Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Blir en lett blanding av sink og mine plager her i dag :giggle: . Men ved nærmere studier ser jeg at hele luftfilteret har vært utsatt for en særdeles ukyndig mann med sveiseapparat, så her trengs det nytt luftfilter.Så hvis det er noen som brenner inne med en sånn kjøper jeg gjerne. Som nevnt tidligere her så er det ny type..

Link to post
Share on other sites

noen som vet ca pris på zinkanoder? trenger 2 stykk, skrudde av de gamle igår, å de satt noe helt vilt! måtte 2 mann å mye blod for å få de av.. :)

byttet også impeller mens jeg var igang. fikk ikke trykt alle "bladene" samme vei mens jeg monterte den, kommer de seg av seg selv når jeg bare får startet motoren?

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake igjen angående dette startreleet.

For ei tid siden var det en her på baatplassen som ikke fikk start. Han la ut koblingsskjema på sin yanmar(husker ikke type)men releet var ikke med på skjemaet, men var inntegnet på en liten skisse ved siden av skjemaet. Inne i denne skissen stod det omtrent noe slik: Releet benyttes bare hvis kabellengde mellom startmotor og tenningsnøkkel overstiger en viss lengde. Husker ikke hvor langt dette var.

 

Etter oppfordring fra flere fant til slutt trådstarter ut at han likevel hadde releet, til tross for at lengden på kabel var under grensen, og releet var også problemet i dette tilfelle.

 

Det later til at flere har fått innstalert dette uten at det kanskje er nødvendig. Det er jo irreterende når dette er ett svakt punkt.

Så kanskje mange egentlig ikke trenger dette. Men for all del, undersøk skikkelig først, så man ikke gjør noe som er helt galt. Det finnes jo et stort antall forskjellige yanmarmotorer.

Link to post
Share on other sites

Starterproblemet med yanmar er kjent, men heldigvis kan det løses billig ved å montere et lite hjelperele som styrer styrestrømmen til innslaget på starteren. Der holder det fint med et 20 amp. rele fra biltema el.li. Har gjort dette hos flere og denne løsningen har fungert utmerket hos alle etter det :thumbsup: Nytt startrele vil ikke hjelpe på sikt. Svakheten er at styretrømmen til innslaget orginalt går helt opptil tenningslåsen, også ned igjen til starteren. Her blir det spenningstap som gjør at starteren begynner å fuske

Link to post
Share on other sites

For min del når det gjelder luftfilter så kutter jeg det ut og monterer på siktenett i stedet for filter, har samme misjon ettersom det er mer finmasket enn den dritten som er i luftfilteret. Gjør det samme med veivhusventilasjonen så er dette problemet ute av verden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

De legger seg rett vei når motoren går. Av og til kan det se ut som en vinge står feil når du skal ta ut implelleren, men da er det fordi motoren har rotert litt tilbake rett før den stoppet.

Løfter denne tråden litt igjen. Dere som har 6 LP motoren. Hvordan bytter man enklest impeller? Demontere slangene? Eller hele pumpa? Eller?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort det selv enda. Skal egentlig gjøre det i helga, men jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal rekke det.

Jeg har fått bekreftet her på baatplassen.no at det skal gå an uten å ta av pumpa hvis man har en mcpeller. Men de fleste synes å mene at det er desidert enklest å ta av pumpa. Til informasjon ble det oljelekkasje på den flensen mot motoren da jeg fikk byttet impelleren ifbm. installasjon av motoren for tre år siden. De fikset det da jeg påviste kilden. Mulig det er lurt å ha ny pakning klar...?

 

Det er visst lurt å aller først ta av lokket på pumpa før avmontering, sprute matolje eller såpe inn der, sette lokket på med noen skruer og dra en kjapp tur på starteren med stoppknappen inne. Dette for å smøre sånn at impelleren kommer mye lettere ut etterpå.

 

En impellertrekker el.l. er en stor fordel uansett om du har tatt pumpa av motoren. Fort gjort å skade pakningsflater med skrutrekkere f.eks.

 

Smør akslingen godt med fett før du setter inn ny impeller sånn at den kommer greit av igjen neste gang.

 

Etter som jeg har forstått kan det være vrient å få på plass pumpa igjen hvis den har rotert etter at man tok den ut fordi de to pinneskruene forhindrer at du kan vri pumpa til tannhjulene passer. Noen har byttet disse ut med skruer med sekskanthode isteden. Det øker kanskje slitasje og risiko for gjengehullene, men er kanskje veldig greit likevel. Det blir mer enn nok prakk likevel, tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Takker for svar "arnearmoa".

Jeg har kjøpt en sånn "Mc Peller" så den er klar,men jeg er ikke så sikker på om jeg er klar.

Har skrudd mye selv i alle år,men tror jeg begynner å bli litt anti til trange, kronglete jobber.

I flg papirer som fulgte båten ble impeller byttet i 2009, men jeg stoler ikke helt på firmaer. Har sett flere eksempler på at jobber de er ganske sikre på at kunden ikke sjekker blir utelatt. Så jeg må vel stålsette meg for en kronglete skrujobb.

Eller leie en kar som kan.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hei.

 

Eg er nesten total grøn på motorar. Men etter en litt nærmare gjennomgang på min "nye" saltvannskjølte motor, 1GM frå 90-tallet så finner eg denne rustne saken.

anode.jpg

 

Det er den einaste plassen på motoren som er virkelig rusten. Går det ann å sjå her at anoda er moden for utskiftning eller må eg rett og slett skru den ut og sammenligne med ei ny? Vil helst sleppe då det er så jævlig trangt her. Kor ofte skifter ein sinkanoder? Avhenger det av timetall eller tid eller en ukjent kombinasjon av dette. Når eg kikker nærmare på bildet ser jo dei skruane heilt jææævlige ut faktisk :p

 

Elles var det ein plass eller to med litt kvitt pulver. Kva er dette og gjer eg noke med det?

Link to post
Share on other sites

Hei. Har ein Yanmar 222 hk, mod 2003. Her har dynamoen slutta å virke. Leverte den inn på ein bilverkstad der dei har kompetanse til å sjekke dynamoer. Fekk den tilbake same dagen med beskjed om at den fungerer 100% Det går 4 ledninger inn på dynamoen. Batteri+ jordkabel (fordi denne dynamoen er dobbelisolert) ein kabel til ladelampe og ein for straum innpå dynamoen. Når eg startar motoren så sloknar ladelampa men den ladar ikkje innpå batteria. Ladestraumen ut frå dynamoen er målt til 12,4V på fullada batteri. Batteribanken var ny i 2011. Er det nokon som har erfaring med dette, evt opplevd det same?? Er veldig takksam for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei Tusenårsfalken.

Annodene på motor skal sjekkast/skiftast for kvar 250 t eller det som servicemanualen seier. Dette er spesiellt viktig på saltvasskjølte motorar. Annodene under båten bør skiftast for kvar sessong. Det er viktig at det er god kontakt mellom annode ute og motoren. Dette kan ordnast gjennom propellhylsa. Kabel frå motor til hylse inne i båten og kabel med god kontakt frå hylsa til annode på stilken. Kvitt pulver i/på motoren tyder på galvanisk tering. Sjekk at det er god kontakt i klemmene på batteria. Bruk gjerne feitt mellom polen og klemma. Likeeins må det vere god kontakt på startmotor og dynamo. Dette reduserer teringa.

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS, kom du i mål med luftfilteret?

 

Selv byttet jeg fra det originale til ett K&N filter for ett par sesonger siden. Fungerer utmerket og er litt "finere" enn den originale sila. Billigere var det au. Jeg har en Yanmar 4JH-TE (55hk).

 

110414imag0106.jpg

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Comforthe: løsningen på dette med luftfilteret ble å ta det helt bort og erstatte det med siktenetting av den typen som brukes i bakerier. Det viste seg at filteret hadde vært utsatt for ukyndige hender og små biter av selve delen gikk inn i turboen med havari som resultat.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har en LPA-STP 2006 mod. I instr. boka som følger med er det avmerket kun 5 zinkanoder, 1 på mellomkjøler, 2 på oljekjøler og 2 på ferskvannskjøler.

 

I den nyeste pdf-filen som kan lastes ned for LPA-STP er det avmerket totalt 6 zinkanoder. Disse står: Dieselkjøler 1, Ferskvannskjøler 2, Oljekjøler 2, og mellomkjøler 1.

 

I originalboka ser det altså ut som det ike er zink på dieselkjøler. Hva stemmer?

Er rimelig overbevist om at det skal være totalt 6 stk zink på LPA-STP.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er heldig tenker jeg når jeg slipper å skru på min Yanmar som er splitter ny og går så det koster etter. Og så kan jeg se bakover uten lenger vente til den blå skyen har lagt seg :giggle: . Prøver også å gjøre som forhandleren sa: gi no gass av og til ihvertfall og ikkje daukjør denne også :giggle: .

Vel, må jo være forsiktig og ikke slite ut motoren.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...