Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Sverre--- skrev On ‎10‎.‎06‎.‎2017 at 22.37:

2005 6LPA-STP med 950 timer på telleren. Merkeverksted tok ut dyser i vinter mens båten sto på land. Dysene ble sendt til elektrodieselverksted for kontroll. Følgende står på faktura;

 

Sjekk/overhaling -6610
Trykktestet og kontrollert dyser i
dysetester
Ca 20 bar unders spesifikasjoner -
4/6 dyser med redusert
sprøytebilde. Planet overflate og
regjort,
montert sammen med nye deler iht
deleliste.
Trykktestet og justert iht
fabrikantens spesifikasjoner - OK

 

Merkeverksted monterte tilbake dysene mens båten sto på land. Etter sjøsetting kom en annen mekaniker fra samme verksted for å kontrollere at alt var ok. Jeg konmenterte da at motoren røyk minst like mye som før overhalingen. Han mente at noen motorer var slik og at det ikke var noen fare. Når jeg sammenlikner med et par andre båter i havna med samme motor ryker min merkbart mer enn disse.

 

Nå har jeg kjørt ca 30 timer etter dyseoberhaling og jeg la i går merke til at det legger seg dieselfilm på sjøen. Røyk og dieselfilm tyder jo på ufullstendig forbrenning. Kan dette skyldes noe annet enn dysene?

 

Dysejobben kom på nesten 20000kr. Er det grunnlag for reklamasjon her, eller kan det være noe galt med dieselpumpa eller andre ting..?

 

IMG_1100.JPG

IMG_1101.JPG

 

Har periodevis hatt lignende utslipp fra en 4jh2 etter endt tur - aldri ved start. I følge en motorkyndig takstmann jeg diskuterte det med kunne det enten være turboen som slipper ut litt olje, eller en dyse. Et relativt vanlig fenomen visstnok. Skulle det skyldes en dyse var det visst også vanskelig å justere bort, men ikke noe å bekymre seg for.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Yanmar 6 LY2M - STE. Jeg skal bytte impeller. Noen tips til hvordan man gjør dette enklest mulig? Jeg ser at den nye jeg har kjøpt har gjenger inni. Dette er vel antakelig for å kunne skru den ut, eller? OG er det noen som eventuelt vet hvor man får tak en slik skrue som man kan skru inn i impelleren? 

 

På forhånd takk for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Her er et verktøy for å ta ut impeller.  Går helt fint uten dette verktøyet.

https://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/verktoy/avdrager-verktoy-for-impeller

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Hei Boddvar

 

Ser at du også har Scand Atlantic. Jeg bestilte akkurat denne avdrageren. Ja, i min forrige båt dro jeg impelleren ut med tang. Det gikk helt fint. Denne har jeg ikke forsøkt å dra ut ennå, men den ligger jo skrekkelig langt nede på motoren. Ganske trangt og kronglete ser det ut som, eller hva synes du?

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde ut hele pumpen for å komme til.  Fant ut at det var lettere siden jeg ikke hadde verktøyet for å dra ut impeller.  Litt lettere å bytte impeller når hele pumpen er ute.  Var litt skeptisk når jeg skulle montere pumpen da jeg trodde det ble vanskelig å få den inn registeret igjen.  Dette var faktisk utrolig lett.  Den skled inn med en gang.  Så lett at jeg måtte sjekke flere ganger om det virkelig stemte...

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

On 10/3/2016 at 9:36 AM, Worry II said:

Nei, det er ikke så lurt å ha thrustere og ankervinsj fra samme batteri som er til start, når man har denne ettervarmeren. Har dere noe quick fix på hvordan man kobler den ut ?

 

On 10/3/2016 at 9:00 AM, Dykker said:

På vår forrige båt (2004 Baltic HT med Yanmar 290 LPA) koblet jeg de ut etter å ha brent børstene på en av thrusterene pga for lav spenning. I tillegg virket ikke thrusterene rett etter oppstart noen ganger vi skulle gå ut av havner pga dette. Pratet med Yanmar Norge, de sa at det bare var å koble de ut, var kun til noen norske miljøhensyn.

 

.

 

On 10/3/2016 at 0:22 AM, arnearmoa said:

De skal redusere røyk mens motoren kommer seg opp til brukbar arbeidstemperatur.  Tror det er pga. miljøkrav.  Jeg har ikke sånne varmeelementer, og syns ikke det ryker særlig mye uansett.  Ville gitt blaffen i eventuelle krav og koblet dem ut med en gang.  Har også hørt om eksempler på at de har løsnet og blitt med inn i motoren  :eek: , men jeg tror ikke jeg hadde giddet å fjerne dem for å sikre meg mot det.  Ville bare koblet dem ut.  Muligens litt forskjellig hvordan man kobler dem ut mellom 4LH, 6LP og 6LY, men for 6LP er det iallfall greit beskrevet her på forumet, tror jeg.

Hei folkens.

Jeg har det samme spenningsfallproblemet på min 6LPA-STP, som står i en Scand Baltic 2004/5. Er det noen av dere som har funnet ut hvordan en rent praktisk kobler ut gløderen?

Som dere skjønner spør jeg dere for å slippe å jobbe med å finne ut av det på egenhånd (det står sikkert i en manual et eller annet sted) :wink:

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

On 5/11/2010 at 0:42 AM, arnearmoa said:

Jeg melder pass ang. instrumentene (eneste jeg kan si er at den originale boost-sensoren trolig virker bare med instrumentet i Yanmar new D-type).

Jeg byttet sensor og har nå oversikt over turbotrykket vha. Wema instr. Det var masse styr. Ellers har jeg fått plukket klokkene ut av mitt C-type dashbord og montert de sammen med tankmålere etc. i samme type plate som nyere Baltic bruker. (Den tankmåleren helt til høyre er nå byttet med boost)

Disse instrumentene er montert bakfra, flush med plata. Dette kan gjøres med VDO og Wema instrumenter iallfall.

 

dashbordretronicferdig.jpg

 

 

Ang. stusser for varmtvannsbereder er det utløp til vvb på den pluggen foran på motoren, og retur inn på den andre som sitter ved termostaten.

 

Denne informasjonen finnes også i service-manualen som ligger i dokumentarkivet her på baatplassen.no.

 

 

Mvh arnearmoa

Hei arenarmoa.

Apropos den sensoren (som utløser boost-alarmen på new D-type panel). Vet du hvor den sitter på motoren og ev. hva typebetegnelsen/modellnummeret er, og hvor jeg kan handle inn en ny sensor?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Turbåt skrev 6 minutes ago:

Jeg har det samme spenningsfallproblemet på min 6LPA-STP, som står i en Scand Baltic 2004/5. Er det noen av dere som har funnet ut hvordan en rent praktisk kobler ut gløderen?

 

Sjekk her:

 

Det står glødeplugger, men det gjelder forvarmingen.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke finne noe om eksostemperatur med giver før turbo i noen av linkene. Kun problemstillinger knyttet til eksostemperatur på kjølevannet i eksosslange.

 

Noen som har eksostemperaturgiver før turbo, som har erfaringer med temperaturområde ved belastning?

Link to post
Share on other sites

Turbåt skrev On 21.6.2017 at 12.01:

 

 

Hei folkens.

Jeg har det samme spenningsfallproblemet på min 6LPA-STP, som står i en Scand Baltic 2004/5. Er det noen av dere som har funnet ut hvordan en rent praktisk kobler ut gløderen?

Som dere skjønner spør jeg dere for å slippe å jobbe med å finne ut av det på egenhånd (det står sikkert i en manual et eller annet sted) :wink:

 

Kontakta er midt under babord varmeveksler, Turbåt.. 

1476564178.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Turbåt skrev On 21.6.2017 at 12.04:

Hei arenarmoa.

Apropos den sensoren (som utløser boost-alarmen på new D-type panel). Vet du hvor den sitter på motoren og ev. hva typebetegnelsen/modellnummeret er, og hvor jeg kan handle inn en ny sensor?

 

Er det sånn at du får falsk alarm fra den alarm-sensoren du har, eller ønsker du å installere en for å oppnå muligheten for å få alarm i tilfelle det skulle bli alt for høyt turbotrykk?

Jeg ville bare koblet fra og isolert kablene mot alarm-sensoren.  Ser ikke behovet for den.  Ville heller skaffet meg et instrument for å vise faktisk turbotrykk.  Da fins det mange typer, men det mest nøyaktige er trolig de som benytter et lite rør opp til instrumentpanelet istf. kabler.

Det fins tre porter for innsugstrykk i den sensorblokka mellom startmotoren og sjøvannspumpa, pluss en bakerst på innsugsmanifolden:

sensormount2.png.8ba403c41a978deeb3af64bb9f49e6c7.png

 

Jeg tror den rosa og den gule har M8 og M10 gjenger, basert på tabellen, men jeg vet ikke stigning.  Den blå er til original turbotrykk sensor, og den som evt. er originalmontert funker bare sammen med Yanmar sitt instrument.  Den porten har en ukurant M12 gjenge med 1,25mm stigning.  Den grønne er alarm-sensoren, som jeg tror har 1/8" BSP gjenger, trolig BSPT.  Jeg vet ikke noe delenummer på alarm-sensor.  Her er link til min tråd om montering av turbotrykksmåler, og alle problemene jeg fikk fordi jeg brukte samme porten som den originale sensoren sto i til min nyinnkjøpte Wema sensor: Montasje av turbotrykk sensor for Yanmar 290hk

Link to post
Share on other sites

NB840 Bergen skrev for 17 timer siden:

Kunne ikke finne noe om eksostemperatur med giver før turbo i noen av linkene. Kun problemstillinger knyttet til eksostemperatur på kjølevannet i eksosslange.

 

Noen som har eksostemperaturgiver før turbo, som har erfaringer med temperaturområde ved belastning?

 

Jeg har montert eksostemperaturmåler på vei inn i turboen på en Yanmar 6LP-STE (Eksostemperaturmåler fra The Sensor Connection til Yanmar 290hk)

Fikk ca. 565 grader på vanlig marsj, og oppimot 650 på full spiker.  Bør visst ikke over 680 eller no mener jeg å ha lest.

Jeg mener også at Yanmar Norge fikk sammenlignbare tall på sånne motorer som de importerte (de kjørte visst test i benk på alle og målte i den porten jeg har brukt ifølge en samtale på båtmessa på Lillestrøm for noen år siden)

 

Link to post
Share on other sites

"Er det sånn at du får falsk alarm fra den alarm-sensoren du har, eller ønsker du å installere en for å oppnå muligheten for å få alarm i tilfelle det skulle bli alt for høyt turbotrykk?"

 

Jeg vet jo ikke 100% men boost-alarmen min virker helt ustabil. Den aktiveres både på tomgang og under tung drift og jeg finner absolutt intet mønster. Jeg pleier å skru av den irriterende lyden vha vippebryteren på kontrollpanelet, men liker ikke dette, da den også deaktiverer andre lydalarmer. Ettersom jeg har lest her på forumet at boost-alarmen/sensoren kan være ustabil og gi falske alarmer, antar jeg dette er tilfelle også hos meg.

Jeg har kontaktet Yanmar på yanmar@yanmar.no. Jeg har fått svar, men de snakker litt rundt grøten og jeg kan vel lese mellom linjene at de egentlig ønsker jeg skal levere båten på verksted hos en av deres forhandlere. Yanmar skrev i det minste at jeg burde teste turbotrykket og de sa det skulle være 223 kPa (2,23 bar) under max belastning. Så der har jeg noe å teste, men detaljer hvordan jeg tester, hvilken turbotrykkmåler jeg bør bruke, hvor og hvordan det bør monteres, er noe jeg må finne ut av selv.
Jeg har lest trådene dine om montering av sensorer, arnearmoa. De er fascinerende, og en blir litt ydmyk. Det er jammen ikke enkelt dette her, jeg tenker spesielt på gjengeproblematikken.

Så det første jeg vil gjøre nå er å frakoble slik det går frem av bildet som Worry II la ut. Om jeg finner en turbotrykkmåler 0-3bar, med gjenger som passer, samt et hull hvor jeg kan skru den inn, vil jeg gjøre det også.

Var det sånn at du hadde kjøpt en Wema turbotrykkmåler fra Maritim som passet? Men, som nå ikke lenger er til salgs?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Wema har begynt å lage den igjen, så jeg kjøpte nytt instrument til dashbordet i fjor på Maritim, fordi jeg hadde fått en sprekk i glasset på den gamle og det samlet seg dugg.  Den går fra 0 til 2 bar, og jeg var litt nervøs for om den kunne låse seg på maks. hvis jeg fikk over 2 bar, men jeg bikker ikke over 2 bar på maks. (dvs. nå har jeg jo nettopp solgt båten :giggle:)  Men Wema sensoren har 1/8" NPT gjenger, og passer ikke i noen av de fire hullene uten adapter. Hvis du fjerner alarm-sensoren (den fremste, som stikker rett ut mot siden), så finner du lett en adapter, tenker jeg.  Det hullet er 1/8" BSPP (etter nærmere sjekk i min gamle tråd), og da skal egentlig både hannkjønn BSPP og BSPT kunne passe.  Og selve instrumentet vil iallfall passe der du trolig har en vanlig klokke på dashbordet (bakfra/flushmontert)...

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 3 timer siden:

Hvis du fjerner alarm-sensoren (den fremste, som stikker rett ut mot siden), så finner du lett en adapter, tenker jeg.  Det hullet er 1/8" BSPP (etter nærmere sjekk i min gamle tråd), og da skal egentlig både hannkjønn BSPP og BSPT kunne passe.

Mener du hullet jeg har sirklet rødt, eller hullet der senderen i dag sitter, som jeg har sirklet grønt på dette bildet?

 

BOOST.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 15 timer siden:

 

Jeg har montert eksostemperaturmåler på vei inn i turboen på en Yanmar 6LP-STE (Eksostemperaturmåler fra The Sensor Connection til Yanmar 290hk)

Fikk ca. 565 grader på vanlig marsj, og oppimot 650 på full spiker.  Bør visst ikke over 680 eller no mener jeg å ha lest.

Jeg mener også at Yanmar Norge fikk sammenlignbare tall på sånne motorer som de importerte (de kjørte visst test i benk på alle og målte i den porten jeg har brukt ifølge en samtale på båtmessa på Lillestrøm for noen år siden)

 

Takk for info.

kanskje jeg skal forsøke å skifte giveren, og se om det kan være at den viser litt høy temp. Ligger på rundt maks på marsj, dersom det er riktik med 680 grader. Når båten er nedlesset kan den komme opp i 700, og det virker jo en smule høyt. 

På min tidligere ford 2726 lå eksostemp. Jevnt på 350-370 grader.

Link to post
Share on other sites

Var det før turboen på den også?

 

Jeg fikk forsåvidt inntrykk av at det var litt viktig at tuppen var midt i eksosstrømmen.

 

Og så var det viktig at en eventuell skjøt av kabel mellom giver og instrument var helt riktig utført, og selvsagt at det var helt riktig giver for det instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Turbåt skrev for 6 timer siden:

Mener du hullet jeg har sirklet rødt, eller hullet der senderen i dag sitter, som jeg har sirklet grønt på dette bildet?

 

 

Ja, jeg mente der du har sirklet med rødt. Antar du har en "kaputt" alarm-sensor der i din båt, og at dette bildet er av en annen motor.

Jeg finner ikke Wema instrumentet på nettsidene til Maritim lenger, men jeg tror de har i hylla på Slependen.  Sensoren har jeg ikke sett etter der, etter at jeg kjøpte selv.

Hvis de fortsatt har sensorer med 1/8" NPT, så trenger du vel bare en sånn adapter som dette (ikke stol på meg):

 

594d5843a3348_Adaptertilboostalarmport.png.d392952b35dddd9375d86ea704d2e5da.png

 

Men, det kan nesten se ut som de har 3/8" NPT på sensorene nå.  Jeg ser instrument og giver her på nettet iallfall:

https://wema.co.uk/collections/marine/products/turbo-pressure-gauge?variant=29526663431

https://wema.co.uk/collections/marine/products/turbo-pressure-sender?variant=29774987911

Det er selvsagt viktig å treffe med f.eks. 0-2 bar på både giver og instrument, og jeg tror du må velge svart ring hvis du skal kunne ta den av og montere instrumentet  bakfra.  Den rustfrie ringen tror jeg sitter fast.

 

Jeg ser på Maritim sine sider at de har VDO turbotrykksgiver med 0-3 bar.  Det fins sikkert et VDO instrument som hører til denne, og jeg tror VDO passer like godt inn i hullet i dashbordet bakfra som Wema.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...