Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Kjapt spørsmål om oljefilteret på 6LP(A), dere som bytter selv, tapper man ojle først og bytter filteret til slutt, siden det står med åpningen nedover. Eller har det ikke noe å si. Pleier filteret å tømmes nå maskinen slukkes ?

Om rekkefølgen betyr noe vet jeg ikke, men jeg tømmer alltid oljen i motoren først. Dette gjøres med en Marco-pumpe som trekker oljen opp via peilerøret.

Ca 10 liter går unna på 3-4 minutter.  Det vil alltid være noe olje igjen i filteret, så bruk noen gamle filler og aviser rundt filterholderen. Noen bruker en plastpose over filteret og tilter det rundt i det samme det løsner fra gjengene. Her er altså ikke kunsten å unngå oljesøl, men å få minst mulig. Etter 10 år med denne motoren er jeg nå blitt ganske god til å holde dette på dråpe-nivå.

Link to post

Jeg byttet olje og oljefilter på vår 6LPA-DTP her om dagen. Sugde først opp oljen via peilerøret (ca 10 liter). Deretter rigga jeg meg til med plastpose rundt filteret og filler under. Overraskelsen var stor da det knapt kom et par dråper olje fra filteret da jeg tok det ut. Filteret er ikke originalt Yanmar, men et ekvivalent-filter fra Lekang Maskin (Fleetguard LF3608).

Link to post

Det tømmer seg ikke med en gang du stopper motoren, men etter en god stund blir det nokså tomt.  Jeg vet ikke helt hvor lang tid, men tror det er snakk om time®.  Jeg tror det egentlig det meste renner ut gjennom utløpet av filteret (i midten) og ut gjennom underspylingsdysene i bunn av hver sylinder.  En hos Yanmar sa en gang til meg på båtmessa på Lillestrøm at det tømte seg fortere hvis man slo hull i enden på oljefilteret etter at motoren var stoppet.  Jeg prøvde dette en gang, men det ble ikke full suksess.  Var sikkert for utålmodig og ventet ikke lenge nok, pluss at da hjalp det ikke å snu filteret når jeg tok det av heller.

Link to post

.. hvis man slo hull i enden på oljefilteret...men det ble ikke full suksess... da hjalp det ikke å snu filteret når jeg tok det av heller.

Ha-ha-ha, jeg tenkte tanken på å kakke hull i det selv, men det sier seg jo selv... da renner det jo bare fra begge sider :-)

Det beste er kanskje å skru det av, kjapt, for å snu det kjapt. Som en falske med vann, renner saktere om den står rett oppned. Prøver dette, med håndkle rundt/under. Takk for tips !

Link to post

Hei Worry II

 

Hvis det er utkobling av forvarmeren i innsuget du mener, så har jeg tidligere skrevet noe om dette her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-glødeplugger/?p=666221

Takk, Phoebe. Det var den jeg mente. Jeg bare drar den rett av, men er det da noe som må kobles av videre ? Jeg vil vel få en delt kontakt her, som det bare er å blinde ? Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Kjapt spørsmål om oljefilteret på 6LP(A), dere som bytter selv, tapper man ojle først og bytter filteret til slutt, siden det står med åpningen nedover. Eller har det ikke noe å si. Pleier filteret å tømmes nå maskinen slukkes ?

Ja, jeg gjorde det slik i fjor, ble litt søl, men ikke mye. Ble tipset om å banke noen hull med en syl i filteret for å få mer olje til å renne ned før det skrus av, skal prøve det i år ? ellers veldig greit at peilerøret går i bånn, så huket bare slangen på enden av det og sugde

Baltic-pappa

Link to post

Da har Yanmar'en fått ny registerrem for andre gang i sitt 10-årige liv. Første byttet ble gjort for 5 år siden - før vi kjøpte båten.

 

Selvtilliten var ikke stor nok til at jeg våget å gjøre dette selv, så jobben ble utført av SP Motor og Marineservice i Råde. Fordelen med disse er at de kjører rundt med verkstedbil og utfører jobb i båtens hjemmehavn. Prisen ble ca 7800 kr, inkludert deler med Yanmar-etikett på pakningene.  

Har andre her erfaring med en slik jobb? Er dette gjengs pris?

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Wiskey, tror du har litt over normalen med røyk. Jeg opplever det samme i ferien når det blir flere timer med tomgang til 1500 rpm kjøring. Etter en tur med 15-20 min. på full fart blir det mindre. Jeg tilsetter Omega 903 av og til og det hjelper også mot røyk. Er det lenge siden dysene ble sjekket?

Jeg har ikke hatt den så lenge, så jeg vet ikke. Hvor ofte bør det gjøres? mener manualen sier 200 timer eller noe, men men.. hvor mye koster det å få noe slikt gjort? Er vel litt krøkkete å skru de ut selv på den motoren?

Baltic-pappa

Link to post

Da har jeg gjort mitt første oljeskift på min Yanmar 6LY2M - STE 407 HK. Det gikk greit, men fikk ikke opp mer enn ca 10 liter + det som var i oljefiltrene. Jeg som trodde det var ca 20 liter olje på den. 

 

Men, det ble mye gris med bytte av oljefiltrene. På denne står jo disse vannrett. Og det fortsatt også å renne ut etter at jeg hadde tatt filtrene av.  :confused:  Ellers må jeg vel også si at de var skrekkelig dyre. Tror det var ca 1260,- for de to filtrene, et "fullflow" og et "bypass". 

Link to post

Her ser du den frakoblede kontaktboksen litt nærmere. Lirk kontaktsidene (hunn og hannkontakt) fra hverandre, så er jobben gjort. Tar 5 sekunder...

Done. Setter den på igjen etter påske 2017. Dumt å bruke masse strøm ved konservering. Men ønsker jo å være miljøvennlig også, så setter den på igjen, lover!

 

bilde

 

Fikk 3800 omdr + i dag, gjorde 26 knop faktisk. Ikke dårlig i medio oktober. ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Done. Setter den på igjen etter påske 2017. ... Men ønsker jo å være miljøvennlig også, så setter den på igjen, lover!

Hvorfor det? 

Jeg antar du uansett oppveier den miljøbesparelsen ved å kjøre 4 minutter lengre på 1500 rpm istedet for 2800 i løpet av samme turen.

 

Så har du batteribanken. Når du skal forlate en uthavn etter 2-3 døgn liggetid, starter du motoren og skal kjøre vinsjen for å ta inn 40-50 meter kjetting. Da har du allerede i utgangspunktet "negativ lading" når godt over 100a  går til forvarmingen før du starter vinsjen. Du vil merke forskjell på "trøkket" i vinsjen når forvarmingen er utkoblet og vinsjen får den tilgjengelige strømmen alene. Gitt vind og dårlig vær, kanskje en nødsituasjon, er det også mer sikkerhet.

 

Batteribanken min er på 4x110a batterier. Den er enda ikke byttet ut siden båten var ny i 2006 og har fungert glimrende også denne sommeren som var 11. sesongen på denne batteripakken. Dersom jeg skulle utsette batteriene for de gjentatte dyputladningene som forvarmingen + vinsj + trustere utgjør samtidig ved hver avgang fra (ut-)havn, så regner jeg med at batteribanken ville vært skiftet minst et par ganger allerede. Siden kjemisølet i 4 stk bly/syre-batterier ikke på noen måte er svane-merket enda, regner jeg med at betydelig lengre levetid på batteribanken langt på vei oppveier for miljøeffekten av den ikke-målbare mer-røyken ved oppstart uten varmeelementene.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Fikk 3800 omdr + i dag, gjorde 26 knop faktisk. Ikke dårlig i medio oktober. ?

Det må være veldig bra, Worry.

Her i Vestfjorden utenfor Tønsberg har det vært "all time high" med groe i år, og første gang jeg har opplevd å ha blåskjellkoloni i tillegg til rur rundt propellbosset. Skrogbunnen så heller ikke pen ut; tidligere år har det vært vanskelig å se om det er utsetting eller opptak vi har holdt på med når båtbunnen har hengt godt synlig i stroppene under krana siste helgen i september, men i år var det altså ingen tvil.

Den momentsterke Yanmar`n ga likevel ca 3700 omdreininger på siste turen, men farten ville ikke opp i mer enn ca 23-24 knop på topp. På første vårturen etter utsetting tangerer jeg normalt 27-28 knop ved 3800-3850 omdr på en god dag.  Tror det var Bittelten som innførte begrepet " 3/4-planer" om Riviera 925 med aksling i en tidligere tråd ;)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Hvorfor det?

Jeg antar du uansett oppveier den miljøbesparelsen ved å kjøre 4 minutter lengre på 1500 rpm istedet for 2800 i løpet av samme turen.

 

Så har du batteribanken. Når du skal forlate en uthavn etter 2-3 døgn liggetid, starter du motoren og skal kjøre vinsjen for å ta inn 40-50 meter kjetting. Da har du allerede i utgangspunktet "negativ lading" når godt over 100a går til forvarmingen før du starter vinsjen. Du vil merke forskjell på "trøkket" i vinsjen når forvarmingen er utkoblet og vinsjen får den tilgjengelige strømmen alene. Gitt vind og dårlig vær, kanskje en nødsituasjon, er det også mer sikkerhet.

 

Batteribanken min er på 4x110a batterier. Den er enda ikke byttet ut siden båten var ny i 2006 og har fungert glimrende også denne sommeren som var 11. sesongen på denne batteripakken. Dersom jeg skulle utsette batteriene for de gjentatte dyputladningene som forvarmingen + vinsj + trustere utgjør samtidig ved hver avgang fra (ut-)havn, så regner jeg med at batteribanken ville vært skiftet minst et par ganger allerede. Siden kjemisølet i 4 stk bly/syre-batterier ikke på noen måte er svane-merket enda, regner jeg med at betydelig lengre levetid på batteribanken langt på vei oppveier for miljøeffekten av den ikke-målbare mer-røyken ved oppstart uten varmeelementene.

Veldig enig i det resonomentet der!

 

I tillegg har du et aspekt til. For å unngå problemet med ettergløding, lav spenning, og kjøring av truster og vinsj lar folk båten ligge og gå på tomgang til glødesekvensen er over (6 minutter).

Link to post

Men, det ble mye gris med bytte av oljefiltrene. På denne står jo disse vannrett. Og det fortsatt også å renne ut etter at jeg hadde tatt filtrene av.  :confused: 

Motoren har jo oppsamling trau under oljefilterne.

Skru løs filterne pg la de renne fra seg i trauet. Men sjekk om silikon slangen fra trauet er på plass, og før den opp i en pøs elns først.

Jeg blender enden på slangen etter hver gang jeg skifter da det blir liggende endel spillolje søl i slangen.

Motoren tar +/- 16 liter olje. Ikke fyll på mer enn ca. midt på mellom oljepeilemerkene.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Ok, Phoebe, kanskje den forblir av i hele 2017. Dette vært vel noe de satte på for at maskinen skulle tilfredsstille et miljøkrav ? Jeg tenkte det var for i det hele tatt å få lov til å forsette å selge denne maskinen ? Mener å ha lest noe om det. Skal se om jeg finner det igjen på jobb-pc'en. Ikke alltid slike endringer blir til det bedre, nei. 2/3-planer er nok ikke så langt unna sannheten når vi gjør 26,knop nei :-)

Link to post

Jeg har forstått på importøren, Yanmar Norge, at de to varmeelementene i luftinnsuget har to funksjoner, 1) Forvarming ved ordinær kaldstart (via tenningsnøkkelen) og 2) den automatiske forvarmingen av innsugsluften i ca 6 minutter etter oppstart eller inntil motortemperatur har nådd ca 47 C* (korriger meg hvis jeg husker feil). 

 

Den manuelle kaldstart-forvarmingen (1) tilsvarer  "gammeldagse"  glødeplugger i sylinderne, men med den forskjellen at i 6LP er det innsugsluften som blir oppvarmet. Dette er anbefalt å bruke hvis det blir kaldere enn ca 0 C*. Vri tenningsnøkkelen til venstre, vent ca 15 sekunder og så vri til høyre for å starte.

 

Den automatiske forvarmingen er etter hva jeg har fått forklart en tids- og temperaturstyrt forvarming. Hensikten er å innfri noen teoretiske utslippskrav i kaldstartfasen etter oppstart for det amerikanske markedet . Det har ingen ting med motorfunksjon eller startvillighet å gjøre. Er temperaturen under 0 C* bruker du uansett forvarmingen manuelt som beskrevet over.

Så vidt jeg husker styrer automatikken altså etter 6 minutter eller 47 C* motortemperatur, altså det som inntrer først.  

 

Etter noen døgn i uthavn har du antagelig tappet batteribanken ned mot 50% , og så starter du opp for hjemreise. Med en gang dynamoen setter i gang på høygir for å mate den nedtappede batteribanken, slår forvarmeren inn og skal ha sine 100-120a samtidig. Deretter setter du igang med en strømkrevende vinsj samt trustere hvis det er nødvendig.  Dette er en bombesikker oppskrift på dyputlading over flere minutter. Jeg har Victron 602 som viser hva som skjer på batterisiden, og det er ikke pene tall hvis du er opptatt av å beholde batteribanken en stund.

 

Alternativet er det Kommodo beskriver ovenfor; Start motoren og la den gå på tomgang først 6 minutter (med et trekk på minus 40-50a fra batteriene tiltross for at dynamoen gir alt den kan), og så vente like lenge fremdeles på tomgang for å hente inn noe av det tapte før du setter i gang vinsjen.  Hva utslippene er i denne "ventefasen"  kunne det jo være spennende å regne på.

 

Hva som forurenser mest ved å koble ut den automatiske forvarmeren eller ikke i den varme årstiden i Norge har jeg ikke peiling på, men jeg kan ikke se at den automatiske forvarmingen har noe som helst miljøeffekt med vårt bruksmønster etter oppstart ;)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...