Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Arvid_A skrev On 24.3.2016 at 23.42:

 

I flg forrige eier ble impelleren sist byttet høsten 2012, så jeg har ikke planer om å gjøre noe med denne før høsten 2017.

 

Planer er til for å endres... :-)
Impellerbyttet ble gjort for et par uker siden, og gikk stort sett helt etter "Phoebe"s utmerkede oppskrift (side 30-33) i denne tråden, Litt plunder var det riktignok før jeg fikk løs pumpehuset. Det "hengte seg opp" i alt mulig av omgivelser nedi der - bl.a. motorfestet, men etter litt lirking løsna det bare plutselig. Da pumpehuset var ute, var det en smal sak å få dratt ut impelleren vha "McPeller" utdragerverktøyet. Impelleren så selvfølgelig helt fin ut (byttet sist høsten 2012) - riktignok litt "småskjev" etter en vinter i samme posisjon, men uten antydning til sprekker i vingene. Den kunne helt sikkert ha snurret og gått i flere år. Mens impelleren var ute bytta jeg også simmerringen på pumpeakslingen, før ny impeller ble smurt inn med Zalo og "snurra" på plass igjen i huset. Jeg var spent på hvor vanskelig det skulle bli å få pumpehuset montert igjen, men den frykten var ubegrunnet. Det bare klikka på plass uten diskusjoner og kraftuttrykk av noe slag. På med skiver og muttere på festeboltene og slange inn/ut. Deretter fylte jeg et par liter vann ned i sjøvannsfilterets utløp for å unngå start med tørr impeller, før jeg starta opp og kontrollerte at alt var tett.

 

Dett var dett! Jeg var en erfaring rikere og Yanmar'en en impeller nyere! Begge glade og fornøyde!

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder på med å bytte dynamo på min 4lha og hadde alle kablene på starteren av. Trodde ladeledning fra dynamo gikk rett til starter, men det gjorde den altså ikke. Ser i koblingsskjemaet nå at kablen er koblet sammen med ledning til relé til starter og i tillegg en ledning som gir strøm fram til panelet. Noen som vet hvor disse er koblet? Inne i strømpen? Samtidig når jeg skulle skru sammen ledningene igjen stod jeg plutselig med bolten og mutteren i handa. Ikke hadde jeg teitet hard heller. Jeg så da at det var en mutterlignende sak som kablene var skrudd på. Se vedlagte bilde. Var ikke mye som holdt denne M8 pinnen. Kun en kant rundt på rundt 1mm. Innvendig var det også M8. Noen som vet om den er original? Har i alle fall bestilt en ny en. 

IMG_0257.JPG

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4JH3-DTE. Stadig mye slakk i viftereim. Jeg strammer til spec men etter bare en kort tur så er den veldig løs igjen. Jeg har tatt av skruen, som man løsner, og renset den uten at det hjalp i det heletatt.

Noen tips?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Samme her PiperBill....og det er med "originale reimer" som er blitt solgt de siste 4 årene. Hadde aldri samme problemet med tidligere reimer , og ja , har sjekket innstillingen på hjulet , samt at det er rustfri. Det  viser seg at de nye reimer ikke holder mål og må etterstrammes  etter 10 - 20 nm kjøring.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmar 4JH3 DTE. Måtte kjører i ca. en time på lav turtall rundt 1200 – 1500 i dag da jeg fikk problemer med en løs CV ledd. Da vi kjørte inn til båsen så sier kona « Ser på alt oljefilm som ligger på vannet her. Er det nabo baten eller?» Men da jeg så nærmere på det så kom det faktisk fra eksosen min. Muligens ubrente diesel eller motorolje. Motoren ryker jo litt nå den er kald og det er vist ikke unormal for denne motoren slik jeg er forklart. Jeg har ikke mye oljeforbruk. Kanskje 0.5 liter i løpet av en sesong. Heller ikke noe unormal med oljetrykk på motoren.

Kan det være at motoren ikke liker å kjører på så lavt turtall over tid og det er ubrente diesel som blir blåst ut gjennom eksosen?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 12 minutes ago:

Yanmar 4JH3 DTE. Måtte kjører i ca. en time på lav turtall rundt 1200 – 1500 i dag da jeg fikk problemer med en løs CV ledd. Da vi kjørte inn til båsen så sier kona « Ser på alt oljefilm som ligger på vannet her. Er det nabo baten eller?» Men da jeg så nærmere på det så kom det faktisk fra eksosen min. Muligens ubrente diesel eller motorolje. Motoren ryker jo litt nå den er kald og det er vist ikke unormal for denne motoren slik jeg er forklart. Jeg har ikke mye oljeforbruk. Kanskje 0.5 liter i løpet av en sesong. Heller ikke noe unormal med oljetrykk på motoren.

Kan det være at motoren ikke liker å kjører på så lavt turtall over tid og det er ubrente diesel som blir blåst ut gjennom eksosen?

 

Lenge siden dysene er sjekket? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips!

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev for 10 timer siden:

Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips!

 

Fekk ikkje til å redigere innlegget, men her skal det altså stå Yanmar YSM8, og ikkje GSM. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som vet om et boshverksted som kan sjekke / overhale 2 trinns dyser  Yanmar 6LP- DTE

Virker som mange verksteder må sende dysene videre fordi de mangler utstyr. Ser liten vits i å sende til den lokale sjappa for at de deretter skal sende dysene videre..

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev On 18.5.2017 at 22.59:

Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips!

Jeg et ganske ny på området selv, men det jeg har fått med meg er at svart røyk betyr uforbrent diesel eller for lite luft. Du har vel ikke turbo, så da er det vel luftfilteret eller lufttilgang. Kanskje "lekke" dyser også kan gi slike problem. Vet du om det er lenge siden de er sjekket?

Link to post
Share on other sites

2005 6LPA-STP med 950 timer på telleren. Merkeverksted tok ut dyser i vinter mens båten sto på land. Dysene ble sendt til elektrodieselverksted for kontroll. Følgende står på faktura;

 

Sjekk/overhaling -6610
Trykktestet og kontrollert dyser i
dysetester
Ca 20 bar unders spesifikasjoner -
4/6 dyser med redusert
sprøytebilde. Planet overflate og
regjort,
montert sammen med nye deler iht
deleliste.
Trykktestet og justert iht
fabrikantens spesifikasjoner - OK

 

Merkeverksted monterte tilbake dysene mens båten sto på land. Etter sjøsetting kom en annen mekaniker fra samme verksted for å kontrollere at alt var ok. Jeg konmenterte da at motoren røyk minst like mye som før overhalingen. Han mente at noen motorer var slik og at det ikke var noen fare. Når jeg sammenlikner med et par andre båter i havna med samme motor ryker min merkbart mer enn disse.

 

Nå har jeg kjørt ca 30 timer etter dyseoberhaling og jeg la i går merke til at det legger seg dieselfilm på sjøen. Røyk og dieselfilm tyder jo på ufullstendig forbrenning. Kan dette skyldes noe annet enn dysene?

 

Dysejobben kom på nesten 20000kr. Er det grunnlag for reklamasjon her, eller kan det være noe galt med dieselpumpa eller andre ting..?

 

IMG_1100.JPG

IMG_1101.JPG

Link to post
Share on other sites

Kan lkke se noen åpenbar grunn for reklamasjon, dysene skal jo testes ved fast intervall, at justerte dyser ikke løser problemet er ikke relevant.

Det kan være hp pumpa eller andre ting. Hadde kanskje begynt med lekkasje/ kompresjons test av sylindre. Du har dårlig forbrenning på tomgang, men det kan desverre være flere feilkilder/ årsaker her..

 

Link to post
Share on other sites

Sverre, jeg opplever det samme når det er blitt mye kjøring på lavt turtall over flere timer. Har 2009 modell som er gått 650 timer. Det blir mye mindre røyk/film på vannet etter litt kjøring på høy effekt, opp mot fullt pådrag. I tillegg hjelper det med litt lurium på tanken. Jeg bruker Omega 903 av og til.

Link to post
Share on other sites

Mystisk blå boks med termometer montert på 2QM20.  Motoren har montert en ekstra sjøvannspumpe som går direkte til "eksosrøret" som eksosslangen er festet i. Et ekstra sjøvannsinntak er koblet til den blå boksen.  En slange fra toppen av eksosmanifoldet går til den blå boksen.  På toppen av den blå boksen kommer det ut en slange som er kveilet sammen oppå motoren.  Ser ut som det er tre sjøvannsinntak på båten.  Noen som skjønner noe av dette?

blåboks.jpg

mye rør.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...