at det ikkje er blankpussa særlig lenge.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Jo, det blir litt grovt resultat. Men de delene jeg pussa var tillnærmet svarte, så for å få litt hurtighet i prosessen brukte vi denne. Ang at det kan bli fort stygt så kan dette skje hvis pussefilten er blitt brukt på flere forskjellige metaller. Da blir det en kryssforurensning som gjør at oksyderingen går fortere. For å prøve å holde resultatet blangt litt lenger skal jeg prøve å polere delene, så får vi se om de holder seg blanke lenger. Men bart metall blir desverre fort stygt i en fuktig trebåt..

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått tid til å prøve å starte motoren. Men etter å ha sveiva ho rundt i en time til krampa tok meg nekta ho plent å starte. Jeg prøvde med gass, uten gass, med dram på toppen, uten dram på toppen. Ingen respons! Til slutt tenkte jeg skulle prøve med dobbel dram. Men da sjeg sveiva ho da smalt ho som en kanon i forgasseren! Jeg skvatt så jeg holdt på å ramle over bord :lol: Båten var fylt av røyk, og jeg syns det så ut som det kom en liten stikkflamme ut av forgasseren.

 

Etter at jeg fikk summet meg litt satte jeg meg ned for å prøve å resonere meg fram til hva som var feil. At motoren var drit full av bensin var det ikke noe tvil om. Men hvordan kan dette antennes i forgasseren?? Det mest fornuftige jeg kom fram til var at innsugningsventilen måtte være åpen når tenpluggen slo, slik at eksplosjonen fant veien ut igjennom forgasseren. Men pluggen skal jo ikke slå da? Med mindre...

 

Jeg hoppet over til den andre sia av motoren, der mine bange anelser. Kjølmerket som jeg hadde lagd til magneten stod opp-ned!! Magneten slo dermed en halv runde før den skulle :crazy: Big mistanke av meg :wflag: Da var det bare å løsne magneten, snu skiva rundt og skru den på plass igjen. OG da ble det andre boller!! FMen fyrte opp på første tak, og gikk som en klokke :flag:

 

 

 

Etter å ha kjørt motoren litt tok vi en liten testtur. Motoren gikk upåklagelig, var like sterk og fin som vanlig, og viktigst: Ulyden var borte!!!

 

 

 

Ikke noe er som å høre den gode og behagelige lyden av en FM-motor. Jeg er i allefall fornøyd med resultatet av prosjektet. Og en stor takk til alle som gadd å følge med :cheers:

 

Mvh Karoline

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

har hatt noen forskjellige båter men av en eller annen grunn er det akuratt den snekka med fm jeg husker/har best minner fra -

kjøpte for 1000 kr - ville ikke starte - fant ut at det forsvant komp i messingplugga til drammen på toppen - kostet en hel formue - 1000 kr stk og det ble mer en vi hadde gitt for skuta hehe klinte eksospasta eller no rundt gjengene o vips hadde vi en lettstartet fm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...