Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ja nå ligger AIOLOS hos Bildøy båt og motor for å få undersøkt om hva det er som gjør at den røyker så j..... Etter mine undersøkelser så er det turbo men så er det dette med garanti og reklamasjoner, virker som de helst vil komme unna det. :smiley::flag:

Link to post
:cheers: Goodie, jeg har snakket med de idag, de venter på nye fjerer og ett lager, så skal de sku sammen maskinen og få den til og gå, han Terje (The Boss) sa at motoren ikke så så galen ut :cheers:
Link to post

:confused:

Hvor ofte (?) sjekker dere tenningstidspunkt til eks. en Yanmar 4JH2...

Som jeg kan forstå av Yanmar-håndboka synes dette å kunne være en hyppig afære. Har likevel ikke hørt at så mange i havna har gjort dette.

Edited by Haba
Link to post

Båten min har 2 stk Yanmar 6LPA-STZE (2007 mod), og orginale yanmar turtellere. I den senere tid har den ene turtelleren begynt å vise ca. dobbelt så høyt turtall som den andre, og nåla hopper litt. Noen som vet hva som forårsaker dette?? Går ut fra at giveren er plassert på dynamoen?

Link to post
:cheers: Goodie, jeg har snakket med de idag, de venter på nye fjerer og ett lager, så skal de sku sammen maskinen og få den til og gå, han Terje (The Boss) sa at motoren ikke så så galen ut :cheers:

Sikkert min motor du snakker om håper jeg. :smiley::flag:

Link to post
Sikkert min motor du snakker om håper jeg. :smiley::flag:

 

Hehe, Ringte de idag, motoren kommer på mellom 10-20,000 :crazy::nonod: Får se ka eg kan gjøre, og håpe på det beste. De sa de skulle hjelpe meg siden jeg ble lurt, men de hjelper ikke akkuratt nor de tar betaling for jobbingen, då gjør de bare jobben sin! :cheers:

 

 

Hvordan merker man om dysene må skiftes.

Noen som nevnte at det kan blåses ren med høytrykk.Da med spesielt utstyr som Yanmar verksted /forhandlere har

En dyse merker du som regel må skiftes nor motoren begynner og gå ujevnt, og starte litt tregere en normalt.. Vist du skrur ut dysen kan du se dysespissen (hullet dieselen dusjes ut av) der kan det danne seg skit, vist det kommer seg igjennomm filteret, og vil da stoppe opp dieselen, og du vil få ujenvnt turtall, og treg start, tar du en kompressor og blåser igjennomm dysen vil du få vekk skiten, husk og dyppe delene i rein diesel før montering! :cheers:

Link to post
Giveren er plassert på svinghjulshuset på venstre side rett bak starteren

 

Jeg er nokså sikker på at det er motsatt side på 6LP. Her er et bilde av min motor:

rpmsensor.jpg

 

Jeg har girboks istf. drev, men jeg tror ikke det forandrer saken.

Link to post
............. giveren for turteller plassert på svinghjulhuset. Men den virker selvsagt ikke hos meg :confused:

 

 

I fjor begynnte også min turtallsgiver å gi helt feil turtall, turtellernåla hoppet og levde sitt eget liv før den døde stille hen, måtte til slutt kjøpe ny giver til den nette sum av kr 1856.- :headbang: .

På min motor (3GMF ) ligger den forøverig på BB side, men uansett så ligger denne type giver rett over tannkransen på svinghjulet enten det er på den ene eller andre siden.

Link to post

Jeg vurderer en båt med Yanmar 4J H2-TE. Tror denne er på 66HK (?). Her sier eier følgende:

 

"For fire år siden måtte startmotoren skiftes. Den nye motoren klarer ikke å starte på vanlig vis med startnøkkelen. Derfor er det montert en hovedstrømsbryter nær dørken mellom kjøleskapet og skufferaden.

 

Når du skal starte, gjør du slik:

Sett nøkkelen i hovedstrømbryteren. Sett startnøkkelen i tenningslåsen og drei mot høyre til du hører en skarp pipetone.

Vri deretter på nøkkelen i hovedstrømbryteren, og motoren starter. Ta bort nøkkelen og fest den på knippet, klar for neste start.

 

Nb: Motoren vil også start bare ved å aktivisere hovedbryteren, men da kan dioden i dynamoen ”sprenges” dersom ikke selve startnøkkelen står i riktig posisjon."

 

Er dette normalt? Hva kan årsaken være til at løsningen er blitt slik? Du forventer liksom at du stikker nøkkelen i tenningen og vrir om...selvsagt med strøm tilgjengelig, men allikevel...

Link to post
Er dette normalt? Hva kan årsaken være til at løsningen er blitt slik? Du forventer liksom at du stikker nøkkelen i tenningen og vrir om...selvsagt med strøm tilgjengelig, men allikevel...

 

Tipper at innslagsrellet er gåent. Denne bryteren lasker sannsynligvis forbi releet...

Link to post

Jeg er lite motorkyndig og kommer derfor med litt dumme spørsmål: Hva gjør dette innslagsreleet og er det store kostnader å bytte det? Og er det ikke nærmest mer jobb å lage en slik bryterløsning? Grunnen til at jeg spør er jo at jeg blir litt generelt bekymret for at det kan være flere ting som er "fjusket" til med motoren, som kun er gått 600-700 timer.

Link to post

Det var da ikke et dummt spørsmål? :cheers: Men det jeg lurer på er om den startet på tenningen før han skiftet startmotor? :cheers:

Edited by Sjømann.22
Link to post

Tviler på det kan koste så veldig mye, kanskje 1000-1500,- Hadde selv problem med mit innslagsrele. Eg måtte flere ganger "laske over" med et skrujern. Problemet mit var at motorrommet var veldig trangt, og motor måtte nesten heises ut for å komme til. Men en mekaniker laget seg en spesiallaget fastnøkkel for å komme til, og fikk ut og overhalte releet.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...