Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Endelig fått dassen på plass igjen etter å ha byttet skroggjennomføring, bygd nytt fundament til dassen, byttet noen vannslanger og malt litt.

Knotet litt så malingen ble litt oppskrapet, men det fikser nok ett strøk til.... :thumbsup:

 

 

20200508_200118.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ikke gjort noe i dag, men i går fikk jeg trukket ledningene og montert tilbake nytt kompass. Gjorde en liten folieringsjobb på et bord. Syntes resultatet ble rimelig bra om jeg må si det selv. Ryddet i stuverom, byttet noen gummiknotter, satt på noen tetningslister. Fikk prøvd hvordan det funket med å lade batteri med solceller gjennom sigarettenner uttaket. (Det virket fint). Kjøpte paraplydregg som er tenkt benyttet på svai på svært rolige dager. 
Avsluttet dagen med en fantastisk skalldyrkasse fra Son. :cheers_wine:

BBA4995F-3E51-411E-8E70-732D61D270AD.jpeg

A6E14C87-3CA4-41B5-8887-F87652D05A11.jpeg

12686B4F-E2FB-4944-A0F0-018BC5CD72ED.jpeg

48B56A76-B4C6-4D39-B5D9-D52205D67259.jpeg

Link to post
Share on other sites

I løpet av fredag og lørdag ble det montert nytt baugspyd med påsveiset trapp og hull etter kompass ble støpt igjen. Når hullet har tørket og jeg har tid blir det sparkling pussing og topcout. For så å montere to nye instrumenter( vind og dybde). Sener blir det også montert badeplattform. Så da er vi klar for en båt sommer.

382E2034-3640-43C2-BD59-93EB66D003BC.jpeg

EC0590CA-2A88-4C4A-9479-A7A12AE9A853.jpeg

2EA7975D-AA62-4A9E-B3E5-4EC40B7ED700.jpeg

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Undret meg over de noe merkelige koblingene på eberen, 90mm rett ut i akterkabin, med en y-splitt over til 60 som igjen var koblet inn på defrosteren. Dette medførte null varme noe annet sted enn ned i akterkabin. 

Lagt opp nye isolerte 90mm med etpar uttak, så en overgang til 60mm for varme i baderom, stikkkabin og forkabin. Ignorert de gamle defrosterkablene, men nå varmer det i hele båten.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke idag, men igår. Da festet jeg en kabel på dynamoen da ladingen forsvant på siste turen hjem, - OK nå. Jeg sjekket også kjølevann og olje. Så fylte jeg opp vann. Fruen hadde mast om støvsuging. Det droppet jeg, men ristet alle dørkmatter og kostet ut sand og rusk. De gode varme heldun vinterdynene ble tatt med hjem til fordel for lettere dyner før vi setter turen nedover Svenskekysten om 2 dager og snaue 12 timer for båtferie frem til vi drar hjem før felleskaoset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøsatt ny skute. Måtte ha en ny etter at seilbåten ble solgt til fordel for hytte ved sjøen. Nå er det kommet en bowrider på vannet og 17 fotssyken gikk feil vei. En stor fordel var at poleringa av skroget gikk på kort tid. Så ser frem til å fyke rundt i skjærgården i sommer

Link to post
Share on other sites

Utvendig vask for første gang i år. Godt med skitt etter en lang vinter. Og endelig mulig å gå på dekk uten å risikere å gli på snø og is. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Montert på motor etter impellerskift m.m., vasket, ribbet og polert. Pent langt fra, men langt fra pent. Det får være for i år, orker ikke ta igjen alt etterslep nå. Gelcoat må renses grundigere enn det jeg klarer for hånd. Så spørs det jo også hvor høyt man skal legge listen på en 35 år gammel 17-foter...men jeg er slik at jeg gleder meg over synet av gammelt og velholdt, enten det er båt, bil eller annet. 
Nå vil jeg imidlertid ta båten i bruk!

Link to post
Share on other sites

Fikk spylt antisklibelegget med høyttrykkspyler. Ble mye bedre. Startet motoren igjen med mistanke om kjøleutfordringer på styrbord side. Mistankene bekreftet. Slange ut fra riser blir svært varm. Enten manifold eller riser som er tett.

Da blir det å skru dette fra hverandre og sjekke årsaken.20200521_143527.jpg.496e24cced5bf16807b57fa96c0ee537.jpg

Link to post
Share on other sites

Har sparklet og pusset alle hull etter tidligere kalesje, nye hull og kalesjeknapper blir montert etter hvert, har malt dashbordet lyse grått - det var deprimerende svart - og trukket sidepanelene bak vinduene med off-white skai - det lyser opp. Nå er hele båten sparklet og pusset utvendig, alle tidligere sår og skader er borte - nå skal det primes og så lakkeres. Det blir spennende fordi jeg aldri har gjort det før. 

15-52-08 nytt dasjbord og sidepaneler.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...