Jump to content

Fortøyning for 32 fots seilbåt på svai, holder det?


jensemann2

Recommended Posts

Tenkte å lage utlegg for båten min nedenfor huset mitt der jeg har båtrett. Planen er å hugge noen hull i et 200 liters oljefat, tre gjennom 2-3 armeringsjern på kryss og tvers, og fylle fatet med sement og stein/sand, samt støpe fast en kjettingstump som er tredd innpå et av jernene inni sementen. Så montere en svivel på kjettingstumpen og spleise i en 30-40mm trosse som båten festes i.

Kan jeg sove godt om natten med dette? Havna er ikke alt for god for SE vinder, men det ligger flere andre sjarker og båter rundt 30 fot på svai der..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt moringstau, istedenfor kjetting.

 

Hvor stor vekt og utforming moringen har kommer ann på bunnforholdene. Er det mudder bunn og moringen din (med utstikkende armeringsjern) får tid til å sette seg ned i mudderet blir det noe helt annet enn om den legger seg på stenbunn.

 

Det er flere tråder her på forummet som tar opp dette tema, finner dem ikke nå men kanskje andre som kan hjelpe.

Link to post
Share on other sites

I båthavna vår lages det utfar /lodd med grov plastslange gjennom utfar . Da kan man lett bytte ut tau uten å bruke dykker. Man drar nytt tau gjennom eller man kan sjekke gammelt tau ved å ta det opp, slik kan man lett sjekke kvalitet på fortøyning . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I stedet for kjetting i moringen ville jeg lagt inn et korrugert plastrør i passende dimensjon som tauvirket kan tres gjennom. Om du da legger tauet dobbelt opp til bøyen, kan du bytte ut tauet uten dykking om det skulle bli nødvendig. Dessuten slipper du metalldeler under vann som kan ruste i stykker (og det gjør de, fortere enn du aner). Svivelen ville jeg heller ha plassert oppe ved bøyen, da har du litt mer kontroll med tilstanden til denne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men et 200 liters fat med stein og betong er vel faktisk ikke så tungt når det senkes ned i vann`? Leste 230 -260 kg her et sted. Det synes jeg høres for lite ut...

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte for mange år siden et 200 liters fat for holde 1 16 foter på plass. Blanding av sement og stein. Nå var det på et sted hvor vinden kunne komme rett inn.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg hatt 2 fat og en moringsring, ca 3 m bak. Moringsringen er ikke tung, men riktig plassert vil den grave seg ned. Stikk også noen hull med at noe ujevnt stikker ut. Dette for at morings-tønnene ikke ruller med.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bland mest mulig jernskrap og stein i betongen pga vekt.

Hvordan er bunnen der moringen skal ligge?

Er det mudder ville jeg lagd en moring med størst mulig flate pga holdekraft når den synker nedi mudderet.

Jeg ville uten tvil støpt inn et rør og brukt tau opp til båten, da er det lett å skifte tau ved behov :smiley:

Link to post
Share on other sites

Betong har en egenvekt på ca. 2,4. Dvs at 100 liter betong veier 240kg på land, 140kg i sjøen. Granitt ligger litt over, ca 2,6, så det bidrar ikke så mye vektmessig å hive steiner oppi, men du drøyer jo betongen. Jern ligger på ca 7, her er det virkelig vekt å hente.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Og husk at det ikke behøver å være blankt eller galvanisert jern - det trenger ikke å ha styrke. Gammel kjetting som er byttet ut andre steder pga slitasje og medfølgende minsket styrke er noen kanskje glad for å bli kvitt. Og den tilpasser seg fatets form. Armering først, så betong, så kjetting. Kan bli masse jern istedenfor betong på denne måten.

Link to post
Share on other sites

...... og spleise i en 30-40mm trosse som båten festes i. .....

 

Selv om spleising vanligvis er den beste metoden, så kan det være litt skummelt i dette spesielle tilfellet. Hvis du får noen uheldige dreininger kan tauet "åpne seg" og spleisen miste mye av sin styrke. Den ene muligheten for å unngå dette er å lage spleisen ekstra lang med noen innlagte "sikringsinnstikk" den motsatte veien. Men det kan være minst like sikkert bare å dra til med noen stramme, gode knoper og så bendsle tampen for å være helt sikker!

 

Ellers er jeg mye enig med de som anbefaler å kutte ut hele kjettingen og heller bare ha en trosse som er tredd gjennom et korrugert rør i betongen.

 

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.. bendsle tampen for å være helt sikker!

 

Kan du beskrive hva ordet bendsle betyr? Betyr det det samme som å låse? Og hva er det du konkret gjør/bruker til dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

fann bare en dårlig bild på en bendsel

 

0195.3.png

 

 

alternativt kan man 'fuske' o benytte wirelås av denne modellen fast litt större...... :smiley:

för at hålla ihop trossen etter spleisen/knopen

 

wirelas.jpg

Edited by Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi kjörer fuskemetoden på alle våre flytebrygger i havnen......begynnte o skifte ut kjettingen for 20 år sedan mot tross ett par halvslag og wirelås.......har betydligt mindre problem idag enn med kjettingen..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...