Lars Marius Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Knut Baltic Du har en sink til som jeg ikke var klar over. Den sitter fortil på saltvannsinntaksslangen(foran dieselfilteret på venstre side). Dermed har du 4 sinkanoder på denne motortypen, ikke sant? lmy Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Knut Baltic Du har en sink til som jeg ikke var klar over. Den sitter fortil på saltvannsinntaksslangen(foran dieselfilteret på venstre side). Dermed har du 4 sinkanoder på denne motortypen, ikke sant? lmy Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Lars Marius, Det må jeg jammen sjekke når jeg kommer i båten. Sitter bare og leser operasjonsmanualen :) Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Dobbel post... Redigert 18.Mars.2014 av laffus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Her er en oppdatert utgave av Yanmar Norges smøreoljeoversikt: http://www.yanmar.no/arch/_img/9062945.pdf Hvorvidt det er noe i veien for å bruke multigrade-olje på giret, vet jeg ikke, men jeg ville holdt meg til det som anbefales. Jeg bruker denne på giret: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-36887/ Den Biltema gresklipper olja må jo funke. Tror jeg prøver meg på den... Det jo vanskelig å finne minneralsk singelgrade olje i dag... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Lufter denne tråden litt jeg og. Har en Yanmar 4JH4-hte. Men spørsmålet her er om girkassen, en KMH4A. På girkassen står det SAE 30 på olje kvalitet. http://www.yanmar.no/arch/_img/9054197.pdf Tror jeg kjører 10W-40 olje på motoren. (mulig det var 15W40) Men uansett, er det noe i veien for å kjøre samme olje på motor girkasse? Kan f.eks oljen bli for glatt, og tulle med de hydrauliske clutchene pga. for glatt olje osv? Tror du er inne på noe, men hvor viktig det er, å bruke single-grad olje SAE 30 kontra multigrad 15-40 skal jeg ikke være skråsikker på. Jeg har samme gear og bruker single-grad 30 olje, men ser at Yanmar Norge sier samme olje som på motor dvs. SAE 15W40. Likevel, jeg har hørt at multigrad oljer inneholder flere tilsetningstoffer som i ugunstige tilfeller kan gi avleiringer og føre til at konen glipper. Redigert 18.Mars.2014 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 God kveld alle Yanmar-fans Jeg har et spørsmål rundt motorlabber. Jeg holder på og skal rette opp motoren, og i dag fant jeg ut at motorlabbene framme trolig er gåene. De bak tror jeg er bra. Motoren det dreier seg om er en 2004-mod 4LHA. Det ser ut som om gummien er skrudd fra undersiden med torx skruer. Går det an å bytte bare gummien på disse labbene, noen som vet? Skal se om jeg får lagt ut noen bilder som viser problemet etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Her er et bilde av en av de fremre motorlabbene. De bak virket like fine. Tipper at dette er en del av forklaringen på de vibrasjonene vi har hatt. Slik ser labben ut fra undersiden Da slo det meg at det kanskje er mulig å bare kjøpe gummien, noen som vet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
catano Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei. Har 2 6ly3 i min båt. etter 5 sesonger har start batterier takket for seg og nye må kjøpes. finne ikke helt ut hvor stor kapasitet jeg må kjøpe, finner ikke noe bra svar. Noen her om kan hjelpe? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Worry II Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Jeg kjøpte nytt Varta 63Amp på Torshov Bilrevisita (1098,-) til min 4LHA, som jeg satte i på fredag. Startbatteriet trenger vel ikke å være så stort ? Da tar det jo bare lenger tid å lade opp. Maskinen starter jo på 1-2 sekunder. Og da har du jo greit med power til baugropell etter start. Det spørs vel også om du har koblet ankervinsjen på dette også, men jeg tror det skal holde bra. Man kjører jo motor da, allikevel. Komodo, fant du bare tilfeldig ut at gummien var slitt ? Tror du det der er årsaken til vibrasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Kapasitet på startbatterier er egentlig ikke et tema. Det du må se på er CCA-verdien. Nå følger jo ofte CCA og kapasitet hverandre i en viss grad, men det finnes også startbatterier med lav kapasitet og ekstrem CCA, f.eks. Optima. En annen ting er om du bruker startbatteriene til noe mer. Mange har jo f.eks. truster på startbatteriet, og da spiller det liten rolle hva slags motor du har, trusteren blir dimensjonerende. Et eksempel er en artikkel i Båtmagasinet for noen år siden. De hadde en Viknes reportasjebåt med Yanmar motor (340hk?) og Sleipner SP75 truster (hvis jeg husker riktig). Båten var på tidspunktet 5 år (igjen hvis jeg husker riktig ), og startbatteriet ble erklært utlevd. Batteriet var av typen Sønnak 145 Ah HDX. Jeg synes dette er alt for kort levetid på et batteri, og tror hovedsaken er at batteriet i utgangspunktet er for lite for bruken. Jeg var på tidspunktet ute etter nye batterier, og valgte tilsvarende batteri, bare et hakk større, altså 185 Ah. 145 Ah har CCA på 850 A, og 185 Ah har CCA på 1150 A. Jeg har samme truster som Båtmagasinet hadde, og opplever at starbatteriet har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Worry: Jeg fant ut at gummien var slitt når jeg tok av motorlabbene framme for å justere på mutrene. Jeg tror nok det er en av årsakene til vibrasjonene, men nå hadde jeg feil oppretting, kast i klemflens og skjev aksel i tillegg da, så det var nok flere årsaker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 (redigert) Jeg fikk en helt ny båt på vannet på onsdag, etter å ha satt på propellen som har vært hos Winrace i vinter, Komodo. Det skal sies at det ble byttet aksel før jeg overtok båten i juli, grunnet noe jeg mente var for mye vibrasjoner. Det ble bedre, men jeg var ikke helt fornøyd, derfor rett til Winrace med "Radice Scewback" ved opplag første vinter. Lykken var stor på onsdag, da jeg økte turtallet, helt ute vibrasjon ! Jeg jubla høyt, alene i båten, for dette var bra ! Nå kan jeg kjøre i alle turtall, helt uten vibrasjoner. Det er så deilig ! Dobbeltsjekk propellen.. Redigert 6.April.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hmm, ja det er kanskje en tanke. Jeg var også inne på tanken da jeg leste båtmagasinet her om dagen med reportasje derfra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
catano Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei. Mener å ha hørt disse 6 ly3 bruker masse amp for gløding og det var grunnen til at det står store batteri i båten i dag. Husker ikke hvor store. Batteri opplegget er koblet slik at begge motorene starter på samme bank, en lader denne og den andre motoren lader forbruksbank hvor alt av forbruk er koblet opp. Så om jeg trenger 200 amp eller mer er hva jeg lurer på. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Det stemmer. Yanmar har ettergløding for å klare avgasskravene, og den trekker mye strøm. Jeg har faktisk koblet bort etterglødingen hos meg. Tenkte ikke på det i farta. Men uansett klarer du deg nok bra med et batteri omtrent på den størrelsen jeg har. En ting er hva som duger, en annen ting er hva som duger i lengden. Men som sagt, ikke heng deg opp i kapasitet i Ah, se på CCA (startstrømverdi). Jeg ville ikke gått særlig under 1150 ampere, altså den verdien jeg har på mitt 185Ah Sønnak HDX. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dota Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei,Har en yanmar 260 6by.leste i nov/des nr.i båtmagasinet om at denne motoren skal kjøres på autodiesel eller vinterdiesel.Er det noen kommentarer der ute om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Mener å ha hørt disse 6 ly3 bruker masse amp for gløding og det var grunnen til at det står store batteri i båten i dag. Tittet litt i notatene mine nå og ser at min 4LHA trekker 120A i 6 min etter oppstart. Tipper at dine seksere trekker like mye per sylinder, altså 120A : 4 syl x 6 syl x 2 = 360A , hvilket er en heftig strøm. Regner med at du har en truster eller to også? Du har ikke sagt noe om det, størrelse eller hvordan disse evt er koblet. Men 360A begynner å nærme seg strømmen en truster trekker, og den kjører du ikke i 6 minutter!!! For å oppsummere litt (tar noen forutsetninger): Du starter opp begge motorer, kaster loss, og begynner å kjøre inn dreggen. Etter litt får du behov for å korrigere litt med trusterene. Dette gir det et samtidig strømforbruk på Ettergløding: 360A Truster foran: 440A Truster bak: 400A Vinsj: 100A Totalt 1300 ampere Dette er en heftig belastning, og vil garantert ta piffen av de fleste batteribanker på kort tid! Det er ikke noe i veien for at begge motorer starter på samme bank og at truster og vinsj også går på denne banken, men det må dimensjoneres deretter. Siden etterglødingen er så langvarig (6 min) kan du ikke bare se på CCA verdien og kjøpe et batteri blindt etter det. CCA verdien er oppgitt etter en viss belastning i 30 sekunder ved -18 grader C. Spenningen skal da ikke falle under 7,2V. Minus 18 er jo ganske uaktuelt i et motorrom sommerstid, men 7,2V er også langt under den spenningen vi kan akseptere for en truster osv, der vil vi gjerne ha min 11V fra batteripolene slik at vi tåler litt spenningsfall i kabler og koblinger før vi er på motorklemmene. Dessuten er CCA verdien som sagt etter 30 sekunders belastning. Med 6 minutters belastning, slik det er på etterglødingen, vil spenningen gå rett til bunns hvis vi bare ser på CCA. Et alternativ til å bruke alle feriepengene på å fylle opp båten med batterier er jo å gjøre som meg, nemlig koble ut etterglødingen. Den er relestyrt, så det er bare å nappe ut styrestrømmen på releene. Men først og fremst bør du jo finne ut om du har ettegløding eller ikke, det er relativt enkelt å måle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
catano Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hei. Ettegløding er på i dag, noe en gjerne ikke skulle tro utfra røyken som kommer ved oppstart. Er det bare en sikring for det, slik at jeg ikke fjerner feil ? hva med gløding i forkant av start dersom jeg fjerner denne sikringen? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Sitrin Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Jeg fjernet også glødingen på min 6LY, men før den ble fjernet så ventet jeg med å kjøre til glødingen var ferdig. I år har jeg koblet styringen via en bryter så jeg kan benytte gløding og avbryte glødingen. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Komodo Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Mulig det er en sikring for glødingen, men som sagt så tok jeg av ledningen til styrestrømmen på releet. Du finner releet ved å følge den kraftige ledningen fra glødepluggen. Hvis du er usikker på om det er rett ledning du følger kan du henge på et tangamperemeter før oppstart. Start motoren og se at det går strøm i ledningen. Etter 5-6 minutter skal strømmen kutte. Har hørt noen sier 10 min, vet ikke om det stemmer. Etterglødingen er timerstyrt. Du må ikke ta av ledningen til pluggen, da får du en strømførende tykk ledning som slenger rundt i motorrommet og lager brannfare etter oppstart. Tar du bort styrestrømmen unngår du bare at releet legger inn. Du oppnår selvsagt det samme ved å fjerne sikring som du sier Det lureste er vel imidlertid å gjøre som Sitrin, å legge styrestrømmen om en egen bryter. Da kan du la etterglødingen gå som normalt de gangene du ikke kaster loss med en gang etter oppstart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Babus Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Dette med utkopling av ettergløding/ettervarming høres interessant ut. Har selv en 2005 Yanmar 6LPA-STP, og jeg ser at det der går noe enormt med strøm de første minuttene. Jeg har aldri fått målt dette, men jeg har lest at det brukes 116A i inntil 5 minutter. Er det mange av dere som har testet over flere sesonger å kjøre med dette utkoplet ? Merker dere noen negative effekter annet enn litt mer røyk ? Er det mye mer røyk ? Hva mener Yanmar om slik utkopling ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jeg spurte en mekaniker hos den lokale Yanmar forhandleren. Han sa det var flere som hadde gjort det, og at det gikk greit, men at han ikke kunne anbefale det. Det er vel et formelt riktig svar siden etterglødingen er orginal. Jeg spurte også hvordan man gjorde det og det ville han ikke svare på. Han gjentok bare at den er relestyrt, så da er det jo bare å tenke selv Jeg har ikke merket noe negativt med det nå etter to-tre sesonger, men jeg har heller ikke sett inne i motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Babus Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Takk Komodo, Fant også denne da jeg lette litt mer: https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-gloedeplugger/page-3#entry667067 Her står det bl.a.: "Dette påvirker ikke slitasje eller kaldstartsegenskaper." Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hei. Ser på mine motorer det er noen ledninger opp fra starter og videre in på en sikring, videre bak noen deksler. Er det noe som har bilde eller tegning som viser eksakt hva og hvor det releet sitter? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.