Komodo Svart 30.Januar Link til dette innlegget Svart 30.Januar Bitteliten skrev for 5 timer siden: Og jeg så over Vetus vakuum ventilen på eksosen. Ingen tegn på slitasje, men jeg byttet den lille silikon «leppa» som skal renses/byttes årlig. Kan det ha vært noe? Nei, tviler på det. Vakuumventilen skal ikke kunne føre til at det bygger seg opp et høyere trykk i systemet. Generelt er jo dette et system med veldig lite trykk, så det skal gjerne ikke all verden til for å få dette tett.Når det først lekker så er det noe som er galt. Forstår det slik at både huset og endelokket på kjøleren er i bronse, og tviler på at du har tæring i pakningsflatene der. Tipper du har krystallisering av salt og korrosjonsprodukter som har jobbet seg inn i tetteflatene. God rengjøring, inspeksjon av tetningsflatene og nye tetninger, så blir nok dette bra Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Jeg tappet ut alt varmtvann da jeg dro fra båten for 3 uker siden. Ingen lekkasje på oljekjøleren mens jeg var borte. Har gått ca 6 timer på marsjfart i dag. Ingen lekkasje. Tenker jeg har funnet årsaken og at det ikke trengs utbedring Link to post
P-K Svart 3.Mars Link til dette innlegget Svart 3.Mars Kjellg skrev On 28.6.2017 at 10.40: Det er flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. På 4LHA skal den skiftes på 1000 timer eller inspiseres hvert fjerde år. Men når man alt har den oppe etter fire år, så er det like godt å bare skifte den. Håper du er her ennå, til tros for mange år siden dette ble skrevet. Jeg skulle bytte min impoeller og fant at 3 av skruene på impellerdekselet var av.. Antar det er korrosjon, for jeg fikk ut to av dem enkelt. Har demontert pumpen og fått ute en dårlig impeller. Jeg kunne ikke finne pakning mellom vannpumpen og motor. Skal det ikke være pakning her? Og er skruene mm eller tomme (kan jo selvsagt måle, men enkelt å spørre:) Link to post
Worry II Svart 3.Mars Link til dette innlegget Svart 3.Mars P-K skrev for 1 time siden: Jeg kunne ikke finne pakning mellom vannpumpen og motor. Skal det ikke være pakning her? .. Eller edit, jeg tenkte feil side. Du har nok ikke pakning mellom der: Link to post
_Bliss_ Svart 3.Mars Link til dette innlegget Svart 3.Mars Noen som vet dimensjon på dieselslangen frem til filter på 4jh2-dte? Er det 8mm? Fant ikke i manualen i farten. Link to post
_Bliss_ Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Fant i manualen at det er 8mm tilkobling. Er det noen som vet om det skal være plugg/ deksel over hull for tdc merke? Her er det åpent på min motor Link to post
5nacks Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars 8 minutes ago, _Bliss_ said: Fant i manualen at det er 8mm tilkobling. Er det noen som vet om det skal være plugg/ deksel over hull for tdc merke? Her er det åpent på min motor Ja, der skal det sitte en gummiplugg. Link to post
dieselfan Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Det ville være typisk Yanmar å plugge alle hull som er store nok til å putte en finger inn i men finner ikke pluggen i deleliste eller på tegningen. Link to post
_Bliss_ Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars 5nacks skrev 7 minutter siden: Ja, der skal det sitte en gummiplugg. Når jeg ser i delekatalog finner jeg kun sensor som kan monteres her. Noen som vet delenr? Link to post
dieselfan Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Står hullet ditt kl 1 eller kl 9 sett fra giret ? Link to post
Lars H. Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars I manualen for min Yanmar 4JHE er det ikke noen steder (så langt jeg kan finne) skrevet noe om en propp for dette hullet, kun at det er et hull. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars dieselfan skrev for 2 timer siden: Står hullet ditt kl 1 eller kl 9 sett fra giret ? Kl 1 Lars H. skrev for 2 timer siden: I manualen for min Yanmar 4JHE er det ikke noen steder (så langt jeg kan finne) skrevet noe om en propp for dette hullet, kun at det er et hull. Det står kun åpen hos deg også? Jeg har forøvrig 4jh2 Link to post
dieselfan Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars _Bliss_ skrev On 3.3.2025 at 20.43: 4jh2-dte Dette ser ut som en propp for meg, men jeg finner ikke delenummer, ei heller ikke figuren det refereres til. Link to post
Lars H. Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars _Bliss_ skrev for 3 timer siden: Kl 1 Det står kun åpen hos deg også? Jeg har forøvrig 4jh2 Jeg mener å ha sett at det er åpent, men kan se etter neste gang jeg er i båten. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars _Bliss_ skrev for 7 timer siden: Er det noen som vet om det skal være plugg/ deksel over hull for tdc merke? Her er det åpent på min motor På bildet ditt ser det jo unektelig ut som om det har sittet en plugg der. Det ser ut som om lakken er helt ren i en ring rundt hullet, og gulnet utenfor. Akkurat som om det har sittet en gummiplugg der. Men det er vel ikke noe verre enn å lage en plugg og trykke inn der? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kobberbassen Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Hei. jeg har kjøpt meg en båt med en 6LPA som ikke oppnår maks turtall. Turtallet stopper på 3600rpm. Dette er en Viking 31 med bravo3 drev og 22p propeller. Det kan jo selvsagt være mange grunner til dette, men første tanke som slo meg er forfilteret. Er det noen som vet om dette leverer nok diesel til denne maskinen? Link to post
hanto1 Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April 6LP har stor gjennomstrømning og vanligvis er det brukt større racor filtre med høy kapasitet. Denne type filter hadde jeg på en fordums sjark, 48 hk motor. Har stort sett sett slike filtere på mindre motorer. Er du i tvil så bare bypass filteret og test. Kinakopi Racor får du til ca 1000,- Sjekk også at motoren får nok luft, ikke alle båter har tilstrekkelig kapasitet på ventiler til motorrom. Du har en stor og tung båt så motoren bør greie 3800 ferielastet. Har båten noengang oppnådd 3800? Link to post
arnearmoa Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Hør på @hanto1 og les denne: https://www.sbmar.com/featured-article/understanding-low-power-troubleshooting/ Link to post
hanto1 Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Det er finfilter på motoren så bypassing grovfilteret på bildet for en kort testkjøring går fint. Link to post
J-Å Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Det å sjekke flow og evt. luftbobler i returslangen kan også gi noe info. Link to post
Kobberbassen Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April hanto1 skrev for 6 timer siden: Kinakopi Racor får du til ca 1000,- Sjekk også at motoren får nok luft, ikke alle båter har tilstrekkelig kapasitet på ventiler til motorrom. Du har en stor og tung båt så motoren bør greie 3800 ferielastet. Har båten noengang oppnådd 3800? jeg har faktisk et filter på vei fra Kina. Husker jeg hadde sånt filter som jeg l ved bilde av i en annen båt også med 160hk. jeg vet ikke om den noen gang ha oppnådd maks turtall. Blir spennende å prøve, og hadde jo vært fantastisk om det skulle være så enkelt. Link to post
hanto1 Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Mangler man turtall etter man er sikker på at motoren får nok luft & diesel ( nok flow og rene filtre ) Da kan man sjekke turbotrykk, rengjøre ladeluftkjøler og kontrollert dyser. Er alt dette i god stand, men mangler fremdeles turtall så bør propellere byttes / justeres. Link to post
Tørstemaskinist Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Noen som vet hvilke lager som står i sjøvannspumpe for 4LHA-STP? Altså posisjon 8 på tegningen under: Link to post
_Bliss_ Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Har en "ulyd" i motor på tomgang ved lavt turtall. Kan det være demperplate? 4jh2-dte https://youtube.com/shorts/NEySN-PZf04?feature=share Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn