Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

BERGSTAD skrev for 3 timer siden:

Det er mye jobb :yesnod:jeg brukte osilerende maskin med 40 korning og 120 som fin sliping der hvor det var hensiktsmessig. Teaken bar veldig preg av mye slitasje av vær og vind over tid. 

Det er det samme på min RC500. Det blir å gå løs på jobben hos meg også. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere prosjekter siste uken. 
Har byttet ut batteripakken til Lithium batterier. Montert inn filter på drikkevannet, ny trykkvannspumpe og montert inn ny varmtvannstank. 
Neste prosjekt blir montere inn dekkspylepumpe og ny Wifii antenne.

Link to post
Share on other sites

Idag ble alt utvendig arbeid avsluttet med vask og polering av overbygg. Noe utvendig treverk ble tatt med hjem for oljing og lakkering. Planen er nå utsetting til uken. Nå har de begynt å sette ut utriggerne i området der jeg har plass,litt is på min plass, men den minker dag for dag. Og så fikk jeg faktura for sommerplassen. Det beløpet må jeg bare betale og glemme. Det koster å være kar!

 

utriggere_2021_mars.jpg.74371ac8d9c22c071600e606d6d27ae1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kr.11777,50 for min 3,5m plass med gangbar utrigger på den ene siden. Strøm og vann 5m fra båten.

 

282753782_2020-03-1912_22_51.jpg.d8a8a4a0e4af5a35757b8dde5bc7ba5d.jpg

19. mars 2020

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei - ang stoffing. Jeg bruker selv Seajet selvpolerende fordi det er det midlet Båtbua forhandler og som alltid har blitt brukt på min nåværende båt. Tror Jotun, Hempel osv er mye av det samme. Her i ytre oslofjord opplever jeg at det gror mye om sommeren selv om båten brukes mye. Har alltid kun brukt annerkjente midler men, det gror som bare det og føler at det kanskje har blitt verre de siste årene. Mistenker at bunnstoffprodusenterenes stoffer er blitt for snille. Leser noen steder at folk tilstetter Rundopp og andre fantastiske midler, noe som selvsagt bare er tull. Har fått en ide om at man man kanskje kunne tilsette kobberpulver i de eksisterende kvalitetsstoffene vi bruker, vi som sjelden kjører over 8 knop. Hva tror du? I Son tror jeg ikke dere har samme problemet...

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Kr.11777,50 for min 3,5m plass med gangbar utrigger på den ene siden. Strøm og vann 5m fra båten.

Oi! 
Da skal jeg ikke klage på min årlige tusenlapp for firemetersplass med strøm og vann :lipseal:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ikkje i dag, men i går kveld laga eg eit midlertid vindu på båten. Var så uheldig å knuse det eine glaset då eg skulle demontere ein vindusviskermotor som sat trangt mellom dashbord og rute. 1 million biter utover kabinen. Så då laga eg ei midlertidig rute av polykarbonat/plexiglas med provisorisk og reversibel tetting rundt. Var ein periode litt stressa for at dette skulle skrinlegge påsketuren, men no er ferien redda! 🙂

IMG_20210322_184905.jpg

IMG_20210323_201619.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var kjedelig, var det ruten rett foran førerplassen du knuste? Litt vanskelig å se på bildene, isåfall går det ikke an å montere/demontere viskermotor med ruta på plass, jeg demonterte viskermotor og modifiserte noen deler inni så den kunne monteres i biter, men det var slett ikke enkelt å få det sammen igjenn pga trangt langt nede i vinduskarmen. Et alternativ er å skyve ruta opp, det kunne /ville ikke jeg pga targabøyle som gikk over rutene, den er nå fjernet. Bb motor går rett inn som den er, motoren i midten er det nok med å ta av selve motoren å montere gearet først. Dårlig patent fra master dette her. 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 2 timer siden:

Det var kjedelig, var det ruten rett foran førerplassen du knuste? Litt vanskelig å se på bildene, isåfall går det ikke an å montere/demontere viskermotor med ruta på plass, jeg demonterte viskermotor og modifiserte noen deler inni så den kunne monteres i biter, men det var slett ikke enkelt å få det sammen igjenn pga trangt langt nede i vinduskarmen. Et alternativ er å skyve ruta opp, det kunne /ville ikke jeg pga targabøyle som gikk over rutene, den er nå fjernet. Bb motor går rett inn som den er, motoren i midten er det nok med å ta av selve motoren å montere gearet først. Dårlig patent fra master dette her. 

 

Det vart litt dårlige bilder i mørket, men det er foran førerplass ja. I det øyeblikket eg høyrde lyden av ruta som sprakk skjønte eg kor lite lur eg hadde vore. Eg skrudde frå utsida og trudde eg skulle klare å få den ut. Viskarmotoren skulle innover men vart stoppa av dashbordet. Dermed pressa den ut mot ruta i staden. Det kom nokre stygge gloser i sekundene etterpå. 😂🙈

"Fordelen" er at eg no må eg bestille ny rute og då kan eg sette inn ny viskermotor samtidig med ruta. Hvis eg då får av listene uten å skade de. Deler av de er bom fast. Det var berre topplista eg fekk heilt av. Eg fekk lirka inn plastruta fordi den kunne bøyes, men det går jo ikkje med glasset... 

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 1 time siden:

@Vestlandssong

Når du monterer ny er det da mulig å montere den oppe i stedet? Jeg har en Inter 9300, håper ikke viskermotoren går fløyten med det første, for jeg har hardtop så blir vel enda værre å komme til.

 

Kan godt hende det er mulig, men eg ser for meg at det kunne vorte litt sjenerende. I hvertfall på min båt ville viskermotoren då kome midt i ansiktshøyde og tatt litt av sikta. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...