Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

dieselfan skrev for 6 timer siden:

 

- ønsker mekanisk drift av dieselpumpe og kamaksel

 

Med unntak av det siste punktet, så oppfyller en 6LP(A)-STP mine ønsker.

 


Her tar du feil. Dette er mekanisk på denne motoren. Det eneste den trenger strøm til etter at den har startet, er å holde stopp-solenoiden i åpen stilling. Dette kan bygges om så det blir motsatt

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den har fordåvidt registerreim. Mulig det ikke er mekanisk nok for deg, men det hadde jeg slett ikke bekymret meg for.

 

Dieselpumpa er iallfall helt mekanisk, og det fins ombyggingssett på stopp-mekanismen, sånn at du heller trenger strøm for å stoppe den. Normalt er den som en gammel dieselbil, som stopper når du skrur av tenninga.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 15 timer siden:

det fins ombyggingssett på stopp-mekanismen, sånn at du heller trenger strøm for å stoppe den.

 

arnearmoa skrev for 2 timer siden:

Yanmar Norge fortalte meg at det ble gjort når slike motorer ble montert i MOB-båter, pga. krav i regelverket.

 

Husker ikke prisen. Tror ikke det var all verden, men jeg endte med å droppe planene selv for 10-15 år siden,

Det er sikkert ganske kurante deler hos Bosch/Denso så det får jeg tak på.

Genialt at du kom på det nå slik at jeg kan forberede :thumbsup: 

 

Kan sikkert få gode råd rett borti gata her, hos livbåtgutta på Tromøya.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 2.9.2022 at 7.42:

Vår DTE fra 2001 har 12 ventiler. Samme med naboens fra 2006

Er fortsatt forvirret rundt det med "årsmodell". Har lagt merke til at man kan "registre" sin motor hos Yanmar, er det med på å bestemme hvilken årsmodell man har?  eller er det serienummeret som kan linkes til en produksjonsdato hos Yanmar som er drivende?

 

Jeg ser jo i båtannonser og motorannonser at det selges motorer som er mye nyere enn når den angivelig skal være gått ut av produksjon.

 

Noen som kan oppklare litt?

 

308651853_Yanmartabell.JPG.e53a6b91772266c3f305ff9388173f65.JPG

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 21 minutter siden:

Antar naboen har 6LPA-DTP, og at det var D’en han fokuserte på.

Det var først og fremst prinsippet jeg lurte på, ikke naboen..

Om det er snev av fakta i den tabellen, så laget ikke Yanmar 6LP for drev etter 2001. Heller ikke girutgaver med 24 ventiler...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei,

Jeg har nylig kjøp en båt med en Yanmar 6LP-STZE. Det har mest sannsynlig vært en varmtvannsbereder som har gått i oppløsning tidligere og det ligger mye dritt i slangene mellom motor og varmtvannsbereder og en vannvarmer. Jeg har renset så godt som jeg kan, men vil for sikkerhetsskyld installere en Y-strainer på innløpet på motoren. 

 

Er det noen som kan si om tilkoblingen her er inn eller ut av motoren, og hvilke gjenger er det her? 

 

image.jpeg.3521dea1700bc3a277780956362f2da1.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

16 og 19 står der. Men jeg skal ikke påstå at det er der feilen ligger, forsåvidt.

Har du glødeplugger? Min 6LP-STE hadde ikke (ville ikke hatt dem heller).

Hvis du har, og en knekt plugg er grunnen til alarm, bør du nok ordne opp før du får deler et sted du ikke vil ha dem. Min 6LP-STE hadde bare døde plugger uten kabel i stedet (innerst oppå intercooler)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt uvanlig at denne lampen lyser et par minutter etter oppstart? Når det er kaldt ute/ kald motor. Jeg har koblet bort ledningen fra nr 14 som går til releet 15. Er det ikke bare lyset uten lyd alarm du får? Det er vel bare for p opplyse deg om at  glødetrådene som forvarmer luften er aktivert. Dette skjer etter oppstart og holder det gående til motoren har fått litt lunk(ca 10min) 

Så den fungerer nok helt fint og etter intensjonen. 

Link to post
Share on other sites

Kapteinskutelaus skrev 45 minutter siden:

holder det gående til motoren har fått litt lunk(ca 10min) 

Problemet hos meg er at den ikke slår seg av. Jeg har nylig kjøpt båten, og kjørte den hjem fra Bergen til Sørlandet. den kom på før Haugesund og siden har den stått på. Hettene på glødepluggene er helt smeltet, så nå har jeg koblet vekk pluggen som styrer releet (mellom 13 og 15) 20240320_173608.jpg.b884ce9e501330523118167cad848749.jpg

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 1 time siden:

Men jeg skal ikke påstå at det er der feilen ligger, forsåvidt.

Nei, tror heller ikke det lenger. Hovedmisstanken er nå selve kontrollboksen. Jeg løsnet ledningen til 19 og det var ingen forskjell. 
Uansett skal jeg bytte til nye plugger, så får jeg se om jeg vil ha de innkoblet eller ikke. Må finne problemet først isåfall. 

 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 48 minutter siden:

startet uansett alltid på første stempel u

Jeg er heller ikke bekymret for det. Den andre glødefunksjonen ved å vri nøkkelen til venstre vil jo fungere uansett. Jeg har også en vannvarmer som kan brukes hvis det er kaldt. Det eneste er at det er irriterende å kjøpe noe som ikke fungerer og som man må begynne å skru på med en gang. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...