Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Renovert begge sjøvannspumpene. Byttet lagre og simmerring på styrbord motor og bare simmerring på babord. 

Mer ikke helt fornøyd med at de ikke tålte mer enn 850 timer fra 2011. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@ErikdaDet er samme problem på Cummins QSB. De originale Sherwood-pumpene er for dårlig lagret opp.

Seaboard Marine har laget sine egne pumper som er bedre lagret opp til Cummins QSB.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

@ErikdaDet er samme problem på Cummins QSB. De originale Sherwood-pumpene er for dårlig lagret opp.

Seaboard Marine har laget sine egne pumper som er bedre lagret opp til Cummins QSB.

 

Kanskje de har lager som passer til Johnson pumpene mine? Nye pumper koster 6500 pr stk pluss drivhjulet inn i motoren til tusenlappen!

Det blir grisedyrt til to maskiner!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 1 time siden:

 

Kanskje de har lager som passer til Johnson pumpene mine? Nye pumper koster 6500 pr stk pluss drivhjulet inn i motoren til tusenlappen!

Det blir grisedyrt til to maskiner!???

 

De lager kun til Cummins. De er Cummins forhandler.

Nye lagere vil jeg tro du får rimeligst hos Tools i Drammen(tidligere Fadum Maskinforretning).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hatt skuta etpar dager på land. Skiftet slanger og sylindre til styringen (DPH drev). Slangene var skiftet (kampanje) tidligere og så brukbare ut. Sylindrene var originale fra 2006. De har nok lekket olje gjennom o-ringene rundt stempelstengene. Disse o-ringene så temmelig morkne ut, de var også helt ‘’olje-svarte’’. Jeg skiftet likegodt alt, så er det gjort :thumbsup:

 

690B28BF-DE15-46BB-8E02-62C4AED55280.jpeg.9ac115037adc8e5762e52d21193473ef.jpeg

Link to post
Share on other sites

Byttet impeller og filter til racor vannutskiller.

 

Første gang jeg bytter impeller, så var litt spent på hvor vanskelig det kunne være. Det gikk som en lek. Fire skruer ut,  vannet i pøsen, og så var det bare å dra den ut med nebbtanga. Smørte den nye med noe fett som fulgte med, og dytta den lett inn. Smækk!

 

Hakke værre med dieselfilteret. Har bytta dette en gang før, og har tenkt at det bør byttes i annen type. Helt umulig å få løs uten filtertang, sitter som bare f. Først må filteret løsnes, men i filteret så sitter det en kopp i bunn. Denne koppen er så godt som umulig å få løs. Måtte på brygga og bruke to svære tenger for å dra den løs. Helt kokko. S-3211 TUL fra Racor. Byttes til FG500 fra samme leverandør ved første mulighet!

 

Etter fullført dieselfilter-økt og sånn passe dårlig humør var det bare å starte opp maskineriet. Så var det bare å stenge ned igjen i full fart å slå på krana for vanninntaket :headbang: Gikk nok bra med impeller, den gikk ikke lenge tørt.

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Landcrab skrev for 15 timer siden:

 

Hakke værre med dieselfilteret. Har bytta dette en gang før, og har tenkt at det bør byttes i annen type. Helt umulig å få løs uten filtertang, sitter som bare f. Først må filteret løsnes, men i filteret så sitter det en kopp i bunn. Denne koppen er så godt som umulig å få løs. Måtte på brygga og bruke to svære tenger for å dra den løs. Helt kokko. S-3211 TUL fra Racor. Byttes til FG500 fra samme leverandør ved første mulighet!

 

Et lite triks som har hjulpet meg når olje/dieselfilter sitter er å ta et flattskrujern, ikke veldig stort, og sette det i flensen på filteret og slå forsiktig (på skrujernet) i retningen filteret skal skrus for å gå av. Utrolig effektivt. Har løsnet filtre jeg har holdt på å rive i filler med tang på den måten. Noen få kakk og plutselig så er filteret løst. Det med koppen virka tungvindt... greit å få bytta patenten da virker det som. 

 

Landcrab skrev for 15 timer siden:

 

Etter fullført dieselfilter-økt og sånn passe dårlig humør var det bare å starte opp maskineriet. Så var det bare å stenge ned igjen i full fart å slå på krana for vanninntaket :headbang: Gikk nok bra med impeller, den gikk ikke lenge tørt.

 

Varierer sikkert fra den ene motorinstallasjonen til den andre men jeg må også fylle en slump vann i sjøvannsfilteret hvis jeg har tømt sjøvannskretsen i nærheten av impelleren, eller har hatt båten på land. Om jeg bare åpner krana på vannintaket så må impelleren gå tørt en stund før den klarer å suge vann... og det er ikke noe særlig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har startet "total rydding" av båten og har til nå ryddet salongområdet, dvs inklusive karbord, byssa og alle skap og stuverom i det området. Utrolig mye jobb men resultatet er at jeg får kastet mye, får mye som skal med hjem og ender med ett system som gjør at jeg vet hvor ting er og lett kan finne det. 

 

I prosessen har jeg fått pakket grab-bag. Dvs byttet batterier i og testet vhf som skal i bagen. Fant også signalpistol og veldig mange skudd som går i. Varmefolie, nødrakketter/bluss og en led- lommelykt som kan sveives i gang. 

 

Har også fått oversikt over reservedeler, alt fra dynamo til strekkfisker, kløtsjplate til gear, filtre, impeller osv. 

 

Underveis har det også blitt mye småfix,, feste løse ting, fikse smådill her og der pluss støvsuging og vask i krinkelkroker. 

---

Fortsatt mye igjen. Neste er å pakke med alt av "løse tekstiler", alt fra håndklær til duker, kluter osv og ta med hjem for sortering og vask. 

 

Så står lugarene for tur, de vil gå relativt kjapt, men etter det kommer den fryktede forpiggen.... der er det mye å ta tak i. 

 

Og etter det blir det utvendig sjau. Først cockpit, så stuverommene på dekk, men de har jeg heldigvis tatt delvis tidligere. 

--

Link to post
Share on other sites

Har ikke på tur med båten på nesten to uker! Denne helga er kanskje ikke den beste å dra på overnattingstur?

 

Tenker på Son eller Horten. Ser greit ut på webkamera nå, men jeg bruker jo  6-7 timer på turen...så da kan det vel være ganske fullt når jeg ankommer?

 

Kanskje best å prøve dreggen et sted?

 

Link to post
Share on other sites

Er det fullt i Son, kan du gjerne låne min plass der. Vi kommer ikke hjem før om et par uker. Der er det gangbar utrigger på den ene siden, og svarte fortøyngstamper ligger klar. Sender deg en IM med flyfoto.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Er det fullt i Son, kan du gjerne låne min plass der. Vi kommer ikke hjem før om et par uker. Der er det gangbar utrigger på den ene siden, og svarte fortøyngstamper ligger klar. Sender deg en IM med flyfoto.

 

Det kaller jeg service!!  :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siste innspurt i den ultimate "rydde gjennom hele jævla båten" prosjektet mitt. Noe som selvsagt også innebærer mye fix av større og mindre greier underveis. Kom ned til båten og tenkte at jeg likegodt kunne gå å legge meg på svai og jobbe i stedet for å ligge i båsen. Fint vær og litt lysten på et bad, så jeg gikk ut med båten. 

 

Som baugpropellianer fikk jeg et skudd for baugen. Bakka ut av båsen med vinden litt skrått fra SB i baugen og skulle elegant bakke BB, stoppe opp og gå ut av havna, baug først. Men ikke f.. om balja ville bakke til BB i dag. Halvveis før jeg endte opp i båtene på andre siden innså jeg at jeg måtte lystre båten, ikke prøve å få båten til å lystre meg, så jeg heiv om på rattet og bakka ut av havnen. Men på vei ut så ville balja enda mer med hekken opp i vinden så jeg kom rent på tværra før jeg kom meg helt ut, da med hekken opp i bryggene på samme side som jeg har båsen. 

 

Så da ble det fullt ratt til BB fremover og full gass for å klare svingen og "plopp" så var jeg ute etter en aldri så liten piruett. 

--

Gikk å la meg på svai i ei bukt og rydda meg ned til trøsteren i forpiggen. Pleier ofte å være noe dårlig kontakt i starten av sesongen. Noen tips til hva jeg evt kan smøre på koblinger for å unngå det? Er vaselin greit, eller noe annet?

 

Tok en svømmerundte for å skrape vannlinja og ser, til min store skuffelse, at båten er dekket med rur. Det shipfix greiene har ikke fikset noe for meg åpenbart... Tenkte å skrape rur på trøsteren, men kom på at jeg ikke hadde slått av hovedstrømbryteren på den så jeg lot være. 

 

Rikla og strammet litt på koblinger på trøsteren, Voila!, vi har trøster igjen. Men det var til lite nytte iom at jeg ikke fikk bruk for den når jeg gikk inn i båsen etter turen ;-)

 

Ryddet gjennom div greier i cockpit, men var egentlig ikke så ille, ble litt å kaste her og der, mest fra forpiggen. Så ble faktisk en aldri så liten søppelsekk til sammen. 

 

Talte over redningsvester og fant ut at vi har 12 stk ombord! Her ryker en del på land. 

--

Ene kammeret på jolla hadde mistet piffen, mistenker en av o- ringene i ventilen så jeg smurte opp med vaselin og pumpe opp. Så får vi se om jeg må mer drastisk til verks neste gang jeg er i båten. 

--

Nå gjenstår egentlig bare støvsug og litt vask så er båten 100% ferieklar. :-)

Link to post
Share on other sites

Å gjøre båten sjøklar, betyr også å ta en visuell sjekk av båten. Både under og over vann. Jeg har gjort det men nå slipper jeg hvert år. 2 års intervaller funker ikke på Hvaler uten å dykke med flaske. Uansett blir det ikke rent nok. 

 

Når det gjelder baking med seilbåt, og ja har hatt flere store og seilt enda flere små. Full  bakk til du rår styrefart, slipp opp gassen og båtenvil styre dit du vil untak finnes, langkjølede båter har en tendens til å lystre roe en vei. Og da bruker man det. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 7 timer siden:

Å gjøre båten sjøklar, betyr også å ta en visuell sjekk av båten. Både under og over vann. Jeg har gjort det men nå slipper jeg hvert år. 2 års intervaller funker ikke på Hvaler uten å dykke med flaske. Uansett blir det ikke rent nok. 

 

Når det gjelder baking med seilbåt, og ja har hatt flere store og seilt enda flere små. Full  bakk til du får styrefart, slipp opp gassen og båten styrer dit du vil,unntak finnes, langkjølede båter har en tendens til å lystre roe en vei. 

Her ble det dobbelt :)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...