Jump to content

Er dette en Fjord 16 fot?


ebk

Recommended Posts

Hei Båtplassen.

Jeg har kjøpt en båt jeg ikke vet merket på.

Han jeg kjøpte den av sa det var en Fjord 16 fot.

Men siden det ikke finnes noen merker eller noe skrift der det står fjord eller hvilken type motor den tåler, så har jeg ingen ide om hvilken båt dette er.

 

Det satt en 50 hk Mercury på den, og nå har jeg kjøpt en Johnson 90 hk V4.

 

Denne Johnson 90 hk er ganske tung og stor og jeg lurer på om dere tror at båten tåler denne?

Noen som vet hvilken båt dette er?

 

Legger ved bilder av båten og hvordan motoren som sitter på nå ser ut.

 

Takker for svar.

 

bilde0014.jpg

bilde0019.jpg

bilde0020.jpg

bilde0012.jpg

bilde0011.jpg

bilde0013.jpg

bilde0010.jpg

Redigert av ebk (see edit history)

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post

Spørsmålet har vært oppe tidligere , såvidt jeg husker uten at vi fikk 100% klarhet i hvilken båt det var.

 

Ligner både på Fjord 16 og også litt på Nordkapp 16 etter min mening.

 

OMC V4 fram til ca 86 veide vel ca 140kg...? Den senere modellen i overkant av 160 hvis jeg husker riktig..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kan vell ikke være den store kunsten å få en 90 hk på den dær? Få laget to solide plate som du bolter og evt støper på "innsiden og utsiden".

Du kan også lage noen vinkler som du legger ned mot bunnen og plaster inn slik at krafta forplanter seg.

 

Vanskelig å si hvor galt det kan gå hvis man bare hiver på uten å forsterke.

 

Va med å sette en 40hk påhenger på en liten båt som va beregna for 6hk, kun ei tynn ekstra plate for støtte(kan ikke kalles forsterking). Dette gikk i å for seg greit, en del sprekker og styr samt plastearbeid ble resultatet, men motoren havna ikke på bunnen :)

Link to post

Holder en knapp på Ali Craft jeg...

Men det var vel Fjord som tok over de også da så...

 

Vedrørende om den tåler 90 hk eller ei.

Hvis du har motoren kan du jo prøve. Men vær veldig forsiktig. Ihvertfall i begynnelsen

Lite gasspådrag av gangen og følg med på hva som skjer på akterspeilet og hvordan båten oppfører seg.

 

Jeg klarer ikke å se om denne 50 hk på bildet er kort eller lang stammet.

 

Skulle gjerne hatt et bilde av båten rett bakfra (på land) slik at vi kan se skrogformen på båten.

Det kan ofte fortelle en del...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takk for gode svar.

 

Vedrørende båten så har det vært snakk om enten alicraft eller en type fjord båt. Men kanskje også nordkapp.

Så noen bilder på nette av de forskjellige nå, men syns ingen av dem er helt 100% like. Enten er det forskjellige vindue, eller dekket.

 

Motoren tror jeg er en langstammet, vet ikke helt størrelses forskjellen på lang og kortstammet, men syns jeg har hørt noen har sagt det var en langstammet.

 

For å tilpasse akterspeilet så det tåler denne nye "tunge" Johnson 90 HK, hva bør jeg gjøre da og hvordan skal jeg gå frem?

Har aldri bygget noe slik før.

Har lest meg fram til at man kan sette en ca 5mm metalplate der hvor finerplata er nå. Men vet ikke om det holder mere.

 

Men kan jeg fjerne den klossen som er oppå akterspeilet nå og bare sette den nye motoren der, eller bør jeg ha klossen der igjen?

 

Takk for svar.

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post

Hadde for mange år siden en Dateline 15', før jeg monterte min Johnson 90 slipte jeg rent akterspeilet på alle 3 kantene. Kuttet til 2 klosser som tilsammen ga riktig høyde. På med første klossen og glassfibermatte fra akterspeilet og inn i brønnen i 3 lag. Så på med neste kloss og 3 nye lag. Til slutt var det pensling ed litt toppcoat. Min Johnson 90 satt som et skudd. Om 90HK er for mye her? Absolutt hvis du ikke bruker hue, båten vil overplane og bli ustabil selv med standardpropell. Hvis du imiddlertid har respekt for kreftene og vet båtens begrensninger kommer dette til å bli en knallgøy båt. Johnson 90 har over 1600ccm og skyver så det holder på denne båten. :-)

 

Lykke til!

Link to post

Hei

 

Aner ikke hvilken båt det er, men første som slo med (uten å ha sett andre svar) var Nordkapp

Jeg har hatt en slik motor 07

johnson-2-takt-90-3.jpg

http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=7095

 

Ganske sterk sak, så ville vært forsiktig så ikke du ødelegger/river i filler hekken.

Ser som nevnt kloss mellom motor og akterspeil, om du har lang stamme på din nye motor (trolig) så bør du om du skal ha motoren, forhøye og evt forsterke akterspeilet.

 

Kort stamme er 15" (38,1cm)

Lang stamme er 20" (51,8cm)

XL stamme er 25" (63,5cm)

Avstanden måles fra det laveste punktet på båten og opp til øverste kanten på motoropphenget.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Kort stamme er 15" (38,1cm)

Lang stamme er 20" (51,8cm)

XL stamme er 25" (63,5cm)

Avstanden måles fra det laveste punktet på båten og opp til øverste kanten på motoropphenget.

På motoren måles det fra platen over propellen til kanten som "skal" hvile på båten

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Men kan jeg fjerne den klossen som er oppå akterspeilet nå og bare sette den nye motoren der, eller bør jeg ha klossen der igjen?

 

Takk for svar.

 

Når den nye motoren er montert skal "platen" over propellen være lik bunnen av båten (absolutt laveste utvendig mål), da ser du om du trenger å bygge opp hekken eller ikke. Ut i fra bildene så ser det slik ut. den klossen er ikke en løsning jeg ville gått for, med den gir du på en måte bare motoren mer moment å knekke hekken på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...