Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Eika skrev for 2 timer siden:

La oss ikke her frivillig. Kjente det klabba i motoren, så kvælte den seg :/ 

 

men bytter motor imorra, enten blir det en 300 merc eller en 250 etec. Frister litt med holdbarhet istedefor de siste 10 knopene 

 

Aiaiai, hva tror du er årsaken? 

 

Ble det bak RS hjem? 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde noen planer sist jeg var i båten, men været var så fint at jeg tok en seiltur i stedet. 

 

Var nesten blikkstille, sol. Plutselig hørte jeg pusting av nisa, riktig, to småtasser som drev på. De gikk litt rundtomkring, men innimellom så drev de på i sammen på ett punkt, før de gikk videre. De drev også å svømte med nesa og finnen over vann noen meter nå og da. Kjekt å se på. 

 

Dvs, fylte faktisk opp dieseltanken for vinteren, det var da noe. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

 

Kan det være et resultat av stor flat tank ?   (uansett ikke noe artig)

 

Så stor og flat er den ikke. Gidder ikke spekulere mer, men 3liter var litt i overkant for å kalle det kondens. Tar opp båten etterpå å klasker på en 300merc, sånn at båten er klar til imorra. Hvis ikke jeg biter i det sure eplet, tar jobben med å skifte kabelstokk/instrumenter, gir/gass waiere for så å sette en "dau" 250 etec bakpå. Mister 10-15knop toppfart i forhold til merc 200xs, men kan kjøre 300 timer i året uten problemer

 

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Aiaiai, hva tror du er årsaken? 

 

Ble det bak RS hjem? 

 

Varmskjæring, når varmealarmen gikk, så slapp jeg ned farta fra 70 til 25knop uten at det hjalp, så ned til 4knop, plutselig etter 2min kvælte dritten seg. Men har en ekstra blokk og stempler, så får se på det i vinter

 

Rs er siste jeg ringer, med mindre det står om liv. Vi er såpass mange venner som bor ute i skjæra at vi hiver oss rundt hvis noen ringer og sier de har båtproblemer. Vi har en utrykingstid som er kortere enn rs sin :p 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Så stor og flat er den ikke. Gidder ikke spekulere mer, men 3liter var litt i overkant for å kalle det kondens. Tar opp båten etterpå å klasker på en 300merc, sånn at båten er klar til imorra. Hvis ikke jeg biter i det sure eplet, tar jobben med å skifte kabelstokk/instrumenter, gir/gass waiere for så å sette en "dau" 250 etec bakpå. Mister 10-15knop toppfart i forhold til merc 200xs, men kan kjøre 300 timer i året uten problemer

 

 

Varmskjæring, når varmealarmen gikk, så slapp jeg ned farta fra 70 til 25knop uten at det hjalp, så ned til 4knop, plutselig etter 2min kvælte dritten seg. Men har en ekstra blokk og stempler, så får se på det i vinter

 

Rs er siste jeg ringer, med mindre det står om liv. Vi er såpass mange venner som bor ute i skjæra at vi hiver oss rundt hvis noen ringer og sier de har båtproblemer. Vi har en utrykingstid som er kortere enn rs sin :p 

Kjekt å bare ha en "kjedelig" etec liggende :giggle:

 

Godt med gode venner da i slike tilfeller.

RS har vel en responstid på opptil 30min+ turen til dit du er fra basen. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I går var responstiden 2røyk. Det er endel bedre enn RS sine 30+min. De hadde heller ikke vært like forsiktige når jeg skulle bli dradd ut av det sundet jeg hadde drivi inn i, så da hadde den propellen sett MYE værre ut idag

 

Jeg har en værsting 300promax liggende også, eller stående på bukk. Men er redd den også kommer til å rase, selv om det er 6 nye stempler med ringer, nyhona på alle 6, masse nye lager, alle pakkninger er nye, rensa og sjekka 12 dyser og valgte de 6 beste, sjekka og bytta alle vacumventiler på motoren, bytta alle vacumslanger, ny bensinpumpe, ny dynamo, ny starter. Uansett åssen man vrir og vender på det, så er det en mercury. Ingenting som går bedre, når det først går. 

 

Med den motoren så er vel 100knop i boks. Med så høy rasfare og 150L i timen så er nok etec det lureste valget. Men det skiller nok 20knop og 70L i timen + 5% av skruinga

 

Ett bilde fra tidligere, mye av det som står på det 7stk påhengers stativet er bytta ut, men det er fortsatt fullt 

20190219_210935.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 35 minutter siden:

I går var responstiden 2røyk. Det er endel bedre enn RS sine 30+min. De hadde heller ikke vært like forsiktige når jeg skulle bli dradd ut av det sundet jeg hadde drivi inn i, så da hadde den propellen sett MYE værre ut idag

 

Jeg har en værsting 300promax liggende også, eller stående på bukk. Men er redd den også kommer til å rase, selv om det er 6 nye stempler med ringer, nyhona på alle 6, masse nye lager, alle pakkninger er nye, rensa og sjekka 12 dyser og valgte de 6 beste, sjekka og bytta alle vacumventiler på motoren, bytta alle vacumslanger, ny bensinpumpe, ny dynamo, ny starter. Uansett åssen man vrir og vender på det, så er det en mercury. Ingenting som går bedre, når det først går. 

 

Med den motoren så er vel 100knop i boks. Med så høy rasfare og 150L i timen så er nok etec det lureste valget. Men det skiller nok 20knop og 70L i timen + 5% av skruinga

 

Ett bilde fra tidligere, mye av det som står på det 7stk påhengers stativet er bytta ut, men det er fortsatt fullt 

20190219_210935.jpg

Haha, den responstiden er imponerende (med forbehold om "vanlig" sigarett størrelse :giggle:

 

Kjedelig å høre at du mener mannskapet fra RS er uforsiktige. Hadde det vært på i området jeg holder til hadde vi nok dratt deg ut med Rescuerunner, hvis tilkomsten er vanskelig. Da  hadde det nok blitt en skånsom affære ?

 

 

 

Det ser ut til du har mye å velge mellom, er det en for hver dag? :giggle:

Link to post
Share on other sites

De er ikke uforsiktige i den forstand, men der jeg lå, så hadde de ikke klart og dradd meg ut like forsiktigt som det 3stk speedbåt interesserte gutter klarte. Båten tverra inne i det lille sundet og vi hoppa rundt på holmene der og skøy den løs, hoppa opp på catta og blei taua ut

 

Men har hørt at rs gir faen, drar båter som ligger oppå skjær, ned av skjæret sånn at driten har gått ned. Vet om 2 båter det har skjedd med, god kamerat som har vært ute med slepebåt og kran for å løfte vraket. Hvis den ligger trygt oppå skjæret, så la noen med kran og lekter komme å hente den

 

Kjøper og selger litt motor da. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt sent ute, men i går (før midnatt) hentet jeg i alle fall båten fra Lakseberget, fylte litt diesel og tok den over til Oksval, som er den egentlige hjemmehavna- Flytter vel tilbake dit i oktober når vinterhavna åpner.

 

Har tømt båten for dyner og sengetøy, bortsett fra det jeg skal benytte utover, og har tatt om bord resten av svenskepanten jeg hadde hjemme, samt endel andre småting som skal på plass, inkludert to frostvakter.

 

På vei til båten rakk jeg også innom Best Marin på Tjuvholmen og kjøpet et par slike fuktslukere. Skal plassere den ene i akterlugaren og den andre i kabinen foran. Skal se hvordan dette fungerer i vinter, og vurdere om jeg evt. skal kjøpe en slik elektrisk. Vi får se.

 

Kjøpte også med meg noen Captein Tolley-flasker, og prøvde meg på litt tetting av lukene/vinduene i kabinen foran. Båten er ganske tørr, og med normalt regnvær la jeg ikke merke til noe spesielt, men når de skikkelige skurene kom tidligere i sommer, så lakk det såpass at putene helt foran ble fuktige.

 

Vi får se om det hjelper eller om det må hardere lut til.

 

Nå ligger båten endelig bare fem minutter fra meg, og i morgen tidlig skal jeg komme meg avgårde til Fredrikstad. Hadde egentlig tenkt å dra allerede onsdag, men dårlig form gjorde at jeg først utsatte det til torsdag og deretter til fredag. Skal på glassfiberreparasjonskurs lørdag og søndag, så ta toget til Oslo søndag kveld for å rekke en konsert, og deretter tilbake til Fredrikstad.

 

Så har jeg en uke til disposisjon, der jeg i alle fall kommer til å dra over til Strömstad for å bli kvitt svenskepanten og foreta noen andre innkjøp...

 

I morgen kan det nok hende at jeg tar en liten stopp i le i Hankø og venter til vinden avtar  for så å rusle inn til Fredrikstad i 17-18-tiden. Men det er litt usikkert, Yr melder vind på 10 ms på tidlig ettermiddag, Windy 6-7 ms, så vi får se når vi kommer dit. Det beste vile være å komme meg inn til Fredrikstad før det blir mørkt. Men endelig skal jeg utpå igjen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kjettingkasse skrev for 9 timer siden:

I dag, eller rettere sagt på lørdag, lot jeg oppgraderingsprosjektene hvile litt og tok meg en tur ut på fjorden i steden. Det angret jeg ikke på:smiley:

 

 

 

 

Flott film! Hvilket program bruker du til å redigere? Utrolig stabilitet på den greia der! Smart valg å dra på fjorden i stedet for å mekke!

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 45 minutter siden:

Flott film! Hvilket program bruker du til å redigere? Utrolig stabilitet på den greia der! Smart valg å dra på fjorden i stedet for å mekke!

 

Takk?

Ja den nye DJI Mini imponerer. Ikke 4K, men bitteliten, fine bilder, veldig stabil og ganske rimelig.

Jeg bruker Final Cut Pro.

Link to post
Share on other sites

Ikke det helt store problemet med snø her på Hvaler, norges mest solrike kommune, enda heller :smiley: Benyttet derfor anledningen til en tur på sjøen. Forsøkte å sokne opp ei hummerteine jeg har mistet, men det ble bomtur. Får prøve med dykkeflasker på ryggen istedet :lol:

 

20191202_120044.jpg.62530da1e90be8976059018d2a46f1b3.jpg

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...