Komodo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Løfter denne igjen. Noen som har svar på dette? Jeg har ikke samme motor som deg, jeg har den firesylindrede 4htp-lha, men prinsippet med ettergløding er det samme. Så vidt jeg vet er det en effekt pr. sylinder, altså høyere effekt på 6-sylinder utgavene. Som du referer til over er jo dette en løsning Yanmar har pønsket ut for å klare utslippskrav på kald motor. Jeg vet at Sleipner er lite glad i denne løsningen. Rett og slett fordi den trekker så mye strøm de første 5-7 minuttene motoren går at de fleste sliter med å få nok strøm til dette og truster samtidig. Jeg har målt hos meg, det releet ligger inne i 6 minutter etter start. Har målt amperestyrken også, men det husker jeg ikke i farta. Har skrevet om det tidligere. Jeg har koblet ut denne etterglødingen hos meg og kan ikke si at jeg har merket noen konsekvenser av det. Jeg gjorde det ved å koble fra styrestrømsledningen til releet, hovedstrømmen lot jeg være, men når styrestrømmen er tatt bort vil det aldri koble inn uansett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 For øvrig er jo dette diskutert tidligere i denne tråden (fra innlegg 620) samt her: https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-gloedeplugger/page-3 og her: https://baatplassen.no/i/topic/109384-starte-en-yanmar-4lh-hte-motor/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BjornLie Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Jeg har ikke samme motor som deg, jeg har den firesylindrede 4htp-lha, men prinsippet med ettergløding er det samme. Så vidt jeg vet er det en effekt pr. sylinder, altså høyere effekt på 6-sylinder utgavene. Som du referer til over er jo dette en løsning Yanmar har pønsket ut for å klare utslippskrav på kald motor. Jeg vet at Sleipner er lite glad i denne løsningen. Rett og slett fordi den trekker så mye strøm de første 5-7 minuttene motoren går at de fleste sliter med å få nok strøm til dette og truster samtidig. Jeg har målt hos meg, det releet ligger inne i 6 minutter etter start. Har målt amperestyrken også, men det husker jeg ikke i farta. Har skrevet om det tidligere. Jeg har koblet ut denne etterglødingen hos meg og kan ikke si at jeg har merket noen konsekvenser av det. Jeg gjorde det ved å koble fra styrestrømsledningen til releet, hovedstrømmen lot jeg være, men når styrestrømmen er tatt bort vil det aldri koble inn uansett. Det er bare og trekke ut pluggen av releet. Mao den som henger på aftercooleren. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Dykker Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Når det gjelder den vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøleren; Jeg skiftet også de 5 anodene som er lett å komme til, men skal nå skifte den siste vrange. Tror det aller enkleste er å løsne holderen som fester ferskvannskjøleren til motoren. Da kommer ferskvannskjøleren litt ut fra blokka (henger fortsatt i slangene) og gjør anodeskiftet lettere. Løsne brakettene og ev den korte slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 (redigert) Noen som kjenner dimensjonen på skruene til impellerlokket på 4LHA-DTE ? Skal bytte denne på vannet til fredag og tenkte kjøpe med en egnet nøkkel. (trangt) Redigert 24.Mars.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Det er vel del nr 3 på skissen nedenfor vi snakker om (ref. figur 40 i "parts list").I flg figur 40 i delelista (linken rett under her) skal dimensjonen på skruen være 6x10: https://baatplassen.no/i/topic/44155-yanmar-4lhe/ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 (redigert) Toppers, takk Arvid ! Ser om jeg finner en 6 mm med ledd. Kommer med tilbakemelding på hvor greit/ugreit det gikk Skulle gjerne hatt en samtale med han som fant ut at denne skal stå nederst, under starteren Redigert 24.Mars.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Bare hyggelig, Worry!Vi med Yanmar under dørken blir jo - av en eller annen grunn - så dårlig kjent i rephåndbøkene, så da må vi holde sammen og tipse hverandre når behovet en sjelden gang oppstår. Lykke til med jobben! Jeg går forøvrig og psyker meg opp for tilsvarende jobb på motoren vår. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Et speil og en god tang/utdrager, så er det vel bare å sette i gang Hobby ! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Jada, McPeller'n skal nok klare jobben denne gangen også! Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Hei folkens. Har skiftet sinkanodene på min 6LP i dag. Har store problemer hver gang med og få noen av dem tett. Endte med og bruke gjengetape i enden på pluggen for og få det tett. Vet at man ikke skal bruke gjengetape her for og få skikkelig kontakt, men så meg nødt til og ta på etpar runder. Er det noen som har gode tips som funker bedre enn gjengetape? Redigert 29.Mars.2015 av 2556cb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Hei. Noen som har bra bilde eller beskrivelse av å bytte innpeller på 6ly3 motorene? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
arnearmoa Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 @2555cb Sitat Tony Athens fra Seaboard Marine "over there" i et innlegg på diskusjonsforum på www.boatdiesel.com (medlemsskap anbefales): Hey Guys, I have no clue where people come up with these crazy notions, but using a product like Rector Seal #5, grease, etc, absolutely 100% DOES NOT reduce the continuity between the Zinc plug and the heat-exchanger, or any threads for that matter--- Have any of you actually measured it w/ an accurate DVM after the plug is tightened properly? I have and it's all 100% baloney..................Adding a petroleum or silicone based dielectric between two threads, a ring terminal on a electrical buss, sliding switch terminal contacts, an electrical pin plug on electronic engine connections, etc does not affect continuity, it only helps protect that continuity from building resistance in an adverse environment------------------------ Remember this posting: "Tempest in a Teapot" (easy to find--type "stabilant" in the filter and be on "messages" ) Read it as it may help you understand why and how electrical contact works.............. Tony Minner for sikkerhets skyld om at selv ved kjøp av komplette anoder (med messing), så må nan sjekke at de sitter godt i messingen. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Jeg må kanskje skynde meg å legge til at jeg selv bare har brukt guffe en gang, og da bare ytterst. Fortsatt ikke helt hundre prosent sikker på hva jeg tror om dette med kontakt, og har aldri slitt ned lekkasje enda. Bruker messingbørste for å renske gjengene, både i hullet og på anoden. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Har du sjekket denne som ligger i dokumentarkivet, catano? https://baatplassen.no/i/topic/51761-yanmar-6ly3/ Redigert 29.Mars.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Jeg må kanskje skynde meg å legge til at jeg selv bare har brukt guffe en gang, og da bare ytterst. Fortsatt ikke helt hundre prosent sikker på hva jeg tror om dette med kontakt, og har aldri slitt ned lekkasje enda. Bruker messingbørste for å renske gjengene, både i hullet og på anoden. Hva slags guffe brukte du da? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Toppers, takk Arvid ! Ser om jeg finner en 6 mm med ledd.... 6mm bolter har vel somregel 10mm hode, Bahco og Teng har noen søte små pipesett som en 20pakn. sigg, med mikroskralle for bits, 1/4" overgang og ca. 6-13mm piper som kan løse endel problemer på trange steder [emoji6] Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Jeg fikk ikke tak i sånn Rector Seal #5, så jeg tror jeg endte opp med litt vannfast grease. Litt vag hukommelse på det punktet... Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 forsøker å laste ned manual som det ble linket til. det tar så lang tid selv på nettet jeg har Fiber 100 mb ( tror jeg det heter) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) 6mm bolter har vel som regel 10mm hode, ..Det var 8mm på disse hos meg. Det å bytte var så enkelt at det ikke kreves noe lengre innlegg om dette. 6 skruer. Av med lokk, ut med impeller, inn med ny, på med ny pakning i lokket (spor som gjør at den sitter), på med skruer. Done. Husk å kjøpe med pakninga, den fulgte ikke med på original impeller. Litt trangt å komme til, men et speil hjalp mye. Den sitter under nederste varmeveksler, ikke starteren som jeg skrev tidligere. Man ser jo hvor vann inn-slangen går, der er impelleren :-) NB. Dette gjalt 4LHA Redigert 29.Mars.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Til Catano. Det enkleste er å demontere hele pumpen, da den ligger under motoren. Her må vi bare følge serviceintervallene og bytte etter 500 timer eller 5 år. Ved havari på sjøen må vi bare håpe på godt være og bra ankerfeste :-) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Hei Lady H skulle til å spørre, takker Fra Bildøy motor i Bergen fikk jeg vite at siden jeg har stort forfilter trengte jeg ikke å bytte før ved 1000 timer. Mine er nå snart der så skal bytte like over påsken. Leser at ventiler skal kontrolleres ved 1000 t, er det nødvendig da det er ingen lyd som tilsier behov mvh catano Redigert 29.Mars.2015 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Eureka Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 2556cb, er det ikke en kobberpakning som skal holde det tett? -du nevnte det ikke selv så... Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Til 2556cb . På min motor 6LY3, så er det en fiberpakning som tetter sinkpluggen. Du har kanskje mistet denne? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Hei. I dag kom alarm for motor vedlikehold, service har jeg gjort,men hvordan få bort alarme så den ikke kommer hvær gang jeg starter opp ? Motorer 6ly3 Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.