Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Bruker ingen av delene, sjekk innvendig i slangen for sprekker etc. bøy og tøy litt så ser man fort tilstanden. Noen slanger må byttes etter 10 år, andre 30.

Er slangen eldre enn 15 år og du er i tvil så er det bare og bytte. Ryker den blir det mye sot og vann i båten. Sjekk samtidig lyddemper for tæring om denne er i metall ( samt eksosbendet på motoren)

Tar sjansen på et spørsmål her:

har min første motor med sink, en 6lya-ste. Antar sink-pluggene sitter i en av vannkretsene. Er det da i saltvannskretsen? Vil det lekke vann når man bytter de? Mener å ha sett et medlem her inne bytte plugger mens båten ligger på vannet.

Er det noen forhåndsregler man skal ta? Stenge sjøvannsinntak? Eller etterfylle frostvæske dersom sink'ene sitter i ferskvannsdelen?

Noen som kan fortelle meg forskjellen på en Yanmar 6LY-STE og en 6LYA-STE?

Blir ikke helt klok på hvilken jeg har, og Yanmar har tydeligvis ikke en like enkel modell-database som Volvo Penta har (kan ikke komme med serienummer og få korrekt typebetegnelse ifølge verksted. Høres veldig rart ut....).

Den lokale forhandleren mente det var forskjellige dieselfilter på de, at det er innsats filter på den ene modellen og komplett filter på den andre.

http://shop.torresen.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++ står det derimot at 6LY-STE ble produsert fra 94-96 og at 6LYA-STE ble produsert i USA og fra 97 til 01. Begge skal ifølge web-siden yte 350hk mens min yter340hk ifølge alle opplysninger jeg sitter på...

Årsmodellen skulle tilsi at jeg har en LYA og forklarer hvorfor det står LYA på brukerhåndboken, men båtkort, kontrakt, finn-annonse fra kjøpet etc sier LY. Mener også det lokale verkstedet her sa LY ut ifra dieselfilter-type, men litt usikker der.

Hjelp! Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne ut av om jeg har LY eller LYA???

• 3 uker senere...

Hei eg er i tenkeboksen angående å bytte ut min Yanmar 3HM, dette er en saltvanskjølt gammel sliter fra tidli 80 tallet, den går som ei klokke, ryker litt, på fult, men de må den få låvtil, men den har nå i de siste begynt å gå seg varm, den er begynt å tette seg i gjen på kjølinga. eg har hørt att dette skal vere veldi bra motorer, å att eg antagelig vis vil ha motor her i mangen år enda, vist eg tar av toppen å gjør rein alle kjøle kanaler, er de noen som har erfaring fra samme motor, ?? å eventuelt har gjort dette før, å eventuelt hva resultatet blei ???

Hilsen en så er rimeli frustrert :-)

Skifte anoder på 6 LPA-STP. Topa eller Arnearmoa har sikkert et svar på mitt problem, sikkert andre også, Har i dag sjekket/byttet anoder for første gang selv på min 2006 mod 6 LPA-STP. På denne motoren er det 6 anoder. 1 på Intercooler, 2 på oljekjøler, 2 på ferskvannskjøler og 1 på dieselkjøler. Alle anoder (bortsett fra den i akterkant av ferskvannskjøler) ble byttet før på verksted (Blommenholm) før jeg overtok båten i mai 2012. De fleste anodene så greie ut, ikke tæret mer enn 10-20 %, bortsett fra en som var tæret mye rett innenfor bolten. Denne byttet jeg. De andre pusset jeg bare rene og satte inn igjen. Den aktre anoden på oljekjøleren ( festet i sidedeksel ihh til instruksjonsboka, men står faktisk på endedeksel) brakk av i innfestingen til bolten. Ikke mulig å få ut. Slo den inn og satt i ny anode. Regner med at den løse anodebiten inne i oljekjøleren ikke vil gjøre noen skade, den blir vel bare liggende å tære vekk etter hvert. (Synspunkter på dette ?).

MEN, den siste vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøler fant jeg riktignok, kunne se, ta og føle på den ved hjelp av speil, men å komme til med noe redskap her for å få den ut, klarte jeg ikke å få til. Jeg vet at det er nettopp denne det slurves med på verksteder også, men mener bestemt å lest et innlegg tidligere her på forumet om rette måten å gjøre dette på, finner det bare ikke igjen. Håper å høste av all den gode kunnskap her på BP. Topa, du har e-post adr. min, mulig jeg også sender deg en mail.

Carwell

Hi Carwell.

Du sier 6 sinker på denne type motorer. Instruksjonsboken sier 5. En på intercooler, to på oljekjøler og to på ferskvannskjøler, men dette med sink på dieselkjøler skjønner jeg ikke noe av. Bilder tilgjengelig?

Vennlig hilsen

lmy

Hei, billige deler til Yanmar??? Finnast det?? Eg er glad for å finne deler.

Eg har ein 3qm, men hadde ein 2qm tidlegare, utroleg slitesterk motor. Min hadde ikkje turteller engong, kopla ein til dynamoen. Timer er berre av teoretisk interesse for desse saltvatn-kjølte motorane. Dei går til saltvatnet/varmen tek livet av dei. 2qm er nok ein meir levedyktig og lengrelevande enn 3qm...? Men her kan kanskje nokon rette meg??

• 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

På tide å løfte Yanmar tråden litt :)

Jeg har en 6LPA-DTP. Jeg har hele tiden trodd at jeg har 5 anoder på motoren som jeg har tenkt å skifte i vårklargjøringen, men..

I vedlikeholdsmanualen finner jeg ut at denne motormodellen ikke har oljekjøler og dermed bare har 3 anoder, 1 på intercooler og 2 på varmeveksler for ferskvann. Er det noen som kan bekrefte at dette er riktig?

Lufter denne tråden litt jeg og.

Har en Yanmar 4JH4-hte.

Men spørsmålet her er om girkassen, en KMH4A.

På girkassen står det SAE 30 på olje kvalitet.

http://www.yanmar.no/arch/_img/9054197.pdf

Tror jeg kjører 10W-40 olje på motoren. (mulig det var 15W40)

Men uansett, er det noe i veien for å kjøre samme olje på motor girkasse? Kan f.eks oljen bli for glatt, og tulle med de hydrauliske clutchene pga. for glatt olje osv?

Her er en oppdatert utgave av Yanmar Norges smøreoljeoversikt:
http://www.yanmar.no/arch/_img/9062945.pdf

Hvorvidt det er noe i veien for å bruke multigrade-olje på giret, vet jeg ikke, men jeg ville holdt meg til det som anbefales. Jeg bruker denne på giret:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-36887/

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...