Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I går kveld var jeg utpå et par timer i solnedgangen. Nå har jeg under to timer igjen på jobben, så snart er jeg utpå igjen. Disse deilige sommerdagene må utnyttes! Og som jeg har skrevet før flere ganger: Jeg krysser fingra for at ikke alt det fine været er "oppbrukt" når jeg skal ut på båtferie i august.

 

Til ut neste uke skal jeg i alle fall gjøre alt jeg kan for å være utpå hver eneste dag!

 

En solnedgang i en Nidelv blir aldri feil...

IMG_2209.jpg.41bcac4f1ed6a4b3bfa5a27b30b9828f.jpg

Link to post
Share on other sites

Man skal jo ikke klage på været, men i år gikk det fra vinter til full sommer nærmest over natten.

Vårpussen av en velbrukt helårsbåt har derfor blitt skyvd fremover i påvente av normalt vær ( som aldri kom) Fikk slippet forrige uke og polert innvendig mm i dag.

Følte jeg laget snilespor ombord da maskinpolering var varmt!

Godt å være ferdig. Klikk!

Link to post
Share on other sites

24 grader og sol. Fin dag å ta service på varmeapparatet.

Nå starter Wallas'en fint på et 1.3Ah batteri, uten noen synlig røyk, og varmer mye bedre enn før :thumbsup:

Bortsett fra glødespiralen og veken, så var apperatet godt som nytt etter 32 år ?

Nå gjenstår det bare å montere det tilbake i båten.

20180720_180751.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynt oppgradering av det elektriske med en underlig blanding av frykt, undring, gremmelse, oppgitthet og andre underfundige følelser. Skjønner lite av tankegangen som er brukt ved tilfeldige installasjoner og historiske endringer.

 

Da er det behov for opprydning. Thanks for inspiration @doctordre, I have been looking for something like your cable canal. Ended up with Biltema variant in plastic.

20180722_175151.jpg.a529b4248c16417f6c970e5b3f62aaff.jpg20180722_175528.jpg.e76d5659a30049e323bb1ffc34ca8cd8.jpg20180722_182619.jpg.28a5453011cd7e41bbae1ab011b04df4.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Byttet glødesil på dieselvarmeren (Eber D4 Airtronic). Fire år siden sist, og dette er i lengste laget. Glødesilen var helt gjenkokset på den siden som vendte mot dieseldysa. Som følge av dette begynte varmeren å bli treg å få startet opp. 

 

Har nå satt opp bytte av sil hvert andre år i vedlikeholdsplanen, da skal varmeren kunne virke uten feilslag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

On 8/14/2018 at 10:07 PM, scamπ said:

 

On 8/14/2018 at 10:07 PM, scamπ said:
On 8/7/2018 at 3:21 PM, ttyridal said:

Fiksa til en 12v lader for Mac. Gjenstår en elegant liten boks 

 IMG_20180807_140403_757.jpg

Snedig! Har vært på jakt etter 12v-lader for mac'en min. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt omformeren?

 

eBay,

En slik en

https://m.ebay.com/itm/DC-DC-150W-Step-Up-10-32V-to-12V-60V-Boost-Constant-Current-Power-Apply-Module-/161506793056

Link to post
Share on other sites

Sydd en flenge i kapellet. Monteres senere i dag når solen varmer litt mere nede i båthavna. Skal også prøvemontere en liten varmtvannstank som jeg har fått for å se om det er plass. Kjekt å ha når vi er på lengere helge/ukesturer

Går fort mot slutten av sesongen for oss som har båten i Dalslands kanal /Stora Lee. 

Redigert av jespebok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 8/17/2018 at 9:14 AM, Worry II said:

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du trenger denne ? Den trenger vel ikke mer enn 85 watt max ? Hvorfor ikke bare bruke en vanlig DC-lader ?

 

Fordi jeg hadde en sånn dc-dc boost converter liggende :)  Nei, trenger ikke mer enn 85 watt.. men man må også huske på å dele ebay-kina-watt på 2 (minst) for å få noe i nærheten av reell kontinuerlig effekt. (som regel altfor dårlig kjøler på de, blant annet)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Sjekket tørr båt i bunn, åpen selvlensing, renset sluk, sjekket sjakler og fortøyninger (2 brest akter og 2 forut, 4 spring) og fendre på båt og brygge, tatt ned kalesje og på med havnepresenning for mindre vindfang.

Første høststorm kommer nå. Det virker jo litt tidlig synes jeg. Det har allerede begynt å komme noen skikkelige vindkuler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...