Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Brigg skrev for 4 timer siden:

 

Om du har VP D4/D6 så har sjøvannslangene  innvendig diameter på ca 45 mm. Så du trenger to overganger fra 45 til 13 mm. Dette kan mekkes av messingfittings fra rørlegger eller båtsjappa. Jeg hadde en egnet plastplate for hånden og saget ut med hullsag. Monterte så en slangenippel i midten. 

Ja, har sett de som man har fått mekket til, men tenkte om det kanskje fantes noe som var ferdiglaget, ettersom jeg ikke har verktøy til slik tilpasning tilgjengelig (så vidt jeg vet :rolleyes:). Har sett den som er laget i en annen tråd om dette. Håpet var bare å finne en ferdiglaget :) Men mulig det ikke eksisterer.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 1 time siden:

Ja, har sett de som man har fått mekket til, men tenkte om det kanskje fantes noe som var ferdiglaget, ettersom jeg ikke har verktøy til slik tilpasning tilgjengelig (så vidt jeg vet :rolleyes:). Har sett den som er laget i en annen tråd om dette. Håpet var bare å finne en ferdiglaget :) Men mulig det ikke eksisterer.

Jeg kjøpte 2 stk av disse https://www.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/p/31-5644

 

Tok av slangeklemme som er med, så passer dem rett inn i 45 mm slangene som går fra impeller huset og til eksosen. Så brukte jeg bare vanlig hageslange over til ei slik drillpumpe oppi en slik smartstore Plastikk kasse. I passende str. 

Link to post
Share on other sites

OveHelgeland skrev for 1 time siden:

 

Smart! Mye enklere enn å mekke selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

kokken skrev for 4 timer siden:

 

OveHelgeland skrev for 3 timer siden:

Jeg kjøpte 2 stk av disse https://www.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/p/31-5644

 

Tok av slangeklemme som er med, så passer dem rett inn i 45 mm slangene som går fra impeller huset og til eksosen. Så brukte jeg bare vanlig hageslange over til ei slik drillpumpe oppi en slik smartstore Plastikk kasse. I passende str. 


disse var ikke dumme. Gode tips, takk!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Er vel på tide å få på plass igjen varmeregisteret med ny vifte! Må bare løse koblingsfloken først.....???C7E86723-4A36-48AA-98D2-618C768E6462.jpeg.eed72f17d351604d9dbed935aef2da40.jpeg

Mer i innlegget «Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris»???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Capt.Yorgoz skrev for 6 timer siden:

DEN trafoen ser heftig ut. Eller er det kabinettet som lurer meg? ? aldri skjønt poenget med skilletrafo heller. Hva er hovedgrunnen til såpass påkost? 

Den er på 16A og veier 24kg, men den er ikke veldog stor?

 

Enkelt forklart så "lager" man sitt eget strømnett ombord, slik at man ikke tilkobler jordingen fra land og eleminerer tæreproblematikken i forbindelse med jordfeil og landstrøm.

I mine øyner er dette den eneste riktige måten å. ha landstrøm i båt ?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Den er på 16A og veier 24kg, men den er ikke veldog stor?

 

Enkelt forklart så "lager" man sitt eget strømnett ombord, slik at man ikke tilkobler jordingen fra land og eleminerer tæreproblematikken i forbindelse med jordfeil og landstrøm.

I mine øyner er dette den eneste riktige måten å. ha landstrøm i båt ?

Skjønner. Så størrelsen på ringkjærnen er fordi den har lik spenning ut som inn? Høres jo foolproof ut den løsningen ? 

Link to post
Share on other sites

Capt.Yorgoz skrev for 2 timer siden:

Skjønner. Så størrelsen på ringkjærnen er fordi den har lik spenning ut som inn? Høres jo foolproof ut den løsningen ? 

Skilletrafo er benevnelsen når en trafo har samme spenning på primær og sekundærsiden. 

 

 

 

Den er tung, men ikke så veldig stor ?

Link to post
Share on other sites

Vasket under fenderlista, og brukt tynn kost mellom fenderlista og skroget. Du verden hvor mye møkk det var der.

Koblet til slangen til pakkboksen etter at den var ute for sjekk. Fryktelig trangt, heldigvis var det plass til en slank venninne slik at jeg slapp skjære hull i veggen for tilkomst.

Matolje til svinger var lekket, så fikk fjernet det meste med zalo, sparkel og dampvasker.

I morgen blir det polering! 

Link to post
Share on other sites

Byttet  kilereim på Westerbeke'n og skulle byttet ut zinkplugg, men var ikke kar om å finne den !

Google bilder og skjema fra Westerbeke.com sa den skulle være i ene enden av varmeveksleren, men ikke tale om !

La derfor opp en god kabel fra generatoren og akter til Zinkblokka som befinner seg under badeplattformen.

 

Gjør dette samme nytte, eller er det best å finne ut hvor zink pluggen skal skrus inn ?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Første dag etter karantene...var om bord, fikk startet dieselvarmer, tatt av noe av presenningene, fylt vann, og luftet ut i alle vannkranene/dusj/ VVbereder... håndhygiene er som kjent viktig i disse dager...

Tørnet motorene etter vinteren, og fått olje opp på toppene...

Nydelig vær i dag, fikk skikkelig vårfornemmelse...

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vasket og skrubbet innvendig frem til min miserable rygg sa stopp. Men uansett var det godt å kjenne at båten var på vannet sammen med 3 andre i en havn med plass til 600 båter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bundmalet. To lag i år efter at bunden groede til sidste sommer, da jeg havde sjusket med malingen ?

 

Desuden to lag primer og to lag bundmaling på propelakselrører, der har været en ren magnet for rurer.  
 

Poleret det “rustfri” anker, der ruster hvert år. 
 

Nye zink overalt. 
 

Søsætning fredag kl. 12 ❤️?

 

91DD09EE-2A9E-439E-86AF-11ED3C184A39.jpeg.d72aec147ae945459965e1310915d8f1.jpeg
 

CA46BDC3-395B-428C-8F1A-1B530F6BEB4C.jpeg.7a9599de2fffc43c1db5828c5b2cb92e.jpeg

 

 

051BF772-2939-4153-925E-B6D577A139C8.jpeg.52dc4fabb9461ac3b71bbaf7cdb91023.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Var riktig nok i går men tiden flyr med barn hjemme fra barnehage. 

Så jeg og jentungen har vært og mekket båt fikk god hjelp på trange steder. 

 

Prosjektet var som følge og mye mer vi ikke rakk:

Trekker nye ledninger til nye(brukte instrumenter)

Nexsus trådløs vindmåler ( display og mottaker, log og dybde display , dybde måler og log overgang til nmea2000,  openplotter  på pi4. Ny vhf og antenne( har tidlige kun hatt håndholdt) 

 

Til openplotter blir det ekstra USB hub med strøm, GPS usb og flere usb  til rs422. Og en overgang fra Nmea 2000 til 0183.

så da blir det mye ledninger nmea2000 nett, strøm og tilhørende bryterpanel, nexsus nett og noe nmea 0183 blant annet fra vhf og autopilot.

 

 

DFF82BCB-B0F8-4DCC-AA49-CB7520833ED6.jpeg

CBF357EC-7B85-4ECE-9785-6DB8B10F7922.jpeg

3368D09C-E88A-48E8-B223-24DD2BC4E94B.jpeg

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...