Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
lang-sommerferie skrev for 1 time siden:

Ikke idag, men i går

 

Rubba en båt, så den var bulkete, planslipa den, så rubba en gang til, på siste bilde er den klar for en runde polering, så voksing.

 

For de som måtte lure, så har jeg brukt kun roterende maskin, saueull og mirka polarshine 45 

IMG_20230516_180256.jpg

Screenshot_2023-05-16-19-05-15-641_com_miui.gallery.jpg.c14eb9da87fd17846724da2c05142de9.jpg

IMG_20230516_181315.jpg

IMG_20230516_190533.jpg

Fu er god på det der!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 57 minutter siden:

Fu er god på det der!😃😃😃

Øvelse gjør mester, eller noe i den duren :) folk flest hadde vært fornøyde med det første bildet, men jeg greier ikke og ikke få frem siste finish, hvor bra kan jeg få den? syns den blei bra med tanke på tilstanden på gelcoat'n (tynn, bulkete og oksidert) og hvordan de fleste 21år gamle askeladdene ser ut. begynner å lære litt om rubbing og polering også nå, før har kunnskapen vært gelcoat. men den store motivasjonen er når kundene ser båten for første gang etter en sånn jobb

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtene bryr seg ikke om at det er fridag  Slipa slipa slipa, alt det hvite i bunn blei gelcoat sprøyta her om dagen. Hvis noen husker Hydrolift prosjektet som hadde en 4m lang sprekk midt på, så er det denne og den har holdt 3år med grisekjøring, men vi bomma på gelcoat'n og etter 3 sesonger med noen godt synlige reparasjoner, så fant vi ut at det var like greit og bare gelcoat sprøyte alt det hvite, da blir det ikke fargeforskjell, skjolder eller overganger 

IMG_20230518_170326.jpg

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev On 17.5.2023 at 9.13:

Ikke idag, men i går

 

Rubba en båt, så den var bulkete, planslipa den, så rubba en gang til, på siste bilde er den klar for en runde polering, så voksing.

 

For de som måtte lure, så har jeg brukt kun roterende maskin, saueull og mirka polarshine 45 

IMG_20230516_180256.jpg

Screenshot_2023-05-16-19-05-15-641_com_miui.gallery.jpg.c14eb9da87fd17846724da2c05142de9.jpg

IMG_20230516_181315.jpg

IMG_20230516_190533.jpg

 

Det så skikkelig bra ut. Håper min kan bli like blank (til neste år).

Link to post
Share on other sites

Min hustru ønsker å feire bursdagen sin på båten, så det har gått i limning av skrogtrekk i kabinen, Rydde og støvsuge motorrom og oppbevaringsrom, legge teppe.
Rydde rotet fra i fjor. Tette et hul i akterspeilet. Lade batterier, og lete etter redningsvestene og flagget. (Finner det ikke!!)
Men jeg håper å bli ferdig med båten i dag/kveld, slik at jeg kan legge henne på vannet i morgen.

 

Link to post
Share on other sites

20230520_180839.jpg.f43a0cb22b19601f336e967980f20cdf.jpgHar fått heist ut veivakselen på Mercruiser 4.2L diesel motoren. En råde har def lager og veiv må på verksted og slipes den ene råde tappen. Mye jobb for å bytte ett rådelager. Motor er helt nedplukket for å få ut veiv.

Om noen har en veiv til Mercruiser 4.2L er jeg interessert i å kjøpe. 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i gang med et forsøk på å støpe opp/ned, dvs legge på 300 grams fiber i taket. Jeg begynte så smått i fjor, men sykdom hindret meg i å fortsette. Det jeg fant ut i fjor var at dette er et skikkelig sølearbeid. I går var det grei nok temperatur til å støpe i (+ 19 grader i garasjeteltet,  det jeg gjorde var sikkert helt feil, men foreløpig så funker det - hører gjerne på kommentarer, råd tips etc.) Det jeg gjorde i går var at jeg smurte på med rulle et "tykt" lag med polyester  - lot det "tørke" et par minutter før jeg la på gl.fiber og rullet over med alu.rulla. Det ble seende sånn ut, men det satt fast - altså: det datt ikke ned :

Lapigrmedbarepolyestermottak..jpg.9e0112c9f1cda9ca693d5530557be1cd.jpg

I dag hadde polyesteren tørket helt så jeg metta gl.fiberen med polyester (og la på 2 små biter med gl.fiber). Noen som har en kommentar til denne fremgangsmåten? 

Mettetidag2smnyefliserlagtp..jpg.a2641b3db3b407f4d2bee37ab19dcf49.jpg

Personlig synes jeg det ser brukbart ut. I morgen får jeg hjelp så da går det litt fortere - skal jo legge på 4 - 5 lag til med gl.fiber! Før jeg legger på 3mm skrogkledning og får satt inn vinduene igjen.

Hører gjerne fra noen der ute om hva de mener om denne fremgangsmåten?

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Alt for tørt og alt for mye luft, når du fester glassfiberen sånn dagen før så er det endel fiber som trekker litt polyester og blir meget stive, rundt disse vil du aldri klare og få vekk lufta og glassfiber som er halvtrukket med polyester, får du desverre ikke til å trekke det skikkeligt til seg i ettertid 

 

Men det som kan være en ide, er faktisk spraylim, en liten dært også legge mattene oppatt, MEN jeg lover deg ikke noe som helst, jeg vet flere gjør det når de vakuumstøper med epoksy, men hvordan spray limet reagerer med polyester vet jeg ikke noe om

 

Det beste er nok at du dekker innredninga med plast, så ta den grisejobben med å legge på og mate samtidigt sånn som man vaneligvis gjør. Overlapping er kjempe stas, da får man skikkelig styrke, men flytt litt rundt på overlappingene sånn at det ikke blir så tjukt på en plass 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

Da er jeg i gang med et forsøk på å støpe opp/ned, dvs legge på 300 grams fiber i taket. Jeg begynte så smått i fjor, men sykdom hindret meg i å fortsette. Det jeg fant ut i fjor var at dette er et skikkelig sølearbeid. I går var det grei nok temperatur til å støpe i (+ 19 grader i garasjeteltet,  det jeg gjorde var sikkert helt feil, men foreløpig så funker det - hører gjerne på kommentarer, råd tips etc.) Det jeg gjorde i går var at jeg smurte på med rulle et "tykt" lag med polyester  - lot det "tørke" et par minutter før jeg la på gl.fiber og rullet over med alu.rulla. Det ble seende sånn ut, men det satt fast - altså: det datt ikke ned :

Lapigrmedbarepolyestermottak..jpg.9e0112c9f1cda9ca693d5530557be1cd.jpg

I dag hadde polyesteren tørket helt så jeg metta gl.fiberen med polyester (og la på 2 små biter med gl.fiber). Noen som har en kommentar til denne fremgangsmåten? 

Mettetidag2smnyefliserlagtp..jpg.a2641b3db3b407f4d2bee37ab19dcf49.jpg

Personlig synes jeg det ser brukbart ut. I morgen får jeg hjelp så da går det litt fortere - skal jo legge på 4 - 5 lag til med gl.fiber! Før jeg legger på 3mm skrogkledning og får satt inn vinduene igjen.

Hører gjerne fra noen der ute om hva de mener om denne fremgangsmåten?

Bruk mindre matter av gangen. Finn en plate og legg de på og sett de inn med polyester slik at de er gjennomtrukket. Så henger du de opp i taket umiddelbart og ruller ut all luft! Jeg ser dessverre at det er en del forstørre områder her. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 53 minutter siden:

Bruk mindre matter av gangen. Finn en plate og legg de på og sett de inn med polyester slik at de er gjennomtrukket. Så henger du de opp i taket umiddelbart og ruller ut all luft! Jeg ser dessverre at det er en del forstørre områder her. 

:yesnod: nå gir jeg meg for i dag, har problemer med "muskelsvinn" i armene, eier ikke krefter og blir fort sliten av å jobbe oppover :nonod: Og polyesteren gella ganske fort, tror ikke jeg hadde mer en 1% herder i blandingen :sad: 

Jeg skal gjøre som du sier i morgen (gjorde jo det med divinylcellen, og det gikk veldig bra), og i morgen får jeg hjelp - tenker at 2 hoder, og 4 armer/hender tenker/jobber bedre enn det jeg har fått gjort i dag - i dag har det lyst godt i garasjeteltet og mange ord som ikke egner seg på trykk har blitt slengt ut i eteren:headbang: Er litt motløs akkurat nå :nonod:

 

Men hva gjør jeg når den forbanna driten av en glassfiberfille DETTER NED hele tiden??????? argGGGHHHHHHHHHHH   :headbang:

lang-sommerferie skrev 1 time siden:

Alt for tørt og alt for mye luft, når du fester glassfiberen sånn dagen før så er det endel fiber som trekker litt polyester og blir meget stive, rundt disse vil du aldri klare og få vekk lufta og glassfiber som er halvtrukket med polyester, får du desverre ikke til å trekke det skikkeligt til seg i ettertid 

 

Men det som kan være en ide, er faktisk spraylim, en liten dært også legge mattene oppatt, MEN jeg lover deg ikke noe som helst, jeg vet flere gjør det når de vakuumstøper med epoksy, men hvordan spray limet reagerer med polyester vet jeg ikke noe om

 

Det beste er nok at du dekker innredninga med plast, så ta den grisejobben med å legge på og mate samtidigt sånn som man vaneligvis gjør. Overlapping er kjempe stas, da får man skikkelig styrke, men flytt litt rundt på overlappingene sånn at det ikke blir så tjukt på en plass 

Takk for info - jeg håper humøret, formen og drivkraften er tilbake i morgen, dette er den største dritjobben jeg noen gang har gjort. Mye skyldes nok også at jeg er svak i armene, men håper hjelpen jeg får i morgen blir bra :thumbsup:

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

2% er fint, blir endel kortere herdetid og tid som støpen kan dette ned igjen på. Men hvis de detter ned hele tiden så er det siden du ikke får nok kontaktflate eller at de er for våte (ikke ditt tilfelle), jeg har best erfaring med halvtørr støp der kan nå jobbe polyester skikkeligt inn med lufterulla, men det er litt for mer viderekomne. Jo nærmere 50/50 vekt du kommer av polyester og glassfiber, desto sterkere blir det, svært mye av det jeg ser rundt om er enten 30-40% sånn som din støp eller så er det 70-80% og glassfibern drukner i polyester. Men sånn all over så er det bedre med for våt enn tørr glassfiber. 

 

Kjøp dere 2 sånne og angrip glassfiberen sammen, ha på hansker og hold mattene oppe når dere ikke ruller de. Ett helvettes gris, det blir det 

https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/rulle/roller-pro-mohair-100-mm-2-stk-2000050394?gclid=CjwKCAjwpayjBhAnEiwA-7enawz129UoUj6uNgBDMVf4wLw9WxuHWq7SJ6ZbEvI_NIaJz6UBBHCFqRoChHoQAvD_BwE

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 38 minutter siden:

jeg har best erfaring med halvtørr støp

hei og takker for svar. Hva mener du med "halvtørr støp"?

Ville du ha rullet polyester på taket først - og så rullet polyester på gl.fiberen (sånn som Chilli Solbris sier over her: "Finn en plate og legg de på og sett de inn med polyester slik at de er gjennomtrukket. Så henger du de opp i taket umiddelbart og ruller ut all luft! ") og klaska dette opp i taket? Takker for svar :thumbsup:

ps.: Jeg har kjøpt mange ruller fra BT, som du refererte til. + alu.ruller. gl.fiber 300grams, plasthansker, masker, aceton etc..................tror det burde holde. Håper bare været holder nå :wink:

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Halvtørr støp er der man har lagt på tynt med polyester og virkelig må jobbe for og få all glassfiberen våt. Dette er for viderekomne, hvis ikke man greier å jobbe så alt blir vått så kan du bare rive ned alt og starte på nytt. Glassfiber uten polyester gir null styrke.

 

Jeg hadde ikke latt mattene gjennomtrekk først, jeg hadde bare rulla over matta en gang, væta rulla, så opp i taket og rulla inn, jeg hadde tatt 50x50cm biter, 1kvm og 2 lag med støp i slengen før jeg rulla luft, men så har jeg rutinene og teknikkene inne. Men det er mange veier som fører til rom. 

 

Hele den jobben der er for viderekomne, skal man lære å støpe, så er det ikke rette plassen å starte når man har tyngdekraften mot seg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 1 time siden:

Hele den jobben der er for viderekomne, skal man lære å støpe, så er det ikke rette plassen å starte når man har tyngdekraften mot seg. 

Takker for svar :thumbsup: Du har helt rett i at dette ikke er riktige klasserom, men jeg må gjøre det (har ikke råd til å la fagfolk gjøre det) så jeg håper jeg får det til - til slutt :wink: Takker igjen :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Siden Herr og Fru Optimist endte opp med å anskaffe en Alicraft Norwind som må totalrestaureres har den siste uken gått med til å pelle ut alt treverk, pillråttent, deretter skrubbe båten innvendig... Opptil flere ganger.

 

Avdekker den ene moroa etter den andre, dette har ingen av oss gjort før så det brukes mer tid til googling enn båtfiksing, men vi får si som Pippi "dette har jeg aldri gjort osv....".

 

Den siste oppdagelsen var noen gamle motorfester, rustne løse bolter satt igjen, når de ramlet ut åpenbarte det seg 4 hull som må tettes. Siden undertegnede syns sparkling, fikling med glassfiber og slikt knask er ustyrtelig festlig faller den jobben på meg. Morgendagens plan er å grunne innvendig det som vi kan påstå er nogenlunde rent, deretter fortsetter studeringen av andres tilsvarende båter for å finne ut hvordan i all verden den skal se ut innvendig.

 

Og ikke minst fundere videre på forsterkning av akterspeilet og tetting av nevnte hull.

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev 20 minutter siden:

Siden Herr og Fru Optimist endte opp med å anskaffe en Alicraft Norwind som må totalrestaureres har den siste uken gått med til å pelle ut alt treverk, pillråttent, deretter skrubbe båten innvendig... Opptil flere ganger.

 

Pippi sa veldig mye lurt - og BRA :thumbsup:

Holder selv på å restaurere en båt, begynte for 2 år siden, men sykdom satt en stopper for det i fjor. Men nå går det forover :thumbsup: Jeg visste ikke at det skulle være så mye jobb, hadde jeg visst det hadde jeg kanskje kjøpt en annen båt (med mindre å gjøre???)

Uansett - dette litte skriv til dere: Stå på, mye bra på dr. Google og her på BP, håper dere får masse hjelp og tips - følger dere gjerne videre i prosessen.

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 10 minutter siden:

 

Pippi sa veldig mye lurt - og BRA :thumbsup:

Holder selv på å restaurere en båt, begynte for 2 år siden, men sykdom satt en stopper for det i fjor. Men nå går det forover :thumbsup: Jeg visste ikke at det skulle være så mye jobb, hadde jeg visst det hadde jeg kanskje kjøpt en annen båt (med mindre å gjøre???)

Uansett - dette litte skriv til dere: Stå på, mye bra på dr. Google og her på BP, håper dere får masse hjelp og tips - følger dere gjerne videre i prosessen.

Ja Pippi var nok ikke helt på bærtur :)

Og takk for det - vi står på med godt mot enn så lenge! Jeg har allerede tenkt "hva i helsike har vi gjort!?!?!?!" men så besinner jeg meg og tenker fy søren, dette kommer jeg/vi til å lære mye av. Feile også, men forhåpentligvis lærer vi av feilene vi gjør. En vakker dag er den klar for å settes ut på Mjøsa, hvis den a) ikke synker og b) fungerer til vårt bruk er jeg strålende fornøyd.

 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg etterlengta hjelp av Jostein, hverken han eller jeg har erfaring med å støpe gl.fiber og polyester. Etter div. tips herfra gjorde jeg som anbefalt: dynket gl.fiber i små flak (ca 15cm x 15cm) på en papplate belagt med gladpack (kjøkkenfolie) og la de små flakene opp i taket.

verktyet.jpg.2be34ae330948f79e1690bc8c7cbf589.jpg

 

ruller.jpg.c67ea8060d2e3794afb6e79b2c58d5b8.jpg

 

Og hvordan det gikk? Det finnes snart ikke flere ord i ordboka man ikke lærer sine barn å utvide vokabularet sitt fra. At dette er en skikkelig DRITTJOBB og SØLEJOBB er ingen underdrivelse. MAKAN............ :headbang:

 

Og resultatet av et forsøk på å legge ett lag sånn bortimot perfekt: Døm selv. 

taket2.jpg.cb59489b86720f4bb50932863685add5.jpg

 

taket1.jpg.774d2fd1c07d814286e7bfaad40602df.jpg

 

Men vi fortsetter fulle av entusiasme og optimisme i morgen :rolleyes: :clap:

Ønsk oss lykke til da :thumbsup:

 

Må kjøpe mer polyester hos Biltema :wink:

(- fortsettelse følger - følg med :lol: )

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

5.jpg.e00089a0bddb62b455bc24b736546393.jpg

 

Dagens jobb: starte å pusse her. Hullene mistenker jeg er gamle motorfester, dessverre får jeg ikke av motoren alene (såpass selvinnsikt har jeg) så jeg får vente til husets herre er tilbake. Dette er da innsiden av akterspeilet (om jeg omtaler diverse deler av en båt feil setter jeg pris på korrigering, jeg ønsker virkelig å lære!), på utsiden henger da motoren (utenbords).

 

Planen var egentlig å starte å grunne men jeg kjenner dette her er en jobb jeg virkelig kvier meg for så det er vel bare å hive seg ut i det først som sist.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått mange tips om hvordan jeg skal legge gl.fiber i taket. Jeg tror jeg har forsøkt alle. Og - ingen funka. Det som fungerte var å gjøre som da jeg la divinylcell i taket. Altså bruke finerplater. Jeg hadde restkapp av 9mm bjerkefiner som jeg sagde til slik at de passet nogenlunde til formen på taket. Over disse la jeg 3cm  isopor, og denne "pakken" ble pakket behørlig inn i kleenfilm (som man bruker til å pakke mat inn i bl.a). Så la jeg på 1. lag med 300gr gl.fiber, sauset det skikkelig inn med polyester/herder, så enda et lag og gjentok prosessen, til slutt et lag 450gr som også ble sauset inn med polyester/herder. Så ble hele herligheten løftet opp (jeg hadde hjelp av Jostein, konas fetter) og stemplet på plass med teleskopstøtter (Meec kjøpt hos Jula).

WP_20230524_15_50_56_Pro__highres.jpg.ada200ce81f47d50ed7c9b0fead1c14d.jpg

 

WP_20230524_16_16_37_Pro__highres.jpg.026946bf054151a2ae44db503df1f3aa.jpg

 

Dette ble gjort i går. Så var det bare å vente. Spente som småunger på julaften tok Jostein og jeg ned platene i dag. Og - metoden fungerer PERFEKT!!! Ingen luftbobler etc i støpen (gått over med argusøyne)

Så da var det bare å gjenta prosessen med et midtstykke. 

WP_20230525_16_41_53_Pro__highres.jpg.774149ade06aa64ea0d6f6f09d4ebe2e.jpg

 

WP_20230525_16_42_36_Pro__highres.jpg.0cd5e2fbb12610dc945f3173d8145705.jpg

 

WP_20230525_16_43_46_Pro__highres.jpg.7a3831ee115816045ce89f3571cb667e.jpg

Sett inn fra frontvinduet.

WP_20230525_16_43_22_Pro.jpg.fb111bd497a46da6bac3480e89784d8d.jpg

 

I morgen skal det jeg har gjort i dag avdekkes og så er det bare en liten rest igjen i bakkant av HardTopen. Det som var veldig fint med denne metoden var at selv om vi hadde lagt ut masser av plast på dørken ble det veldig lite søl. Og så slapp jeg alle bannordene og påkalling av diverse positive eller negative makter fra over- eller underverdenen. 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev On 24.5.2023 at 13.32:

Dagens jobb: starte å pusse her. Hullene mistenker jeg er gamle motorfester, dessverre får jeg ikke av motoren alene (såpass selvinnsikt har jeg) så jeg får vente til husets herre er tilbake. Dette er da innsiden av akterspeilet (om jeg omtaler diverse deler av en båt feil setter jeg pris på korrigering, jeg ønsker virkelig å lære!), på utsiden henger da motoren (utenbords).

 

Planen var egentlig å starte å grunne men jeg kjenner dette her er en jobb jeg virkelig kvier meg for så det er vel bare å hive seg ut i det først som sist.

 

Synes det ser ut som rust som har rent nedover. Jeg hadde forsøkt å få vasket/renset det vekk (vet dessverre ikke med hva, kanskje slipe med fint sandpapir?), hullene tetter du med glassfibersparket (rens opp hullene godt ført, gjør de gjerne større og sørg for at sparkelen får noe å feste i. Dere har litt av en jobb, men det er moro og gøy. Bare å gå på. (Hadde vært fint om du la ut et bilde av hele båten?)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 9 timer siden:

 

Synes det ser ut som rust som har rent nedover. Jeg hadde forsøkt å få vasket/renset det vekk (vet dessverre ikke med hva, kanskje slipe med fint sandpapir?), hullene tetter du med glassfibersparket (rens opp hullene godt ført, gjør de gjerne større og sørg for at sparkelen får noe å feste i. Dere har litt av en jobb, men det er moro og gøy. Bare å gå på. (Hadde vært fint om du la ut et bilde av hele båten?)

Jeg tenkte å slipe ytterkanten av hyllene svakt kon, for at det skal få mer feste. Jeg mener jeg las om det i en annen tråd her når jeg søkte, at det ville være en fordel å gjøre det slikt. Skal borre de opp så de er "rene" innvendig. Noe har rent nedover her ja, det er også mye gamle lim-rester. Jeg tror båten opprinnelig var kledd med en form for skai innvendig, har pelt og skrapet bort lim over alt. Planen er å få alt her så rent og pent som mulig, så grunnes og males.

 

Hele båten legger jeg ved bilde av her, bildet tok jeg den kvelden vi var på vei hjem med den. Vi hadde en matpause og satt og så ut og tenkte "hva i alle dager er det vi har gjort"! Vi gikk brått fra 11 til 18 fot... Kalesjen henger litt på halv-sneip, det mangler ett par fester til rammen så forrige eier har stripset slik at den holder seg nogenlunde på.

 

1.jpg.9db7743ac47634cd51225666dbea6d39.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...