Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Vær så snill, dette er en side for oss med Yanmar. :smash: Lag deg en side sjøl om de grønne :cryin::headbang:

 

 

Vel, ikke kun om Yanmar men også om hvor du bor og hva andre har av utsikt.... :wink: . kunne ikke dy meg....

 

 

Mvh

Også en Yanmar eier

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Overhalte dysene i fjor på 250 timer service, ellers bare fulgt boken når det gjelder service.

 

:confused:

Er det en spesiell grunn til dyseoverhaling etter bare 250 timer, for eksempel store mengder vann i drivstoffet? Motoren er jo knapt innkjørt. Hadde det vært snakk om 5000-10000 timer kunne jeg forstått det, men overhaling av dyser etter kun 250 timer høres utrolig ut! Hva sier vedlikeholdsmanual om dette?

Link to post
Share on other sites

2QM15 Og 2QM15t Er 15 hk begge 2.. Motorene i seg sjøl er nesten hel lik, men er noe forsjellig.. Det kan være så liten forsjell at du ikke vil tro det. Bare en liten forsjell/forbedring på gearet kan være årsaken til at den ene heter 2QM15 Og den andre heter 2QM15t :sailing: Samme som Ysb12 Og Ysb12G, Samma motor, men forsjell på Gearet! :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

I 2009 kom Yanmar med 1 nytt drev (ZT350)

dno9ya.jpg

 

Det stillegående, hydrodynamiske ZT350 har en ny type hydraulisk clutch for mykere innkobling, presisjons-smidde tannhjul for lang levetid, to kontra-roterende propellere for å maksimere aksellerasjonen og gi god retningsstabilitet. Drevets store ror-dimensjon gir gode manøvereringsegenskaper på båter med både singel og twin-installasjoner. Vekt med Yanmars egne propellere er kun 112 kg.

 

For motoreffekt opp til 350 hester på 3800 o/min. leveres drevet med reduksjonene 1,65 og 1,78. For motoreffekt opp til 260 hester på 4000 o/min. leveres reduksjonene 1,97 eller 2,18.

 

Yanmar sikter seg inn på utskiftningsmarkedet så vel som på nybygg, og drevet har derfor samme installasjonsmål som tilsvarende drev i markedet.

 

Noen som har erfaring med dette Drevet? :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hehehe... Er du ofte i Brattholmen eller er det sjeldent?? Har en del venner jeg treffer der borte, så der er jeg en god del om sommeren, blir nok litt mere langturer no som jeg har fått meg større båt, med det som trengs for og kunne være ombord noen uker :sailing: Jah, Motor er viktig, alltid artigt og studere andre sine motorer, og høre hvordan de går :flag: Jeg har alltid vært interisert i motorer, no har interessen økt kraftigt for dieselmotorer, og maskinist blir utdanelsen :flag: Står på listen til Libas, så nor jeg er ferdig på skole, så er det rett i lære hos Libas som maskinist. Drømmen er og bli Sjefs Maskinist på Libas :flag::sailing:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Sjekk av dyser med tilhørende trykk etter bare 250 timer høres veldig tidlig, dyrt og unødvendig ut etter mitt syn, likens hver 1000 time. Er dyser en svakhet på disse motorene ettersom manual sier sjekk av dyser såpass ofte?

 

Du kan jo sjekke innlegget til Lars H i en annen tråd, det blir ikke spesielt dyrt pr år for han.....:

 

Det er liksom det jeg håper ekspertene hos Sørensen og Balchen kan ordne for meg. En test og justering med shims for korrekt åpningstrykk koster visstnok ikke mer en vel 1200,- for 4 dyser tilsammen, og så vil eventuelle nye dysespisser komme på 5 - 700 kroner pr. stk. dersom noen må skiftes. Sist dysene ble sjekket var etter et nestenmotorhavari (vann inn i sylindrene via eksosventilene) i -95. Og det er jo noen driftstimer siden.

 

Lars H.

 

 

Jeg har sjekket dysene på 250t, dvs for oss gjennomsnittlige båtbrukere hvert 2,5 år. Neste ved 1000t for min motor. Kostet omtrent det samme ca 1200 etter husken, ble ikke byttet noen dysespisser el. Ikke avskrekkende for båtbudsjettet. Det drar mer med olje og -filterbytte hvert år.

 

Hva er akseptabelt for deg mht sjekk av dysene? Og hvilke merker oppfyller dine krav?

Link to post
Share on other sites

Hva er akseptabelt for deg mht sjekk av dysene? Og hvilke merker oppfyller dine krav?

 

At Yanmar har det i servicemanualen at dyser skal kontrolleres eller eventuelt overhales etter 250 timer, og deretter hver 1000 timer, er vel og bra det. Men kanskje er det en anelse unødvendig? Man merker normalt fort om dysene ikke fungerer tilfredsstillende lenger, og personlig ser jeg således ikke helt behovet for forebyggende vedlikehold på dem. Jeg syntest bare det hørtes utrolig ut at medlemmet "Power by Yanmar" hadde fått overhalt dysene ved service etter 250 timer. Da fant jeg det naturlig å spørre hvorfor en slik overhaling var nødvendig, og om dysene har en spesiell svakhet, og/eller om han har hatt mye vann i dieselen med tilhørende korrosjon. Men nå vet jeg heller ikke hva han legger i ordet overhaling.

 

Jeg har ellers ingen generelle kravspesifikasjoner hva angår gangtimer for sjekk eller overhaling av dyser annet enn at jeg sjekker eller overhaler dyser om behovet melder seg, og ikke før, og dette gjelder uavhengig av motormerke.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min snart 4 år gamle 4LHA har nå rundet 700 driftstimer uten en eneste anmerkning - nevnte 250 t. dysesjekken for merkeverkstedet når jeg rundet dette timetallet for et par år siden, fikk da den beskjedet at etter 250 timer har alt "gått seg til", og at man fåretar da en nøye sjekk på at alt er OK - dvs. hvis motor går som den skal, starter som den skal. yter som den skal og ikke ryker mer enn normalt - da skrur man ikke unødvendig, men "krysser" av for at ting er kontrollert. Så gjør man kun det samme etter 1000 timer hvis alt forsatt fungerer på samme måte. 250 timer for en bilmotor tilsvarer ca. 15000 km. Selv om en båtmotor har et hardere liv så skal det vel egentlig være helt usansynlig med dyseproblemer etter så få timer (hvis ikke noe er riv ruskende galt med motor og/eller eier (les bruksmåte)). Men når det kommer en 0 til så nærmer det seg kansje tid for en litt bedre kontroll også for Yanmaren???

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere Yanmar 6 LYA-STE opp gjennom årene. Her er oljefiltrene montert horisontalt og fjerning av filtrene kan gi betydelig oljersøl.

Min erfaring er at varmkjøring av motoren en dag for å tømme gammel olje fra motoren,

og bytte av oljefilter 2 dager senere når olja er kald gir minst oljesøl.

Link to post
Share on other sites

Smart løsning, men oljen er lettest og skifte nor den er varm/lunken.. Oljesøl kommer no uansett... Jeg har pleid og ta en fille rundt filteret, så suger til seg oljen :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Min gamle far som har arbeidet med lastebilmotorer i en mannsalder forteller at på en eller annen modell gamle MAN busser så hadde de samme problemet (i tilegg var det jæv.... trangt). Der tappet de derfor oljen ut fra motoren først. Så boret de et lite hull "øverst" på oljefiltere før de suget dette tomt med en sugepumpe. Så skrudde de av filteret (etter at de hadde tredd over en plastpose først). Dermed ble oljesølet redusert mest mulig. Jeg bruker forøvrig posemetoden på min 4LHA både når det gjelder grovfilter, finfilter og oljefilter, men synes det uansett har lett for å bli litt søl.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...