Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Idag (igår egentlig) fikk jeg melding om at jeg hadde mistet landstrømslading. Dermed ble det å  sette seg i bilen og kjøre 7 mil til havnen i Son. Der har vi TallyWeb opplegg, og da jeg kom frem til stolpen for tilkobling var jeg logget ut. Dermed var det å taste inn kode på stolpen, og strømmen var tilbake. Dette har ikke skjedd før.

 

Ellers var alt helt på stell med båten.

 

son_opplag_januar_2023.jpg.1d3ec7f457f3246e907da853b4fcb120.jpg

 

 

 

 

Der jeg har sommerplass ligger isen, men utriggerne er klar for utsetting.

 

1960412404_son_min_plass2jan_2023.jpg.a90457097070d7c1500e2ce2151d9d90.jpg

 

 

 

Utover i havnen er det tomt.

 

son_tomt_januar_2023a.jpg.72008e862c02bda2b735cc18903b520e.jpg

 

 

 

Nå har Goldfish fått opp en del av bygningene sine. De har tatt mye opplagsplass.

 

son_goldfish_utover_januar_2023.jpg.76d88e5f0cad9144b462b35c303f792d.jpg

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snekret et ekstra støtteben til presenningen etter at stativet sviktet litt. 

Ladet batteriene noen timer og koblet fra polene på blybatteri da de hadde tappet seg helt ned for noen uker siden. 

 

Avsluttet med å sitte litt på førerplassen og glede meg til våren :) (for øvrig med Sonskilen som hjemmehavn, så godt å se bilder derfra!) 

received_1315707965952246.jpeg

Redigert av Weekendmoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testet maskinen min etter en mindre justering på undertråden. Litt vanskelig å sy med denne tråden, da den gjerne "krøller" seg. Men den tygger seg gjennom både 2, 4 og 8 lag med stoff, uten problemer.
Kjekt å kunne gjøre dette, når fruen og minsten er i en barnebursdag.
Da er det kaffe i koppen, musikk på øret og planlegge prosjektene.
Neste øvelse med symaskinen blir å bytte glidelås på kalesjen. Har utsatt det i nesten et år, da det ikke var noe større problem, og jeg prioriterte å bruke båten det lite vi hadde den ute.
Men med denne på plass, og tråden justert, så er det vel bare å brette opp ermene og komme i gang.

 

 

image.jpeg.e34b22c36d2c8d3729a9e9fe38df85a8.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Om en snau måned er det tid for sjøsetting. Båten står trygt og godt på land i Son, men batteriene begynner å synge på det siste verset. Men kanskje ikke det er så rart etter 9 år? Dermed ble det en tur til Bema for to nye batterier. Som den gamlingen jeg er, måtte det bli samme type batterier som jeg har hatt, med propper for kontroll/etterfylling av vann! Jeg fikk en god (meget god!) pris og hjelp med å få to 35kg. batterier inn i bilen.

 

Dermed er det klart for en konkurranse her i heimen. Hvem lever lengst?

  • Båten produsert i 1986
  • Motoren, også fra 1986
  • 2 stk Euroglobe 140Ah 900CCA batterier fra i år, 2023
  • Gubben, produsert i 1943

 

 

Her de to nye batteriene (Euroglobe 64020) med samme mål og polstilling som de gamle.

 

euroglobe_mars_2023.jpg.f76a1aaa4f5f7dfbf7e7d773136eedaa.jpg

 

 

 

Her de to gamle, (Euroglobe 64018)

 

euroglobe_140.jpg.12bd34cfda385949facf4ba9e52c62c2.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vaska gardinene m omo og skyllmiddel. rene og god lukt

 

original gardiner fra 1985. Like hele og har sansen for å ta vare på ting..

064AE0C5-CC82-4D52-B137-D96F3E019A42.jpeg
 

 

ikke motstander av fornying/oppgradering utover det originale i båter, men har litt sansen for å

beholde det originale også! 
 

Har sett utallige eksempler hvor båteiere (i mine øyer) vandaliserer båtene med fæle ombygginger og klabbverk oppgraderinger. 
 

Noe av det mest grufulle jeg ser er folk som har malt hele teak innredningen i en gammel klassiker.. 🙈🥲

 

Er jo et stykke håndverks historie også mange av de flotte klassiske norsk bygde båtene.. ikke alt for mange originale igjen som ikke er «ødelagte» med såkalte oppgraderinger 🤔

 

smak og behag. Absolutt, men noen er kanskje enige?

 

sånn ser cabinen i min Biam 660 fra 1985 ut. Tilnærmet original, med unntak av ny skai..
 

 

se bort fra rotet ☺️

ABD7B707-BD5F-4444-A7EC-59994483B0E7.jpeg.5761f16552393fd64ea6b12d1ea7c940.jpeg

Redigert av Wester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt pusling med båten, ikke i dag, men dager innimellom den siste tiden. mens man venter på høysesong.

 

Har en nesten ny og fin GPSMAP 722sx plus på fly. Jeg styrer ap via den og er en del inne i ulike menyer og oversikter underveis. Da savner jeg et oversiktskart i tillegg. Liker å ha et kart zoomet inn og ett ut. Kjøpte derfor rimelig på Finn en 4010. Den har noen år på baken, men er rask nok til mitt bruk i 8 knop, kart og AIS. Oppdaterte basiskart, kartbrikke og software med SD-kort og Garmin express uten kostnad fordi jeg allerede har kartbrikke.

F3C044B8-B67A-4EE6-86CD-175122E8A837.jpeg.c0514d126b0a3934300e5375366d3d1b.jpeg

Turteller oppe var ute av drift når jeg overtok båten. Den var 24v, mens dagens instrumentering er 12v. Kjøpte nytt instrument med digital timeteller og seriekoblet W fra instrument nede med gammel kabel som lå klar. Lett å kalibrere når det er fungerende turteller i styrhus.

A12DA292-BEF3-4040-B6E2-23494BF868F5.png.e04ea6e678ffa28ea05b8a93c8ee52ad.png

 

Mye resonans fra kassa som utgjør forhøyning for salongbordet. Motor og ikke minst turbo er rett under denne. Satte på litt blanding av motorromsisolasjon fra Biltema og noe Low-e rester jeg hadde. Kan bare bli bedre. Teppeløper over lukene er også demping!

 

FE08487A-41FA-4C10-8885-478E320A7F8A.jpeg.ea2a244631d1ffefed7a4df20a634dee.jpeg

 

B1FBB76A-6881-461C-9D2B-7C1E766D34B8.jpeg.55027e000a6e6e38168945630141a8c0.jpeg


I styrhus er det fast skjerm med ryggekamera for å følge med på motorrom og akter utvendig. For å kunne kikke i motorrommet underveis også på fly, satte jeg inn et rimelig Wi-Fi kamera som deler strøm med det andre kameraet. Funker med app på tlf og nettbrett. Satte også inn en lampe der som går på når kameraene slås på. Kameraene har nattoptikk, men det er vanskelig å skille varmedamp fra røyk, skygger fra lekkasje osv på den måten.

2AC48204-1661-4DDA-9261-CA48FE2257E0.jpeg.dcd1278f3e96cdf3cc1e2638d195e858.jpeg
 

0D882BFA-049A-4990-B5D9-BADFE7D968FE.jpeg.65cadcf43cbc4152c189ff1861624b42.jpeg


Til slutt en nødløsning med lufting av septik! Merket drittlukta i sommer og fant ut at luftinga gikk rett ut i motorrommet. Gammel slange var kappet/røket. Spleiset på en vanlig trykkluftslange til jeg får ånden over meg til å krabbe og åle meg til å bytte hele strekket til gasstett. Klar forbedring uansett! Luftestuss var også moden for rens…

818B247E-00FD-4465-A2BA-76EE7A461D9B.png.338f6333e0e95c16ed657c346cbfa5ab.png
 

Videre pusling blir nok ombygging til catchtank på Volvoen for å unngå mer nedgrising av turbo og intercooler med oljedamp. Luftfilter i stedet for metallgitter for å dempe støy står også på lista og montering av elektrisk septikpumpe. Før varmegradene kommer skikkelig og det blir vask og flekkmaling ute. Aldri arbeidsledig!

Link to post
Share on other sites

Ikke idag, men igår ble det en tur til havnen. Da fikk jeg en overraskelse, havnen var isfri og utriggerne der jeg har plass var lagt ut selv om det fremdeles er "vinter" værmessig. Dessverre har ikke været vært egnet til hverken vask, polering eller stoffing, så Trudelutt står fremdeles på land under presenningen. Egentlig var det avtalt sjøsetting til uken, men det er utsatt. Det er egentlig greit iom. at ryggen fikk seg en knekk da jeg skulle løfte to nye batterier på 36kg. til båten inn og ut av bilen for et par uker siden. Nå går jeg til kiropraktor 2 ganger i uken.

 

Men jeg fikk da klargjort litt inne i båten. For å vinterkonservere båten løsner jeg slangen fra sjøvannsinntaket og har den opp i en bøtte med frostvæske. I stedet for å la kjølevannet gå fra varmeveksleren og til eksosslangen, lar jeg det gå til bøtten. Dermed kan jeg når som helst starte motoren på land. Det testet jeg igår, og den 37 år gamle Yanmar'n startet bare så vidt jeg rørte startnøkkelen. Dermed fikk jeg vite at alt er OK, og kunne koble slangene tilbake slik at alt er klart for sjøsetting, når det altså blir litt varme i luften slik at jeg får vasket og polert utvendig.

 

2023_mars_24a.jpg.71d6c0568f58facba4d8996dd54a7a4f.jpg

 

 

 

Ellers begynner lokalene til Goldfish å ta form. De stjeler dessverre mange plasser for vinteropplag.

 

2023_mars_24b.jpg.b0b32b64e99650a8b5f69f6e301e7370.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går litt rundt i båtabstinens og venter på å komme igang med båtpuss i påsken.

Eneste jeg har gjort er å sette på vedlikeholdslading av batteriene nå etter vinteren.

3 x 100 ah AGM og 100 ah startbatteri.

På AGM batteriene klikket automatikken på laderen rett over på ok og ferdig etter ett minutt. Ikke så rart da spenningen fortsatt var på 13 volt. Lader de ett og ett med smartlader.

Startbatteriet får ctek laderens snøkrystall lading over helgen, men alle lampene på laderen bortsett fra den siste lyser så har nok klart seg bra det også.

 

Jeg lader batteriene og kobler polene fra når båten er i opplag og det ser ut til å fungere bra. Blir 6 sesongen på batteriene nå så da synes jeg det er bra de fortsatt holder spenningen hele vinteren.

Blir værre når de må byttes, da må jo litium vurderes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...