ebk Startet 28.Mars.2010 Del på Facebook Startet 28.Mars.2010 (redigert) Hei Båtplassen. Jeg har kjøpt en båt jeg ikke vet merket på. Han jeg kjøpte den av sa det var en Fjord 16 fot. Men siden det ikke finnes noen merker eller noe skrift der det står fjord eller hvilken type motor den tåler, så har jeg ingen ide om hvilken båt dette er. Det satt en 50 hk Mercury på den, og nå har jeg kjøpt en Johnson 90 hk V4. Denne Johnson 90 hk er ganske tung og stor og jeg lurer på om dere tror at båten tåler denne? Noen som vet hvilken båt dette er? Legger ved bilder av båten og hvordan motoren som sitter på nå ser ut. Takker for svar. Redigert 28.Mars.2010 av ebk (see edit history) Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
Hobby 430 Sport Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Trekker de tilbake etter en titt i båtdatabasen!! er nok ikke en Lohi!! kan se ut som en Lohi!! hadde en Lohi 13 uten overbygg når eg var 15 mener og huske at den er veldig lik den du har bilder av her :) Redigert 28.Mars.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ebk Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Okei. Noen andre som vet hvilken båt dette er? Ser det ut som akterspeilet tåler en slik stor 90 hk Johnson V4 fra 80'tallet? Den veier jo bortimot en 150-160 kg vil jeg tro. Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
ivar Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Spørsmålet har vært oppe tidligere , såvidt jeg husker uten at vi fikk 100% klarhet i hvilken båt det var. Ligner både på Fjord 16 og også litt på Nordkapp 16 etter min mening. OMC V4 fram til ca 86 veide vel ca 140kg...? Den senere modellen i overkant av 160 hvis jeg husker riktig..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hokky Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Ser jo og ut som hekken er beregnet for kort stamme, det ligger jo bare en klosse imellom som avstands stykke på den mercuryen som står på der.. Jeg hadde vært skeptisk til å kjøre den hardt slik den står nå med 50hk'eren jeg. Hva med å forsterke hekken da? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Polarn Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Nordkapp 16 er det ikke, men det kan være en Nordkapp 14 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hokky Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Ja når du sier det så ser den størrelsesmessig ganske så lik ut som min Skibsplast 14" Sportsmann. Eller kanskje dekket på denne er litt lengre? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
FjordHT Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Kan vell ikke være den store kunsten å få en 90 hk på den dær? Få laget to solide plate som du bolter og evt støper på "innsiden og utsiden". Du kan også lage noen vinkler som du legger ned mot bunnen og plaster inn slik at krafta forplanter seg. Vanskelig å si hvor galt det kan gå hvis man bare hiver på uten å forsterke. Va med å sette en 40hk påhenger på en liten båt som va beregna for 6hk, kun ei tynn ekstra plate for støtte(kan ikke kalles forsterking). Dette gikk i å for seg greit, en del sprekker og styr samt plastearbeid ble resultatet, men motoren havna ikke på bunnen :) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Holder en knapp på Ali Craft jeg... Men det var vel Fjord som tok over de også da så... Vedrørende om den tåler 90 hk eller ei. Hvis du har motoren kan du jo prøve. Men vær veldig forsiktig. Ihvertfall i begynnelsen Lite gasspådrag av gangen og følg med på hva som skjer på akterspeilet og hvordan båten oppfører seg. Jeg klarer ikke å se om denne 50 hk på bildet er kort eller lang stammet. Skulle gjerne hatt et bilde av båten rett bakfra (på land) slik at vi kan se skrogformen på båten. Det kan ofte fortelle en del... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ebk Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Takk for gode svar. Vedrørende båten så har det vært snakk om enten alicraft eller en type fjord båt. Men kanskje også nordkapp. Så noen bilder på nette av de forskjellige nå, men syns ingen av dem er helt 100% like. Enten er det forskjellige vindue, eller dekket. Motoren tror jeg er en langstammet, vet ikke helt størrelses forskjellen på lang og kortstammet, men syns jeg har hørt noen har sagt det var en langstammet. For å tilpasse akterspeilet så det tåler denne nye "tunge" Johnson 90 HK, hva bør jeg gjøre da og hvordan skal jeg gå frem? Har aldri bygget noe slik før. Har lest meg fram til at man kan sette en ca 5mm metalplate der hvor finerplata er nå. Men vet ikke om det holder mere. Men kan jeg fjerne den klossen som er oppå akterspeilet nå og bare sette den nye motoren der, eller bør jeg ha klossen der igjen? Takk for svar. Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
2xDiesel Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hadde for mange år siden en Dateline 15', før jeg monterte min Johnson 90 slipte jeg rent akterspeilet på alle 3 kantene. Kuttet til 2 klosser som tilsammen ga riktig høyde. På med første klossen og glassfibermatte fra akterspeilet og inn i brønnen i 3 lag. Så på med neste kloss og 3 nye lag. Til slutt var det pensling ed litt toppcoat. Min Johnson 90 satt som et skudd. Om 90HK er for mye her? Absolutt hvis du ikke bruker hue, båten vil overplane og bli ustabil selv med standardpropell. Hvis du imiddlertid har respekt for kreftene og vet båtens begrensninger kommer dette til å bli en knallgøy båt. Johnson 90 har over 1600ccm og skyver så det holder på denne båten. :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 (redigert) Hei Aner ikke hvilken båt det er, men første som slo med (uten å ha sett andre svar) var Nordkapp Jeg har hatt en slik motor 07 http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=7095 Ganske sterk sak, så ville vært forsiktig så ikke du ødelegger/river i filler hekken. Ser som nevnt kloss mellom motor og akterspeil, om du har lang stamme på din nye motor (trolig) så bør du om du skal ha motoren, forhøye og evt forsterke akterspeilet. Kort stamme er 15" (38,1cm) Lang stamme er 20" (51,8cm) XL stamme er 25" (63,5cm) Avstanden måles fra det laveste punktet på båten og opp til øverste kanten på motoropphenget. Redigert 31.Mars.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
2xDiesel Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Johnson 90 ble aldri levert med kort stamme. For å si den sånn: Den korteste var lang Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Kort stamme er 15" (38,1cm) Lang stamme er 20" (51,8cm) XL stamme er 25" (63,5cm) Avstanden måles fra det laveste punktet på båten og opp til øverste kanten på motoropphenget. På motoren måles det fra platen over propellen til kanten som "skal" hvile på båten Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hokky Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Men kan jeg fjerne den klossen som er oppå akterspeilet nå og bare sette den nye motoren der, eller bør jeg ha klossen der igjen? Takk for svar. Når den nye motoren er montert skal "platen" over propellen være lik bunnen av båten (absolutt laveste utvendig mål), da ser du om du trenger å bygge opp hekken eller ikke. Ut i fra bildene så ser det slik ut. den klossen er ikke en løsning jeg ville gått for, med den gir du på en måte bare motoren mer moment å knekke hekken på. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.