Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei, ett par småting med motoren på en båt jeg disponerer.

Det er en yanmar 2qm20 så vidt meg bekjent, saltvannskjølt og vært i sjøen i alle år, bortsett fra de fem siste ca, da den nå går i ferskvann,

Motoren starter ganske lett, men går bare på en sylinder de første 20 sekundene, om den er varm,kald belastet eller ikke ryker den alltid hvitt, kjører men en stund for deretter å gi mere gass henger ikke den andre sylinderen med og røyken er mere grå og voldsom, må alltid gi rolig pådrag for å få med begge. Når båten er god og varm går den ikke på tomgang og må hele tiden jobbes med for ikke å stoppe.

Impeller er ok, det samme er stopp vaier og gass vaier, dekomp er også i orden, oljen ser også grei ut. Noen med ideer om hva dette kan være?

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtfolk. Jeg har ett problem jeg har skiftet topp pakning på min YANMAR YSE 12 Liggende ensylinder det kommer diesel inn til motor og ikke luft i rør. Før jeg skiftet topp pakning så måtte den startes med startgass, så hvis det er noen her som har peiling på hva det kan vere for noe galt så tar jeg i mot gode råd. (PS) Jeg har ikke startet den med startgass da jeg ikke liker å bruke det på diesel motor det var forige eier som brukte det.

Link to post
Share on other sites

Mangler turtall. Sjøsatte båten i går, og har ingen reaksjon på turtall. Yanmar 6 LPA-STP 2006. Vet jeg har lest hvor turtallsmåleren/sensoren sitter her på forumet, men finner det ikke igjen i farten. Forhåpentlig er det dårlig kontakt bak panelet. Måtte ta ut det lille panelet nederst for å koble om trimflaps (som gikk opp ved trykk for baug ned, var feilkoblet da jeg kjøpte båten). I den forbindelse var de tynne ledningene til indikasjon for utløst brannapparat i motorrom altfor kort til å få panelet helt ut (denne indikasjon sitter på samme lille nederste panel som brytere for flaps og ankervinsj).

Måtte da klippe og skjøte disse ledningene til indikasjon for utløst brannapparat. Skjøtet samme kabel mot kabel, men har nå indikasjon (lys i pæra). Får prøve å kutte og skjøte motsatt, se om det hjelper. Kan ha dratt noe i kablene til turteller under arbeidet med omkobling av brytere for flaps, men dette er lite trolig, da turteller sitter høyt på øvre panel, tror ikke jeg har dratt løs noe herfra.

Men, blant alle kunnskapsrike her på forumet: Hva er den enkleste forklaringen på ikke utslag på turteller? Løse kabler eller feil/gåen sensor? Og hvor sitter denne?

 

Carwell

 

 

 



Har dessuten bygd litt om på Racor spinn-off filter etter tips fra Topa. Satt på kuleventil, slangenippel og slange for lufting på den ekstra ut-porten oppe, samt kuleventil og slangenippel med slange for avtapping.

 

Advarsel til alle med dette 90 graders albue originalt montert fra Scand på fuel systemet. Jeg fant sprekk i 3 stykker, inn og ut på forfilter, samt på T-stykket fra begge tanker og inn på felles line til forfilter.

 

 

Kuleventil, nippel og slange for avtapping

 

bilde

 

 

Kuleventil med albue og nippel + slange for lufting.

 

racor_forfilter_og_vannutskiller_med_kul

 

Under ser dere 90 grader bend hvor jeg hadde sprekk i 3 stykker. Båten er fra 2006. Dere som har like bend bør ved anledning sjekke deres. Ikke bra med dieselsprut på et eksosbend.

 

bilde

 

 

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turtallsensoren sitter på høyre/styrbord side av svinghjulhuset, litt lavere enn ferskvannskjøleren. Det er flere som har avslørt dårlig kontakt der. En annen ting er at det kan være for lang avstand mellom sensoren og svinghjulet, men hvis det har virket før, og sensoren ikke har løsnet, så er nok ikke dette tilfelle for deg. Jeg tror problemet med avstand har vært mest aktuelt når sensor og instrument har vært byttet ut for å få et penere dashbord osv.

 

bilde

 

Jeg ser du har festet den blanke dieselslangen veldig godt. Hvordan får du ut dieselen. Suger du, eller blåser via den andre slangen?

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

arnearmoa:

Jeg ser du har festet den blanke dieselslangen veldig godt. Hvordan får du ut dieselen. Suger du, eller blåser via den andre slangen?

Redigert av arnearmoa: I dag 14:11

Takk for svar. Nei, det har ikke vært gjort noe med hverken sensor eller instrument, men skal sjekke om jeg har kommet borti og på en eller annen måte vrikket noe på sensoren når jeg har holdt på med andre ting i motorrommet.

Nei, slangene for lufting er ikke festet så godt som det ser ut til. Hadde bare et klammer liggende, dette er litt større en selve slangen, så slangen er bare å dra ut, løfte opp i nærmest loddrett stilling og følge med på luftbobler når jeg pumper. Slangen for avtapping er også bare å dra ut fra kabelklammer og føre rett ned i en tom colaflaske etc. Lufter til jeg ser at det er kun ren diesel som står i slangen, åpner kuleventil for avtapping og stenger begge kiker når slangen for lufting er tom for diesel. Ferdig og med full kontroll uten søl. Forsto at topa hadde et lignende system fra noe korrespondanse i fjor.

Skal sjekke at sensor står riktig og at ikke noe er revet av, samt ta ut øvre dashbordplate og sjekke koblinger bak turtallsinstrument.

Carwell

Link to post
Share on other sites

Turtallsensoren sitter på høyre/styrbord side av svinghjulhuset, litt lavere enn ferskvannskjøleren. Det er flere som har avslørt dårlig kontakt der. En annen ting er at det kan være for lang avstand mellom sensoren og svinghjulet, men hvis det har virket før, og sensoren ikke har løsnet, så er nok ikke dette tilfelle for deg. Jeg tror problemet med avstand har vært mest aktuelt når sensor og instrument har vært byttet ut for å få et penere dashbord osv.

 

arnearmoa:

 

Kan ikke se noe feil utvendig på sensorkobling. Ved gjentatte start, viser det seg at turteller begynner å fungere etter en stund, men det varierer veldig hvor lenge jeg må vente før det kommer noe reaksjon på instrumentet. Slik har den aldri oppført seg før, da kom turteller i det jeg startet opp. Vet ikke hva årsaken kan være til at det tar noe tid før den reagerer nå. Får avvente situasjonen for å se om den "henter seg inn" etter hvert. Har ikke fått tid til å være noe særlig utpå ennå, men starter opp i havna og venter spent på at turteller skal reagere. Noen forslag?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde også litt "varierende" turteller på min 6 LP også. Fant til slutt ut at det var dårlig kontakt i kabelskoene som koples inn på sensoren. Klippet ledningene til rent kopper (ikke irret) og satte på nye kabelsko. Da funket alt perfekt. Ellers så har jeg som regel at når jeg setter på kabelsko så sprayer jeg de etterpå med tynn Tectyl. Denne treger godt inn der det ikke er kontakt og bremser i allefall irringen endel.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva Yanmar anbefaler av oljetrykk? Jeg synes oljetrykket på min 4LHA-HTP (144 hk) er i overkant høyt. Under fart stabiliserer det seg på ca 5,5 bar. På tomgang husker jeg ikke i farta.

 

Noen som vet om dette er for høyt eller om det er greit?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde også litt "varierende" turteller på min 6 LP også. Fant til slutt ut at det var dårlig kontakt i kabelskoene som koples inn på sensoren. Klippet ledningene til rent kopper (ikke irret) og satte på nye kabelsko. Da funket alt perfekt. Ellers så har jeg som regel at når jeg setter på kabelsko så sprayer jeg de etterpå med tynn Tectyl. Denne treger godt inn der det ikke er kontakt og bremser i allefall irringen endel.

 

Hei Luna lll, Takk for tips. Jeg skal sjekke kontakt i kabelsko for irring/dårlig kontakt neste gang jeg er nede i båten. Viser det seg at det er som det var hos deg, gjør jeg som du gjorde dersom ledningene er lange nok.

 

Carwell

 

Sprekk i fuelkobling. I innlegg # 532 kom jeg i skade for å si at det var sprekk i albue (siste setning i innlegget). Det riktige er (se nederste bilde) at det var sprekk i 3 stk koblinger som er presset på slangene. Kan se ut som de har vært for hardt dratt til, eller noe sprøtt materiale.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Ja Mix, jeg er kanskje litt for forsiktig, men 8 ltr smøreolje til 40 kr/ltr er vel ikke det store beløpet i båtsammenheng. Så det var en som nevnte at det ikke var selve oljen som ble forringet ved lagring (i tett beholder) , men tilsetningsstoffene.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I tilfelle man skulle få "fotsyke" og begynne å begjære andres båter, så kan det jo være greit å sjekke ut det som kan sjekkes .... :smiley:

 

I forbindelse med Yanmar 6LPA-STP har det vært skrevet en del om "ventildrop"-problematikk, både her og på utenlandske fora.

Slik jeg forstår det skal problemstillingen være at for trange/dårlige foringer rundt ventilstammene kan gjøre at foringene på eksosventilene kan knipe litt, særlig dersom motoren går med litt for hard belastning (tung propell). Dette kan så i sin tur resultere i at låseskivene på toppen av ventilstammen faller av, og ventilen faller ned og møter stempelet.

 

Jeg har lest et sted at Yanmar kom ut med en service-bulletin/oppgradering for å utbedre dette, og at problemet kun skal gjelde motorer med serienummer i området 50101 – 53988. Er det noen her som har ytterligere opplysninger om dette, f.eks. hvilke årsmodeller dette gjelder, så hadde det vært fint!

Link to post
Share on other sites

@ Arvid_A: Ja, jeg mener bestemt å ha lest noe lignende tidligere, antagelig her på BP eller en link herfra. Har selv en 6LPA-STP fra 2006 med serienr. M 56945, slik at de potensielle "problemmotorene" må ha vært produsert tidligere enn 2006. Vet ikke hvor mange 6LPA-STP det ble produsert pr. år, men har man noenlunde kunnskap om antall pr. år, burde man få en god indikasjon på ca fra - til dato på aktuelle motorer.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter spørsmålet mitt fra innlegg 539 i mangel på svar.

 

Noen som vet hva som er anbefalt oljetrykk på en Yanmar 4LHA motor?

 

På vår ligger det på ca 5,5 bar ved gange. På tomgang husker jeg ikke i farta. Jeg synes dette virker noe høyt, men det er kanskje greit?

Link to post
Share on other sites

Er det montert filter på sjøvannssinntaket, Otto R?

 

Sist jeg byttet impeller var i 2009, etter 3 år/ca 250 driftstimer. Kunne nesten ikke se at den hadde vært i bruk.

Jeg har sjøvannsfilter og ser at det tar seg av en del små blåskjellrester og annet rusk som ellers ville havnet i impelleren og gitt slitasje på denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...