Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Løfter denne igjen.

Noen som har svar på dette?

 

Jeg har ikke samme motor som deg, jeg har den firesylindrede 4htp-lha, men prinsippet med ettergløding er det samme. Så vidt jeg vet er det en effekt pr. sylinder, altså høyere effekt på 6-sylinder utgavene. Som du referer til over er jo dette en løsning Yanmar har pønsket ut for å klare utslippskrav på kald motor. Jeg vet at Sleipner er lite glad i denne løsningen. Rett og slett fordi den trekker så mye strøm de første 5-7 minuttene motoren går at de fleste sliter med å få nok strøm til dette og truster samtidig. Jeg har målt hos meg, det releet ligger inne i 6 minutter etter start. Har målt amperestyrken også, men det husker jeg ikke i farta. Har skrevet om det tidligere. Jeg har koblet ut denne etterglødingen hos meg og kan ikke si at jeg har merket noen konsekvenser av det. Jeg gjorde det ved å koble fra styrestrømsledningen til releet, hovedstrømmen lot jeg være, men når styrestrømmen er tatt bort vil det aldri koble inn uansett.

Link to post

 

Jeg har ikke samme motor som deg, jeg har den firesylindrede 4htp-lha, men prinsippet med ettergløding er det samme. Så vidt jeg vet er det en effekt pr. sylinder, altså høyere effekt på 6-sylinder utgavene. Som du referer til over er jo dette en løsning Yanmar har pønsket ut for å klare utslippskrav på kald motor. Jeg vet at Sleipner er lite glad i denne løsningen. Rett og slett fordi den trekker så mye strøm de første 5-7 minuttene motoren går at de fleste sliter med å få nok strøm til dette og truster samtidig. Jeg har målt hos meg, det releet ligger inne i 6 minutter etter start. Har målt amperestyrken også, men det husker jeg ikke i farta. Har skrevet om det tidligere. Jeg har koblet ut denne etterglødingen hos meg og kan ikke si at jeg har merket noen konsekvenser av det. Jeg gjorde det ved å koble fra styrestrømsledningen til releet, hovedstrømmen lot jeg være, men når styrestrømmen er tatt bort vil det aldri koble inn uansett.

Det er bare og trekke ut pluggen av releet. Mao den som henger på aftercooleren.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

 

Når det gjelder den vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøleren; Jeg skiftet også de 5 anodene som er lett å komme til, men skal nå skifte den siste vrange. Tror det aller enkleste er å løsne holderen som fester ferskvannskjøleren til motoren. Da kommer ferskvannskjøleren litt ut fra blokka (henger fortsatt i slangene) og gjør anodeskiftet lettere.

Løsne brakettene og ev den korte slangen.

bilde

 

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Bare hyggelig, Worry!
Vi med Yanmar under dørken blir jo - av en eller annen grunn - så dårlig kjent i rephåndbøkene, så da må vi holde sammen og tipse hverandre når behovet en sjelden gang oppstår. :wink:

Lykke til med jobben!

Jeg går forøvrig og psyker meg opp for tilsvarende jobb på motoren vår. :pray:

Link to post

Hei folkens.

Har skiftet sinkanodene på min 6LP i dag. Har store problemer hver gang med og få noen av dem tett. Endte med og bruke gjengetape i enden på pluggen for og få det tett. Vet at man ikke skal bruke gjengetape her for og få skikkelig kontakt, men så meg nødt til og ta på etpar runder.

Er det noen som har gode tips som funker bedre enn gjengetape? :confused:

Redigert av 2556cb (see edit history)
Link to post

@2555cb

 

Sitat Tony Athens fra Seaboard Marine "over there" i et innlegg på diskusjonsforum på www.boatdiesel.com (medlemsskap anbefales):

 

 

Hey Guys,

I have no clue where people come up with these crazy notions, but using a product like Rector Seal #5, grease, etc, absolutely 100% DOES NOT reduce the continuity between the Zinc plug and the heat-exchanger, or any threads for that matter--- Have any of you actually measured it w/ an accurate DVM after the plug is tightened properly? I have and it's all 100% baloney..................Adding a petroleum or silicone based dielectric between two threads, a ring terminal on a electrical buss, sliding switch terminal contacts, an electrical pin plug on electronic engine connections, etc does not affect continuity, it only helps protect that continuity from building resistance in an adverse environment------------------------

 

Remember this posting: "Tempest in a Teapot" (easy to find--type "stabilant" in the filter and be on "messages" )

 

Read it as it may help you understand why and how electrical contact works..............

 

Tony

 

 

Minner for sikkerhets skyld om at selv ved kjøp av komplette anoder (med messing), så må nan sjekke at de sitter godt i messingen.

 

 

Mvh arnearmoa

Link to post

Jeg må kanskje skynde meg å legge til at jeg selv bare har brukt guffe en gang, og da bare ytterst. Fortsatt ikke helt hundre prosent sikker på hva jeg tror om dette med kontakt, og har aldri slitt ned lekkasje enda. Bruker messingbørste for å renske gjengene, både i hullet og på anoden.

Hva slags guffe brukte du da?

Link to post

6mm bolter har vel som regel 10mm hode, ..

Det var 8mm på disse hos meg. Det å bytte var så enkelt at det ikke kreves noe lengre innlegg om dette. 6 skruer. Av med lokk, ut med impeller, inn med ny, på med ny pakning i lokket (spor som gjør at den sitter), på med skruer. Done. Husk å kjøpe med pakninga, den fulgte ikke med på original impeller. Litt trangt å komme til, men et speil hjalp mye. Den sitter under nederste varmeveksler, ikke starteren som jeg skrev tidligere. Man ser jo hvor vann inn-slangen går, der er impelleren :-)

 

NB. Dette gjalt 4LHA

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hei Lady H 

skulle til å spørre, takker

Fra Bildøy motor i Bergen fikk jeg vite at siden jeg har stort forfilter trengte jeg ikke å bytte før ved 1000 timer. 

Mine er nå snart der så skal bytte like over påsken.

Leser at ventiler skal kontrolleres ved 1000 t, er det nødvendig da det er ingen lyd som tilsier behov

mvh

catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...