Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Tok i høst ut varmevekslere og oljekjøler samt dieseltank for rensing. Ferdig med å montere inn dette nå på torsdag, og ville prøvestarte. Startmotor og rele klarer da ikke å dra rundt, spenning på batteriet viser 13,1V målt på polene. Går over ALLE batterikabler og kontaktpunkter. Fyller opp startbatteriet med vann, og kjører en recovery-prosess på batteriet over ett døgn, og måler da spenninga på startbatteriet til 13,4V. Prøver å starte igjen, med samme dårlige resultat. Røsker ut startbatteriet, og setter inn nytt batteri og... VOILA! Starter lett, og jeg tar en testtur ut i sundet. Det positive er at motoren oppfører seg som den skal, og min innmontering av vekslere og alle vannslangene funker! Strammer så opp nesten til marsjfart, og alt funker, men så ved et visst turtall øker brått turtallet på motor, og jeg kjenner en ekstra vibrasjon i båten. Slakker kjapt av, og alt funker normalt igjen, forsøker på nytt å stramme opp, og det samme gjentar seg.

Tøffer slukøret inn i havn, og konfererer med mitt veksted, og vi slår kjapt fast at gummivulken i propellen er i ferd med å slippe. Bestillte ny propell.

Slik gikk det kjapt å bli kvitt 8 uforutsette båtpenger før båthelga kom i gang, og båten ble liggende i påvente av ny propell. :lipseal:

Har hatt bedre starter på båtsesongen...

Redigert av Petterøe (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ryddet ut det siste nedi båten og cockpitbenkene. Vasket rundt nedi og oljet en runde. Båten er ship shape nedi.

Begynt å jobbe med utsiden. Trodde jeg hadde kjøpt "felgrens", aka saltsyre på sprayflaske, men stusset da stoffet var rosa (urk), og riktig, det virket ikke for jeg hadde kjøt "Felgrengjøring". Helsike! Så fant jeg frem flaska med "steak remover", jippi, det var saltsyre så da var det bare å ga i gang med å vaske skutesidene. Kom halveis på en side før jeg hadde frosset i hjel. Dro hjem.

Mobilkran kommer førstkommende lørdag så jeg har vært tvunget til å konsentrere meg om fra dollbordene og ned. Nedi båten er alt 100%. Skal vaske en gang til i cockpit før det blir en runde skinnpleie. Selv om alt var rent i høst er det godt å kjenne lukten av vaskemiddel. De siste to dagene har jeg rubbet og polert. I dag har keg vokset. Litt væravhening så begynner jeg enten på stoffing, monterer oppgraderingssett tul baugpropellen eller vasker på nytt i cockpit.

.. Har du NMEA tilkobling så du også kan få motordata ind på plotteren? Og du må meget gerne give en rapport om installationen af GoFree modulet!

Jeg har NMEA2000 modul til mine motorer, slik at jeg får motordata opp på plotteren. Man kan bygge sine egne instrumentpaneler, slik at du kan få presentert all informasjon som ligger i EVC systemet. Også forbruksdata, tanknivåer, drevtrim ++.

GoFree modulen (WiFi modul) var veldig enkel å få igang. Den er koblet opp til plotteren via Ethernet, Benyttet strømstyringsfunksjonen, slik at denne modulen (samt alle andre Simrad enheter ..) slår seg på når du starter plotteren. Du kan velge om GoFree modulen skal være WiFi gateway og logge (automatisk om du vil) på ditt WiFi nettverk i båten (med riktig SSID og krypteringspassord), eller du kan velge at den skal være router for Kartplotteren. Da setter den opp sitt eget WiFi nettverk. Laster du ned en Simrad GoFree iPad app (gratis) fra Appstore, vil denne, når den startes, koble seg opp til plotteren og vise plotterskjermen på displayet. Da kan du mere eller mindre gjøre alt du kan gjøre direkte i plotteren, fra iPad'en. Viktig unntak er Autopilot styring, dette er sperret av sikkerhetsårsaker (naturlig nok). Gir du kommandoer på plotteren, ser du det direkte på iPaden, betjener du iPaden, ser du det direkte på plotteren. Veldig rask, tilsynelatende momentan, oppdatering. Zoom inn og ut med de vanlige "sammen eller fra hverandre" fingerbevegelser fungerer begge veier.

Velger du WiFi gateway funksjonen på GoFree modulen, har du tilgang på Simrad's kart nettbutikk. Du får vanlige menyer for å lage bruker på denne nettbutikken med navn, email adresse, fysisk adresse, kredittkort data ++. Som denne nettbutikken ser ut nå, kan du kjøpe kart (jeg testet fram til selve aksepten av kjøpet, virket helt fint), men det er ikke så mye mer der.

I morgen monteres en GSM vannalarm som jeg har til test.

Har testet den på vaskerommet i dag og den ringte meg opp så snart vannet kom mot føleren.

Alarmen kan selvsagt kobles mot bevegelsesalarm eller en annen type føler.

Prislapp 1900 kroner. Om det er billig eller dyrt?

Ny type poleringsmaskin fra Flak skal testes så snart været innbyr til shine av skuta. Flere nye produkter som hver skal få sitt felt. Det gjelder å holde tungen i rett munn...

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...