Otto R Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Eksosslange - har en Yanmar 4-sylindret med turbo. Hva bruker dere som tidsintervall for bytte av eksosslange, antall år eller antall timer ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Bruker ingen av delene, sjekk innvendig i slangen for sprekker etc. bøy og tøy litt så ser man fort tilstanden. Noen slanger må byttes etter 10 år, andre 30. Er slangen eldre enn 15 år og du er i tvil så er det bare og bytte. Ryker den blir det mye sot og vann i båten. Sjekk samtidig lyddemper for tæring om denne er i metall ( samt eksosbendet på motoren) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Anbefaler en Vetus eksosslange hvis bytting. Måtte bytte selv p.g.a. en skade på eksosslangen under monteringen i fra fabrikk. (Nybåt, Reklamasjon). Den "gamle" var noe hesteverk og få av, mens den nye i fra Vetus var utrolig myk og bøyelig og en drøm ogmontere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Tar sjansen på et spørsmål her: har min første motor med sink, en 6lya-ste. Antar sink-pluggene sitter i en av vannkretsene. Er det da i saltvannskretsen? Vil det lekke vann når man bytter de? Mener å ha sett et medlem her inne bytte plugger mens båten ligger på vannet. Er det noen forhåndsregler man skal ta? Stenge sjøvannsinntak? Eller etterfylle frostvæske dersom sink'ene sitter i ferskvannsdelen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Du har nok ingen anoder i ferskvannskretsen. Det ville ikke hatt noen misjon. Men de er viktige de som sitter i saltvannskretsen ! Lurt å stenge vann inn, ja ! Redigert 23.August.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Så dette bytter man med andre ord med fordel på land..? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Så dette bytter man med andre ord med fordel på land..? De byttes enkelt både til lands og til vanns. Ikkeno problem ... Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Hei. Jeg har nettopp tatt 250 timers service på motor (2009 modell), og ser nå at det er en lekkasje mellom motor og gir. Simmerringen må skiftes sier mekanikeren. Motoren er en 6LY3. Dette er jo en stor og kostbar jobb. Er ikke dette reklamasjon ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Terje_F Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Noen som kan fortelle meg forskjellen på en Yanmar 6LY-STE og en 6LYA-STE? Blir ikke helt klok på hvilken jeg har, og Yanmar har tydeligvis ikke en like enkel modell-database som Volvo Penta har (kan ikke komme med serienummer og få korrekt typebetegnelse ifølge verksted. Høres veldig rart ut....). Den lokale forhandleren mente det var forskjellige dieselfilter på de, at det er innsats filter på den ene modellen og komplett filter på den andre. På http://shop.torresen.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++ står det derimot at 6LY-STE ble produsert fra 94-96 og at 6LYA-STE ble produsert i USA og fra 97 til 01. Begge skal ifølge web-siden yte 350hk mens min yter340hk ifølge alle opplysninger jeg sitter på... Årsmodellen skulle tilsi at jeg har en LYA og forklarer hvorfor det står LYA på brukerhåndboken, men båtkort, kontrakt, finn-annonse fra kjøpet etc sier LY. Mener også det lokale verkstedet her sa LY ut ifra dieselfilter-type, men litt usikker der. Hjelp! Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne ut av om jeg har LY eller LYA??? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 her er model beskrivelsene på Yanmar http://www.yanmarhelp.com/s_codes.htm Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Så den eneste forskjellen er at LY er montert i Japan mens LYA er montert USA? Og modell betegnelsen 6lya-ste betyr "ganske enkelt" en 6 sylindret ferskvannskjølt usa montert superturbo eksport modell (puh...)? Ingen forskjell i deler eller tilbehør som filtre, impeller, reimer eller sink? Redigert 1.September.2013 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fram69077 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hei eg er i tenkeboksen angående å bytte ut min Yanmar 3HM, dette er en saltvanskjølt gammel sliter fra tidli 80 tallet, den går som ei klokke, ryker litt, på fult, men de må den få låvtil, men den har nå i de siste begynt å gå seg varm, den er begynt å tette seg i gjen på kjølinga. eg har hørt att dette skal vere veldi bra motorer, å att eg antagelig vis vil ha motor her i mangen år enda, vist eg tar av toppen å gjør rein alle kjøle kanaler, er de noen som har erfaring fra samme motor, ?? å eventuelt har gjort dette før, å eventuelt hva resultatet blei ??? Hilsen en så er rimeli frustrert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 På sjøvannsiden er det sink på en 4JH-TE? Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 På sjøvannsiden er det sink på en 4JH-TE? Nej, der er ikke Zink på 4JH motorerne. Tilfreds Yanmar-ejer siden 2006 Sitér dette innlegget Link to post
APS Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Når det gjeld skifting av zinkanoder i motoren så er det berre å stenge saltvasskrana (hovudkrana), skrue ut annodene og skifte dei. Enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Hei.har en yanmar 2gm 15 hk som sitter fast.ser den ene syl.foringa er slettnett i øverkant.så jeg trenger iallefall ei ny foring... Noen som vet av plasser man får kjøpt deler litt billigere til yanmar?? ser disse motoran ikke har noe timeteller?bare turteller..kan man lese av timan fra turtellern? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Skifte anoder på 6 LPA-STP. Topa eller Arnearmoa har sikkert et svar på mitt problem, sikkert andre også, Har i dag sjekket/byttet anoder for første gang selv på min 2006 mod 6 LPA-STP. På denne motoren er det 6 anoder. 1 på Intercooler, 2 på oljekjøler, 2 på ferskvannskjøler og 1 på dieselkjøler. Alle anoder (bortsett fra den i akterkant av ferskvannskjøler) ble byttet før på verksted (Blommenholm) før jeg overtok båten i mai 2012. De fleste anodene så greie ut, ikke tæret mer enn 10-20 %, bortsett fra en som var tæret mye rett innenfor bolten. Denne byttet jeg. De andre pusset jeg bare rene og satte inn igjen. Den aktre anoden på oljekjøleren ( festet i sidedeksel ihh til instruksjonsboka, men står faktisk på endedeksel) brakk av i innfestingen til bolten. Ikke mulig å få ut. Slo den inn og satt i ny anode. Regner med at den løse anodebiten inne i oljekjøleren ikke vil gjøre noen skade, den blir vel bare liggende å tære vekk etter hvert. (Synspunkter på dette ?). MEN, den siste vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøler fant jeg riktignok, kunne se, ta og føle på den ved hjelp av speil, men å komme til med noe redskap her for å få den ut, klarte jeg ikke å få til. Jeg vet at det er nettopp denne det slurves med på verksteder også, men mener bestemt å lest et innlegg tidligere her på forumet om rette måten å gjøre dette på, finner det bare ikke igjen. Håper å høste av all den gode kunnskap her på BP. Topa, du har e-post adr. min, mulig jeg også sender deg en mail. Carwell Hi Carwell. Du sier 6 sinker på denne type motorer. Instruksjonsboken sier 5. En på intercooler, to på oljekjøler og to på ferskvannskjøler, men dette med sink på dieselkjøler skjønner jeg ikke noe av. Bilder tilgjengelig? Vennlig hilsen lmy Sitér dette innlegget Link to post
Columbi27 Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Hei, billige deler til Yanmar??? Finnast det?? Eg er glad for å finne deler. Eg har ein 3qm, men hadde ein 2qm tidlegare, utroleg slitesterk motor. Min hadde ikkje turteller engong, kopla ein til dynamoen. Timer er berre av teoretisk interesse for desse saltvatn-kjølte motorane. Dei går til saltvatnet/varmen tek livet av dei. 2qm er nok ein meir levedyktig og lengrelevande enn 3qm...? Men her kan kanskje nokon rette meg?? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Hei Jeg har en Yanmar 4jh3-hte, 96 hk. Trenger hjelp til å finne ut hvor Sink anodene er plasert, kan ikke finne dette noen plass. Noen som har en oversikt over dette? larss Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Det er ingen sinkanoder på 4JH-serien. :-) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Takker Arvid_A, ikke rart jeg ikke finner noe da :) larss Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Heia.jeg har en gammel yanmar 2gm 2 syl motor.jeg trenger begge sylinderforinger og stempler samt pakninger. Hvor er det best å skaffe deler?eller er ikke dette lønnsomt? Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 På tide å løfte Yanmar tråden litt :) Jeg har en 6LPA-DTP. Jeg har hele tiden trodd at jeg har 5 anoder på motoren som jeg har tenkt å skifte i vårklargjøringen, men.. I vedlikeholdsmanualen finner jeg ut at denne motormodellen ikke har oljekjøler og dermed bare har 3 anoder, 1 på intercooler og 2 på varmeveksler for ferskvann. Er det noen som kan bekrefte at dette er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Lufter denne tråden litt jeg og. Har en Yanmar 4JH4-hte. Men spørsmålet her er om girkassen, en KMH4A. På girkassen står det SAE 30 på olje kvalitet. http://www.yanmar.no/arch/_img/9054197.pdf Tror jeg kjører 10W-40 olje på motoren. (mulig det var 15W40) Men uansett, er det noe i veien for å kjøre samme olje på motor girkasse? Kan f.eks oljen bli for glatt, og tulle med de hydrauliske clutchene pga. for glatt olje osv? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 (redigert) Her er en oppdatert utgave av Yanmar Norges smøreoljeoversikt:http://www.yanmar.no/arch/_img/9062945.pdf Hvorvidt det er noe i veien for å bruke multigrade-olje på giret, vet jeg ikke, men jeg ville holdt meg til det som anbefales. Jeg bruker denne på giret: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-36887/ Redigert 17.Mars.2014 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.