Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei Sjømann.

Har vært i båten og sjekket litt mer nå. Ingen instrumenter er gåen. Også målt litt rundt på motor, fra batteri til motor, motor til dynamo, batteri til dynamo, osv.

Det vi fant ut, var at når + er koblet til dynamo (grønne piler på bildene) og motoren er i gang, så lader ikke dynamoen. Om vi kobler fra + og starter motoren, så måler vi høy spenning på dynamoen (måler fra + punkt, markert med en grønn pil og til f.eks. dynamo-festet).

 

Har lagt ved to bilder som viser dynamo nå. Grønne piler er mot + ledning og punktet den skal være festet. Blå piler på siste bildet markerer tre stykk ledninger fra dynamoen, mener det var en rød, blå og gul ledning.

På dynamoen står det Denso 119773-77200 12V.

 

Er litt i villrede på hva problemet kan være. Forhåpentligvis har Minomar, eneste Yanmar-verksted her i Trondheim, åpent i morgen.

 

20100513-7a6wd2qdys4y8j9r3ybqqd924.jpg

 

20100513-t4mjri9w3qta46n3yjryf3m8e3.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmmmmm :confused: Dette var nytt for meg, men helt sikkert noen som vet hva dette er bedre en meg :flag_bp: Får bare vente og se, er no folk innom tråden her ganske ofte, så du vil sikkert få svar :cheers_wine:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Motor labber er dyrt! :headbang: Men du kan høre med ditt nermeste Yanmarverksted/forhandler om ikke de kunne ha bestilt de til deg igjennom YanmarNorge.. :flag_bp: Yanmar Norge selger bare til verksted/forhandler, så derfor må du kjøpe de igjennom noen :flag_bp: Er ikke alle verksted som orker bruke tid på dette, men har du godt forhold til noen på Yanmar Verkstedet i nerheten av deg, som du har brukt mye til overhaling og kjøpt deler av, så går dette helt sikkert fint :flag_bp:

 

Kanskje derfor mange mener Yanmar forhandlere yter dårlig service, dem tar kundene for "given" !

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mhm :headbang: :headbang: :headbang: Men sann er det no bare, jeg har no godt forhold til ''mitt'' verksted.. Eneste som har gitt meg dårlig service er Yanmar Norge! Hissige gubber som sitter i en stol og e uenig med det meste! :headbang: :headbang:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Får svare på mitt eget innlegg. Pratet med Goldfish på fredag. Ble fortalt noe vi selvfølgelig hadde glemt, varmereleet på motoren trekker mye strøm de første 3-5 minuttene etter start :blush: Så når vi målte veldig lav spenning, så var det pga. at releet var på.

Dermed ble motoren friskmeldt på fredag morgen og det ble tur til Buholmråsa sist helg :cheers:

 

Og en ting til. Er helt helt målløs over hvor lite drivstoff Yanmar Dmax'n bruker. Vil anslå til omtrent 40 liter diesel timen i 45 knop. I fjor hadde jeg en RIB med bensinmotor, hvorpå det ble brukt rundt 40.000 kroner på drivstoff. Skal bli vanskelig å slå den i år... Og glade er vi for det :cool:

Link to post
Share on other sites

Båten min har 2 stk Yanmar 6LPA-STZE (2007 mod), og orginale yanmar turtellere. I den senere tid har den ene turtelleren begynt å vise ca. dobbelt så høyt turtall som den andre, og nåla hopper litt.

¨

 

Hei igjen. Har snakket både med forhandler og Yanmar Norge. Ingen kjente til dette problemet, og det kunne virke vanskelig å få dette fikset/erstattet ved å reklamere (instrumentene er kjøpt høsten 2006). Prøvde å koble turtelleren på den andre motoren, og den viste dobbelt så mye her også. Det ser derfor ut som om at det er turtelleren som er problemet, og ikke giveren som først antatt. Hvis noen har opplevd noe lignende, setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Har snakket både med forhandler og Yanmar Norge. Ingen kjente til dette problemet, og det kunne virke vanskelig å få dette fikset/erstattet ved å reklamere (instrumentene er kjøpt høsten 2006).

 

Det er ifølge forbrukerkjøpsloven lovpålagt at forhandler skal reparere dette problemet da en turteller er ment å vare lenger enn både 2 og 5 år.

Link to post
Share on other sites

Har selv ett par LH 4 HTE'r ombord i skuta, har samme problem som deg mht olje trykk indikator som øker under pådrag og over lenger bruk på styrbord motor. Har nå byttet alle instrumenter og oljetrykksgivere, er spent på hva de vil vise når jeg sjøsetter.

 

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg endelig blitt kvitt eksosplagen fra turbo. Fikk tilbake turboen fra Norsk Turboservice før helgen, viste seg at det var en skade på viften og dermed ubalanse i akslingen. Ikke rart at den slapp olje gjennom da, var jo bare et år gammel og har tydeligvis vært skadet fra Svensk Turboservice hvor den ble kjøpt. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser at Yanmarene tapper batteriene en del ved oppstart.

Ref SeaKing38 sin tråd: krise-ferien-starter-og-dynamoene-lader-ikke

 

Er det flere som fjerner denne oppvarming av innsugsluften?

Der har vel vert en del snakk om at dynamoene i Yanmar er for små, men dette forklarer vel en del.

Redigert av LykkelitenIV (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig blitt kvitt eksosplagen fra turbo. Fikk tilbake turboen fra Norsk Turboservice før helgen, viste seg at det var en skade på viften og dermed ubalanse i akslingen. Ikke rart at den slapp olje gjennom da, var jo bare et år gammel og har tydeligvis vært skadet fra Svensk Turboservice hvor den ble kjøpt. :flag:

 

Nja.. Svenskene er smarte de, men av og til kan de være ganske dumme! :giggle:

 

Hei.

 

Heija! :wflag:

 

 

Hei.

Ser at Yanmarene tapper batteriene en del ved oppstart.

Ref SeaKing38 sin tråd: krise-ferien-starter-og-dynamoene-lader-ikke

 

Er det flere som fjerner denne oppvarming av innsugsluften?

Der har vel vert en del snakk om at dynamoene i Yanmar er for små, men dette forklarer vel en del.

 

God dag! :cheers: Ja, opplever dette sjøl med min Yanmar 3GM30F :rolleyes: Tapper batteriet noe voldsomt... Ladet det for 4 dager siden, brukt båten hvær dag, og no må det lades! Motoren er nyinstalert, så det kan være noen koblinger på dynamo som er koblet feil, så den ikke lader. Kan også være batteriet som trengs skift (Selvom det er ganske nytt) :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Sjekket med Yanmar Norge. Her er svaret.

 

Hei

 

Det sitter 2 stk sikringer i underkant eksos manifold.(ikke forveksle med dynamo sikring).Dersom du fjerner disse sikringene vil den ikke gløde,men det har ikke vært noe problem i sør Norge på de som har fjernet dem.Kan ryke litt mer når motoer er kald.

 

Dag S torud

 

Da er det bare å koble fra da :-)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en yanmar lp6 på 240 hp som forrige torsdag plutselig bare raste opp i turtall, jeg måtte stoppe den på stoppknappen og ringe redningskøyta, på verkstedet fikk jeg beskjed om at det var noe galt med dieselpumpa og at vil koste ca 40 000 å få det reparert. Trist nå like før ferien, båten en nb870 2004 mod står på land og pumpa er sendt til reperasjon. Motor er jo kjørt bare 650 timer og alle servicer er fulgt. Noen som har opplevd noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har lest hele internett når det gjelder Yanmar 6LP :crazy: og det eneste tilfellet jeg kan huske er denne tråden: Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK hvor tilsvarende skjedde to ganger i samme båt med 24-ventils varianten. Trådstarter lovte at alt skulle komme fram, og jeg venter fortsatt i spenning, selv om han har meldt seg ut av tråden. Der var iallfall dieselpumpa skadd, om det var årsak eller konsekvens vet jeg ikke. Jeg mistenker at det må være noe med installasjonen eller bruken, siden det skjedde igjen etter 3,5 timer når han hadde satt inn ny motor.

 

Inni tråden henviser jeg til to tråder på et amerikansk båtforum om en litt større Yanmar-motor som har ruset seg opp (begge trådene gikk samtidig om samme motor, burde vært en tråd). Dette var visst en turbo som slapp oljen inn i innsuget, slik at motoren ruset seg på olje. Sto ingenting om dieselpumpa for den motoren, mener jeg.

 

Håper du kan fortelle hva som var årsak og hva som var konsekvens i ditt tilfelle. Det kan jo tenkes at det er visse ting vi må passe på å ikke gjøre....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har en yanmar lp6 på 240 hp som forrige torsdag plutselig bare raste opp i turtall, jeg måtte stoppe den på stoppknappen og ringe redningskøyta, på verkstedet fikk jeg beskjed om at det var noe galt med dieselpumpa og at vil koste ca 40 000 å få det reparert. Trist nå like før ferien, båten en nb870 2004 mod står på land og pumpa er sendt til reperasjon. Motor er jo kjørt bare 650 timer og alle servicer er fulgt. Noen som har opplevd noe lignende?

 

 

Hey Dypvik! :smiley: Interisant at du også har opplevd dette! :wflag: Jeg har opplevd dette, men på en mye mindre motor! Denne var en Yanmar YSB12G, på 12 hk og 1 liggende sylinder. Dette var motoren som sto i snekken når jeg kjøprte den (Sjømann 22) Og hadde akkuratt rundet 820 timer! Motoren er fra 1978. Jeg kjøpte båten, og motor med defekt diesel pumpe, som jeg fikk avslag i prisen på. Skiftet diesel pumpen, men fikk ikke start. Etter mange foldige ladinger på batteri, masse dekomprimering, og en flaske med startgass. så startet den en gang! Jeg fikk løsnet fortøyningene (Ganske ivrig, med tanke på at motoren var i den stand) Bakket meg ut, og kom meg ett godt stykke utenfor marinaen, før jeg snudde på vei tilbake. Hadde motorlokket av, for og passe på vist noe begynte og røyke etc. Plutselig flyger turtallet til himmels. Jeg blir helt anpusten, fikk ikke stoppet den! Dekomprimeringen var den eneste sjanse nå! Det røykte så bare pokker! Og hendelen var glovarm! Hadde ikke tid til og finne filler eller hansker no, spyttet på hånden, og fikk stoppet den! Kom meg omsider inn til land, så det gikk heldigvis fint! Men noen uker senere, og motoren var kommet på verksted, så finner de ut at toppen er sprukket, rust i sylinder. Og noen andre småting. Men det merklige er, Du har fått det grunnet dieselpumpe, jeg hadde helt ny pumpe. Kan den sprekte toppen være årsaken? :rolleyes:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...