Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Og så var alarmen montert med direkte oppringing. Nå har jeg både automatisk og manuelt kamera og alarm som dekker alle soner i båten! Nå må da tjuvpakket for pokker holde seg borte!

F1BF8852-FF19-4B96-89FD-C102F025FA0A.jpeg.f859b1c80fad3b50d3d5cda4e3abd369.jpeg
 

C755D9AF-2F27-411A-B26C-630F337B4DFD.jpeg.df0f77ce4b236cd977cbc4734437e057.jpeg

 

39972FCB-2E00-41C3-8BC3-77F4F462766A.jpeg.5869bf51b49d5aef55df5526bcbebce8.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Erikda skrev On 5.2.2020 at 22.13:

Og så var alarmen montert med direkte oppringing. Nå har jeg både automatisk og manuelt kamera og alarm som dekker alle soner i båten! Nå må da tjuvpakket for pokker holde seg borte!

F1BF8852-FF19-4B96-89FD-C102F025FA0A.jpeg.f859b1c80fad3b50d3d5cda4e3abd369.jpeg
 

C755D9AF-2F27-411A-B26C-630F337B4DFD.jpeg.df0f77ce4b236cd977cbc4734437e057.jpeg

 

39972FCB-2E00-41C3-8BC3-77F4F462766A.jpeg.5869bf51b49d5aef55df5526bcbebce8.jpeg

Nice hvor mye kostet det og type ?

Link to post

Har skrudd av noen beslag, rengjort, ny tettemasse og remontert. I håp om å bli kvitt en liten lekkasje..... 

Og boret et noen hull i fenderlisten. Mye vann og gørr rant ut. Har sett at vannet har stått mellom skrog og list. Håpe det får vekk den bittelille lekkasjen som jeg tror er bak listen.

 

Og lurer på om startbatteriet er kaputt. Motoren, kad43, piner seg langsomt rundt, og voltmeteret går rett i bunn. Starter jo, men ikke mere heller.

Link to post

Hej

Vet du att nya CE regler på nya båtar föreskriver att stegen skall nå 56 cm ner i vattnet och skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Det är nog bra att följa dessa regler även på båtar som inte kräver CE regler. Din stege kanske klarar dessa regler eller?

 

Hälsningar Ove643195994_2018-05-13(1).jpg.11446ad42a775a0e491ad1ad4d33d740.jpg

Link to post
Ove T skrev 11 minutter siden:

Vet du att nya CE regler på nya båtar föreskriver att stegen skall nå 56 cm ner i vattnet och skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp.

Vist det var til meg du siktettil så må jeg beklage så mye, det ble feil i teksten. Dette er ikke badestigen men baugstigen, badestigen bak på plattformen er både dyp nok og kan håndteres av personen i vannet. Tidligere var den plaser rettet akterut og en måtte løfte opp en luke for og få den ut, dette hadde nok vært vanskelig mens en lå i vannet. I fjor utvidet jeg badeplattformen og da ble den flyttet ut til den ene siden og montert under slik at den er lett og få ut og kan også brukes selv om gummibåten henger bak på plattformen ?? 

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Ove T skrev for 15 timer siden:

Hej

Vet du att nya CE regler på nya båtar föreskriver att stegen skall nå 56 cm ner i vattnet och skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Det är nog bra att följa dessa regler även på båtar som inte kräver CE regler. Din stege kanske klarar dessa regler eller?

 

Hälsningar Ove643195994_2018-05-13(1).jpg.11446ad42a775a0e491ad1ad4d33d740.jpg

 

Ja, den der er det mange som får seg en overraskelse på når de ligger i iskald sjø...

Absolutt verd å teste ut om sommern...

Link to post

Omsider har nyebåten fått påbegynt tur til ny hjemmehavn etter nesten halvannen måned venting.  Litt sjø og strøm, noen forsøk og litt økt hjerterytme, men fikk den til slutt rett i stroppene og trygt ombord. :clap: Stor takk til Torbjørn og Aktuell Marin i Molde med særdeles nødvendig bistand Og erfaring under lastingen, og for godt stell og pass av båten i påvente av at jeg fikk hentet den:)

 

Slik forholdene er rundt Stadt for tiden var det like greit å få den fraktet som last, selv om det hadde vært en fin tur å ta selv på en god dag. Så det ble en kort hentetråd, ønsker scan fjord en god seilas videre:

F9315595-B575-4372-B9EE-8265B6E156BB.png.02ed88097acbee11d08e46255b839f18.png

 

66EB7484-5FAA-4D05-9F07-F864834647E7.png.f25aec5e4c8d1091305a78f5d6104486.png
 

 

9EDF0919-2ED0-475C-B410-CACAAE7C306A.png.c8c08341a76be0b86f65bca40333159b.png

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Synes det ser ut som at det er for stor klaring mellom turbinblader og huset. Effekt tap må påregnes. Blir det for ille vil du ikke få ladetrykk nok og når kompressor slår ut vil motoren miste turtall, så slår kompressor inn og du får tilbake turtall. Opp og ned, opp og ned.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Tok en storrengjøring i båten. Satte en ozongenerator i akterkabinen mens jeg holdt på ute. Fikk en telefon, glemte hele greia og satt en god stund inne i båten med ozongass lekkende ut fra skyvedøra. Endte med legevakt og oksygenmaske. Ozongenerator skal man altså ha litt respekt for?

 

 

Link to post

Idag er første strøket med lakk unnagjort etter at rattet er pusset og oljet. Skader med "blåmann" ned i treverker får bare være.

 

Og så har jeg vært ute en tur og kjøpt kabler og koblinger (Wago) for oppshining av kablingene til landstrøm og solcelle lading.

 

ratt_oljet.jpg.d7cdfe4f0506568b1d43f934bb0af2f2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
6 hours ago, Kjettingkasse said:

Tok en storrengjøring i båten. Satte en ozongenerator i akterkabinen mens jeg holdt på ute. Fikk en telefon, glemte hele greia og satt en god stund inne i båten med ozongass lekkende ut fra skyvedøra. Endte med legevakt og oksygenmaske. Ozongenerator skal man altså ha litt respekt for?

 

Auda! Hva skjedde nøyaktig?

Link to post
Duppe skrev 16 minutter siden:

 

Auda! Hva skjedde nøyaktig?

 

Vel..det var først når jeg gikk inn i akterkabinen at jeg ble skikkelig dårlig. Der var konsentrasjonen veldig høy etter at maskinen hadde stått på nærmere en times tid i det lille rommet. Dro ut kontaktet og kom meg ut, men de 30 sekundene før jeg kom meg ut av båten var nok til at jeg stod i knestående på brygga og hostet så jeg brakk meg. Pustevansker og vondt i brystet. 

Hostinga og pustevanskene avtok gradvis og relativt raskt, men brystsmertene kjente jeg godt frem til jeg la meg. Formen i dag er bra.

Ringte legevakten når jeg kom hjem fra båten for å høre hva de synes, de koblet giftsentralen/giftinformasjonen på linja og ba meg komme ned.

Fikk prioritet i køen og ble lagt med oksygenmaske frem til jeg kunne dra hjem senere på kvelden.

Guffen opplevelse egentlig. 

 

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post
Scand 360 dc skrev Just now:

Fått levert 4 stk 100amp lifepo4 batterier, og batterimonitor med blåtann. Skal bytte 400amp gel forbruksbank, med 400amp litium forbruksbank. 

 

Spennende! Skal du gjøre noe med ladingen også eller klarer dynamoen din det uten modifikasjoner?

Link to post

Nei, skal ikke gjøre noe med verken oppsettet eller ladingen. Har en smart 45amp landstrømslader, og dynamoen er original.  Tror den er 115amp, sitter på en Volvo D6 350. Dette blir et direkte bytte av banken, rett ut med 120kg batterier, og inn med 56kg Lifepo4. Øker kapasiteten betydelig, og holder god spenning til banken er nesten tom.  Start og trøsterbatterier blir ikke byttet. Kjøpte hele pakken på makspower.no.   

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...