jensemann2 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Tenkte å lage utlegg for båten min nedenfor huset mitt der jeg har båtrett. Planen er å hugge noen hull i et 200 liters oljefat, tre gjennom 2-3 armeringsjern på kryss og tvers, og fylle fatet med sement og stein/sand, samt støpe fast en kjettingstump som er tredd innpå et av jernene inni sementen. Så montere en svivel på kjettingstumpen og spleise i en 30-40mm trosse som båten festes i. Kan jeg sove godt om natten med dette? Havna er ikke alt for god for SE vinder, men det ligger flere andre sjarker og båter rundt 30 fot på svai der.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Det må da holde i massevis. Dropp svivelen, den er bare et usikkerhetsmoment. Bøya dreier seg uansett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 ok, men hva hvis båten ligger og dreier i samme retning rundt og rundt i flere uker, vil ikke det kunne skade trossa? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg ville brukt moringstau, istedenfor kjetting. Hvor stor vekt og utforming moringen har kommer ann på bunnforholdene. Er det mudder bunn og moringen din (med utstikkende armeringsjern) får tid til å sette seg ned i mudderet blir det noe helt annet enn om den legger seg på stenbunn. Det er flere tråder her på forummet som tar opp dette tema, finner dem ikke nå men kanskje andre som kan hjelpe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Denne tråden kan med fordel lesast først: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59448 Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 I båthavna vår lages det utfar /lodd med grov plastslange gjennom utfar . Da kan man lett bytte ut tau uten å bruke dykker. Man drar nytt tau gjennom eller man kan sjekke gammelt tau ved å ta det opp, slik kan man lett sjekke kvalitet på fortøyning . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 I stedet for kjetting i moringen ville jeg lagt inn et korrugert plastrør i passende dimensjon som tauvirket kan tres gjennom. Om du da legger tauet dobbelt opp til bøyen, kan du bytte ut tauet uten dykking om det skulle bli nødvendig. Dessuten slipper du metalldeler under vann som kan ruste i stykker (og det gjør de, fortere enn du aner). Svivelen ville jeg heller ha plassert oppe ved bøyen, da har du litt mer kontroll med tilstanden til denne. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Men et 200 liters fat med stein og betong er vel faktisk ikke så tungt når det senkes ned i vann`? Leste 230 -260 kg her et sted. Det synes jeg høres for lite ut... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg brukte for mange år siden et 200 liters fat for holde 1 16 foter på plass. Blanding av sement og stein. Nå var det på et sted hvor vinden kunne komme rett inn. Hadde jeg vært deg, ville jeg hatt 2 fat og en moringsring, ca 3 m bak. Moringsringen er ikke tung, men riktig plassert vil den grave seg ned. Stikk også noen hull med at noe ujevnt stikker ut. Dette for at morings-tønnene ikke ruller med. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Bland mest mulig jernskrap og stein i betongen pga vekt. Hvordan er bunnen der moringen skal ligge? Er det mudder ville jeg lagd en moring med størst mulig flate pga holdekraft når den synker nedi mudderet. Jeg ville uten tvil støpt inn et rør og brukt tau opp til båten, da er det lett å skifte tau ved behov Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Betong har en egenvekt på ca. 2,4. Dvs at 100 liter betong veier 240kg på land, 140kg i sjøen. Granitt ligger litt over, ca 2,6, så det bidrar ikke så mye vektmessig å hive steiner oppi, men du drøyer jo betongen. Jern ligger på ca 7, her er det virkelig vekt å hente. Quote Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Og husk at det ikke behøver å være blankt eller galvanisert jern - det trenger ikke å ha styrke. Gammel kjetting som er byttet ut andre steder pga slitasje og medfølgende minsket styrke er noen kanskje glad for å bli kvitt. Og den tilpasser seg fatets form. Armering først, så betong, så kjetting. Kan bli masse jern istedenfor betong på denne måten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 ...... og spleise i en 30-40mm trosse som båten festes i. ..... Selv om spleising vanligvis er den beste metoden, så kan det være litt skummelt i dette spesielle tilfellet. Hvis du får noen uheldige dreininger kan tauet "åpne seg" og spleisen miste mye av sin styrke. Den ene muligheten for å unngå dette er å lage spleisen ekstra lang med noen innlagte "sikringsinnstikk" den motsatte veien. Men det kan være minst like sikkert bare å dra til med noen stramme, gode knoper og så bendsle tampen for å være helt sikker! Ellers er jeg mye enig med de som anbefaler å kutte ut hele kjettingen og heller bare ha en trosse som er tredd gjennom et korrugert rør i betongen. Lykke til med prosjektet! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 .. bendsle tampen for å være helt sikker! Kan du beskrive hva ordet bendsle betyr? Betyr det det samme som å låse? Og hva er det du konkret gjør/bruker til dette? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Da syr du med tynn tråd rundt tampen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 (edited) fann bare en dårlig bild på en bendsel alternativt kan man 'fuske' o benytte wirelås av denne modellen fast litt större...... för at hålla ihop trossen etter spleisen/knopen Edited March 30, 2010 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Da ser jeg at jeg har benyttet meg av Gunga Dins fuskemetode og det var enkelt og har holdt i noen år! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Vi kjörer fuskemetoden på alle våre flytebrygger i havnen......begynnte o skifte ut kjettingen for 20 år sedan mot tross ett par halvslag og wirelås.......har betydligt mindre problem idag enn med kjettingen..... Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Bruk trosse ned og opp gjennom en svivel slå en knute sikkre tampene med klemmer. Svivel her. http://www.aseke.no/showpage.asp?refnr=11 litt mer her om moring her. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47782&hl= Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts